m media 35 Voor hun tv-debuut Toren C kregen Margot Ros en Maike Meijer de prestigieuze Lira Scenarioprijs. De tweede serie over de bizarre gebruiken en gebruikers van het beruchte kantoorgebouw is naar eigen zeggen nóg schérper. En voorai: zonder boodschap, door Monique Brandt media@wegener.nl 1024-3650570 Zaterdag 16 januari 2010 Een kleine crisis tijdens de geluidsnabewerking van de VPRO-comedy Toren C. Die op het oog veelbelovende scène met door Maike Meijer (1967, Nijmegen) perfect gespeelde slow-motionfragmenten werkt niet, constateert regisseur Albert Jan van Rees. „Het is net alsof de fragmenten langzaam worden afge speeld, wat niet zo is. De grap komt niet over." Perfectionisten Maike Meijer en Margöt Ros (1965, Eindhoven), sa men goed voor vrijwel het gehele bestand aan personages die de co- medyreeks bevolken, balen, en niet zo'n beetje. „Hier slaap ik nou echt niet van", zegt Meijer met een lang gezicht. „Ver-schrik-ke- lijk! We dachten echt dat dit de leukste scène van de hele reeks zou worden en dan is het niks!" De dip op het kantoor waar de se rie tv-klaar wordt gemaakt, is kort maar hevig en gaat gepaard met vloeken die in ieder geval een hoop creativiteit verraden. De vol gers van Toren C zijn wel wat ge wend. Minutenlange scheten, tele foons op de trilstand die voor heel andere dingen dan telefoneren worden gebruikt, mislukte fellatio- pogingen met een keur aan groen ten op het kantoortoilet, tenen krommende blunders onder het oog van collega's: de humor in To ren C is nu eenmaal ook niet altijd even fijnzinnig. Aan de andere kant hebben de actrices/schrijfsters/bedenksters/ mede-producenten van Toren C wel degelijk oog voor tragiek, voe ren ze meteen aan. Het is niet al leen maar lachen, gieren, brullen in de onpersoonlijke kantoortoren waar allerlei markante types, die door hun werk tot elkaar veroor deeld zijn, genadeloos en keihard in hun hemd worden gezet. Ros en Meijer tonen graag de schuren de momenten dat mensen zichzelf ongezien wanen, maar het jam merlijk genoeg toch niet zijn. „Daarom is een kantoor zo'n goe de arena", zegt Ros. Meijer: „Ieder een draagt een masker. Je denkt dat jij de enige bent die een snot propje onder zijn bureau smeert. Maar kijk eens op een kantoor: daar zit zoveel onder die tafels ge smeerd, dat de Twin Towers er weer mee overeind gemetseld zou den kunnen worden. Zo blijkt uit Vrouwelijke kantoorhumor - m lw T een Zweeds onderzoek dat 60 pro cent van de vrouwen in kantoor situaties masturbeert op het toilet. Zoiets stemt mij heel vrolijk, dat is wel heel erg Toren C." De twee actrices vullen elkaar tij dens het gesprek aan als een ééneii- ge tweeling. Beiden afkomstig uit het theater, liepen ze steeds weer tegen de beperkingen van de büh ne aan. Meijer: „Televisie is een jfjg|f|| ipsn* heel leuk, ander medium waar mee je veel meer naar jezelf toe kunt trekken. Mijn helden waren de Britse French en Saunders, en de makers van The Office. Series waar ik naar zat te kijken en dacht, zoiets wil ik ook maken, iets wat helemaal uit je eigen koker komt. Zo helemaal van jezélf." Het initiatief voor het duo ligt bij Meijer. Op een dag hoorde ze Ros Margot Ros (links) en Maike Meijer, foto David van Dam een komisch vakantieverhaal ver tellen in de kroeg. Ros: „Maike bel de me later op of ik met haar een tv-serie wilde gaan schrijven." De samenwerking bleek meer dan vruchtbaar. Na verschillende plan nen maakte het tweetal een eigen proefprogramma rond een kan toorcomplex. Bij de VPRO werd die juichend binnengehaald. Een jaar lang werkt het tweetal aan één serie Toren C, die per afle vering zo'n vijftien verschillende scènes en veertig verschillende ka rakters bevat. Na alle opnamen wordt pas vastgesteld welke scène in welke aflevering komt. Veel tijd gaat ook zitten in het schrijven. Ros: „Wij improviseren niet en schrijven elke scène tot in de klein ste details uit. Tot wat er aan de muur hangt. Een omgeving zegt veel over een karakter. Wij