Nick Simon 17 Gedetailleerde regie van oude rot in het vak Informatieavond gebiedsgerichte aanpak Philippine De Gebiedscommissie Philippine nodigt belangstellenden uit voor een voorlichtingsbijeenkomst over de 'Gebiedsgerichte Aanpak Philippine'. Deze bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 2 februari 2010 in Hotel Au Port, Waterpoortstraat 1 te Philippine, aanvang 20.00 uur (de zaal is open vanaf 19.30 uur). U kunt deze avond kennismaken met de gebiedscommissie. De doelen uit het gebiedsplan worden toegelicht, waaronder vrijwillige kavelruil, Ecologische hoofdstructuur en Staats Spaanse Linies. Na de presentatie is er de gelegenheid om nader geïnformeerd te worden over deze doelen. Opdrachtgever Provincie Zeeland Opdrachtnemer/uitvoerder dienst landelijk gebied voor ontwikkeling en beheer maandag 18 januari 2010 door Willem Nijssen De ideale schoonzonen Nick Si mon verzorgden, ogenschijnlijk moeiteloos, met hun band een fraaie ogende en geoliede show, waar de hits in sneltreinvaart - 29 nummers in minder dan twee uur - voorbijkwamen, in exact dezelf de volgorde als op de Overal-dvd die vorig jaar al is verschenen. De enige wijzigingen zaten in de covers. Nick waagde zich solo aan Hallelujah; samen deden ze I'm yours van Jason Mraz. Zeker in het foto Willem Mieras Engelstalige werk bewezen Nick Simon hun vocale kwaliteiten - een klasse beter dan hun vriend Jan Smit - én veelzijdigheid. Slotnummer was Rosanne, dat eer der in een Caribische versie had ge klonken. De complete Nick Si- mon-crew gingen in polonaise over het podium en maakte het feest, dat de hele avond al in de zaal werd gevierd, compleet. Video op vwiiw.pzc.nl Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn impressies weer van voorstellingen die hij heeft bezocht of van plan is te bezoeken. Vandaag: 'De Kersentuin' van Anton Tsjechov. Afhankelijk van waar men het meest van houdt, wordt Tsjechov gezien als één van de.allergrootste schrijvers van (korte) ver halen of van toneelstukken. Ikzelf zou niet kunnen kiezen, maar ik heb in ieder geval wel alle topstukken van hem al meermaals gezien. De Meeuw. Oom Wanja. De drie zusters. En op zijn sterfbed dan nog De Kersentuin. Hij was een scherp waarnemer van de 'kleine mens', van de ziel van mensen die op een of andere manier zijn ontdaan van hun grandeur. Zijn personages pro beren zich het hele verhaal lang te ontworstelen aan hun uitzichtloze of saaie situatie, zonder resultaat. Daar zit geen meeslepend noodlot achter, maar dood gewone machteloosheid. Daarmee schiep hij het zogenaamde 'stemmingsthea ter'. Termen als 'komedie' of'tragedie' passen er ei genlijk niet op. De Kersentuin speelt in een Russisch landhuis dat om geven is door een kersentuin. Anja is daar achtergeble ven nadat haar moeder naar Parijs is gevlucht, toen haar jongste zoontje was verdronken in een nabijgele gen rivier. Ondertussen zijn de schulden zo hoog op gelopen, dat het landgoed hoogst waarschijnlijk ver kocht moet worden. Volgens de rijke koopman Lopachin is er nog redding mogelijk, door de kersentuin te rooien en er zomer huisjes te bouwen, zodat er in de'zomer tegen beta ling gasten kunnen verblijven. Maar iedereen van de familie heeft wel een sentimentele reden om dat niet te doen. En zo moet het onvermijdelijke toch gebeu ren. Er komt een groots afscheidsfeest, maar op de achtergrond is al te horen hoe de kersentuin gekapt wordt. Er hangt wel iets tragisch rond zo'n thema, maar om dat de teloorgang uit onbezorgde machteloosheid voortkomt, heeft het in de verte ook wel iets luchtigs. En dat is wat - bij nauwkeurige lezing van een paar in terviews - regisseur Erik Vos voor ogen heeft gestaan: hij wil De Kersentuin niet per se zien als een komedie, maar wel als een vaudeville. Een luchtig muzikaal to neelstuk met vrolijke melodieën en komische liedjes, vaak van satirische inhoud. En er is op zeker mo ment muziek, volkse vrolijke klezmer-deuntjes van le den van de Amsterdamse Shtetl Band. Er is werve ling van rokken en hoeden, dan. Maar de onderliggen de 'tristesse' blijft altijd voelbaar. Diezelfde dubbelheid vind je terug in het intri gerende decor. Reëel en abstract tegelijk. Zo breed en zo hoog als het is, ingekleurd met de lichte tinten van het impressionisme, met daarin de aardekleuren van de weer wat somberder Haagse School. Een imponerend podiumbreed schilderij, waarin de mensen maar figuurtjes zijn. Onverander lijk op.de achtergrond staat een leeg kinderbedje, de stille getuige van een groot gemis. En het huis waar al deze 'kleine' mensen - van slordige boekhouder of hunkerende stiefdochter tot stamelende student of waanzieke weduwe - toch iets mee hebben, dat huis drijft weg naar de horizon. Door op zoek te gaan naar uitersten - tegenover dat stilgetuigende kinderbedje wordt roekeloos gestrooid met geld, wordt harteloos verkracht - is het eigenlijk voor het eerst dat het mij opvalt, hoeveel er wel niet zit in deze éne (en dan nog luchtig bedoelde) Tsje chov. Door weg te nemen, komt er bij. Erik Vos vertaalde nog eens zelf de tekst helemaal op nieuw en die bleek vervolgens meer dan een kwart korter dan andere versies. Deze Kersentuin krijgt van een heel oude rot in het vak (die zich bijvoorbeeld nog durft verzetten tegen al die domme toneelzender tjes van tegenwoordig) een ongelooflijk aandachtige en gedetailleerde regie, en alleen daarom al moet iede re toneelliefhebber hem gezien hebben. En dat kan, want De Kersentuin komt nog naar de Stadsschouw burg van Middelburg, op zaterdag 30 januari. Deze week Al drie miljoen toeschouwers zouden zich in Londen al hebben laten verontrusten door een toneelthriller over een geobsedeerde advocaat. Hij is er van over tuigd dat hij en zijn familie vervloekt zijn door een spookachtige 'Vrouw in het zwart'. In zijn poging het kwaad te bezweren, begint de grens tussen werkelijk heid en herinnering langzaam te vervagen. Het Thril ler Theater, opgericht in 2003, probeert met deze voorstelling de sfeer van de 'film noir' op toneel te creëren. Woensdag 20 januari in het Arsenaaltheater in Vlissingen. De Kersentuin van Anton Tsjechov door Erik Vos voor Het Nationale Toneel foto Deen van Meer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19