3 Nieuwe Astra is redding Opel AUTOVRACEN AAN: Adri Neufeglise uit Groede is liefhebber van klas sieke auto's. Logisch. Hij is lid van de onlangs opgerichte Stichting Oldtimerweekend Groede. AUTOTEST Een revolutie vergeleken met alle voorafgaande versies Arnold van Rossum, Opel AutoTeam, Vlissingen vrijdag 15 januari 2010 door Frank van Cooten Wat voor auto rijdt u? Voor dagelijks gebruik 'n Renault Espace. Voor de toerritjes een Mor ris Minor Tourer uit 1958. Je weet toch wel waar Morris voor staat: Met Onze Rotzooi Rijdt Iedere Suf ferd. Hoorde ik eens van een man die aan zijn Morris sleutelde. Ach, deze auto rijdt gewoon lekker. En het is de enige cabrio waar ik met mijn hele gezin in kan rijden. In wat voor auto zou u willen rijden? Een Ford A, een open auto van ver voor de Tweede Wereldoorlog. Dat zijn de echte oldtimers." In hoeveel keer slaagde u voor uw rijbewijs? In één keer. Dat was in 1970. Ik woonde toen nog in Vlissingen. Het examen startte vanaf de boule vard. Niet moeilijk. De auto in zijn vrij de uitrit af om na te denken wat je vervolgens moest doen. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Bumperkleven en van die auto's die niet harder kunnen dan veer tig kilometer per uur. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Ik trek redelijk snel op om vervol gens weer snel af te remmen. Dit tot ergenis van mijn vrouw en van mijn dochter. Ik ben niet zon rus tige rijder. Noem het maar een beetje gedreven. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heeft gereden en waar was dat? Met 165 kilometer per uur op de Franse peage. En met de oldtimer negentig op de A58. Die kan niet harder. Welke verkeersregel moet an ders? Dat die 40-kilometer autootjes niet meer op bijvoorbeeld de N61 mogen rijden. Hoe bent u als autorijder? Ik let niet alleen voor me op de weg. Ik kijk ook wel eens om me heen. Ook tot ergenis van mijn vrouw. Maar ja, ik zag toen wel een schaap in het weiland op zijn rug liggen met de poten omhoog. Ben gestopt om te helpen. Goed, de Volkswagen Polo is Auto van het Jaar, maar heel wat kenners denken dat de winst van de Opel Insignia vorig jaar verhinderd heeft dat de door velen gedoodverfde winnaar met de trofee ging strijken: de nieuwe Opel Astra. door Robbert Keegel Toegegeven, het verschil tus sen de nieuwe Astra en de vele vorige edities is groot, maar niet zo enorm als de kwantumsprong die Opel maakte van de Vectra naar de Insignia. Maar ten opzichte van alle vooraf gaande Astra's is de huidige echt een revolutie, waar de Polo - zoals bij Volkswagen de gewoonte is - eerder een evolutie van het model vormt. Dat wordt VW vaker ver weten, maar de kopers van het merk zijn er erg blij mee. Bij de verkiezing van de Polo heeft stellig de superzuinige versie Blue- Motion de doorslag gegeven. Zeker fiscaal gezien is dat een hebbeding, maar ook bij Opel - en echt bij alle andere automerken - staan diverse spaarmodellen in de coulissen. Die op de Astra heet EcoFlex en komt nog dit voorjaar beschikbaar. Net als bij de Polo BlueMotion zit er een kleine diesel in (1,3-1, 95 pk), maar de C02-uitstoot is 109 gram per kilometer, waardoor hij wel een A-label heeft en een bijtelling van 20 procent, maar niet is vrijge steld van BPM en MRB. Uiteraard werkt Opel aan modellen die wel op de grootste beloning van de fis cus kunnen rekenen. We hebben een proefrit gemaakt met een Astra met de smakelijke 1,6-1 turbomotor. Een krachtbron die weer zo'n mooi voorbeeld van downsizing vormt, net als de in middels befaamde 1,4 turbo van Volkswagen. Deze 1,6 brengt het fluitend (letterlijk, want je hoort de turbo zingen) tot 180 pk en daarmee is zo'n Astra geducht ge motoriseerd. Voorlopig is het de krachtigste ver sie, maar ongetwijfeld staat een OPC al in de startblokken. Niet dat iemand die nódig heeft, maar als fabrikant moet je wel, in de prestigestrijd met de Golf GT1, de Mégane RS en aanverwante boule vardracers. Eigenlijk zou je zo'n krachtpatser in het vooronder moeten koppe len aan een dubbelkoppelingsauto- maat, zoals VW - met dochter Seat - dat doet, maar een zestraps automaat op de 1,6 turbo wordt pas deze maand leverbaar. Op de in ons geval gemonteerde zestraps handbak is werkelijk helemaal niets aan te merken. Bij sommige merken heb je nog wel eens dat de schakelcoulissen niet erg duidelijk zijn gedefinieerd, waardoor schake len naar zes wel eens resulteert in een ongewenste uitglijer naar vier, „De Astra is een mooi en sportief model dat voldoet aan de moderne standaard. Ook onderhuids is de auto dankzij tal van motoren en fraaie opties, zoals Opel Eye, bij de tijd. Met het rijke uitrustingniveau heeft de Astra een sterke troef in handen." Ook het interieur van de nieuwe Astra heeft een kwaliteit die tot voorheen bij Opel ongekend was. foto's CPD maar hier glijdt hij de zes in als een gloeiende pook in een pot va seline. Naar mijn idee had Opel deze As- tra, ook in de onderhavige Sport-uitvoering, wel iets sportie ver mogen neerzetten, maar waar schijnlijk zien ze hiervoor een klandizie die meer hecht aan een ingetogen uiterlijk. Volhangen met spoilers kan altijd nog. Nu ziet de nieuwe Astra er in alle uitvoerin gen toch wel vlot uit. Het design heeft veel Insignia-trekjes, maar om te spreken van een te heet ge wassen Insignia gaat te ver. Het is gewoon goed dat er bepaalde stijl elementen op beide modellen voorkomen, dat haalt de familie band aan. De nieuwe Meriva doet er ook aan mee. Het comfort wordt vooral gediend door de in dit segment momen teel grootste wielbasis: een aange name 2,70 meter. Die is direct ver antwoordelijk voor de prettige in- terieurmaten en de respectabele bagageruimte (370 en 1235 liter), maar ook voor het zeer stabiele weggedrag. Dat wordt weliswaar overtroffen door directe concurren ten Golf en Focus, maar zeker als het aanpasbare onderstel FlexRide er zoals bij ons op zit, benadert de wegligging die van de Golf met het vergelijkbare DCC. Aan een Fo cus kunnen ze ook daarmee nog niet tippen. Je rijdt dus lekker in een Astra, je zit er ook goed in. Opel heeft stoe len die zijn goedgekeurd door de Duitse bond van rugpijnlijders, een keurmerk dat echt niet alle au tostoelen zomaar krijgen. De lekke re stoelen hadden in ons testexem plaar leuke, geperforeerde leren be kleding, die hier zowaar betaal baar is. Voor 978 euro ben je het mannetje, maar als het een kwes tie van kiezen is, zou ik de voor keur geven aan de FlexRide van 1194 euro. De testauto had nog meer leuks, zoals de zichzelf aanpassende ver lichting die ik voor 1623 euro niet echt een prioriteit vind, waar het infotainmentsysteem met Europe se navigatie-dvd voor 544 euro daarentegen een koopje is. Al met al stond er 33.437 euro op het prijs kaartje, waar de basisprijs van de 1,6 turbo Sport 26.459 euro be draagt. Een keurig bedrag, maar er mag al een Astra met u mee voor 18.495 euro. En daar heb je dan de beste Astra aller tijden voor, die waarschijnlijk de redding vormt voor het door concern-stiefmoe der General Motors zo schandalig behandelde Opel. Maar ze leven nog, wat voor lotgenoot Saab niet lang meer kan duren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43