maken overigens geen echte kantoorserie. De serie gaat over mensen, de scè nes spelen zich af op een plek waar je iets hoog te houden hebt. Waar je dus veel dieper kunt val len dan thuis, in een veiligere om geving." Meijer: „Als we weer ter minologie nodig hebben, plukken we dat van Managerstaal.nl. Wij hebben geen idee." Toch werd de serie in september beloond met de prestigieuze Lira Scenarioprijs. Het duo werd ge roemd voor de oorspronkelijkheid en het spelen met vrouwelijke as pecten. Dat is mooi, maar niet zo bedoeld, aldus Ros. „Toevallig heb ben we borsten en zien mannen er anders uit. Omdat we vrouw zijn, kunnen we wel verder gaan in grappen over vrouwen." Meijer: „Omdat men in Nederland niet echt gewend is aan humorseries van en door vrouwen, vallen we op. Hoewel je bij vrouwen ook wel minder zelfspot ziet, ze vin den het moeilijker zichzelf onder uit te halen. Daar valt dus nog wel terrein te ontginnen. Maar verder hebben we geen boodschap, geen bedoeling. Ons motortje is het ple zier van het spelen." Ros: „Hoezo spelen met man/vrouw-verhoudin gen, wij zijn gewoon twee wijven die gein willen trappen." Het besluit voor de aankoop van een derde seizoen is nog niet geno men, al hoopt het duo hartgron dig door te kunnen gaan. Plannen en ideeën zijn er genoeg. Ook voor een theatervoorstelling, een film, een fansite. Meijer: „We ra ken steeds meer in Toren C ver zeild. Het is meer en meer een ma nier van kijken naar de wereld."' www.torencfan.nl Toren C, maandag, Nederland 3, 21.50 uur. M Reageren?- redactie.media@wegener.nl DERRICK In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD £t h arry, hol schon mal II den Wagen' is in de wereld van Heim- I wee TV misschien wel de beroemdste uitspraak die nooit is gebezigd. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft Oberinspek- tor Stephan Derrick van de Krimi- nalpolizei München dit in geen en kele van de 281 afleveringen van de serie Derrick gezegd tegen zijn trouwe assistent Harry Klein. Derricfe-vertolker Horst Tappert wijst in 2004 met een beschuldi gende vinger naar het journaille. „Een of andere journalist heeft die uitspraak opgeschreven, terwijl ik dat nooit zo heb gezegd. Het citaat ging een eigen leven leiden." Derrick is dé degelijke, rechtlijnige en onomkoopbare politieambte naar. Een inspecteur van de oude stempel, die zich uitsluitend ba seert op keiharde feiten. En die ver dachten door zijn tergend trage on dervragingstechnieken tot wan hoop drijft. Door de glazen van zijn grote bril staart hij met kille visogen naar de van moord ver dachte prof. dr. zus-en-zo, de veel te jonge weduwe van een doodge schoten bejaarde miljonair of de waanzinnig kijkende tuinman van een recent afgeslachte onderne mer. Meestal rustig en onderkoeld, maar regelmatig ook streng en soms zelfs verontwaardigd stelt hij vragen als Was machen Sie beru- ffich? of Hatten Sie eine Affaire mit Fraulein Müller? en Warum liügen Sie mich an? De gesprekken duren vaak minu tenlang. Bij gebrek aan grootse de cors zoomt de camera in op de ge zichten. De lens legt genadeloos el ke subtiele reactie vast. Daardoor ontstaat de psychologische span ning die de serie zo bijzonder maakte. Miljoenen kijkers in zo'n honderd landen volgen vanaf 1974 elke week de verrichtingen van de inspecteur en zijn door Fritz Wep- per gespeelde hondstrouwe assis tent. Als de serie in 1998 stopt, zijn Derrick en Harry allang culthel- den. In Nederland eren de komieken van Jiskefet de politiemannen op geheel eigen wijze. Zelfs de Neder landse politie maakt gebruik van de diensten van Derrick in de voorlichtingscampagne voor intro ductie van het splinternieuwe alarmnummer 0900-4488. In 2004 krijgen de fans dan toch nog die ene, legendarische zin te horen. In de tekenfilm Derrick - Die Pfficht ruft, met de stemmen van Tappert en Wepper, zegt Der rick eindelijk: „Harry, hol schon mal den Wagen." Stefan Dölcken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47