18 Akkoord over welzijnshuis Crijpskerke 'Euh... allemaal naar FINALE DOLLE DAGEN IN ARNEMUIDEN Vlissingers zijn niet zo lui als het lijkt CLUSTER Wozoco met dorpsvoorzieningen Betovergrootmoeder maakt eeuw yol VERVOER De tabelletjes over mobiliteit in de rapporten van Scoop kleu ren nauwelijks groen, wat zou betekenen dat maar weinig Wal- chenaren reizen met het openbaar vervoer. Nou, dat klopt. Sociale staat Zeeland UITVERKOOP GEHELE COLLECTIE min. 40% KORTING EXTRA KASSAKORTING woensdag 20 t/m zaterdag 23 januari donderdag 21 januari 2010 w door Henk Postma CRIJPSKERKE - Het langverwachte woonzorgcomplex voor ouderen in Grijpskerke lijkt er nu snel te ko men. Het wordt een 'centrale ont moetingsplaats' die ook huisves ting biedt aan een nieuw dorps huis, een gymzaal en een jeugd honk. Er wordt naar gestreefd begin vol gend jaar met de bouw te begin nen. Het complex kan dan in 2012 worden geopend. Het komt in de wijk Nimmerdor I. De gemeente Veere en woning bouwcorporatie Woonburg heb ben hierover in de afgelopen da gen een principe-akkoord bereikt. Ze achten het plan financieel haal baar, nu de drie belangrijkste subsi- die-toezeggingen binnen zijn. Onderdeel van het financierings plan is de bouw van vijf 'levens- loopbestendige' woningen naast het woonzorg- en dorpsvoorzie- ningencomplex. Het is nog niet duidelijk welke or ganisatie de ouderenzorg voor GOES - Lena Beun-Nagtegaal uit Goes is gisteren honderd geworden. Ze komt oorspronkelijk uit Vlissingen, Waar ze opgroeide in een 'warm' gezin. Ze werkte er als kraamverzorgster. In 1931 trouwde ze jan Beun. Ze kregen een dochter en een zoori. Het gezin verhuisde naar Souburg. In de oorlog moest het onderduiken, omdat Jan werd gezocht door de Duitsers. In 1951 volgde de verhuizing naar Goes, waar Jan bedrijfsleider werd van de Hollan- dia-fabriek. Hij kocht voor zijn vrouw een sigarenwinkel. Lena werd later mentrix van de zusters in het Sint Joanna-ziekenhuis. foto Ronald den Dekker haar rekening neemt. Er is steeds gesproken met Zorgstroom. Maar die blijkt geen garanties te kunnen geven voor de langere termijn. Daarom zijn nu ook gesprekken gaande met andere zorgaanbie ders. B en W van Veere verwach ten op korte termijn een deal te sluiten. Er zitten nog wel meer haken en ogen aan het project. Zo kan ver traging ontstaan als omwonenden bezwaren zouden indienen. Ook zijn er nog wel wat financiële risi co's. Zowel de gemeente als Woon burg vindt het project zo belang rijk dat ze die risico's aanvaarden. De gemeente ziet het project als een 'unieke kans om de leefbaar heid van Grijpskerke op een goed niveau te houden', en als maatre gel tegen de economische crisis. Aan aannemers zal worden ge vraagd offertes uit te brengen. Pas na aanbesteding worden financiële gegevens openbaar gemaakt. Op de plek van het huidige dorps huis komen mogelijk horeca, win kels, huizen, bedrijven, kantoren of maatschappelijke instanties. door Wendy van den Hurk MIDDELBURG - Alleen al de enorme hoeveelheid platgetrapte kauw gomkledders verraadt hoe lang pas sagiers bij het station in Middel burg op hun bus moeten wachten en hoezeer zij zich vervelen. Met andere woorden: veel bedrij vigheid is er niet. Zelfs niet op woensdagochtend. Een meneer zit op een bankje met zijn gezicht in de zon voor zich uit te staren en een mevrouw knoopt, ijsberend, haar hoofddoek wat strakker. Dat is het. De meeste bussen die arriveren, hebben geen dienst. Er stappen al leen wat mensen uit en die gaan gelijk door naar het treinstation. Zodra een student daar vandaan komt en op de bushalte van bus lijn 133 afstapt, komt bus 133 bin nen. En dan zijn ook de meneer en de mevrouw weg. Aha, daar is bus 61. Of ja, bus... Busjé. Er passen acht mensen in. De buslijn, die gaat over Nieuw- land, Ritthem en Vlissingen-Oost, is vorig jaar in het leven geroepen. „Omdat de provincie in elk dorp een bushalte wilde", vertelt chauf feur Robert Hubregsen. „De afgelo pen tijd hebben we het best druk gehad, met dat weer. Zeker bij de halte in Nieuwland. Daar stappen sowieso aardig wat