reizen^ w Op tijd? 2L 1 Er ging een vreemd lampje branden meldt onze piloot Uitbundige verentooien, minuscule bikini's, hoge hakken en harde muziek. Dat zijn de ingrediënten van de carnavalsoptocht op Madeira. Lutske Bonsma beschrijft een spektakel waarbij hij niet stil kon blijven staan. Carnaval in winterjas Zaterdag 16 januari 2010 iJsAsgjf reizen@wegener.nl 024-3650360 Madeira in O m 7\ CD O Sneeuw en koude, het was me wat de afgelopen we ken. En dan geviel het de voorzienigheid ook nog eens dat de eerste zoektocht van het nieuwe jaar zich af zou spelen in zuidoost-Engeland. Op de avond voor ver trek opent het journaal met de toestand in het Verenigd Ko ninkrijk. De beelden spreken voor zich. Wat een sneeuw! Het leven ontwricht, files van Londen tot Manchester en al le vliegvelden gesloten. Midden in de nacht raadpleeg ik de website van British Airways. De status van onze vlucht van die ochtend is dramatisch. Hij is gecanceld. Wel gaat er een paar uur later weer een toestel naar Londen en dat staat nog steeds in het schema als 'op tijd'. Ik onderneem met een actie en laat ons omboeken. Tevreden naar bed. De vol gende ochtend is het chaos bij de balie van BA. En hoewel ons vliegtuig volgens de borden nog steeds op tijd zou moe ten vertrekken, staan de gezichten van het personeel al op wanhoop. Wij worden om een duistere reden van de ge- plande vlucht afgehaald en verplaatst naar een extra vlucht die buiten de dienstregeling om zal worden uitgevoerd. Er staan namelijk drie enorme Boeings op Schiphol die een dag eerder moesten uitwijken, omdat ze niet in Londen konden landen. Die worden nu volgestouwd met gestrande passagiers. Niemand weet wanneer de extra vluchten gaan, maar als we ons bij de gate melden, zullen we op de hoogte worden gehouden. Het is er druk. De passagiers worden in bussen naar de vliegtuigen gereden. Eén toestel is al tot de laatste stoel be zet Wij moeten wachten op het volstouwen van het volgen de. Koffie dan maar. Langzaam rijgen de minuten zich aan een cot uren. Af en toe kijk ik nieuwsgierig door de wacht ruimte bij onze gate. Sombere hoofden schudden telkens 'nee'. Wanneer de koffie me de oren uit komt, ontstaat tu mult. Deuren zwaaien open en een grote stroom passagiers marcheert naar binnen. Ik herken er een paar. Het zijn de mensen die drie uur geleden naar één van de extra vliegtuigen werden gereden. De stoom komt som migen uit de oren. De grote kisten blijken aan de grond te blijven omdat ze in Londen niet mogen landen. Boos banjeren we terug naar de ticketbalie van de Engelse maatschappij. De drie medewerkers zien ons met angstige ogen aankomen. Wanneer we in een keurige, lange rij staan opgesteld, beslui ten twee balies dat het tijd is voor de lunch. Dat schiet lekker op. Het is drie kwartier vliegen naar Londen. We zijn nu bijna vijf uur bezig weg te komen. De vooruitzichten blijken zo slecht dat er al mensen wor den ondergebracht in hotels. Voor hen geen hoop. Maar wij houden vol. De KLM blijkt met een bescheiden Fokker 50 nog steeds naar Heathrow te vliegen. Op het allerlaatste mo ment mogen we mee-op de vlucht van half zes. We geloven het pas echt wanneer we de startbaan op draaien. De pro pellers razen rond, we schieten vooruit. Maar de vreugde is van korte duur. Ineens stoppen de motoren en trappen ze in de cockpit bovenop de rem. 'Er ging een vreemd lampje branden', meldt onze piloot. We rijden terug. Maar even la ter staan we opnieuw klaar voor vertrek. 