15 Rare vogels met idealen en vrolijke boodschap selectie w fW Irena Filippova Postman Hail Of Bullets Dupriez Honda Ellen van Beek donderdag 21 januari 2010 door Ali Pankow Vier personages spelen de hoofdrol in DO-MUS, de nieuwe voorstelling van de Zeeuwse theatermaker Jos de Jonge: een idealist, een vogelaar, een kok en een terreinopziener. De productie gaat zaterdag in première in Theater De Wegwij zer in Nieuw- en Sint-Joosland en is daar ook nog te zien op vrijdag 29 januari. De oorspronkelijke uit Rusland af komstige accordeoniste Irena Filip pova komt met haar nieuwe pro gramma Russin zoekt man!? naar Yerseke. Filippova's repertoire is breed, van klassiek tot smartlap. Met medewerking van: gitarist Hans Visser (ex-Flairck) en percus sionist Arthur Bont (ex-Louisiana Radio). Zaterdag 23 januari, De Zaete, Yerseke, 20.00 uur Voorheen was hij de frontman van Postmen, nu is Remon Stotijn al enkele jaren solo actief als Post man. De essentie is onveranderd. Postman brengt indringende reg gae en hiphop. Enkele maanden geleden bracht hij zijn tweede so lo-album uit, kortweg Postman ge titeld. In het voorprogramma de Zeeuwse troef De Hobbyisten. Zaterdag 23 januari, De Spot, Middelburg, 21.00 uur (zaal open). Een topper uit de Nederlandse me- talwereld komt naar Zierikzee. Hail Of Bullets bestaat uit muzi kanten die hun sporen hebben ver diend bij onder anderen Gorefest (drummer Ed Warby), Pestilence, Bolt Thrower, Thanatos, Asphyx en Houwitser. In het voorprogram ma speelt The Reckoning uit Bel gië. Zaterdag 23 januari, Brogum, Zierikzee, 21.00 uur (zaal open). Vijfde concert van een cyclus van tien in de concertzaal van Ter Ree- de, georganiseerd door Stichting Concerten Vlissingen. Deze keer met twee jonge, getalenteerde mu sici: Sarah Dupriez (cello) en To- moko Honda (piano). Op het pro gramma staan Sonata in F-dur van Strauss, From Jewish Life van Bloch en Grand Tango van Piazzolla. Zondag 24 januari, 't Speelhuus (Ter Reede), Vlissingen, 11.30 uur. De idealist zet zich in voor be houd van een uitgestorven vogel soort, de vogelaar koestert zijn ge heim dat hij een koppeltje bedreig de, zeldzame vogels heeft ontdekt. De kok moet een een banket uit de oudheid, dat niet meer door de beugel kan, verzorgen en de ter reinopziener beijvert zich in mo numentaal natuurbeheer. Jos de longe speelt ze alle vier. Dat is een kolfje naar zijn hand. Dat versnijden en door elkaar we ven van verhalen ligt hem wel. Zo bleek ook in zijn voorgaande pro ductie T.A.N.G.O. Daarin combi neerde hij muzikale fragmenten van componisten als Astor Piazol- la en Osvaldo Pugliese met poëti sche verhalen. Freek de Jonge geldt voor hem als lichtend voor beeld voor het opknippen en weer bij elkaar brengen van uiteenlopen de verhaallijnen. „Dit wordt meer toneel", zegt De Jonge over DO-MUS. Die titel staat voor 'huis' in het Latijn. Ge noemde vier toneelfiguren si tueert hij elk in hun eigen huisje. Een huis biedt bescherming en ook vrijheid om jezelf te zijn. Allen hebben hun eigen ideaal, maar ook een leuke, zwakke en ir ritante kant. „Zij hebben ook een boodschap. Die ligt er niet zo na drukkelijk op, maar komt op luch tige wijze naar voren", zegt De Jon ge. Hij heeft al heel wat gevarieerd repertoire op zijn naam staan. Over een reeks van jaren genomen vertonen zijn producties een ver schuiving van serieuze stukken Mezzosopraan Ellen van Beek ver zorgt samen met pianiste Aafje van Gemerthet liedrecital Les Cou- leurs Locales. Het programma be vat liederen van vier verschillende componisten uit vier verschillende landen: Fauré, Mahler, Janacek en De Falla. Ellen van Beek geldt als een van de grootste talenten on der de Nederlandse vocalisten. Zaterdag 23 januari, Podium van Zaamslag, 20.00 uur. met een zware ondertoon naar luchtiger voorstellingen, waarin humor een grotere rol is gaan spe len. Zo speelde hij in het verleden onder meer de solo-voorstellingen Dagboek van een gek, Job en Oog in oog met Macchiavelli. Met de voor laatste productie T.A.N.G.O. is De Jonge duidelijk al een luchtiger weg ingeslagen. Hoe borrelt het idee voor een nieu we productie bij hem op? „In het geval van DO-MUS raakte ik geïn spireerd door een verhaal over een zeer idealistische missionaris. De man wilde zich ten bate van een goed doel met allemaal kleine bal lonnen, gevuld met helium, de lucht in laten hijsen. Dat liep hele maal verkeerd af. Hij dreef af rich ting zee en er is nooit meer iets van hem vernomen. Zo'n verhaal brengt mijn fantasie dan op gang. Het is immers grappig, het gaat over een idealist en wekt ook me delijden op." De Jonge weet zich bij het hele maakproces van een voorstelling gesteund door regisseur Johan Bodrij-Kwok. „Als er een idee is, gaan we bij elkaar zitten. Ik praat vooral en Johan noteert. Daarna ga ik teksten schrijven en dan komt er in nauw overleg met el kaar uiteindelijk een script uit. Dit keer heb ik ook een leesvoorstel- ling gedaan voor een klein groepje genodigden. Daar heb ik heel bruikbare adviezen op gekregen." In DO-MUS spelen vogels in ver schillende gedaanten een rol. Ze duiken vaker op in zijn werk. De Jonge erkent 'wel iets met vogels te hebben'. Bijna intuïtief spreken ze hem tot de verbeelding. Voor uitvoering van het decor krijgt De Jonge medewerking van Jacques van de Grift. Zij hebben er voor gekozen vrijwel uitsluitend met hoogteverschillen de diverse locaties, ofwel de huisjes van de vier personages vorm te geven. „De voorstelling eindigt met een netelige situatie waarin de idealist, de vogelaar, de kok en de terrein opziener op bijzondere wijze geza menlijk terechtkomen, maar waar in alles uiteindelijk toch goed af loopt", belooft de Middelburgse theatermaker. Zaterdag 23 jan. (première) en vrijdag 29 jan., Theater De Wegwijzer, Nieuw en Sint-Joosland, 20.30 uur. foto Steven de Jonge Jos de Jonge als bevlogen kok, eèn van de vier personages in zijn solo-voorstelling DO-MUS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87