3
Nieuwe Astra is redding Opel
AUTOVRACEN AAN:
Adri Neufeglise uit Groede is liefhebber van klas
sieke auto's. Logisch. Hij is lid van de onlangs
opgerichte Stichting Oldtimerweekend Groede.
AUTOTEST Een revolutie vergeleken met alle voorafgaande versies
Arnold van Rossum, Opel AutoTeam, Vlissingen
vrijdag 15 januari 2010
door Frank van Cooten
Wat voor auto rijdt u?
Voor dagelijks gebruik 'n Renault
Espace. Voor de toerritjes een Mor
ris Minor Tourer uit 1958. Je weet
toch wel waar Morris voor staat:
Met Onze Rotzooi Rijdt Iedere Suf
ferd. Hoorde ik eens van een man
die aan zijn Morris sleutelde. Ach,
deze auto rijdt gewoon lekker. En
het is de enige cabrio waar ik met
mijn hele gezin in kan rijden.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Een Ford A, een open auto van ver
voor de Tweede Wereldoorlog.
Dat zijn de echte oldtimers."
In hoeveel keer slaagde u voor
uw rijbewijs?
In één keer. Dat was in 1970. Ik
woonde toen nog in Vlissingen.
Het examen startte vanaf de boule
vard. Niet moeilijk. De auto in zijn
vrij de uitrit af om na te denken
wat je vervolgens moest doen.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Bumperkleven en van die auto's
die niet harder kunnen dan veer
tig kilometer per uur.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Ik trek redelijk snel op om vervol
gens weer snel af te remmen. Dit
tot ergenis van mijn vrouw en van
mijn dochter. Ik ben niet zon rus
tige rijder. Noem het maar een
beetje gedreven.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit heeft gereden en waar was
dat?
Met 165 kilometer per uur op de
Franse peage. En met de oldtimer
negentig op de A58. Die kan niet
harder.
Welke verkeersregel moet an
ders?
Dat die 40-kilometer autootjes
niet meer op bijvoorbeeld de N61
mogen rijden.
Hoe bent u als autorijder?
Ik let niet alleen voor me op de
weg. Ik kijk ook wel eens om me
heen. Ook tot ergenis van mijn
vrouw.
Maar ja, ik zag toen wel een
schaap in het weiland op zijn rug
liggen met de poten omhoog. Ben
gestopt om te helpen.
Goed, de Volkswagen Polo is Auto van het Jaar,
maar heel wat kenners denken dat de winst van
de Opel Insignia vorig jaar verhinderd heeft dat
de door velen gedoodverfde winnaar met de
trofee ging strijken: de nieuwe Opel Astra.
door Robbert Keegel
Toegegeven, het verschil tus
sen de nieuwe Astra en de
vele vorige edities is groot,
maar niet zo enorm als de
kwantumsprong die Opel maakte
van de Vectra naar de Insignia.
Maar ten opzichte van alle vooraf
gaande Astra's is de huidige echt
een revolutie, waar de Polo - zoals
bij Volkswagen de gewoonte is -
eerder een evolutie van het model
vormt. Dat wordt VW vaker ver
weten, maar de kopers van het
merk zijn er erg blij mee.
Bij de verkiezing van de Polo heeft
stellig de superzuinige versie Blue-
Motion de doorslag gegeven. Zeker
fiscaal gezien is dat een hebbeding,
maar ook bij Opel - en echt bij alle
andere automerken - staan diverse
spaarmodellen in de coulissen. Die
op de Astra heet EcoFlex en komt
nog dit voorjaar beschikbaar. Net
als bij de Polo BlueMotion zit er
een kleine diesel in (1,3-1, 95 pk),
maar de C02-uitstoot is 109 gram
per kilometer, waardoor hij wel
een A-label heeft en een bijtelling
van 20 procent, maar niet is vrijge
steld van BPM en MRB. Uiteraard
werkt Opel aan modellen die wel
op de grootste beloning van de fis
cus kunnen rekenen.
We hebben een proefrit gemaakt
met een Astra met de smakelijke
1,6-1 turbomotor. Een krachtbron
die weer zo'n mooi voorbeeld van
downsizing vormt, net als de in
middels befaamde 1,4 turbo van
Volkswagen. Deze 1,6 brengt het
fluitend (letterlijk, want je hoort
de turbo zingen) tot 180 pk en
daarmee is zo'n Astra geducht ge
motoriseerd.