mensen op. Maar er zijn ook dagen dat je hele maal niemand ziet." En dan duren die ritjes lang. Ze ven op een dag. Ach, Hubregsen zit er niet mee. Het is wel eens lek ker, als je net wat stadsdiensten in Goes hebt gedraaid. Even een mo mentje voor jezelf, noemt hij dat. „Ik vind het wel prettig, beetje rij den door de polder. En het leuke met zo'n rustige lijn is dat je vaste klanten herkent. Dan ontstaat wel eens een band. Ik weet nu bijvoor beeld al dat ik straks iemand heb Onderzoeksbureau Scoop heeft on der een groot aantal inwoners van Zeeland een lijst met 92 vragen verspreid. Het onderzoek is gedaan op het ni veau van stadswijken en dorpen. Het onderzoek moet een beeld ge ven van de stand van zaken op so ciaal gebied. Onderwerpen als veiligheid, ge zondheid, opleiding, werk en leef baarheid komen aan de orde. Eén van de otiderzochte onderwer pen is het vervoer. Hoe vaak ge bruiken mensen de auto, de fiets en het openbaar vervoer? die van Middelburg naar Nieuw land moet. Die had ik gister name lijk ook. Dat maakt het leuk. Maar ik kan nu ook al voorspellen dat er in Nieuwland niemand staat. Dat weet ik gewoon." En inderdaad: op de Oude Rijks weg staat niemand. Hubregsen kijkt niet eens opzij. Even stoïcijns tuft hij Ritthem door en zelfs in Souburg had zijn voorgevoel ge lijk. „Daar staan ze altijd alleen maar voor de 57." Opheffen dan maar, buslijn 61? „Dat zou ik niet willen zeggen. Maar doe alleen de spitsuren. En dan de daluren met een belbus. Of ik dat ooit heb ge opperd? Nee. Laat maar. Dan ben ik de enige die dat zegt." En met wat bedrijfsritjes voor Mc Cain heeft hij toch wel een fijne dag. „Het leuke aan deze lijn zijn die werkzaamheden aan de N57. Als je er een paar dagen niet voor bij bent gereden, is er weer zo veel veranderd. Ach, en misschien stap pen er straks nog wel mensen in. Of zouden zij er allemaal voor mij staan?", wijst hij met een ironisch glimlachje naar het groepje wach tenden bij het busstation in Mid delburg. Hij neemt afscheid, draait de deur open en prompt stappen de mensen in. Alle zes. Overrom peld stempelt Hubregsen de strip penkaarten af „Euh... allemaal naar Nieuwland, zeker?" door Wendy van den Hurk De één fietst wat vaker dan de ander, maar ver der zitten er weinig verschillen tussen de 'mobiliteitsprofielen' van Middelburgers, Vlis singers en Veerenaren. De 'grootste automobilisten' wonen in Veere: 86 pro cent van alle dorpelingen heeft dagelijks de beschik king over een auto. In Vlissingen zakt dat percentage vijf procent, en in Middelburg nog eens. Fietsen doen ze in de hoofdstad dan weer vaker: 53 procent van de inwoners fietst dagelijks. In Veere zakt dat percentage acht procent, en in Vlissingen nog eens. Luie donders in de Scheldestad? Dat valt mee. Als je kijkt naar de bestemmingen, dan zie je dat in Vlissin gen .veel meer mensen hun fiets gebruiken om te gaan sporten. Of om mee uit te gaan. Dat laatste is voor Veerenaren dan weer veel minder een doel, als ze er met de fiets op uit trekken. Zij gebruiken hun fiets meer om mee naar een winkel te gaan. Dagelijks gebruik van het openbaar vervoer maken ze alleen maar in Middelburg en Veere, en dan nog maar respectievelijk drie en één procent. Het WMO- vervoer slaat helemaal nauwelijks aan bij de inwoners van de Walcheren. In de steden is het gebruik nihil. Enkel van de Veerenaren maakt één procent hier bijna dagelijks gebruik van. Dat zoveel Walchenaren beschikken over een auto wil overigens nog niet zeggen dat ze die dagelijks ge bruiken: dat is overal niet eens de helft. (winter) 2e artikel 20% EXTRA 3e artikel 25% EXTRA 4e artikel 30% EXTRA (m.u.v. accessoires nieuwe collectie) GIMBRÈRE MODE LANGE DELFT MIDDELBURG BOBBE MODE WALSTRAAT ^VLISSINGEN Afstemming heeft plaats gevonden met Tear, Dorcas en Red een Kind. Woord Daad wwv/.woordendaad.nl giro 733, Gorinchem ZOA <2, VLUCHTELINGENZORG www.zoa.nl giro 550, Apeldoorn Jan de Nooijer Woning en meubelstoffeerder - Doe het zelf Shop Arnemuiden - Modehuis Janny - Skippy Kids

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 20