spectrum 2 Het is veel ook leuk kinderen dat er zijn Groot en klein in het Zeeuwse onderwijs Algemene Basisschool Zaterdag 16 januari 2010 De Stove in Noordwelle met 42 leerlingen - volgend jaar misschien dertig - is een onderdeurtje vergeleken met de Algemene Basisschool (ABS) in Middelburg. Daar hebben ze ruim 450 leerlingen. De Stove worstelt om in alle kleinschaligheid toch iets groots te bieden. Bij de ABS worden de grote getallen klein gemaakt, en staat de directeur elke ochtend bij de voordeur. Tijdens het PZC-debat op 27 januari in Vlissingen wordt gesproken over de stelling: elk dorp moet zijn eigen school hebben. Twee groepen van de Algemene Basisschool in Middelburg gaan buiten spelen. foto Ruben Oreel door Carla van de Merbel Het is rustig deze doordeweekse- ochtend op de Algemene Basis school in Middelburg (ABS). Opvallend rustig voor zo'n gro te school. En dat is ook de bedoeling. De hele organisatie van de school is erop ge richt dat de leerlingen zo min mogelijk last hebben van het feit dat ze gebouwen en plein moeten delen met ruim 450 andere kinderen. „Het is hier wel groot, maar kleinschalig georganiseerd", noemt direc teur Levien Hamelink het. Zo zijn de onder- en bovenbouw gegroe peerd ondergebracht in de twee schoolge bouwen en spelen de klassen 's ochtends en 's middags verspreid over drie momen ten op het schoolplein. En, en daar wordt door de ouders erg aan gehecht: de klassen zijn niet groter dan 25 leerlingen. Dat laat ste kost de school veel geld, zegt Hame link. „De meeste ouders betalen onder meer daarvoor ook een vrijwillige eigen bij drage van 350 euro per jaar per kind." Hamelink staat sinds dit schooljaar aan het roer van de ABS. Eerder werkte hij onder meer op kleine scholen in de Randstad. Hij kan dus vergelijken. Het was hem al snel opgevallen dat het overleg met de leer krachten op een grote school anders gaat dan op een kleine. „Op een kleine school regel je dingen tijdens het eten 's middags, of in de gang. Maar op een grote school als De Algemene Basisschool (ABS) aan de Zuid singel in Middelburg is één van de grootste basisscholen in Zeeland. Op de school zitten ruim 450 leerlingen, ver deeld over 21 groepen. Er zijn geen combi natieklassen. Op de school werken 36 leerkrachten en twee ondersteunende onderwijskundigen. De ABS is opgericht in 1985 door een groep ouders die ontevreden waren over de be staande openbare scholen. De school valt onder het bijzonder onderwijs en is een school op algemene grondslag. deze heb je niet zomaar alle teamleden bij elkaar. Dus moet je veel formeler overleg gen." Ook het contact met de ouders is an ders. „Op een grote school moet je daaraan bewuster aandacht besteden." Hamelink staat daarom ook elke ochtend voor de school begint bij de voordeur, aanspreek baar voor kinderen en ouders. „Want voor je er erg in hebt, zit je opgesloten in een ivoren toren." De ABS is sinds de oprichting in 1985 flink gegroeid. De school is populair. Het conti- nurooster, waardoor alle kinderen tussen de middag standaard op school eten, is daar zeker debet aan, geeft Hamelink toe. „Maar we hebben ook gewoon een goeie naam. We leveren goede prestaties, goede resultaten en goede zorg aan kinderen." Ondertussen spelen een paar groepen op het schoolplein. Daar mogen de kinderen even lekker lawaai maken. Binnen blijft de rust. In de klassen wordt gelezen, geluis terd en geknutseld. Allemaal ordentelijk. Ja, natuurlijk zijn er regels op school, maar niet per se meer dan elders omdat dit een grote school is, zegt Mieke van Maldegem, de juf van een groep 8. „Daar zijn geen strakkere regels voor nodig." Van Maldegem ziet vooral voordelen van haar grote school. Een belangrijk voordeel vindt ze dat er van alle groepen twee of zelfs drie zijn. „Er zijn hier twee groepen 8 en ik kan daardoor altijd met mijn collega van de andere groep 8 overleggen. Dat is echt beter voor het onderwijs." De kinderen in haar klas steken hun vin gers op. Ze doen ook graag hun zegje over hun grote school. Om te beginnen met de nadelen. Want op het plein en op de trap is het toch wel druk, zeggen ze. Django: „Als je buiten speelt, zijn er veel kinde ren." Evy: „Je botst dan weieens tegen ie mand op." Owen vindt het vooral een na deel dat de computers altijd bezet zijn. Maar de kinderen zien tegelijk ook de voor delen van een grote school. Django: „Het is ook leuk dat er veel kinderen zijn." Evy: „Gezellig met z'n allen." En Max: „Er zijn hier veel kinderen, dus je hebt hier ook veel vrienden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 176