19 reizen Gastvrije Balkan bloeit op wêm Hp w De oorlog is in Bosnië-Herzegovina en Servië niet vergeten. Maar Marjolein van Woerkom zag vanaf de motor ook twee prachtige landen met gastvrije inwoners. Ga met ons mee haar de Middellandse Zeel Voor meer informatie/boekingen 0172 - 46 96 96 of meid u aan op www.televisiereizen.nl of www.vandervalkvakanties.nl j reizen@wegener.nl 1024-3650360 ISSSl Zaterdag 16 januari 2010 foto boven: Een tunnel in Servië loopt dwars door een kasteel, foto links: Uitzicht over de Neretva in Mostar. foto onder. De Oude Brug in Mostar. foto's Marjolein van Woerkom KROAT IE ROEMENIE Volgens het kaartje zou den we er al moeten zijn, maar nergens zien we een bordje met Kra- vice-watervallen. We ke ren onze motoren nog maar een keer op het smalle eenbaanswegge- tje. De bergachtige omgeving wordt langzamerhand groener, maar de kleine versie van de Niaga- ra-watervallen zien we nog niet verschijnen. Tenslotte vragen we het aan een automobilist. Hij lacht en wijst naar een zandweg. „Daar moet je heen." Bosnië-Herzegovina en Servië staan voor een groot deel van de Westerse wereld gelijk aan oorlog. Beelden van kapotgeschoten hui zen, een ontheemde bevolking en strakke blikken van breedgeschou derde militairen staan nog op het netvlies. Maar hoewel de oorlogs wonden overal te zien zijn, is de natuur tegelijkertijd schitterend en zijn de mensen gastvrij. De Balkanlanden zijn in de oorlog op hun kop gezet. Desondanks zijn de mensen behulpzaam en geïnteresseerd als ze vreemdelin gen ontmoeten. Toegegeven, twee volbepakte motoren trekken ook wel de aandacht. Kinderen zwaaien als we langsrijden, volwas senen nodigen ons wat te drinken. Belgrado SERVIË ECRO KOSOVO MACEDONIË ALBANIË Servië is een mooi en vaak nog puur land. We rijden door de Der nap, een indrukwekkende bergeng- te in het oosten van Servië. Het is uitgeroepen tot nationaal park. Aan de ene kant van de weg is een steile bergwand, aan de andere kant een prachtig uitzicht op de Donau. Er is weinig verkeer en - voor motorrijders geen overbodige luxe - het asfalt is prima. Het is ontspannen rijden. Alleen in de ve le tunnels is het opletten geblazen. Verlichting is er nauwelijks en er zijn vaak bochten, waardoor het licht aan het eind van de tunnel niet te zien is. In het zuidwesten van Bosnië rij den we door poljes, uitgestrekte vel den, omringd door grauwwitte en kale bergkammen. Op de vruchtba re grond groeien druiven. Natuur lijk zijn hier ook de oorlogswon den nog te zien. Huizen met kogel gaten in de muren. De bevolking is arm. Veel Bosniërs hebben daar om twee banen om rond te kun nen komen. Overdag maken ze schalen in alle maten voor toeris ten, 's avonds hebben ze een an der baantje. Overal staan borden die waarschuwen voor achtergeble- leven landmijnen. De wederopbouw in Bosnië gaat traag. Met Europees geld worden de belangrijkste gebouwen opge knapt, maar veel inwoners wonen nog in kapotte huizen. Mostar is een voorbeeld van deze realiteit. De in de oorlog geheel verwoeste Oude Brug (Stari Most) over de Neretva werd weer prachtig geres taureerd. De brug staat, als blikvan ger van de binnenstad van Mostar, sinds 2005 op de Werelderfgoed- lijst van de UNESCO. Een (betaal de) wandeling over de 30 meter lange en 20 meter hoge brug is in drukwekkend. De kalkwitte brug steekt helder af tegen de blauwe ri vier en de groene bergen op de achtergrond. Maar in een achteraf- straatje staan ruïnes met bordjes do not enter en zoeken kinderen naar lege flessen. Het is de rauwe realiteit van het land. Zowel in Servië als in Bosnië- Herzegovina is het toerisme in op komst. Overal zijn hotels, apparte menten en campings. Dat het elke keer weer afwachten is hoe het met de kwaliteit staat, maakt het reizen hier een spannende erva ring. In ieder geval kennen de bei de landen nog geen massatoeris me. Daarvoor moet je in buurland Kroatië zijn. In Servië en Bosnië-Herzegovina is het dagelijkse leven te zien en word je door de lokale bevolking uitgenodigd voor een glaasje fris of een kopje sterke koffie. Bosnië-Herzegovina. Afstand: Sarajevo vanuit Utrecht: 2.126 kilometer. Toeristische trekpleisters: Sarajevo, Mostar. Geld: kon- vertible mark, maar ook euro's. Klimaat: 's zomers heet, 's win ters koud. Landschap: bergen en dalen. Beste tijd om te gaan: van april tot oktober, al kan het weer per regio verschillen. Servië. Afstand: Belgrado vanuit Utrecht: 1.695 kilometer. Toeristische trekpleisters: Bel grado, Zlatibor, middeleeuwse kloosters. Geld: Servische dinar. Klimaat: in het noorden koude winters en warme, vochtige zo mers, in het zuiden warme, dro ge zomers en koude winters met veel sneeuwval. Landschap: vruchtbare vlaktes in het noor den, kalksteengebieden in het oosten, oude bergformaties en heuvels in het zuidoosten. Beste tijd om te gaan: van het late voorjaar tot de vroege herfst, de zomers kunnen echter zeer warm zijn. Reageren? redactie.reizen@wegener.nl Geniet van een ultieme vakantie aan boord van een magnifiek cruiseschip, inclusief volpension en entertainment. Vertrek; zaterdag 25 september 2010 -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 29