Wissenkerke-Kats met
FINALE
Geen ingreep nodig
op Oostmolenweg
i8l
'Paalhuisjes beter richting Baarland'
Betovergrootmoeder maakt eeuw vol
Deel omzet Yersekse
winkels voor Haïti
Man scheurt met 190
over A58 bij Kapelle
NOORD-BEVELANDERS GAAN ZELDEN MET DE BUS
Noord-Bevelanders verplaatsen zich bij voorkeur per auto
of fiets. Is dat omdat het openbaar vervoer te weinig biedt
of juist andersom? De bus zit hoe dan ook nooit vol.
De Vlooientrappers
kiezen jeugdprinses
Gereedschap gestolen
in bedrijfsloods
UITVERKOOP
GEHELE COLLECTIE
min. 40%
KORTING
EXTRA
KASSAKORTING
2e artikel 20% EXTRA
3e artikel 25% EXTRA
4e artikel 30% EXTRA
donderdag21 januari 2010
door Raymond de Frel
HOEDEKENSKERKE - Als er al paal-
huisjes in de Westerschelde bij
Hoedekenskerke moeten komen,
dan liever een stukje verderop. Dat
betoogt de dorpsraad in Hoede
kenskerke, die deze week van het
plan op de hoogte is gesteld.
Een collectief van architecten en
kunstenaars denkt het gebied tus
sen de jacht- en landbouwhaven
een oppepper te kunnen geven
met onder meer huisjes op palen
in het water en een zwembad in
de ponton. Dorpsraadsecretaris Ar
jan van Erk reageerde eerder deze
week sceptisch op het plan, maar
na een presentatie van het plan is
de dorpsraad al iets positiever ge
stemd. „Het ziet er heel grappig
uit, al vragen wij ons af of het echt
haalbaar is. We vinden alleen de
locatie verkeerd gekozen. Die huis
jes nemen tijdens een ommetje
het uitzicht weg. Het is volgens
ons beter om ze vanaf de jachtha-'
ven meer in de richting van Baar
land te plaatsen."
Vaarweg- en waterkwaliteitbeheer
der Rijkswaterstaat is bereid om
mee te denken over het plan, zo
lang het maar aan alle veiligheidsei
sen voldoet.
■■■MBBBBHSIiaBBBa
yerseke
Het gros van de winkeliers in hart
je Yerseke zal vandaag tien procent
van de omzet storten op rekening
nummers van hulporganisaties die
actief zijn in het door een aardbe
ving verwoeste Haïti. De deelne
mende winkels zijn te herkennen
aan raamposters. De ondernemers
roepen consumenten op vooral
vandaag in Yerseke të winkelen, zo
dat er een flink geldbedrag voor
Haïti wordt opgehaald.
kapelle
Op de rijksweg A58 bij Kapelle is
dinsdagavond het rijbewijs ingeno
men van een 37-jarige automobilist
uit Klundert, omdat hij veel te
hard reed.
De politie noteerde een gecorri
geerde snelheid van 190 kilometer
per uur, zeventig kilometer meer
dan de toegestane maximumsnel
heid.
door Mieke van der Jagt
GOES - Zorgcentrum Randhof vierde gisteren feest. Lena Beun-Nagtegaal
was honderd jaar geworden en dat werd uitbundig (met veel slingers) ge
vierd. De eeuwelinge komt oorspronkelijk uit Vlissingen, waar ze opgroeide
in een 'warm' gezin. Ze koos voor het beroep van kraamverzorgster. In
1931 trouwde ze Jan Beun. Ze kregen een dochter en een zoon. Het gezin
verhuisde van Vlissingen naar Souburg. In de oorlog moest het onderdui
ken, omdat Jan werd gezocht door de Duitsers. Ze vonden onderdak bij de
familie Janse in de Westerlandpolder bij Oud-Sabbinge. Op die periode
kijkt Lena nog steeds met genoegen en dankbaarheid terug. Na zeven maan
den terug naar Souburg, waar het huis onder water bleek te staan. Een half
jaar woonden ze boven. De kinderen vonden het prachtig, peddelen door
de buurt. In 1951 volgde de verhuizing naar Goes, waar Jan bedrijfsleider
werd van de Hollandia-fabriek. Hij kocht voor zijn vrouw een sigarenwinkel,
omdat ze zich in het Sint Adriaanstraatje zo verveelde. Helaas overleed Jan
al in 1962. Lena moest zelfstandig verder en werd mentrix van de zusters
in het Sint Joanna-ziekenhuis. Dat deed ze tot haar pensioen. Inmiddels is
de krasse eeuwelinge betovergrootmoeder. foto Ronald den Dekker
oud-vossemeer
Carnavalsvereniging De Vlooien
trappers uit Oud-Vossemeer kiest
zaterdag in café De Hoop een jeugd-
nar en jeugdprinses. Kinderen uit
de groepen vijf tot en met acht van
de basisschool mogen zich presen
teren aan prins Leendert den Jisten
en zijn gevolg. Rond 16.00 uur
wordt de uitslag van de verkiezing
bekendgemaakt. De middag begint
om 14.30 uur. Verschillende dweil
bands verlenen medewerking.
wolphaartsdijk
In de nacht van dinsdag op woens
dag werd ingebroken in een loods
in de Hoofdstraat in Wolphaarts-
dijk. Uit de loods is handgereed-
schap, waaronder een slijpmachine
en een sloophamer, gestolen. De
waarde van de goederen bedraagt
enkele honderden euro's. Ook
werd een container opengebroken,
maar hieruit is niets weggehaald.
