Sneeuw! Spelen in de sneeuw doe je lekker met je handen en uit je blote hoofd i 1 -1 vrijdag 15 januari 2010 32 Roep 's morgens dat het heeft gesneeuwd en kin deren staan naast hun bed. Sneeuw werkt als een magneet op kinderen van alle leeftijden. Door het aanraken en spelen met natuurlijk elementen, voelen ze zich verbonden met de aarde. Alle zintuigen worden ge prikkeld, hun hele ontwikkeling maakt een sprong voorwaarts. Ze horen de sneeuw onder hun voeten knerpen, ze horen ook dat veel geluiden, zoals auto's, zach ter klinken. Ze voelen dat sneeuw koud is en dat het aan elkaar blijft plakken als je een bal wilt maken. Ze zien dat sneeuw wit is en net als regen uit de lucht komt vallen. Als ze een hapje proeven,-blijkt sneeuw naar water te smaken. Zo veel prikkels die via alle zintui gen binnenkomen, blijf dan maar eens stil zitten. Een gezond en le venslustig kind zal de aanblik van een dik pak sneeuw niet kunnen weerstaan. Hij zal door de sneeuw rollen en ermee gaan gooien en kneden. Om daarna heel tevreden met zijn sneeuw- laarzen de pasgedweilde kamer vloer te betreden, op zoek naar iets te eten. Wij ouders zien het soms met lede ogen aan. Toch is het verstandig op die momenten een oogje dicht te knijpen en niet te veel over vieze natte kleren te klagen. Spelen met sneeuw kan, meer dan welk speelgoed, de ont wikkeling van een kind verrijken. De motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd door het hol len, rollen, glijden, graven, bou wen en gooien. Maar ook het ge voelsleven krijgt een duw in de goede richting. Door het aanra ken van de koude sneeuw, door het nieuwe gevoel onder de voe ten. En ook het gevoel van trots op de mooie sneeuwpop die het heeft gebouwd. Laten we ook.de taalontwikkeling niet vergeten. De sneeuw brengt, vooral voor de kleintjes, nieuwe woorden in hun vocabulaire. Slee, sneeuwpop, glad, sneeuwballengevecht. Woor den die niet ter sprake komen of illustratie Eliane Duvekot betekenisloos zouden blijven als het nooit zou sneeuwen. De klank- en spraakontwikkeling wordt geprikkeld door het kner pende geluid van voetstappen, maar ook door het geruisloos neerdwarrelen van de sneeuw vlokken. Uiteraard mag in dit rij tje de sociale ontwikkeling niet ontbreken. De kinderen komen op straat andere kinderen tegen. Ze bouwen samen een grote sneeuwpop of bekogelen elkaar. Kinderen die spontaan samen spe len, merken dat er gedragsregels zijn binnen het spel. Dat ze met el kaar rekening moeten houden. Dat je geen bouwwerken van een ander kind stuk mag maken. Het contact met de ouders kan verstevigd worden door sleetje rij den of samen iets moois bouwen. De verstandelijke ontwikkeling wordt door het spelen in de sneeuw eveneens bevorderd. Het kind ziet voetstappen in de sneeuw. Dat is interessant, waar gaan die heen? Er zijn grote voe ten en kleine voeten en allerlei verschillende profielen. Tussen de mensenvoeten ziet het kind kleine afdrukken van honden- of kattenpootjes. Als ze een beetje sneeuw op hun warme hand leggen, wordt het weer water. Ze leren begrijpen dat sneeuw bij de winter hoort, dat het jaar seizoenen kent met ei gen kenmerken. Last but not least werkt sneeuw be zielend in de ontwikkeling van de fantasie, de creativiteit en de expressie. Er zijn geen hulpstuk ken of speelgoed nodig, spelen in de sneeuw doe je lekker met je handen en uit je blote hoofd. Sneeuwpoppen in alle soorten en maten verrijzen in de tuinen en de parken. Ze worden al dan niet versierd met mutsen, sjaals en ze krijgen een winterwortel als neus. Met vereende krachten wor den sneeuwvestingen gebouwd, waarachter weggedoken kan wor den bij een sneeuwballengevecht. Hele iglo's en andere prachtige kunstwerken ontspruiten uit de tomeloze fantasie. De positieve ervaringen met hun leefomgeving verrijken het levens gevoel van kinderen. Maar sneeuw biedt ook een mooie gele genheid voor ouders om het kind in zichzelf te laten spreken. Het werk blijft wel liggen. De sneeuw niet. Hulp voor een kind in de rouw door Ingrid Beckers Illustratie Karin Cremers Daan Westerink was 14 jaar toen ze van een vrolijk, onbevangen kind veranderde in een bezorgd en boos kind. Haar moe der had kanker en het was te laat voor een behandeling. „Alleen dankzij de liefde van mijn vader en broer kwam ik niet in de jeugd zorg terecht", zegt Westerink nu. Maar de dood van haar moeder te kende haar leven. Ze ging journa listiek studeren en ontpopte zich als publicist en rouwdeskundige. Deze maand (januari) verschijnt haar tweede boek Verder zonder jou, jongeren over de dood van