Mercedes-Benz S400 Hybrid, vooruitstrevende topklasser
Volkswagen Scirocco 2.0 TDI Stoere Duitse vierzitter
onderweg
Een tijdje leek het erop dat
vooral de Japanse autofabri
kanten aan de haal gingen met ui
terst zuinige geavanceerde hybri
detechniek voor hun auto's. Een
toegegeven: ze waren er snel bij.
Lexus levert al een hele tijd een ul
traluxe LS 600h. Fabrikanten als
BMW en Mercedes-Benz konden
en wilden dit gegeven uiteraard
niet lang over hun kant laten
gaan.
door Ad van Bladel
Mercedes presenteerde onlangs hun
versie van een topklasser die zichzelf
mag sieren met een donkergroen A-la
bel, misschien niet echt uniek, maar
wel heel erg goed, juist ook in deze
klasse. De S-klasse van Merce
des-Benz hoeft al decennia lang in de
automobiele pikorde weinig auto's
boven zich te verdragen. Luxe, ruim,
veilig en technisch zeer vooruitstre
vend zijn kenmerken die helemaal bij
dit model passen. Onlangs werd de au
to op punten vernieuwd zodat hij de
hevige concurrentie van de nieuwe
modellen van BMW, Audi en Jaguar
aankan.
Maar goed, binnen het merk Merce
des-Benz is hybridetechniek een
nieuw hoofdstuk en het lijkt logisch
dat die binnen het topmodel mocht
debuteren. De vernieuwde S-klasse is
voor dit type voorzien van een krach
tige zescilinder benzinemotor die sa
menwerkt met een elektrakracht-
bron, de eerste zelfs met een lit—
hium-ion accu. Daarmee komt de
über-Benz op een totaal van bijna
300 paardenkrachten en het spreekt
voor zich dat ook de loodzware Mer
cedes daarmee goed uit de voeten
kan. In ongeveer 7 seconden sprint
de S400 Hybrid naar 100 km/h. Maar
nog sprekender is het enorme gemak
en de rust waarmee dit gebeurt. Als in
zittende zie je eigenlijk alleen de om
geving steeds sneller aan je voorbij
trekken; waarbij er een licht gezoem
meter lengte op pad bent. Financieel
gesproken is de S400 Hybrid relatief
interessant omdat de fiscale maatrege
len van deze regering de kopers van
dit type fors bevoordelen boven notoi
re dieseladepten.
Bovendien zul je bij eventuele inruil
over een aantal jaren waarschijnlijk
profijt trekken van de aanschaf van
een model met hybridetechniek. Het
spreekt voor zich dat ook deze S400
Hybride kan worden voorzien van zo
wat elk snufje op het gebied van luxe
dat er bestaat. Een greep: een peper
duur nachtzichtsysteem, stoelverwar-
nung, stoelventilatie, stoelen met mas
sagefunctie. Mercedes eigen kun je
voor dit model zoveel extra's kopen
datje voor eenzelfde bedrag ook een
fantastische middenklasser op je oprit
zet. Hoe dan ook: Mercedes laat met
de S400 Hybrid zien dat het ook de
hybridetechniek volledig onder de
knie heeft en heerlijke topsedans
maakt. De S400 Hybrid kost vanaf
109.000 euro, 4000 euro duurder dan
de S350 die minder in zijn toebeho
ren zit.
uit het vooronder komt. Heel bijzon
der. Mercedes claimt een verbruiksre-
ductie van rond de 15 procent en al
zullen voor de welgestelde kopers van
dit model brandstofkosten niet voor
enorme hoofdbrekens zorgen, een
groen imago kan - ook voor hen na
tuurlijk - nooit natuurlijk kwaad. Het
is daarbij fijn dat je jezelf op het ge
bied van luxe en rijgenot niets hoeft
te ontzeggen. Soeverein zoef je tussen
het andere verkeer door waarbij je
door de superieure techniek bijna ver
geet datje met een auto van zo'n vijf
Een tijdje geleden liet Volkswagen het verleden enigszins herleven
met de introductie van de Scirocco. Het merk had met de gelijk
namige auto in de jaren zeventig en tachtig veel succes gehad. Ook
toen was het recept betrekkelijk eenvoudig. Op het onderstel van een
al bestaand model uit de VW-familie werd een sportieve koets ontwor
pen. Ford en Opel hadden in die tijd veel succes met hun soortgelijke
modellen Capri en Manta.
door Ad van Bladel
Maar ook de Scirocco deed het goed.
Toch verdween de Scirocco een hele
tijd uit het modellengamma tot hij,
vorig jaar, opnieuw op de Salon van
Genève stond. De derde generatie Sci
rocco staat op het onderstel van de
Golf en geeft daarmee al bepaald een
visitekaartje af. Immers, dat platform
behoort tot de beste van zijn klasse.
De nieuwe Scirocco is zonder twijfel
een prachtige auto geworden. Laag
en breed, met betrekkelijk kleine rui
ten, lijkt hij op een reptiel dat zijn
prooi besluipt.
De smalle koplampen en grille heb
ben daar overigens zeker ook mee te
maken. De Scirocco is leverbaar met
een breed scala aan motoren; De On
dernemer probeerde het minst vermo
gende dieselblok waarmee de sportie
ve Volkswagen overigens nog behoor
lijk kwiek bleek.
Niet alleen het exterieur van de spor
tieve Golfvariant is sportief van snit,
ook het interieur ademt een sfeer van
snelheid. Dat heeft vooral te maken
met de sportief ogende driehoekige
armsteunen en de stoelen met een fer
me sportieve zit.
Het dashboard is weer net iets anders
dan van de Golf en alle instrumenten
zijn prettig afleesbaar. Achter het
stuurtje vind je al gauw een prettige
zit. Als je de auto van de buitenkant
bekijkt kun je al wel bedenken dat de
achterpassagiers het wat moeilijker
hebben. Niet alleen de jnstap is van
wege het lage dak ingewikkelder,
ook de bewegingsruimte is veel min
der dan voorin. Voor echt lange rit
ten van volwassenen lijkt dit meer het
strafbankje dan twee comfortabele ze
tels waarvoor ze moeten doorgaan.
Op dieselgebied is de Scirocco ver
krijgbaar met een keuze uit twee blok
ken. De minst vermogende brengt
140 paardenkrachten op de been; de
sterkere variant van de tweeliter
TDI-versie, heeft maar liefst 170 pk
paraat. Maar ook de Scirocco met
140 pk is bepaald geen stakker al zul
je er de straatstenen gewoon mee op
zijn plaats laten liggen. Voor dagelijks
gebruik is dit blok ruim voldoende
en dan mag je jezelf ook nog wel me
ten met de sportievere auto's.
De Scirocco maakt ook met deze mo
derne common-railmotor zijn sportie
ve aspiraties volledig waar al heeft de
sterkere variant natuurlijk nóg meer
te bieden.
Qua zuinigheid weet de Scirocco te
verbazen want wie zijn rechtervoet
enigszins weet te beheersen komt
met keurige verbruikscijfers voor de
dag. De Volkswagen Scirocco TDI is
leverbaar met een vanafprijs van
32.550 euro (prijsniveau 2009).