Zeeoverslag Zeeuwse havens met 15 procent gedaald Commercials by the Sea kiest voor Goes seaport Beeld van de drukbezochte netwerkbijeenkomst van Zeeland Seaports en Zeeland Port Promotion Council Foto: duofoto De traditionele gezamenlijke netwerkbijeenkomst van Zeeland Seaports en Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) in de Abdij te Middelburg werd ondanks de barre weersomstandigheden weer goed bijgewoond door representanten uit bedrijfsleven en overheid. De Zeeuwse havens zijn en blijven de mo tor van de provinciale economie. door Henk van de Voorde MIDDELBURG - De zeeoverslag in de Zeeuwse havens is in 2009 met 15 procent gedaald ten opzicht van 2008. In 2009 werd 28 miljoen ton zeevracht overgeslagen. Hoewel dit een forse daling is, toonden de laatste maanden een herstel. Het halfjaarcij fer liet namelijk nog een daling zien van 23 procent. Omdat de resultaten van december nog maar voor een deel zijn meegewogen, en omdat de markt op dit moment moeilijk te voorspellen is, wordt uiteindelijk reke door Loes van der Hoeven GOES - Het overkomt iedereen wel eens tijdens een favoriet televisiepro gramma, spannende film of interessan te documentaire: de commercials. Tijd om snel een drankje te halen of wellicht het toilet te bezoeken. Daar blijft u nu eens rustig voor zitten. De selectie reclamefilms die tijdens Commercials by the Sea wordt gepre ning gehouden met een nog beter de finitief resultaat. De daling heeft zich, behalve bij de aardolieproducten, voorgedaan in alle ladingsoorten. Zeeland Seaports gaat er van uit dat het komende jaar de overslag weer verder zal stijgen, onder meer als ge volgd van de ingebruikname van de nieuwe Scaldia Teminal. De cijfers van de overige havens in de omge ving zijn nog niet bekend. De cijfers toonden eerder aan dat Zeeland Seaports zich verhoudingsgewijs be senteerd, is afkomstig van het presti gieuze Cannes Lions International Ad vertising Festival. Dit grootste, mondi ale evenement op het gebied reclame toont hoogwaardig en creatief werk in de categorieën film, print, out door, cyber en radio. Een internationale vakjury kiest elk jaar de in hun ogen beste commer cials uit duizenden inzendingen van ter hersteld heeft dan de andere ha vens in het Scheldebekken Investering Zeeland Seaports en de in het haven gebied gevestigde bedrijfsleven inves teren flink om de havens verder te ontwikkelen. Het afgelopen jaar heeft zich gekenmerkt door veel nieuwe ac tiviteiten. Onder meer de bouw van de nieuwe kades in de Scaldiahaven, het wind molenproject van Verbrugge, de aan kondiging van de energiecentrale van reclamebureaus over de hele wereld. De beste inzendingen worden uitein delijk beloond met een felbegeerde Gouden Leeuw. Creativiteit Mede-organisator Jesper Stoel van Zeelandhallen Goes: "Thema van de ze editie is 'Creativiteit in de commu nicatie'. Dat loopt als een rode draad door het avondprogramma. Vanzelf sprekend is er weer een bijzondere gastspreker. Deze keer is dat de communicatiema nager van de nummer drie van de Ne derlandse doe-het-zelf ketens, die in 2007 een nieuw winkelconcept heeft C-Gen, de opening van de Van Cit- terssteigers, het eerste zeecruiseschip in Vlissingen-Oost en de start van Por- tXcs, het nieuwe havenmanagement systeem. Ook vond in 2009 de kick off plaats van Maintenance Valuepark Terneu- zen, het nieuwe contractorpark voor de procesindustrie. Er hebben zich nieuwe bedrijven gevestigd en diver se bestaande bedrijven breidden uit zoals Mercuria in de Buitenhaven. In Vlissingen-Oost wordt in totaal voor 18,8 hectare aan nieuwe tanktermi- nals gebouwd. Zeeland Seaports sloot een samenwer- kingovereenkomst met Railwind, Evelop (Eneco) en Prorail om 15 tot 18 windmolens boven het spoor in geïntroduceerd. Daarbij staan nieuwe vormen van informatie en inspiratie centraal. Tijdens Commercials by the Sea onthult hij hoe zijn bedrijf de lan delijk snelst groeiende bouwmarktfor mule communiceert in zijn inmiddels alom bekende radio- en televisiecam pagnes. Commercials by the Sea is the place to be voor alle reclameliefhebbers, YouTube-verslaafdengeïnteresseer den en vakmensen. Zij zien er de meest humoristische, scherpe, beteke nisvolle, ontroerendste en uitgespro ken commercials ter wereld. Dat le vert onherroepelijk gespreksstof op. Traditiegetrouw wordt Commercials Vlissingen-Oost te bouwen. Continental Stevedoring Company breidde haar activiteiten eveneens uit door de vestiging van Continental Container Services, Smith Holland, PTI en ATL Trailerverhuur. In het Biopark Terneuzen begon de warmteleverantie van WarmC02 aan Glastuinbouw Terneuzen. Drie tuin ders realiseerden hier hun nieuwe kas sen, Van Duijn voor de kweek van Aubergines, Kwekerij Westerschelde (Paprika's) en Tomaholic (Tomaten). Bio Base Europe werd opgericht, het grensoverschrijdende project dat on der meer een proeffabriek en een trai ning- en informatiecentrum voor de Biobased economy bevat. by the Sea dan ook afgesloten met een informele netwerkborrel." Organisatoren en initiatiefnemers van Commercials by the Sea zijn een vijf tal leden van CommunicatieNet Zee land, het Zeeuwse platform voor over leg, opleiding, promotie en presenta tie van communicatiespecialisten en opdrachtgevers. De leden zijn actief op het gebied van strategie, advies, design, tekst, beeld, multimedia, internet, fotografie, uitge verij enzovoort. Ieder jaar organise ren zij evenementen om met elkaar over het vak 'Communicatie' te pra ten en te discussiëren. Eén van de meest spraakmakende daarvan is Com- mercials by the Sea. Meer informatie: www.commercialsbythesea.com Op maandagavond 8 februari houdt CommunicatieNet Zeeland 'Commercials by the Sea'. Tijdens alweer de derde editie van dit succesvolle evenement worden de beste commercials van het afge lopen jaar getoond in de Merral Bioscoop Goes, een sfeervolle plek naast de Zeelandhallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 91