'We proberen het gewoon nog een keer', spreekt de gezagvoerder bemoedi gend. Het lampje blijft blijkbaar uit, want een paar minuten later schieten we de wolken door. Zes uur in de avond, tijd voor een broodje. In Londen blijkt het mee te vallen. Veel sneeuw, maar een schone landingsbaan. Een half uur later heeft iedereen zijn koffers, behalve wij. Ze blijken te Schip hol nog op een verdwaald karretje te liggen en zullen pas de volgende dag worden nagestuurd. Rond acht uur rijden we met onze huurauto naar het hotel. Een karakteristiek landhuis op het prachtige platteland. Het sneeuwdek wordt steeds dikker. Voorzichtig rijden we over kronkelende wegen naar boven in de heuvels van Surrey. Het is pikkedonker, maar wat gevangen wordt in onze kop lampen is sprookjesachtig. De auto begint wel verontrus tend veel moeite te krijgen met het doorploegen van de wit te wereld. De laatste helling wordt onze Volvo fataal. Hon derd meter voor het, inderdaad karakteristieke, hotel staan we muurvast in de sneeuw. Gelukkig hebben we weinig ba gage en kunnen we het laatste stuk gemakkelijk lopen. Negen uur, we zitten tevreden achter een 'pint of lager'. Twaalf uur gereisd: net zo lang als een enkeltje Colombia. Ik zie drs. P. zingend in zijn trojka door de sneeuw. Inderdaad, Londen is een mooie stad, maar net iets te ver weg. carnaval 2009. En zo gaat het ook over enkele weken, als het Portuge se eiland in de Atlantische Oceaan de editie van 2010 beleeft. Tot voor drie jaar liep Jardim elk jaar trommelend mee in de op tocht, maar nadat zijn moeder stierf leek het hem gepast te stop pen. Sindsdien neemt hij plaats op de eretribune langs de boulevard. De president is een dankbaar on derwerp voor satire en is niet de enige bekende inwoner van Madei ra die warmloopt voor carnaval. Miss Portugal 2004, Marina Rodri- gues, doet ook al voor de vierde keer mee. De voormalige miss is soapactrice, maar beweegt als een volleerd danseres op de praalwa gen van sambaschool Caneca Fura- da. De overige leden van de school swingen in astronautenpakken, speciaal voor de gelegenheid ont worpen door Marisa Ferraz. Rodri- gues begon in november met het tekenen van de ontwerpen. Ze liet stoffen uit Barcelona komen en naaide zelf de eerste versie van de kostuums die vervolgens door tien vrijwilligers zijn nagemaakt. De school telt tweehonderd leden en iedereen krijgt elk jaar een nieuw kostuum. „Het is een enorm kar wei, maar ik ben heel trots", zegt de ontwerpster als ze haar creaties voorbij ziet komen. Het Bureau voor Toerisme bedenkt het thema voor de optocht en de deelnemen de groepen bepalen zelf hoe ze dat President Alberto Joao Jardim (mid den) van de regio Madeira is het trommelen nog niet verleerd. foto Hennie Keeris H et publiek staat nog stijfjes langs de kant van de weg. Dit in te genstelling tot Alberto Joao Jardim, sinds 1978 president van de regionale rege ring van Madeira. Die klapt al en thousiast voor de eerste dansgroep die langskomt en wordt meteen door een swingende dame de straat op getrokken. Binnen enkele seconden is het tweetal omringd door fotografen die het beeld van de dansende pre sident vastleggen. Zo gaat het elk jaar, en zo gaat het ook tijdens het Er gaan rechtstreekse vluchten naar Madeira. Transavia.com vliegt in vier uur van Amsterdam naar Funchal. De Portugese maatschap pij TAP vliegt via Lissabon of Porto. ArkeFly vliegt van april tot en met oktober rechtstreeks naar Madeira. Accommodaties zijn te vinden via www.expedia.nl,www.ebookers.nl, www.cheaptickets.nl en www.madeiratourism.org Een goede manier om Madeira te verkennen is met een huurauto. Op de luchthaven zijn autoverhuur ders gevestigd. Een week huur (kleinste model, inclusief verzeke ringen) kan al vanaf 120 euro. Ge let op het bergachtige landschap is het wellicht verstandig wat meer geld uit te geven voor een auto met een groter motorvermogen. Zuid-Amerikaanse taferelen tijdens de carnavalsparade in Funchal, de hoofd stad van Madeira. foto Hennie Keeris

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 24