zeeland 123 het met een boekje niet lukt Eis 18 maanden in zaak-Mervis brieven Petras Petras 2 'Vroeger waren zorgverzekeraars bedrijven die de rekening betaalden en verder niets. Nu bieden we meer service, we worden meer een gids.' Kilometerheffing Rapport Davids Veetransporten Treurspel vrijdag 15 januari 2010 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Een vreemd verhaal. Wat viel er in derdaad te spioneren? Ik heb de he le tijd met Petras samengewerkt in de Trevira-fabriek en in drie jaar tijd hebben we de capaciteit van de fabrieken verviervoudigd. Niet alleen dank zij Petras, zeker ook door Gerrit van Ling hadden we een fantastisch team, technische dienst en productie samen. Goed, Petras was wat ongeduldig, als de fabriek één week rustig draaide, betekende dat voor hem dat het dan ook harder kon, met alle nega tieve gevolgen voor storingen en kwaliteit, maar hij hield wel de vaart er in. Alle waardering voor Petras, al mocht je dat niet meer zeggen toen bleek dat hij commu nist was. Voor mij kan Petras - sa men met Van Ling - alsnog een prijs krijgen voor technische en so ciale vernieuwing. Jan Drijver Verdilaan 42, Vlissingen Naar aanleiding van de 'Hoechst- agent 007' nog enkele aanvullin gen. Petras was een schilderachtige optima forma opportunist, die het toenmalige Hoechst-management flink bij de neus heeft genomen. Hoechst-Vlissingen weigerde Pet ras ook maar een heel klein stroo tje in de weg te leggen. Hij was een begenadigd dienstreiziger en een optima forma homo declarandus! Zijn deskundigheid op de schaal van bedrijfsvermaak stond hoog aangeschreven, er is wat afgela- chen, de kennis van het DMT-pro- ces (grondstof voor Trevira) was iets lager genoteerd. Dat was ook niet nodig, want Hoechst leverde als herstelbetaling het Trevira-pro- ces al voordien direct aan Rusland. Deze door Russische dwangarbei ders gebouwde fabrieken zijn door personeel uit Vlissingen met suc ces in bedrijf gesteld. Onze 'Agent 007' heeft na zijn ontsnapping uit het Sloegebied diverse malen een bezoek aan deze bouwplaatsen ge bracht en er is niet, volgens de Sta si-traditie, op hem geschoten Piet Roskam Kelderweg 1, Meliskerke Marie-José van Gardingen, Zorgverzekeraar CZ Vlissingen waar zij spreekuur houdt. foto Lex de Meester heeft met voeding zich bij mij mel den, verwijs ik ze door." Wie zich meldt bij Boogaard moet eerst een week opschrijven wat hij of zij eet en drinkt. Daarna neemt Boogaard de lijst door met degene die wil afvallen. „Van mij krijgen ze een nieuwe lijst mee, met pre cies per dag vermeld wat ze moe ten eten bij het ontbijt, de lunch en het diner en welk tussendoor tjes ze mogen. En ze krijgen een paar leuke recepten mee." Het is de bedoeling dat de afvallers zich aan de lijst houden: maaltij den overslaan mag niet. „Mensen zijn vaak verbaasd over wat ze nog allemaal mogen eten. Mijn lijsten zijn gezond en duur hoeft het ook niet te zijn. De voedingsstoffen die je nodig hebt, zitten er allemaal in. Aan de andere kant: er komen wel eens mensen die vertellen dat ze bij het ontbijt bijvoorbeeld een ki wi,-een sinaasappel, een banaan en een appel hebben gegeten. En dat is dus teveel, want ook in fruit zit suiker. Twee stuks fruit per dag, zoals het voedingscentrum aanbe veelt, is genoeg." En wie zich aan de richtlijnen van Boogaard houdt, valt gemiddeld een kilo in de week af „Ik ben niet zó voor een crashdieet. Men sen hebben soms een paar weken nodig om het knopje om te zetten en om anders te gaan eten. Over het algemeen lopen mensen drie maanden bij mij, afhankelijk van hoeveel ze willen afvallen." Eigenlijk hoopt ze dat haar klan ten anders gaan eten. „Er valt zó veel winst te behalen... Je moet eens kijken wat er bijvoorbeeld al lemaal in een pot Aardappel an ders zit. En je wil niet weten wat sommige mensen eten bij hun ont bijt - selderijsalade, met van die mayonaise erin." Ze wil zich niet vergelijken met Sonja Bakker, die trouwens ook ge- wichtsconsulente is. „Sonja Bakke ren doe je met een boekje. Dat was ook zo met het Mon- tignac-dieet. En diëten met boek jes gaan weer over. Er zijn wel mensen die het met een boekje kunnen, maar er zijn ook mensen die het in hun eentje niet lukt. Die kunnen dus bij mij terecht." door Ad Roos MIDDELBURG - Getuigenverklarin gen van vier vakantievierende pas sagiers die in de nacht van 23 au gustus in de auto van een 21-jarige Axelaar zaten waren eensluidend: hij reed 'achterlijk hard' en zijn vriend en bijrijder had zelfs ge zegd: 'Rij eens rustig, ik wil nog niet dood vandaag'. Die wens van de bijrijder, de 22-jarige Davy Mer- vis werd echter niet verhoord. Op de N61, in de buurt van IJzen- dijke kwam de 21-jarige Axelaar met zijn wielen in de berm, ramde wat paaltjes en kwam onderstebo ven in een sloot terecht. Davy Mer- vis werd uit de auto geslingerd en overleed ter