auto 15 'Het open dak deed het 'm' Vrouwenauto van het Jaar Ford-robot voelt interieur Gas geven, autorijders! KLASSIEKER Jankees van Liere en zijn Renault 17 TS Decouvrable uit 1978 VERKIEZING Jaguar XF is de allereerste vrijdag 15 januari 2010 door Lucas Boot In de jaren zeventig verscheen een aantal beroemde sport- coupés ten tonele. Zo introdu- ceerde Volkswagen bijvoor beeld de Scirocco, Opel de Manta en Toyota de Celica. Renault had ook coupés binnen haar gelederen: de Renault 15 en 17. De twee types verschillen wat uiterlijk betreft, maar zij zijn in de basis dezelfde auto. Tussen 1971 en 1979 werden deze coupés ge bouwd. Jankees van Liere uit Kruiningen rijdt zo'n 17, uit 1978. Het is er een met een elektrisch schuifdak. In de ze uitvoering - de Decouvrable - zie je de Fransman zelden. „Dat dakje deed het 'm voor mij. Het is geen echte cabrio, maar je hebt wel dat gevoel van open rijden." De 'Kruuninger' kocht de 17 begin vorig jaar bij de Renault-dealer in Goes. Daar pronkte de klassieker al een jaar of tien in de showroom. „Tijdens de lunchpauze liep ik met collega's vaak langs het dealerpand om ons te vergapen aan de Renault. Toen werd ik er verliefd op. Ik wilde de auto maar wat graag kopen, alleen had ik de mid delen en de ruimte niet." Bovendien was de 17 niet te koop. „De dealer werd gek van de men sen die de auto wilde hebben." Van Liere deed een tijd later zijn ronde langs de showroom en zag tot zijn grote verbazing dat het niet-te-koop-bordje was verdwe nen. „Ik heb meteen contact opgeno men met de dealer en hem een goed bod gedaan. Inmiddels had door Peter Lodewijks De Vrouwenauto van het Jaar is een nieuw feno- meen in autoland. De Ja guar XF is de allereerste. De benaming 'vrouwenauto' kan misleidend zijn. Voor veel autofa brikanten en -kopers is het niets meer en niets minder dan een leuk, handzaam boodschappenwa- gentje. En als je dan als prestigieus producent van luxe wagens met een nieuwe, sprankelende saloon op de markt komt, die vervolgens als vrouwenauto wordt bestem peld, zou je kunnen denken dat er iets mis is. Maar er is niets mis met de Vrou wenauto van het Jaar. Het is sim pelweg de Auto van het Jaar, maar dan gekozen door autojournalis ten van het vrouwelijk geslacht. Daarvan zijn er niet zo heel veel, maar ze hebben de handen ineen geslagen. De Women's World Car of the Year Award is een reactie op bestaande autoverkiezingen, waar doorgaans mannen de dienst uit maken. Terwijl bij meer dan de helft van de autoaankopen vrou wen het laatste woord hebben en ik ook de ruimte om de auto te stallen." De Renault heeft in de showroom niets hoeven lijden. Het Franse coupeetje verkeerde dan ook in topconditie. „Alleen een nieuwe accu erin en de auto liep als een zonnetje." De APK was echter allang verlo pen. Van Liere hoefde slechts de handremkabel te vervangen om door de keuring heen te komen. „Het elektrisch bedienbare dak werkte ook prima en dat is bij de ze auto het belangrijkste. Je kunt onder het rijden gewoon het dakje openen en sluiten. Geweldig is dat, zeker in de zomer." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. er ook steeds meer vrouwelijke au tokopers komen. In Nederland ligt het aandeel al op 40 procent. De acht vrouwelijke autojournalis ten uit verschillende delen van de wereld hebben het afgelopen jaar 21 automodellen getest. De Jaguar XF was de overduidelijke winnaar. En dus zal volgend jaar de opvol ger van de Jaguar XJ ook wel een goede kans maken. De beoordelingscriteria bij de vrou welijke verkiezing waren onder meer: bergruimte, kindvriendelijk heid, afleesbaarheid van de instru menten en esthetische kwalitei ten, waaronder 'sex-appeal'. Snel heid, acceleratie en motorvermo gen speelden daarentegen geen rol van betekenis. De vrouwelijke juryleden kozen hun favorieten in verschillende segmenten. De Audi TT-S kwam eruit als de beste sportwagen en de Volvo XC60 won bij de gezins wagens. Ook geen echte bood schappenautootjes. Vanaf volgend jaar zal Nederland ook een jurylid hebben bij deze verkiezing: Henny Hemmes, oud-autocoureur met ruim 25 jaar ervaring in de autojournalistiek. Jankees van Liere en zijn Renault 17 TS Decouvrable. foto Willem Mieras door Peter Lodewijks Ford Motor Company is de eer ste autofabrikant ter wereld die gebruikmaakt van een ge avanceerde robot voor het weten schappelijk testen van het gevoel en het design van bedieningsknop pen en materialen. Het menselijke tastgevoel is hoogst subjectief, complex en nauwelijks meetbaar. Auto-ontwerpers ver trouwen daarom bij het ontwer pen en ontwikkelen van interieurs doorgaans op reacties van consu menten om te bepalen welke mate rialen en welk ontwerp van bij voorbeeld bedieningspanelen een mens het meest aanspreken. De robot, genaamd Ruth, geeft die reactie ook. Ruth (robotized unit for tactility and haptics) stelt de in genieurs in staat om diverse aan- raakpunten en materialen in het interieur verder te verfijnen en zo de afwerking naar een hoger ni veau te tillen. Ruth (niet een nage maakt mens, maar een industriële machine) benadert 'aanraking' op een wetenschappelijke manier. Wat vindt u van het autobedrijf waar u klant van bent? Wat stoort u? Waar bent u zeer tevreden over? Wordt u goed geholpen... wordt uw auto goed geholpen? autobedrij .tevreden.nl onderzoekt de klanttevredenheid van autorijders. Ook die van u! Uw praktijkervaringen helpen andere autorijders goede autobedrijven te vinden of er klant te blijven. En het geeft autobedrijven reden om hun dienstverlening en kwaliteit te verbeteren, ledereen tevreden! Ga nu naar autobedrijf.tevreden.nl en geef uw oordeel. Het is gratis en gemakkelijk. Kies het autobedrijf, kies uw recente ervaring - APK, reparatie, onderhoudsbeurt, inruil, aankoop, oriëntatie - en beoordeel. Alle resultaten zijn inzichtelijk op autobedrijf.tevreden.nl. Geef even gas en ga naar de site. U helpt er duizenden autorijders en autobedrijven mee. autobedrijf.tevreden.nl Valt de nieuwe XJ ook zo in de smaak bij vrouwen? foto Jaguar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 45