Wissenkerke-Kats met FINALE Geen ingreep nodig op Oostmolenweg i8l 'Paalhuisjes beter richting Baarland' Betovergrootmoeder maakt eeuw vol Deel omzet Yersekse winkels voor Haïti Man scheurt met 190 over A58 bij Kapelle NOORD-BEVELANDERS GAAN ZELDEN MET DE BUS Noord-Bevelanders verplaatsen zich bij voorkeur per auto of fiets. Is dat omdat het openbaar vervoer te weinig biedt of juist andersom? De bus zit hoe dan ook nooit vol. De Vlooientrappers kiezen jeugdprinses Gereedschap gestolen in bedrijfsloods UITVERKOOP GEHELE COLLECTIE min. 40% KORTING EXTRA KASSAKORTING 2e artikel 20% EXTRA 3e artikel 25% EXTRA 4e artikel 30% EXTRA donderdag21 januari 2010 door Raymond de Frel HOEDEKENSKERKE - Als er al paal- huisjes in de Westerschelde bij Hoedekenskerke moeten komen, dan liever een stukje verderop. Dat betoogt de dorpsraad in Hoede kenskerke, die deze week van het plan op de hoogte is gesteld. Een collectief van architecten en kunstenaars denkt het gebied tus sen de jacht- en landbouwhaven een oppepper te kunnen geven met onder meer huisjes op palen in het water en een zwembad in de ponton. Dorpsraadsecretaris Ar jan van Erk reageerde eerder deze week sceptisch op het plan, maar na een presentatie van het plan is de dorpsraad al iets positiever ge stemd. „Het ziet er heel grappig uit, al vragen wij ons af of het echt haalbaar is. We vinden alleen de locatie verkeerd gekozen. Die huis jes nemen tijdens een ommetje het uitzicht weg. Het is volgens ons beter om ze vanaf de jachtha-' ven meer in de richting van Baar land te plaatsen." Vaarweg- en waterkwaliteitbeheer der Rijkswaterstaat is bereid om mee te denken over het plan, zo lang het maar aan alle veiligheidsei sen voldoet. ■■■MBBBBHSIiaBBBa yerseke Het gros van de winkeliers in hart je Yerseke zal vandaag tien procent van de omzet storten op rekening nummers van hulporganisaties die actief zijn in het door een aardbe ving verwoeste Haïti. De deelne mende winkels zijn te herkennen aan raamposters. De ondernemers roepen consumenten op vooral vandaag in Yerseke të winkelen, zo dat er een flink geldbedrag voor Haïti wordt opgehaald. kapelle Op de rijksweg A58 bij Kapelle is dinsdagavond het rijbewijs ingeno men van een 37-jarige automobilist uit Klundert, omdat hij veel te hard reed. De politie noteerde een gecorri geerde snelheid van 190 kilometer per uur, zeventig kilometer meer dan de toegestane maximumsnel heid. door Mieke van der Jagt GOES - Zorgcentrum Randhof vierde gisteren feest. Lena Beun-Nagtegaal was honderd jaar geworden en dat werd uitbundig (met veel slingers) ge vierd. De eeuwelinge komt oorspronkelijk uit Vlissingen, waar ze opgroeide in een 'warm' gezin. Ze koos voor het beroep van kraamverzorgster. In 1931 trouwde ze Jan Beun. Ze kregen een dochter en een zoon. Het gezin verhuisde van Vlissingen naar Souburg. In de oorlog moest het onderdui ken, omdat Jan werd gezocht door de Duitsers. Ze vonden onderdak bij de familie Janse in de Westerlandpolder bij Oud-Sabbinge. Op die periode kijkt Lena nog steeds met genoegen en dankbaarheid terug. Na zeven maan den terug naar Souburg, waar het huis onder water bleek te staan. Een half jaar woonden ze boven. De kinderen vonden het prachtig, peddelen door de buurt. In 1951 volgde de verhuizing naar Goes, waar Jan bedrijfsleider werd van de Hollandia-fabriek. Hij kocht voor zijn vrouw een sigarenwinkel, omdat ze zich in het Sint Adriaanstraatje zo verveelde. Helaas overleed Jan al in 1962. Lena moest zelfstandig verder en werd mentrix van de zusters in het Sint Joanna-ziekenhuis. Dat deed ze tot haar pensioen. Inmiddels is de krasse eeuwelinge betovergrootmoeder. foto Ronald den Dekker oud-vossemeer Carnavalsvereniging De Vlooien trappers uit Oud-Vossemeer kiest zaterdag in café De Hoop een jeugd- nar en jeugdprinses. Kinderen uit de groepen vijf tot en met acht van de basisschool mogen zich presen teren aan prins Leendert den Jisten en zijn gevolg. Rond 16.00 uur wordt de uitslag van de verkiezing bekendgemaakt. De