ie mand die ze lief is. Daarin vertellen 28 jongeren hoe zij verder gingen na het overlijden van een gezins lid. Hartverscheurende verhalen zitten ertussen. Zoals dat van Linda die als 7-jarig meisje haar moeder aan kanker verliest. Twee jaar later pleegt haar vader ook nog eens zelfmoord. Toch is Verder zonder jou niet bedoeld als tranentrekker. Integendeel. Westerink wil met haar boek juist laten zien hoe de meeste kinderen na de dood van vader, moeder, zus of broer weer opkrabbelen. Ook geven jongeren tips aan ouders, familieleden, vrienden en leerkrachten over hoe ze kinderen na de dood van een dierbare kunnen steunen. Zo advi seert Linda: „Blijf praten over de overleden ouders. Het is fijn als er mooie verhalen verteld worden." Eva vond het na de dood van haar moeder fijn als mensen gewoon vroegen naar haar behoeften. „Ap- Kletsen met kinderen gaat makkelijk met het Kletsboek Je kind aan de praat krijgen, gaat spelenderwijs met het Kletsboek. Het staat vol vragen en testjes die je als ouder of verzorger van klei ne kinderen samen invult. Wat is de stomste film die je kent? Zou je voor 1000 euro 10 konijnenkeu tels opeten? Michal Janssen, moe der van twee kinderen, maakte een grappig en aanstekelijk boek. Michal Janssen - Kletsboek, 12,95 euro, www.kletsboek.nl Als kind hoor je je moeder, vader, zus of broer niet te verliezen. Toch krijgt één op de tien kinderen in Ne derland te maken met de dood van een gezinslid. Hoe verwerkt een kind zo'n zwaar verlies? En wat kun nen familie en vrienden doen om te helpen? peltaart, de bioscoop of misschien wat praten?" Algemene gedragsregels vallen niet af te leiden uit de tips die de jonge ren geven. Uit de verhalen blijkt eerder hoe divers kinderen met rouw omgaan. Sommigen houden hun verdriet liever voor zichzelf, bijvoorbeeld om andermans gevoe- Dat ik niet altijd huil, betekent niet dat ik geen verdriet heb. Het is fijn als er mooie verhalen verteld worden over vroeger. Laat zien dat je er voor me bent, niet alleen op verjaardagen. Doe ook leuke dingen met me, we hoeven niet altijd te praten. Vergis je niet in hoe lang rouw duurt. lens te sparen. Anderen vinden het juist fijn als mensen naar hun gevoelens vragen zodat ze erover kunnen praten. Er zijn wel enkele grote gemene delers. „Alle jonge ren waarderen het als familie en vrienden er gewoon voor hen zijn", weet Westerink. „En dan hoeft er zeker niet altijd gepraat te worden. Het is voor kinderen juist belangrijk om ook plezier te blij ven maken. Dat wil niet zeggen dat ze niet verdrietig zijn." Je zou misschien niet denken dat het gebeurt, maar het ergste wat de omgeving kan doen, is wegblij ven. Vandaar de tip van Manon die haar vader verloor: 'Zeg niet 'ik ben er voor je' als je dat niet kunt'. „Soms durven mensen niet te ko men. Vaak is er gedoe in de fami lie", weet schrijfster Westerink, ook uit eigen ervaring. „Mijn groot ouders verweten mijn vader dat hij niet sneller in de gaten had dat moeder ziek was. De ingehouden woede hierover leidde uiteindelijk tot een breuk. Daar had ik als kind enorme moeite mee." In Nederland krijgt 9 a 10 procent van de kinderen en jongeren tot 20 jaar te maken met de dood van een gezinslid. Dat cijfer baseert kli nisch psycholoog Mariken Spuij, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, op buitenlands onder zoek. De wetenschap over rouw bij jongeren staat volgens de psy choloog nog in de kinderschoe nen. „Wat we weten is dat het rouwproces bij kinderen niet veel anders verloopt dan bij volwasse nen. Net als volwassenen komen kinderen voor een aantal rouw- taken te staan. Ze moeten de reali- Medicijnen zijn alleen nuttig bij ernstige depressie Het behandelen van een depressie met medicijnen (antidepressiva) heeft alleen zin als er sprake is van een ernstige depressie. Bij lichte of matige depressie is het ef fect van de antidepressiva niet veel beter dan dat van een neppil (placebo). Dit concludeert J. Four- nier in het tijdschrift Jama na ana lyse van alle bestaande studies sinds 1980 over antidepressiva. http://jama.ama-assn.org 'Mozart' stimuleert groei bij te vroeg geboren baby's Als te vroeg geboren baby's een half uurtje per dag muziek van Mozart horen, worden ze rustiger waardoor ze ongeveer 10 procent minder energie besteden aan be- vyegingen. Die energie kunnen zij in hun groei stoppen. Dit consta teert R. Lubetsky in het vakblad Pediatrics, op grond van onder zoek bij twintig te vroeg geboren baby's. http://pediatrics.aappublications.org

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 34