Nooit meer van het Toets een 1Toets een 2 Ook proef met vingerafdrukken in verzorgingshuis Kloosterzande PZC Taart De krant 5 weken voor 15 euro! Vrijdag TELEFONISCHE BEREIKBAARHEID De Nationale Ombudsman wil dat het telefonische contact tussen burgers en gemeenten verbetert. De gemeente Terneuzen loopt voorop. vrijdag 15 januari 2010 Ik keek naar de vitrine met taarten. „Hoeveel denk je dat we er nodig hebben?", vroeg ik, en begon op mijn vingers af te tellen. „Eh...dan nog wat voor onverwachte gasten... Laten we er maar zes nemen. Minstens." Thuis stalden we de taarten uit, wat het huis gelijk een feestelijke aanblik gaf. Ik had net de kersen taart geëtaleerd, toen de telefoon ging. „Oh... antibioticakuur... ik begrijp het... Dus jullie komen nieten Maria moet studeren... en de sneeuw natuurlijk... Geeft niets hoor! En beterschap!" In gedachten streepte ik drie gas ten af. De telefoon lag amper of hij ging weer. Blij nam ik op. „Hal lo! Zijn jullie al onderweg? Wat? Ja... nee... hier sneeuwt het anders niet, hoor... Geen geld meer op je rekening en geen benzine? Kan ge beuren... nee nee, natuurlijk... Nou, het beste, dan maar.." Dat scheelde weer vier gasten. Ik legde neer en keek naar de kwarktaart, die al iets van zijn jeugdige frisheid verloren leek te hebben. Twintig minuten later, toen de eerste visite al aan de mokka schuimtaart zat, ging de telefoon weer. „Weeralarm... Freelance-op- dracht...hypotheek betalen... snap ik... Boos? Tuurlijk niet! Dag dag!" Twee gasten minder, en de choco ladetaart was nog niet half op. Een uur en een kwart appeltaart verder rinkelde de telefoon nog eens. „Cecile! Wat, noodgeval? Ja, dat krijg je, met die gladheid- Nee, hier valt het allemaal nog wel mee... de kleinkinderen gaan voor, dat spreekt voor zich! Ande re keer dan, is niet erg... Dag!" In de loop van de dag kwamen er nog wat kneuzingen en blikscha des voorbij. De dag erna ontbeten we met taart en ging er taart in de lunch- trommeltjes. De kat kreeg taart en de vogeltjes kregen taart, want met dat winterweer moet je ze niet alleen kruimeltje^, maar ook slagroom voeren. Ook moest het nagekomen verjaardagsbezoek verplicht van alle resterende taar ten één stuk proeven. Ik heb er het Kliekjeskookboek nog op nageslagen. Géén recept voor overgebleven stukken taart. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct} alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Terneuzen T: 0115- 6? 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 09Ö0- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden O Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 99 10 Naam voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zoigvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Cornelleke Blok en Ondine van der Vleuten Mevrouw, ik heb last van loslopende hanen in mijn straat. Wat moet ik daarmee?" Zo maar een voorbeeld van de vragen die telefonistes van de gemeente Terneuzen dagelijks van burgers krijgen. „Voorheen was het antwoord: daar gaan wij niet over. Nu willen we niet dat mensen van het kastje naar de muur gestuurd worden. 'We gaan het uitzoeken', is nu de reactie", zegt Wendelmoet Rot- mans, teamleider van het informa tie- en servicecentrum van de ge meente Terneuzen. We krijgen bij voorbeeld veel vragen over de bus sen. Daarvoor moeten mensen ei genlijk bij vervoersbedrijf Veolia zijn, maar wij hebben busboekjes liggen. Er geldt nu eenmaal: als je het niet meer weet, bel je de ge meente." De gemeente Terneuzen was één van de tien overheidsin stanties die geraadpleegd is voor het onderzoek van de Nationale Ombudsman naar telefonische dienstverlening door de overheid. De gemeente doet mee aan het Antwoord-programma, een lande lijke beweging voor het verbeteren van de overheidsdienstverlening. Het 14+telefoonnummer is daar onderdeel van. Het is de bedoeling dat de telefoonnummers van alle overheidsinstanties in de toekomst beginnen met 14, gevolgd door