18
Akkoord over
welzijnshuis
Crijpskerke
'Euh... allemaal naar
FINALE
DOLLE DAGEN
IN ARNEMUIDEN
Vlissingers zijn niet zo lui als het lijkt
CLUSTER Wozoco met dorpsvoorzieningen
Betovergrootmoeder maakt eeuw yol
VERVOER
De tabelletjes over mobiliteit in de rapporten van Scoop kleu
ren nauwelijks groen, wat zou betekenen dat maar weinig Wal-
chenaren reizen met het openbaar vervoer. Nou, dat klopt.
Sociale staat Zeeland
UITVERKOOP
GEHELE COLLECTIE
min. 40%
KORTING
EXTRA
KASSAKORTING
woensdag 20 t/m
zaterdag 23 januari
donderdag 21 januari 2010
w
door Henk Postma
CRIJPSKERKE - Het langverwachte
woonzorgcomplex voor ouderen
in Grijpskerke lijkt er nu snel te ko
men. Het wordt een 'centrale ont
moetingsplaats' die ook huisves
ting biedt aan een nieuw dorps
huis, een gymzaal en een jeugd
honk.
Er wordt naar gestreefd begin vol
gend jaar met de bouw te begin
nen. Het complex kan dan in 2012
worden geopend. Het komt in de
wijk Nimmerdor I.
De gemeente Veere en woning
bouwcorporatie Woonburg heb
ben hierover in de afgelopen da
gen een principe-akkoord bereikt.
Ze achten het plan financieel haal
baar, nu de drie belangrijkste subsi-
die-toezeggingen binnen zijn.
Onderdeel van het financierings
plan is de bouw van vijf 'levens-
loopbestendige' woningen naast
het woonzorg- en dorpsvoorzie-
ningencomplex.
Het is nog niet duidelijk welke or
ganisatie de ouderenzorg voor
GOES - Lena Beun-Nagtegaal uit Goes is gisteren honderd geworden. Ze
komt oorspronkelijk uit Vlissingen, Waar ze opgroeide in een 'warm' gezin.
Ze werkte er als kraamverzorgster. In 1931 trouwde ze jan Beun. Ze kregen
een dochter en een zoori. Het gezin verhuisde naar Souburg. In de oorlog
moest het onderduiken, omdat Jan werd gezocht door de Duitsers. In 1951
volgde de verhuizing naar Goes, waar Jan bedrijfsleider werd van de Hollan-
dia-fabriek. Hij kocht voor zijn vrouw een sigarenwinkel. Lena werd later
mentrix van de zusters in het Sint Joanna-ziekenhuis. foto Ronald den Dekker
haar rekening neemt. Er is steeds
gesproken met Zorgstroom. Maar
die blijkt geen garanties te kunnen
geven voor de langere termijn.
Daarom zijn nu ook gesprekken
gaande met andere zorgaanbie
ders. B en W van Veere verwach
ten op korte termijn een deal te
sluiten.
Er zitten nog wel meer haken en
ogen aan het project. Zo kan ver
traging ontstaan als omwonenden
bezwaren zouden indienen. Ook
zijn er nog wel wat financiële risi
co's. Zowel de gemeente als Woon
burg vindt het project zo belang
rijk dat ze die risico's aanvaarden.
De gemeente ziet het project als
een 'unieke kans om de leefbaar
heid van Grijpskerke op een goed
niveau te houden', en als maatre
gel tegen de economische crisis.
Aan aannemers zal worden ge
vraagd offertes uit te brengen. Pas
na aanbesteding worden financiële
gegevens openbaar gemaakt.
Op de plek van het huidige dorps
huis komen mogelijk horeca, win
kels, huizen, bedrijven, kantoren
of maatschappelijke instanties.
door Wendy van den Hurk
MIDDELBURG - Alleen al de enorme
hoeveelheid platgetrapte kauw
gomkledders verraadt hoe lang pas
sagiers bij het station in Middel
burg op hun bus moeten wachten
en hoezeer zij zich vervelen.
Met andere woorden: veel bedrij
vigheid is er niet. Zelfs niet op
woensdagochtend. Een meneer zit
op een bankje met zijn gezicht in
de zon voor zich uit te staren en
een mevrouw knoopt, ijsberend,
haar hoofddoek wat strakker.
Dat is het.
De meeste bussen die arriveren,
hebben geen dienst. Er stappen al
leen wat mensen uit en die gaan
gelijk door naar het treinstation.
Zodra een student daar vandaan
komt en op de bushalte van bus
lijn 133 afstapt, komt bus 133 bin
nen. En dan zijn ook de meneer
en de mevrouw weg.
Aha, daar is bus 61. Of ja, bus...
Busjé. Er passen acht mensen in.
De buslijn, die gaat over Nieuw-
land, Ritthem en Vlissingen-Oost,
is vorig jaar in het leven geroepen.
„Omdat de provincie in elk dorp
een bushalte wilde", vertelt chauf
feur Robert Hubregsen. „De afgelo
pen tijd hebben we het best druk
gehad, met dat weer. Zeker bij de
halte in Nieuwland. Daar stappen
sowieso aardig wat mensen op.