Slechts een procent van de
Noord-Bevelanders maakt
dagelijks gebruik van het
openbaar vervoer. Dat is
weinig, maar het betekent nog al
tijd dat er dagelijks ruim zeventig
mensen minstens twee keer per
dag in de bus stappen. In aanmer
king genomen dat er twee keer in
het uur een bus rijdt tussen Kam
perland en de Westerscheldetun-
nel en andersom, moeten de bus
sen op het Noord-Bevelandse deel
van het traject tamelijk leeg blij
ven. Dat is ook zo; de lus wordt in
de Connexxionbussen op het ei
land vrijwel nooit gebruikt.
In het rapport De Sociale staat van
Zeeland springt Noord-Beveland
er wat betreft de mobiliteit nogal
uit. Haast iedereen heeft er een au
to tot zijn beschikking, de fiets
wordt redelijk goed gebruikt en
openbaar vervoer, de bus dus, is
slechts voor een heel klein deel
van de bevolking onmisbaar.
Het lijkt erop dat ook hier de kip
en het ei weer om de hoek komen
kakelen. In Rotterdam, waar om
de vijf minuten een metro, bus of
tram gaat, waar parkeren duur is
en het verkeer regelmatig vast
staat, ben je wel bijna knetter als
je er een auto op na houdt. Maar
op een dunbevolkt eiland als
Noord-Beveland ligt het anders. Is
het openbaar vervoer er tamelijk
mager omdat iedereen een auto
heeft of heeft iedereen een auto
omdat het netwerk van openbaar"
vervoer niet wijd vertakt is? En
wat is de invloed van de regiotaxi
voor ouderen en het Eurobusje dat
ook met ouderen rijdt?
Toch kun je ook als niet-oudere
overal komen, als je een beetje tijd
hebt. We nemen de proef op de
som door met de bus van Wissen-
kerke, de 'hoofdplaats' van
Noord-Beveland, naar Kats, het
kleinste dorpje, te gaan.
Op de site van Connexxion leren
we dat lijn 31 om een minuut over
het uur uit Wissenkerke vertrekt.
Bij de supermarkt, meldt de site,
(winter)
(m.u.v. accessoires nieuwe collectie]
GIMBRÈRE MODE
lange delfts? middelburg
BOBBE MODE
walstraate vlissingen
kunnen we strippenkaarten en
abonnementen kopen. Mooi zo,
dat gaan we doen. Maar de At-
tent-supermarkt is tussen de mid
dag dicht. Dan maar chippen in de
bus, want dat kan ook.
Het meisje dat in het bushokje zit
te wachten, kijkt ervan op dat zo
weinig mensen gebruikmaken van
het openbaar vervoer. In haar
ogen gaat 'iederéén met de bus'.
Als ze er even over nadenkt, stelt
ze vast dat het vooral haar leeftijd
genoten zijn, de jongeren die in
Goes naar school gaan. „Ik ben
weieens met de fiets gegaan, maar
door Frank Balkenende
KLOETINGE - De gemeente Goes
hoeft voorlopig geen maatregelen
te treffen tegen scheurend sluipver-
keer op de Oostmolenweg. Uit me
tingen blijkt dat nergens normen
worden overschreden.
Sinds de afsluiting van de Abbekin-
dersezandweg voor doorgaand ver
keer in september vorig jaar, zou
het een stuk drukker zijn gewor
den op de Oostmolenweg. Aanwo-
nenden hadden de indruk dat het
sluipverkeer zich had verplaatst
van de Abbekindersezandseweg
naar de Oostmolenweg. Ze trok
ken bij de gemeente aan de bel.
Wethouder RinusDieleman be
sloot in oktober metingen te laten
verrichten. Uit de resultaten blijkt
dat het verkeersaanbod op de Oost
molenweg meevalt. „We zitten op
een daggemiddelde van 1450 voer
tuigen. De grens waarop we vol
gens het Gemeentelijk Verkeers-
en Vervoersplan zouden moeten
ingrijpen, ligt bij 2500 voertuigen
per etmaal. Daar zitten we nog
lang niet aan."
Voor snelheid geldt hetzelfde.
Slechts vier procent overschrijdt
de limiet van 50 kilometer per
uur. „Pas bij 10 pr'ocent moet je
maatregelen treffen. We houden
echter wel de vinger aan de pols."