middag begint om 14.30 uur. Verschillende dweil bands verlenen medewerking. wolphaartsdijk In de nacht van dinsdag op woens dag werd ingebroken in een loods in de Hoofdstraat in Wolphaarts- dijk. Uit de loods is handgereed- schap, waaronder een slijpmachine en een sloophamer, gestolen. De waarde van de goederen bedraagt enkele honderden euro's. Ook werd een container opengebroken, maar hieruit is niets weggehaald. Slechts een procent van de Noord-Bevelanders maakt dagelijks gebruik van het openbaar vervoer. Dat is weinig, maar het betekent nog al tijd dat er dagelijks ruim zeventig mensen minstens twee keer per dag in de bus stappen. In aanmer king genomen dat er twee keer in het uur een bus rijdt tussen Kam perland en de Westerscheldetun- nel en andersom, moeten de bus sen op het Noord-Bevelandse deel van het traject tamelijk leeg blij ven. Dat is ook zo; de lus wordt in de Connexxionbussen op het ei land vrijwel nooit gebruikt. In het rapport De Sociale staat van Zeeland springt Noord-Beveland er wat betreft de mobiliteit nogal uit. Haast iedereen heeft er een au to tot zijn beschikking, de fiets wordt redelijk goed gebruikt en openbaar vervoer, de bus dus, is slechts voor een heel klein deel van de bevolking onmisbaar. Het lijkt erop dat ook hier de kip en het ei weer om de hoek komen kakelen. In Rotterdam, waar om de vijf minuten een metro, bus of tram gaat, waar parkeren duur is en het verkeer regelmatig vast staat, ben je wel bijna knetter als je er een auto op na houdt. Maar op een dunbevolkt eiland als Noord-Beveland ligt het anders. Is het openbaar vervoer er tamelijk mager omdat iedereen een auto heeft of heeft iedereen een auto omdat het netwerk van openbaar" vervoer niet wijd vertakt is? En wat is de invloed van de regiotaxi voor ouderen en het Eurobusje dat ook met ouderen rijdt? Toch kun je ook als niet-oudere overal komen, als je een beetje tijd hebt. We nemen de proef op de som door met de bus van Wissen- kerke, de 'hoofdplaats' van Noord-Beveland, naar Kats, het kleinste dorpje, te gaan. Op de site van Connexxion leren we dat lijn 31 om een minuut over het uur uit Wissenkerke vertrekt. Bij de supermarkt, meldt de site, (winter) (m.u.v. accessoires nieuwe collectie] GIMBRÈRE MODE lange delfts? middelburg BOBBE MODE walstraate vlissingen kunnen we strippenkaarten en abonnementen kopen. Mooi zo, dat gaan we doen. Maar de At- tent-supermarkt is tussen de mid dag dicht. Dan maar chippen in de bus, want dat kan ook. Het meisje dat in het bushokje zit te wachten, kijkt ervan op dat zo weinig mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer. In haar ogen gaat 'iederéén met de bus'. Als ze er even over nadenkt, stelt ze vast dat het vooral haar leeftijd genoten zijn, de jongeren die in Goes naar school gaan. „Ik ben weieens met de fiets gegaan, maar door Frank Balkenende KLOETINGE - De gemeente Goes hoeft voorlopig geen maatregelen te treffen tegen scheurend sluipver- keer op de Oostmolenweg. Uit me tingen blijkt dat nergens normen worden overschreden. Sinds de afsluiting van de Abbekin- dersezandweg voor doorgaand ver keer in september vorig jaar, zou het een stuk drukker zijn gewor den op de Oostmolenweg. Aanwo- nenden hadden de indruk dat het sluipverkeer zich had verplaatst van de Abbekindersezandseweg naar de Oostmolenweg. Ze trok ken bij de gemeente aan de bel. Wethouder RinusDieleman be sloot in oktober metingen te laten verrichten. Uit de resultaten blijkt dat het verkeersaanbod op de Oost molenweg meevalt. „We zitten op een daggemiddelde van 1450 voer tuigen. De grens waarop we vol gens het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan zouden moeten ingrijpen, ligt bij 2500 voertuigen per etmaal. Daar zitten we nog lang niet aan." Voor snelheid geldt hetzelfde. Slechts vier procent overschrijdt de limiet van 50 kilometer per uur. „Pas bij 10 pr'ocent moet je maatregelen treffen. We houden echter wel de vinger aan de pols."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 70