het netnummer van de regio. Rot- mans: „Voor de gemeente Terneu zen is het nieuwe nummer: 14-0115. Het wordt nog maar bij 5 procent van de telefoontjes ge bruikt, maar het oude algemene nummer is ook nog in gebruik." Andere Zeeuwse gemeentes geven aan zich ook aan te willen sluiten bij Antwoord. De andere principes van Ant woord? „De medewerkers van het klantcontactcenter zijn erin ge traind om zoveel mogelijk vragen in één keer te beantwoorden. Als het om persoonlijke adviesgesprek- ken gaat of over interpretatie van een situatie, dan wordt maximaal één keer doorverbonden naaT een vakspecialist." En ook dan gaat niet meteen de hoorn op de haak. „We zorgen al tijd dat mensen 'warm' doorver bonden worden. De telefoniste wacht even totdat er aan de ande re kant opgenomen wordt ën geeft informatie mee, zodat de burger niet nog een keer z'n verhaal hoeft te doen. Als de ambtenaar niet aan wezig is, kunnen burgers kiezen om een terugbelverzoek achter te laten. De ambtenaar moet uiterlijk de volgende werkdag terugbellen. Na zes uur krijgt hifautomatisch een herinnering en na veertien uur wordt de leidinggevende inge licht. Zo willen we ervoor zorgen dat de ambtenaren hun afspraken nakomen." De overheid moet niet al leen bereikbaar zijn voor de gemiddelde burger, maar ook voor bijzondere groepen zoals ouderen, laaggeletterden en mensen met een beperking. De be hoefte aan telefonische bereikbaar- heid'zal daarom blijvend zijn. Dat stelt de Nationale Ombudsman in het rapport 'Toets een 1... Toets een 2... Toets een 3...' over de telefoni sche dienstverlening door de over heid. Ombudsman Alex Brenninkme- ijer somt vijf uitgangspunten op: de overheid moet bekend zijn met de burger, bereikbaar, beleefd, be hulpzaam en betrouwbaar. Brenninkmeijer vindt het belang rijk dat alle overheidsinstanties van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar zijn. Medewerkers die de telefoon beantwoorden, moeten over de juiste kennis en vaardigheden op communicatiegebied beschikken en beleefd zijn. De overheid is er voor de burger en niet andersom. Brenninkmeijer pleit daarom voor persoonlijk contact, ook bij keuze menu's en zogenoemd warm door verbinden: de ambtenaar die een burger doorverbindt met een colle ga, legt eerst aan die collega uit wie hij of zij aan de lijn krijgt en waar het over gaat. De beller hoeft dan niet steeds hetzelfde verhaal te vertellen. De ombudsman vindt verder dat overheidsinstanties ge specialiseerde medewerkers moe- ten inzetten om soms complexe vragen te kunnen beantwoorden. Ook moet de overheid zich inspan nen om de burger direct in het eer ste telefonische contact betrouwba re informatie te geven. Mocht het toch nodig zijn 0111 een terugbel- afspraak te maken, dan moet die afspraak worden nagekomen. Van negen tot vijf bereikbaar. archieffoto Dirk-Jan Cjeltema KLOOSTERZANDE - De proef die de gemeente eind vorig jaar hield met het afnemen van vingeraf drukken op locatie is zo goed be vallen dat het experiment een ver volg krijgt. In verzorgingshuis De Blaauwe Hoeve konden bewoners in no vember met behulp van mobiele apparatuur een vingerafdruk laten maken voor hun nieuwe paspoort of identiteitskaart. De gemeente heeft besloten om ook in verzor gingshuis Sint Antonius in Kloos terzande de aanvragen voor nieu we reisdocumenten op locatie in behandeling te nemen. Twee me dewerkers van de gemeente zijn 26 januari in het tehuis in Klooster zande aanwezig om de aanvragen te verwerken. De identiteitsbewij zen worden op 9 februari uitge reikt. De bewoners die voor ver nieuwing van hun identiteitsbe wijs in aanmerking komen, zijn in middels aangeschreven en kunnen aangeven of zij ook van de gelegen heid gebruik willen maken. Volgens de gemeente is het met het oog op de identificatieplicht voor de raadsverkiezingen zeker zaak in het bezit te zijn van een geldige identiteitskaart. door Ondine van der Vleuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2