Voorlopig is het de krachtigste ver
sie, maar ongetwijfeld staat een
OPC al in de startblokken. Niet
dat iemand die nódig heeft, maar
als fabrikant moet je wel, in de
prestigestrijd met de Golf GT1, de
Mégane RS en aanverwante boule
vardracers.
Eigenlijk zou je zo'n krachtpatser
in het vooronder moeten koppe
len aan een dubbelkoppelingsauto-
maat, zoals VW - met dochter
Seat - dat doet, maar een zestraps
automaat op de 1,6 turbo wordt
pas deze maand leverbaar. Op de
in ons geval gemonteerde zestraps
handbak is werkelijk helemaal
niets aan te merken. Bij sommige
merken heb je nog wel eens dat de
schakelcoulissen niet erg duidelijk
zijn gedefinieerd, waardoor schake
len naar zes wel eens resulteert in
een ongewenste uitglijer naar vier,
„De Astra is een mooi en sportief model
dat voldoet aan de moderne standaard.
Ook onderhuids is de auto dankzij tal van
motoren en fraaie opties, zoals Opel Eye,
bij de tijd. Met het rijke uitrustingniveau
heeft de Astra een sterke troef in handen."
Ook het interieur van de nieuwe Astra heeft een kwaliteit die tot voorheen bij Opel ongekend was. foto's CPD
maar hier glijdt hij de zes in als
een gloeiende pook in een pot va
seline.
Naar mijn idee had Opel deze As-
tra, ook in de onderhavige
Sport-uitvoering, wel iets sportie
ver mogen neerzetten, maar waar
schijnlijk zien ze hiervoor een
klandizie die meer hecht aan een
ingetogen uiterlijk. Volhangen met
spoilers kan altijd nog. Nu ziet de
nieuwe Astra er in alle uitvoerin
gen toch wel vlot uit. Het design
heeft veel Insignia-trekjes, maar
om te spreken van een te heet ge
wassen Insignia gaat te ver. Het is
gewoon goed dat er bepaalde stijl
elementen op beide modellen
voorkomen, dat haalt de familie
band aan. De nieuwe Meriva doet
er ook aan mee.
Het comfort wordt vooral gediend
door de in dit segment momen
teel grootste wielbasis: een aange
name 2,70 meter. Die is direct ver
antwoordelijk voor de prettige in-
terieurmaten en de respectabele
bagageruimte (370 en 1235 liter),
maar ook voor het zeer stabiele
weggedrag. Dat wordt weliswaar
overtroffen door directe concurren
ten Golf en Focus, maar zeker als
het aanpasbare onderstel FlexRide
er zoals bij ons op zit, benadert de
wegligging die van de Golf met
het vergelijkbare DCC. Aan een Fo
cus kunnen ze ook daarmee nog
niet tippen.
Je rijdt dus lekker in een Astra, je
zit er ook goed in. Opel heeft stoe
len die zijn goedgekeurd door de
Duitse bond van rugpijnlijders,
een keurmerk dat echt niet alle au
tostoelen zomaar krijgen. De lekke
re stoelen hadden in ons testexem
plaar leuke, geperforeerde leren be
kleding, die hier zowaar betaal
baar is. Voor 978 euro ben je het
mannetje, maar als het een kwes
tie van kiezen is, zou ik de voor
keur geven aan de FlexRide van
1194 euro.
De testauto had nog meer leuks,
zoals de zichzelf aanpassende ver
lichting die ik voor 1623 euro niet
echt een prioriteit vind, waar het
infotainmentsysteem met Europe
se navigatie-dvd voor 544 euro
daarentegen een koopje is. Al met
al stond er 33.437 euro op het prijs
kaartje, waar de basisprijs van de
1,6 turbo Sport 26.459 euro be
draagt. Een keurig bedrag, maar er
mag al een Astra met u mee voor
18.495 euro. En daar heb je dan de
beste Astra aller tijden voor, die
waarschijnlijk de redding vormt
voor het door concern-stiefmoe
der General Motors zo schandalig
behandelde Opel. Maar ze leven
nog, wat voor lotgenoot Saab niet
lang meer kan duren.