auto 15
'Het open dak deed het 'm'
Vrouwenauto
van het Jaar
Ford-robot voelt interieur
Gas
geven,
autorijders!
KLASSIEKER Jankees van Liere en zijn Renault 17 TS Decouvrable uit 1978
VERKIEZING Jaguar XF is de allereerste
vrijdag 15 januari 2010
door Lucas Boot
In de jaren zeventig verscheen
een aantal beroemde sport-
coupés ten tonele. Zo introdu-
ceerde Volkswagen bijvoor
beeld de Scirocco, Opel de Manta
en Toyota de Celica.
Renault had ook coupés binnen
haar gelederen: de Renault 15 en
17. De twee types verschillen wat
uiterlijk betreft, maar zij zijn in de
basis dezelfde auto. Tussen 1971 en
1979 werden deze coupés ge
bouwd.
Jankees van Liere uit Kruiningen
rijdt zo'n 17, uit 1978. Het is er een
met een elektrisch schuifdak. In de
ze uitvoering - de Decouvrable -
zie je de Fransman zelden. „Dat
dakje deed het 'm voor mij. Het is
geen echte cabrio, maar je hebt
wel dat gevoel van open rijden."
De 'Kruuninger' kocht de 17 begin
vorig jaar bij de Renault-dealer in
Goes. Daar pronkte de klassieker
al een jaar of tien in de
showroom.
„Tijdens de lunchpauze liep ik met
collega's vaak langs het dealerpand
om ons te vergapen aan de
Renault. Toen werd ik er verliefd
op. Ik wilde de auto maar wat
graag kopen, alleen had ik de mid
delen en de ruimte niet."
Bovendien was de 17 niet te koop.
„De dealer werd gek van de men
sen die de auto wilde hebben."
Van Liere deed een tijd later zijn
ronde langs de showroom en zag
tot zijn grote verbazing dat het
niet-te-koop-bordje was verdwe
nen.
„Ik heb meteen contact opgeno
men met de dealer en hem een
goed bod gedaan. Inmiddels had
door Peter Lodewijks
De Vrouwenauto van het
Jaar is een nieuw feno-
meen in autoland. De Ja
guar XF is de allereerste.
De benaming 'vrouwenauto' kan
misleidend zijn. Voor veel autofa
brikanten en -kopers is het niets
meer en niets minder dan een
leuk, handzaam boodschappenwa-
gentje. En als je dan als prestigieus
producent van luxe wagens met
een nieuwe, sprankelende saloon
op de markt komt, die vervolgens
als vrouwenauto wordt bestem
peld, zou je kunnen denken dat er
iets mis is.
Maar er is niets mis met de Vrou
wenauto van het Jaar. Het is sim
pelweg de Auto van het Jaar, maar
dan gekozen door autojournalis
ten van het vrouwelijk geslacht.
Daarvan zijn er niet zo heel veel,
maar ze hebben de handen ineen
geslagen. De Women's World Car
of the Year Award is een reactie op
bestaande autoverkiezingen, waar
doorgaans mannen de dienst uit
maken. Terwijl bij meer dan de
helft van de autoaankopen vrou
wen het laatste woord hebben en
ik ook de ruimte om de auto te
stallen."
De Renault heeft in de showroom
niets hoeven lijden. Het Franse
coupeetje verkeerde dan ook in
topconditie. „Alleen een nieuwe
accu erin en de auto liep als een
zonnetje."
De APK was echter allang verlo
pen. Van Liere hoefde slechts de
handremkabel te vervangen om
door de keuring heen te komen.
„Het elektrisch bedienbare dak
werkte ook prima en dat is bij de
ze auto het belangrijkste. Je kunt
onder het rijden gewoon het dakje
openen en sluiten. Geweldig is
dat, zeker in de zomer."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
er ook steeds meer vrouwelijke au
tokopers komen. In Nederland ligt
het aandeel al op 40 procent.
De acht vrouwelijke autojournalis
ten uit verschillende delen van de
wereld hebben het afgelopen jaar
21 automodellen getest. De Jaguar
XF was de overduidelijke winnaar.
En dus zal volgend jaar de opvol
ger van de Jaguar XJ ook wel een
goede kans maken.
De beoordelingscriteria bij de vrou
welijke verkiezing waren onder
meer: bergruimte, kindvriendelijk
heid, afleesbaarheid van de instru
menten en esthetische kwalitei
ten, waaronder 'sex-appeal'. Snel
heid, acceleratie en motorvermo
gen speelden daarentegen geen rol
van betekenis.
De vrouwelijke juryleden kozen
hun favorieten in verschillende
segmenten. De Audi TT-S kwam
eruit als de beste sportwagen en
de Volvo XC60 won bij de gezins
wagens. Ook geen echte bood
schappenautootjes.
Vanaf volgend jaar zal Nederland
ook een jurylid hebben bij deze
verkiezing: Henny Hemmes,
oud-autocoureur met ruim 25 jaar
ervaring in de autojournalistiek.
Jankees van Liere en zijn Renault 17 TS Decouvrable. foto Willem Mieras
door Peter Lodewijks
Ford Motor Company is de eer
ste autofabrikant ter wereld
die gebruikmaakt van een ge
avanceerde robot voor het weten
schappelijk testen van het gevoel
en het design van bedieningsknop
pen en materialen.
Het menselijke tastgevoel is hoogst
subjectief, complex en nauwelijks
meetbaar. Auto-ontwerpers ver
trouwen daarom bij het ontwer
pen en ontwikkelen van interieurs
doorgaans op reacties van consu
menten om te bepalen welke mate
rialen en welk ontwerp van bij
voorbeeld bedieningspanelen een
mens het meest aanspreken.
De robot, genaamd Ruth, geeft die
reactie ook. Ruth (robotized unit
for tactility and haptics) stelt de in
genieurs in staat om diverse aan-
raakpunten en materialen in het
interieur verder te verfijnen en zo
de afwerking naar een hoger ni
veau te tillen. Ruth (niet een nage
maakt mens, maar een industriële
machine) benadert 'aanraking' op
een wetenschappelijke manier.
Wat vindt u van het autobedrijf waar u klant van bent? Wat stoort u? Waar bent u zeer
tevreden over? Wordt u goed geholpen... wordt uw auto goed geholpen?
autobedrij .tevreden.nl onderzoekt de klanttevredenheid van autorijders.
Ook die van u! Uw praktijkervaringen helpen andere autorijders goede autobedrijven
te vinden of er klant te blijven. En het geeft autobedrijven reden om hun dienstverlening
en kwaliteit te verbeteren, ledereen tevreden!
Ga nu naar autobedrijf.tevreden.nl en geef uw oordeel.
Het is gratis en gemakkelijk. Kies het autobedrijf, kies uw recente ervaring
- APK, reparatie, onderhoudsbeurt, inruil, aankoop, oriëntatie - en beoordeel.
Alle resultaten zijn inzichtelijk op autobedrijf.tevreden.nl.
Geef even gas en ga naar de site. U helpt er duizenden autorijders en autobedrijven mee.
autobedrijf.tevreden.nl
Valt de nieuwe XJ ook zo in de smaak bij vrouwen?
foto Jaguar