Mercedes-Benz S400 Hybrid, vooruitstrevende topklasser Volkswagen Scirocco 2.0 TDI Stoere Duitse vierzitter onderweg Een tijdje leek het erop dat vooral de Japanse autofabri kanten aan de haal gingen met ui terst zuinige geavanceerde hybri detechniek voor hun auto's. Een toegegeven: ze waren er snel bij. Lexus levert al een hele tijd een ul traluxe LS 600h. Fabrikanten als BMW en Mercedes-Benz konden en wilden dit gegeven uiteraard niet lang over hun kant laten gaan. door Ad van Bladel Mercedes presenteerde onlangs hun versie van een topklasser die zichzelf mag sieren met een donkergroen A-la bel, misschien niet echt uniek, maar wel heel erg goed, juist ook in deze klasse. De S-klasse van Merce des-Benz hoeft al decennia lang in de automobiele pikorde weinig auto's boven zich te verdragen. Luxe, ruim, veilig en technisch zeer vooruitstre vend zijn kenmerken die helemaal bij dit model passen. Onlangs werd de au to op punten vernieuwd zodat hij de hevige concurrentie van de nieuwe modellen van BMW, Audi en Jaguar aankan. Maar goed, binnen het merk Merce des-Benz is hybridetechniek een nieuw hoofdstuk en het lijkt logisch dat die binnen het topmodel mocht debuteren. De vernieuwde S-klasse is voor dit type voorzien van een krach tige zescilinder benzinemotor die sa menwerkt met een elektrakracht- bron, de eerste zelfs met een lit— hium-ion accu. Daarmee komt de über-Benz op een totaal van bijna 300 paardenkrachten en het spreekt voor zich dat ook de loodzware Mer cedes daarmee goed uit de voeten kan. In ongeveer 7 seconden sprint de S400 Hybrid naar 100 km/h. Maar nog sprekender is het enorme gemak en de rust waarmee dit gebeurt. Als in zittende zie je eigenlijk alleen de om geving steeds sneller aan je voorbij trekken; waarbij er een licht gezoem meter lengte op pad bent. Financieel gesproken is de S400 Hybrid relatief interessant omdat de fiscale maatrege len van deze regering de kopers van dit type fors bevoordelen boven notoi re dieseladepten. Bovendien zul je bij eventuele inruil over een aantal jaren waarschijnlijk profijt trekken van de aanschaf van een model met hybridetechniek. Het spreekt voor zich dat ook deze S400 Hybride kan worden voorzien van zo wat elk snufje op het gebied van luxe dat er bestaat. Een greep: een peper duur nachtzichtsysteem, stoelverwar- nung, stoelventilatie, stoelen met mas sagefunctie. Mercedes eigen kun je voor dit model zoveel extra's kopen datje voor eenzelfde bedrag ook een fantastische middenklasser op je oprit zet. Hoe dan ook: Mercedes laat met de S400 Hybrid zien dat het ook de hybridetechniek volledig onder de knie heeft en heerlijke topsedans maakt. De S400 Hybrid kost vanaf 109.000 euro, 4000 euro duurder dan de S350 die minder in zijn toebeho ren zit. uit het vooronder komt. Heel bijzon der. Mercedes claimt een verbruiksre- ductie van rond de 15 procent en al zullen voor de welgestelde kopers van dit model brandstofkosten niet voor enorme hoofdbrekens zorgen, een groen imago kan - ook voor hen na tuurlijk - nooit natuurlijk kwaad. Het is daarbij fijn dat je jezelf op het ge bied van luxe en rijgenot niets hoeft te ontzeggen. Soeverein zoef je tussen het andere verkeer door waarbij je door de superieure techniek bijna ver geet datje met een auto van zo'n vijf Een tijdje geleden liet Volkswagen het verleden enigszins herleven met de introductie van de Scirocco. Het merk had met de gelijk namige auto in de jaren zeventig en tachtig veel succes gehad. Ook toen was het recept betrekkelijk eenvoudig. Op het onderstel van een al bestaand model uit de VW-familie werd een sportieve koets ontwor pen. Ford en Opel hadden in die tijd veel succes met hun soortgelijke modellen Capri en Manta. door Ad van Bladel Maar ook de Scirocco deed het goed. Toch verdween de Scirocco een hele tijd uit het modellengamma tot hij, vorig jaar, opnieuw op de Salon van Genève stond. De derde generatie Sci rocco staat op het onderstel van de Golf en geeft daarmee al bepaald een visitekaartje af. Immers, dat platform behoort tot de beste van zijn klasse. De nieuwe Scirocco is zonder twijfel een prachtige auto geworden. Laag en breed, met betrekkelijk kleine rui ten, lijkt hij op een reptiel dat zijn prooi besluipt. De smalle koplampen en grille heb ben daar overigens zeker ook mee te maken. De Scirocco is leverbaar met een breed scala aan motoren; De On dernemer probeerde het minst vermo gende dieselblok waarmee de sportie ve Volkswagen overigens nog behoor lijk kwiek bleek. Niet alleen het exterieur van de spor tieve Golfvariant is sportief van snit, ook het interieur ademt een sfeer van snelheid. Dat heeft vooral te maken met de sportief ogende driehoekige armsteunen en de stoelen met een fer me sportieve zit. Het dashboard is weer net iets anders dan van de Golf en alle instrumenten zijn prettig afleesbaar. Achter het stuurtje vind je al gauw een prettige zit. Als je de auto van de buitenkant bekijkt kun je al wel bedenken dat de achterpassagiers het wat moeilijker hebben. Niet alleen de jnstap is van wege het lage dak ingewikkelder, ook de bewegingsruimte is veel min der dan voorin. Voor echt lange rit ten van volwassenen lijkt dit meer het strafbankje dan twee comfortabele ze tels waarvoor ze moeten doorgaan. Op dieselgebied is de Scirocco ver krijgbaar met een keuze uit twee blok ken. De minst vermogende brengt 140 paardenkrachten op de been; de sterkere variant van de tweeliter TDI-versie, heeft maar liefst 170 pk paraat. Maar ook de Scirocco met 140 pk is bepaald geen stakker al zul je er de straatstenen gewoon mee op zijn plaats laten liggen. Voor dagelijks gebruik is dit blok ruim voldoende en dan mag je jezelf ook nog wel me ten met de sportievere auto's. De Scirocco maakt ook met deze mo derne common-railmotor zijn sportie ve aspiraties volledig waar al heeft de sterkere variant natuurlijk nóg meer te bieden. Qua zuinigheid weet de Scirocco te verbazen want wie zijn rechtervoet enigszins weet te beheersen komt met keurige verbruikscijfers voor de dag. De Volkswagen Scirocco TDI is leverbaar met een vanafprijs van 32.550 euro (prijsniveau 2009).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 96