Maar er zijn ook dagen dat je hele
maal niemand ziet."
En dan duren die ritjes lang. Ze
ven op een dag. Ach, Hubregsen
zit er niet mee. Het is wel eens lek
ker, als je net wat stadsdiensten in
Goes hebt gedraaid. Even een mo
mentje voor jezelf, noemt hij dat.
„Ik vind het wel prettig, beetje rij
den door de polder. En het leuke
met zo'n rustige lijn is dat je vaste
klanten herkent. Dan ontstaat wel
eens een band. Ik weet nu bijvoor
beeld al dat ik straks iemand heb
Onderzoeksbureau Scoop heeft on
der een groot aantal inwoners van
Zeeland een lijst met 92 vragen
verspreid.
Het onderzoek is gedaan op het ni
veau van stadswijken en dorpen.
Het onderzoek moet een beeld ge
ven van de stand van zaken op so
ciaal gebied.
Onderwerpen als veiligheid, ge
zondheid, opleiding, werk en leef
baarheid komen aan de orde.
Eén van de otiderzochte onderwer
pen is het vervoer. Hoe vaak ge
bruiken mensen de auto, de fiets
en het openbaar vervoer?
die van Middelburg naar Nieuw
land moet. Die had ik gister name
lijk ook. Dat maakt het leuk. Maar
ik kan nu ook al voorspellen dat er
in Nieuwland niemand staat. Dat
weet ik gewoon."
En inderdaad: op de Oude Rijks
weg staat niemand. Hubregsen
kijkt niet eens opzij. Even stoïcijns
tuft hij Ritthem door en zelfs in
Souburg had zijn voorgevoel ge
lijk. „Daar staan ze altijd alleen
maar voor de 57." Opheffen dan
maar, buslijn 61? „Dat zou ik niet
willen zeggen. Maar doe alleen de
spitsuren. En dan de daluren met
een belbus. Of ik dat ooit heb ge
opperd? Nee. Laat maar. Dan ben
ik de enige die dat zegt."
En met wat bedrijfsritjes voor Mc
Cain heeft hij toch wel een fijne
dag. „Het leuke aan deze lijn zijn
die werkzaamheden aan de N57.
Als je er een paar dagen niet voor
bij bent gereden, is er weer zo veel
veranderd. Ach, en misschien stap
pen er straks nog wel mensen in.
Of zouden zij er allemaal voor mij
staan?", wijst hij met een ironisch
glimlachje naar het groepje wach
tenden bij het busstation in Mid
delburg. Hij neemt afscheid, draait
de deur open en prompt stappen
de mensen in. Alle zes. Overrom
peld stempelt Hubregsen de strip
penkaarten af „Euh... allemaal
naar Nieuwland, zeker?"
door Wendy van den Hurk
De één fietst wat vaker dan de ander, maar ver
der zitten er weinig verschillen tussen de
'mobiliteitsprofielen' van Middelburgers, Vlis
singers en Veerenaren.
De 'grootste automobilisten' wonen in Veere: 86 pro
cent van alle dorpelingen heeft dagelijks de beschik
king over een auto. In Vlissingen zakt dat percentage
vijf procent, en in Middelburg nog eens. Fietsen doen
ze in de hoofdstad dan weer vaker: 53 procent van de
inwoners fietst dagelijks. In Veere zakt dat percentage
acht procent, en in Vlissingen nog eens.
Luie donders in de Scheldestad? Dat valt mee. Als je
kijkt naar de bestemmingen, dan zie je dat in Vlissin
gen .veel meer mensen hun fiets gebruiken om te
gaan sporten. Of om mee uit te gaan. Dat laatste is
voor Veerenaren dan weer veel minder een doel, als
ze er met de fiets op uit trekken. Zij gebruiken hun
fiets meer om mee naar een winkel te gaan.
Dagelijks gebruik van het openbaar vervoer maken ze
alleen maar in Middelburg en Veere, en dan nog
maar respectievelijk drie en één procent. Het WMO-
vervoer slaat helemaal nauwelijks aan bij de inwoners
van de Walcheren. In de steden is het gebruik nihil.
Enkel van de Veerenaren maakt één procent hier
bijna dagelijks gebruik van.
Dat zoveel Walchenaren beschikken over een auto
wil overigens nog niet zeggen dat ze die dagelijks ge
bruiken: dat is overal niet eens de helft.
(winter)
2e artikel 20% EXTRA
3e artikel 25% EXTRA
4e artikel 30% EXTRA
(m.u.v. accessoires nieuwe collectie)
GIMBRÈRE MODE
LANGE DELFT MIDDELBURG
BOBBE MODE
WALSTRAAT ^VLISSINGEN
Afstemming heeft
plaats gevonden met
Tear, Dorcas en
Red een Kind.
Woord
Daad
wwv/.woordendaad.nl giro 733, Gorinchem
ZOA <2,
VLUCHTELINGENZORG
www.zoa.nl giro 550, Apeldoorn
Jan de Nooijer Woning en meubelstoffeerder - Doe het
zelf Shop Arnemuiden - Modehuis Janny - Skippy Kids