plaatse. Gisteren moest de Axelaar zich voor de rechtbank in Middelburg verantwoorden en hoorde hij een celstraf van achttien maanden en een rijontzegging van drie jaar te gen zich eisen. Wat er allemaal tot het dodelijk ongeval had geleid vvist de Axelaar zich niet meer te herinneren. Wel wist hij dat hij zijn vriend had opgehaald, wat was rondgere den in Axel, twee joints had ge rookt en drie 'desperado's' (bier met tequila) op had. Hij was naar Toversluis geweest, vervolgens naar Joy in Cadzand en had daar na vier mensen bij een camping in Breskens afgezet. Volgens die passa giers waren ze de auto uitgezet om dat ze commentaar leverden op zijn rijstijl, maar ook dat wist hij niet meer. Vanaf Breskens tot en met zijn ont waken in het ziekenhuis was voor hem één zwart gat. In het zieken huis werd hem ook de bloedproef afgenomen en dat resulteerde in een alcoholpromillage van 1,01 of wel vijf keer de toegestane hoeveel heid voor een beginnend bestuur der. De advocate van de Axelaar pleite voor een aanmerkelijk lager von nis, omdat zij onder meer vond dat door een verblijf in een cel zijn psychisch welzijn in het gedrang zou komen en ook zijn auto op de sloop was beland. Uitspraak op 28 januari. Het principe van de kilometerhef fing is goed, stelt de ANWB. Is het huidige systeem dan zo oneerlijk? Om te kunnen rijden moeten er wegen aangelegd en onderhouden worden, zowel voor diegene die er vaak gebruik van maakt, als voor de mensen die af en toe rijden. Dan is het toch rechtvaardig om per auto een basisbedrag te reke nen. Wie veel rijdt, betaalt sowieso al meer aan brandstof maar ook aan BPM (meer kilometers bete kent vaker een aanschaf van een nieuwe auto). De mentaliteit van 'de verbruiker betaalt' geldt steeds vaker binnen alle geledingen. Ieder voor zich dus. Het saamhorigheids gevoel verdwijnt. In een samenle ving waar collectief gedragen basis voorzieningen worden uitgeban nen, is uiteindelijke geen sprake meer van samen leven. Maar uitein delijk heeft het nieuwe, ingewikkel de systeem niets met rechtvaardig heid en eerlijkheid van doen. Geld is ook hier het principe. J.W. Beerens Rijksweg 8, Breskens Het rapport Davids constateert twee feiten die politiek en bestuur lijk van belang zijn. Het kabinet heeft de Tweede Kamer onjuist in gelicht. In de politiek is dat dood zonde nummer één. Voorts heeft het kabinet selectief gebruik ge maakt van het aanwezige feitenma teriaal en enkel die feiten meege wogen, die in haar kraam te pas kwamen. In de wereld van het be stuur is dit eveneens een doodzon de. Het betreft hier vooringeno menheid. Helder en transparant zijn de twee woorden waarom heen de nietszeggende redevoerin gen van onze minister-president al tijd circuleren. De term cheap talk is op zijn plaats. Het zou verba zend zijn, wanneer de volksverte genwoordiging pikt, dat de rechts statelijke beginselen zo met voeten worden getreden. Nog daargelaten de afwezige juridische onderbou wing voor de inval in Irak en wat andere zaken. De conclusie dat JP geen leider is, mag nauwelijks be vreemding wekken. Jos van de Velde Kloosterstraat 13, Vrouwenpolder Dagelijks worden wereldwijd mil joenen landbouwdieren onder er barmelijke omstandigheden ver voerd. Een overbeladen schip met 30.000 runderen en schapen is on langs in december gezonken, het schip was onderweg van Uruguay naar het Midden-Oosten. Het schip was al 19 dagen onderweg. De dieren staan in hun drek, ver hongeren, worden ziek of sterven door uitputting. Als alle duizenden dieren aan wal komen worden ze ruw behandeld en op vrachtauto's gegooid, richting slachterij. Er wordt nauwelijks gecontroleerd. In Nederland voert de VWA te wei nig controles uit en is Landbouw te lankmoedig. Laat Verburg maar gauw beslissen om goedkeuring te verlenen aan het gps-controle- systeem op de veewagens,zodat er zicht is op de dieren en de route. C. Minneboo J.D.P.de Smitstraat 31, Oost-Souburg In navolging van de Britse rege ring, heeft ook de Nederlandse re gering blindelings vertrouwd op in formatie van de geheime dienst met betrekking tot Irak. Achteraf blijkt de informatie tot stand te zijn gekomen door politieke druk van regeringsfunctionarissen op de inlichtingendienst. De vermeende vernietigingswapens zijn nooit aan getroffen. Nog gekker wordt het met de verklaring van een taxi chauffeur over een afgeluisterd ge sprek. Gezien de ontwikkelingen is dat blijkbaar voldoende aanleiding om een oorlog te beginnen. Dat steekt schril af bij alle geldverslin dende onderzoeken die worden op getuigd bij iedere futiliteit waar over moet worden beslist. Hoe zou het toch komen dat ik telkens weer de ervaring heb toeschouwer te zijn bij een drama door derderangs acteurs, waarbij we flink in de ma ling worden genomen. J.A. Casteleijn Anna Blamanlaan 46, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 25