spectrum 2
Het is
veel
ook leuk
kinderen
dat er
zijn
Groot en klein
in het Zeeuwse
onderwijs
Algemene Basisschool
Zaterdag 16 januari 2010
De Stove in Noordwelle met
42 leerlingen - volgend jaar
misschien dertig - is een
onderdeurtje vergeleken met de
Algemene Basisschool (ABS) in
Middelburg. Daar hebben ze
ruim 450 leerlingen.
De Stove worstelt om in alle
kleinschaligheid toch iets groots
te bieden. Bij de ABS worden de
grote getallen klein gemaakt, en
staat de directeur elke ochtend
bij de voordeur.
Tijdens het PZC-debat op 27
januari in Vlissingen wordt
gesproken over de stelling: elk
dorp moet zijn eigen
school hebben.
Twee groepen van de Algemene Basisschool in Middelburg gaan buiten spelen. foto Ruben Oreel
door Carla van de Merbel
Het is rustig deze doordeweekse-
ochtend op de Algemene Basis
school in Middelburg (ABS).
Opvallend rustig voor zo'n gro
te school. En dat is ook de bedoeling. De
hele organisatie van de school is erop ge
richt dat de leerlingen zo min mogelijk last
hebben van het feit dat ze gebouwen en
plein moeten delen met ruim 450 andere
kinderen. „Het is hier wel groot, maar
kleinschalig georganiseerd", noemt direc
teur Levien Hamelink het.
Zo zijn de onder- en bovenbouw gegroe
peerd ondergebracht in de twee schoolge
bouwen en spelen de klassen 's ochtends
en 's middags verspreid over drie momen
ten op het schoolplein. En, en daar wordt
door de ouders erg aan gehecht: de klassen
zijn niet groter dan 25 leerlingen. Dat laat
ste kost de school veel geld, zegt Hame
link. „De meeste ouders betalen onder
meer daarvoor ook een vrijwillige eigen bij
drage van 350 euro per jaar per kind."
Hamelink staat sinds dit schooljaar aan het
roer van de ABS. Eerder werkte hij onder
meer op kleine scholen in de Randstad.
Hij kan dus vergelijken. Het was hem al
snel opgevallen dat het overleg met de leer
krachten op een grote school anders gaat
dan op een kleine. „Op een kleine school
regel je dingen tijdens het eten 's middags,
of in de gang. Maar op een grote school als
De Algemene Basisschool (ABS) aan de Zuid
singel in Middelburg is één van de grootste
basisscholen in Zeeland.
Op de school zitten ruim 450 leerlingen, ver
deeld over 21 groepen. Er zijn geen combi
natieklassen.
Op de school werken 36 leerkrachten en
twee ondersteunende onderwijskundigen.
De ABS is opgericht in 1985 door een groep
ouders die ontevreden waren over de be
staande openbare scholen. De school valt
onder het bijzonder onderwijs en is een
school op algemene grondslag.
deze heb je niet zomaar alle teamleden bij
elkaar. Dus moet je veel formeler overleg
gen." Ook het contact met de ouders is an
ders. „Op een grote school moet je daaraan
bewuster aandacht besteden." Hamelink
staat daarom ook elke ochtend voor de
school begint bij de voordeur, aanspreek
baar voor kinderen en ouders. „Want voor
je er erg in hebt, zit je opgesloten in een
ivoren toren."
De ABS is sinds de oprichting in 1985 flink
gegroeid. De school is populair. Het conti-
nurooster, waardoor alle kinderen tussen
de middag standaard op school eten, is
daar zeker debet aan, geeft Hamelink toe.
„Maar we hebben ook gewoon een goeie
naam. We leveren goede prestaties, goede
resultaten en goede zorg aan kinderen."
Ondertussen spelen een paar groepen op
het schoolplein. Daar mogen de kinderen
even lekker lawaai maken. Binnen blijft de
rust. In de klassen wordt gelezen, geluis
terd en geknutseld. Allemaal ordentelijk.
Ja, natuurlijk zijn er regels op school, maar
niet per se meer dan elders omdat dit een
grote school is, zegt Mieke van Maldegem,
de juf van een groep 8. „Daar zijn geen
strakkere regels voor nodig."
Van Maldegem ziet vooral voordelen van
haar grote school. Een belangrijk voordeel
vindt ze dat er van alle groepen twee of
zelfs drie zijn. „Er zijn hier twee groepen 8
en ik kan daardoor altijd met mijn collega
van de andere groep 8 overleggen. Dat is
echt beter voor het onderwijs."
De kinderen in haar klas steken hun vin
gers op. Ze doen ook graag hun zegje over
hun grote school. Om te beginnen met de
nadelen. Want op het plein en op de trap
is het toch wel druk, zeggen ze. Django:
„Als je buiten speelt, zijn er veel kinde
ren." Evy: „Je botst dan weieens tegen ie
mand op." Owen vindt het vooral een na
deel dat de computers altijd bezet zijn.
Maar de kinderen zien tegelijk ook de voor
delen van een grote school. Django: „Het
is ook leuk dat er veel kinderen zijn." Evy:
„Gezellig met z'n allen." En Max: „Er zijn
hier veel kinderen, dus je hebt hier ook
veel vrienden."