Informatieoverdracht met verblijfsrecreanten innovatie 33 Kunststof, een Goedkoper, duurzamer en minstens even sterk als traditionele ma terialen. Jaap Pekaar, directeur van Pekaar Plastics in Goes, is er stellig over: kunststof hoeft niet onder te doen voor metaal of hout. Er is alleen nog veel onbekendheid over de kwaliteit van kunststof, en dat wil Pekaar veranderen. verrassend alternatief Jaap Pekaar met Syntens-adviseur Jan Henk Verburg. Foto: Syntens Kunststof is goed te lassen en te verlij- men, het is slijtvast, licht van gewicht en onderhoudsvrij en met kunststof kun je relatief eenvoudig construeren. Mensen realiseren zich vaak niet wat er allemaal mogelijk is met kunst stof', vertelt Jaap Pekaar. „Wij kun nen berekeningen uitvoeren om te zien of een opdracht ook in kunststof uitgevoerd kan worden. Daarbij gaat het om maatwerk op het gebied van' constructieve en verspanende bewer kingen. Spuitgietwerk of vacuümvor- men doen wij niet, dat is eèn ander specialisme." Opdrachtgevers zijn onder meer ma chinebouwers, scheepswerven (kunst stof is zeewaterbestendig) en onder houdsdiensten van bijvoorbeeld de chemische en voedingsmiddelenindus trieën. Pekaar Plastics heeft dit jaar een be hoorlijke omzetgroei gerealiseerd. De organisatie groeide tot elf medewer kers, ondanks - of misschien wel juist door - de crisis. Pekaar: „Kunststof producten zijn, direct of indirect, aan merkelijk goedkoper dan hout en me taal. Dat weegt tegenwoordig zwaar mee in de materiaalkeuze. Wij heb ben gekozen om vooral maatwerk te leveren, gecombineerd met advies werk. Daarmee weten wij ons goed te onderscheiden in de markt." De forse groei in omzet en organisa tie bracht Jaap Pekaar er toe om con tact met Syntens te zoeken. „Juist de keuze om niet langer alleen kunststof te leveren, maar een toegevoegde waarde aan de klant te leveren, bete kent dat ik het bedrijf duidelijk in de markt wil positioneren. Ik vind het prettig om die strategie door te spre ken met een innovatieadviseur en uit het verleden heb ik goede ervaringen met Syntens." Innovatieadviseur Jan Henk Verburg heeft net met Pekaar een driesporen- beleid afgesproken. „Jaap Pekaar wil een sterk middenkader ontwikkelen", vertelt Verburg. „Hij heeft daar drie mensen voor aangewezen. Wij kun nen ondersteunen in de coaching en bij praktische zaken als vergadertech niek. Verder zullen we op korte termijn werken aan de vernieuwde bedrijfs presentatie. Die is nu soms te veel aan- bodgericht. Er moet een presentatie komen die naadloos aansluit bij inte resses en vragen van de doelgroepen. In combinatie met het maat- en ad vieswerk kan het bedrijf zich profile ren als een regionaal kenniscentrum voor vragen en advisering op het ge bied van kunststoffen." De eerste stap. daartoe is al gezet. Pek aar Plastics onderzoekt momenteel voor een medische toepassing de mo gelijkheden en béperkingen van ver schillende kunststof implantaten. In het gesprek heeft Pekaar aangegeven ook interesse te hebben in het Prepa- re2Start programma voor MKB on dernemers die willen exporteren. Pek aar: „Uit Engeland, België en Duits land is interesse getoond voor onze 'special products' voor de machine bouw. Het zou mooi zijn als ik in aan merking kom voor subsidie voor de vertaling van onze site in het Engels, of voor ondersteuning in de kosten van beurspresentaties in bijvoorbeeld België. Daar moeten Jan Henk en ik het nog maar eens over hebben." www.pekaar plasticscom www.synlens.nl Een receptie van een recreatie- bedrijf die 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend is voor vragen en actuele informa tie. All-in-one Info, een applica tie van internetservice provider Skybites uit Goes, maakt dat mo gelijk. Het afgelopen seizoen heeft All-in-one Info proefge draaid en inmiddels is het pro gramma beschikbaar voor de markt. i Even de mail checken of via internet kijken of er iets te beleven is in de om geving. Verblijfsrecreanten nemen steeds vaker hun laptop mee om te in ternetten en te mailen. Draadloos in ternet behoort al bijna tot de stan daard dienstverlening van een recrea tieverblijf. Skybites heeft zich volle dig toegelegd op draadloze netwer ken voor recreatiebedrijven en jacht havens. Diezelfde bedrijven hebben vaak ook een eigen kabelkrant waarin zij de be langrijkste informatie bekendmaken zoals de openingstijden van de recep tie, de supermarktaanbiedingen, de specialiteiten van het restaurant en het dagprogramma van het animatie team. De vormgeving en het beheer van een kabelkrant zijn echter niet meer van deze tijd. Met de applicatie All-in-one Info beschikt een recreatie- bedrijf over een fraaie beeldpresenta- ke ideeën uitvoerbaar zijn en welke ondersteuning Paul daarbij nodig heeft." De innovatieadvisëur leverde uit het Syntensnetwerk bijvoorbeeld een ken nisleverancier, DlMMbizz uit Goes, die de software voor All-in-one Info kon ontwikkelen. Uit datzelfde net werk kwamen ook enkele .recreatieon dernemers die wilden meewerken aan een proefopstelling. Daarnaast onder steunde Bakker de ondernemer suc cesvol bij de subsidieaanvraag bij het project Pieken in de Delta. „Syntens verleent zelf geen subsidies, maar wij kennen wel veel mogelijkheden en kunnen de ondernemers daar op wij zen." All-in-one Info heeft het afgelo pen recreatieseizoen gedraaid en naar aanleiding van de ervaringen zijn het ontwerp en de gebruiksvriendelijk heid verder verbeterd. Inmiddels heeft Skybites All-in-one Info in de markt gezet. „De interesse groeit ge staag", zegt Rouw. „Het gemak om snel en eenvoudig digitaal en actueel te communiceren met de gasten is ge woon belangrijk voor een recreatieon dernemer. En All-in-one Info werkt nu niet alleen met WiFi maar ook via CAI, waar veel parken over beschik ken. Dat maakt All-in-one Info extra aantrekkelijk." www.skybites.nl www.syntens.nl m tie van de informatie terwijl actuele berichten eenvoudig en vlot in te voe ren zijn. „De ondernemer kan alle in formatie centraal aanbieden, bijvoor beeld vanuit het kantoor", vertelt Paul Rouw, directeur van Skybites. „Met minder werk bereikt hij of zij meer gasten die op een simpele ma nier over de meest actuele informatie beschikken." Deze vorm van centrale aanbieding van digitale informatie wordt ook wel narrowcasting ge noemd. „Maar All-in-one Info kan meer dan alleen informatie verstrekken", ver volgt Rouw. „Gasten kunnen via een inlogcode interactief aan de slag en vragen stellen aan de receptie, een ta feltje reserveren bij het restaurant, of bijvoorbeeld de meeneempizza bestel len. All-in-one Info is een communi catiemiddel "tussen de gasten en de ver schillende onderdelen van het recrea-* tiepark." Voor de ontwikkeling van All-in-one Info heeft Rouw een beroep gedaan op Syntensadviseur Robert Bakker. „Paul is altijd alert op innovatieve toe passingen voor zijn klanten", vertelt Bakker. „Samen overleggen we wel Syntensadviseur Robert Bakker in gesprek met Paul Rouw. Foto: Syntens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 95