15
Rare vogels met idealen
en vrolijke boodschap
selectie
w fW
Irena Filippova
Postman
Hail Of Bullets
Dupriez Honda
Ellen van Beek
donderdag 21 januari 2010
door Ali Pankow
Vier personages spelen
de hoofdrol in
DO-MUS, de nieuwe
voorstelling van de
Zeeuwse theatermaker Jos de
Jonge: een idealist, een vogelaar,
een kok en een terreinopziener.
De productie gaat zaterdag in
première in Theater De Wegwij
zer in Nieuw- en Sint-Joosland
en is daar ook nog te zien op
vrijdag 29 januari.
De oorspronkelijke uit Rusland af
komstige accordeoniste Irena Filip
pova komt met haar nieuwe pro
gramma Russin zoekt man!? naar
Yerseke. Filippova's repertoire is
breed, van klassiek tot smartlap.
Met medewerking van: gitarist
Hans Visser (ex-Flairck) en percus
sionist Arthur Bont (ex-Louisiana
Radio).
Zaterdag 23 januari, De Zaete,
Yerseke, 20.00 uur
Voorheen was hij de frontman
van Postmen, nu is Remon Stotijn
al enkele jaren solo actief als Post
man. De essentie is onveranderd.
Postman brengt indringende reg
gae en hiphop. Enkele maanden
geleden bracht hij zijn tweede so
lo-album uit, kortweg Postman ge
titeld. In het voorprogramma de
Zeeuwse troef De Hobbyisten.
Zaterdag 23 januari, De Spot,
Middelburg, 21.00 uur (zaal open).
Een topper uit de Nederlandse me-
talwereld komt naar Zierikzee.
Hail Of Bullets bestaat uit muzi
kanten die hun sporen hebben ver
diend bij onder anderen Gorefest
(drummer Ed Warby), Pestilence,
Bolt Thrower, Thanatos, Asphyx
en Houwitser. In het voorprogram
ma speelt The Reckoning uit Bel
gië.
Zaterdag 23 januari, Brogum,
Zierikzee, 21.00 uur (zaal open).
Vijfde concert van een cyclus van
tien in de concertzaal van Ter Ree-
de, georganiseerd door Stichting
Concerten Vlissingen. Deze keer
met twee jonge, getalenteerde mu
sici: Sarah Dupriez (cello) en To-
moko Honda (piano). Op het pro
gramma staan Sonata in F-dur van
Strauss, From Jewish Life van Bloch
en Grand Tango van Piazzolla.
Zondag 24 januari, 't Speelhuus (Ter
Reede), Vlissingen, 11.30 uur.
De idealist zet zich in voor be
houd van een uitgestorven vogel
soort, de vogelaar koestert zijn ge
heim dat hij een koppeltje bedreig
de, zeldzame vogels heeft ontdekt.
De kok moet een een banket uit
de oudheid, dat niet meer door de
beugel kan, verzorgen en de ter
reinopziener beijvert zich in mo
numentaal natuurbeheer. Jos de
longe speelt ze alle vier.
Dat is een kolfje naar zijn hand.
Dat versnijden en door elkaar we
ven van verhalen ligt hem wel. Zo
bleek ook in zijn voorgaande pro
ductie T.A.N.G.O. Daarin combi
neerde hij muzikale fragmenten
van componisten als Astor Piazol-
la en Osvaldo Pugliese met poëti
sche verhalen. Freek de Jonge
geldt voor hem als lichtend voor
beeld voor het opknippen en weer
bij elkaar brengen van uiteenlopen
de verhaallijnen.
„Dit wordt meer toneel", zegt De
Jonge over DO-MUS. Die titel
staat voor 'huis' in het Latijn. Ge
noemde vier toneelfiguren si
tueert hij elk in hun eigen huisje.
Een huis biedt bescherming en
ook vrijheid om jezelf te zijn.
Allen hebben hun eigen ideaal,
maar ook een leuke, zwakke en ir
ritante kant. „Zij hebben ook een
boodschap. Die ligt er niet zo na
drukkelijk op, maar komt op luch
tige wijze naar voren", zegt De Jon
ge. Hij heeft al heel wat gevarieerd
repertoire op zijn naam staan.
Over een reeks van jaren genomen
vertonen zijn producties een ver
schuiving van serieuze stukken
Mezzosopraan Ellen van Beek ver
zorgt samen met pianiste Aafje
van Gemerthet liedrecital Les Cou-
leurs Locales. Het programma be
vat liederen van vier verschillende
componisten uit vier verschillende
landen: Fauré, Mahler, Janacek en
De Falla. Ellen van Beek geldt als
een van de grootste talenten on
der de Nederlandse vocalisten.
Zaterdag 23 januari, Podium van
Zaamslag, 20.00 uur.
met een zware ondertoon naar
luchtiger voorstellingen, waarin
humor een grotere rol is gaan spe
len. Zo speelde hij in het verleden
onder meer de solo-voorstellingen
Dagboek van een gek, Job en Oog in
oog met Macchiavelli. Met de voor
laatste productie T.A.N.G.O. is De
Jonge duidelijk al een luchtiger
weg ingeslagen.
Hoe borrelt het idee voor een nieu
we productie bij hem op? „In het
geval van DO-MUS raakte ik geïn
spireerd door een verhaal over een
zeer idealistische missionaris. De
man wilde zich ten bate van een
goed doel met allemaal kleine bal
lonnen, gevuld met helium, de
lucht in laten hijsen. Dat liep hele
maal verkeerd af. Hij dreef af rich
ting zee en er is nooit meer iets
van hem vernomen. Zo'n verhaal
brengt mijn fantasie dan op gang.
Het is immers grappig, het gaat
over een idealist en wekt ook me
delijden op."
De Jonge weet zich bij het hele
maakproces van een voorstelling
gesteund door regisseur Johan
Bodrij-Kwok. „Als er een idee is,
gaan we bij elkaar zitten. Ik praat
vooral en Johan noteert. Daarna
ga ik teksten schrijven en dan
komt er in nauw overleg met el
kaar uiteindelijk een script uit. Dit
keer heb ik ook een leesvoorstel-
ling gedaan voor een klein groepje
genodigden. Daar heb ik heel
bruikbare adviezen op gekregen."
In DO-MUS spelen vogels in ver
schillende gedaanten een rol. Ze
duiken vaker op in zijn werk. De
Jonge erkent 'wel iets met vogels
te hebben'. Bijna intuïtief spreken
ze hem tot de verbeelding.
Voor uitvoering van het decor
krijgt De Jonge medewerking van
Jacques van de Grift. Zij hebben er
voor gekozen vrijwel uitsluitend
met hoogteverschillen de diverse
locaties, ofwel de huisjes van de
vier personages vorm te geven.
„De voorstelling eindigt met een
netelige situatie waarin de idealist,
de vogelaar, de kok en de terrein
opziener op bijzondere wijze geza
menlijk terechtkomen, maar waar
in alles uiteindelijk toch goed af
loopt", belooft de Middelburgse
theatermaker.
Zaterdag 23 jan. (première) en vrijdag
29 jan., Theater De Wegwijzer, Nieuw
en Sint-Joosland, 20.30 uur.
foto Steven de Jonge
Jos de Jonge als bevlogen kok, eèn van de vier personages in zijn solo-voorstelling DO-MUS