zeeland 123
het met een boekje niet lukt
Eis 18 maanden in zaak-Mervis
brieven
Petras
Petras 2
'Vroeger waren zorgverzekeraars bedrijven die
de rekening betaalden en verder niets. Nu bieden
we meer service, we worden meer een gids.'
Kilometerheffing
Rapport Davids
Veetransporten
Treurspel
vrijdag 15 januari 2010
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Een vreemd verhaal. Wat viel er in
derdaad te spioneren? Ik heb de he
le tijd met Petras samengewerkt in
de Trevira-fabriek en in drie jaar
tijd hebben we de capaciteit van
de fabrieken verviervoudigd. Niet
alleen dank zij Petras, zeker ook
door Gerrit van Ling hadden we
een fantastisch team, technische
dienst en productie samen. Goed,
Petras was wat ongeduldig, als de
fabriek één week rustig draaide,
betekende dat voor hem dat het
dan ook harder kon, met alle nega
tieve gevolgen voor storingen en
kwaliteit, maar hij hield wel de
vaart er in. Alle waardering voor
Petras, al mocht je dat niet meer
zeggen toen bleek dat hij commu
nist was. Voor mij kan Petras - sa
men met Van Ling - alsnog een
prijs krijgen voor technische en so
ciale vernieuwing.
Jan Drijver
Verdilaan 42, Vlissingen
Naar aanleiding van de 'Hoechst-
agent 007' nog enkele aanvullin
gen. Petras was een schilderachtige
optima forma opportunist, die het
toenmalige Hoechst-management
flink bij de neus heeft genomen.
Hoechst-Vlissingen weigerde Pet
ras ook maar een heel klein stroo
tje in de weg te leggen. Hij was een
begenadigd dienstreiziger en een
optima forma homo declarandus!
Zijn deskundigheid op de schaal
van bedrijfsvermaak stond hoog
aangeschreven, er is wat afgela-
chen, de kennis van het DMT-pro-
ces (grondstof voor Trevira) was
iets lager genoteerd. Dat was ook
niet nodig, want Hoechst leverde
als herstelbetaling het Trevira-pro-
ces al voordien direct aan Rusland.
Deze door Russische dwangarbei
ders gebouwde fabrieken zijn door
personeel uit Vlissingen met suc
ces in bedrijf gesteld. Onze 'Agent
007' heeft na zijn ontsnapping uit
het Sloegebied diverse malen een
bezoek aan deze bouwplaatsen ge
bracht en er is niet, volgens de Sta
si-traditie, op hem geschoten
Piet Roskam
Kelderweg 1, Meliskerke
Marie-José van Gardingen, Zorgverzekeraar CZ
Vlissingen waar zij spreekuur houdt. foto Lex de Meester
heeft met voeding zich bij mij mel
den, verwijs ik ze door."
Wie zich meldt bij Boogaard moet
eerst een week opschrijven wat hij
of zij eet en drinkt. Daarna neemt
Boogaard de lijst door met degene
die wil afvallen. „Van mij krijgen
ze een nieuwe lijst mee, met pre
cies per dag vermeld wat ze moe
ten eten bij het ontbijt, de lunch
en het diner en welk tussendoor
tjes ze mogen. En ze krijgen een
paar leuke recepten mee."
Het is de bedoeling dat de afvallers
zich aan de lijst houden: maaltij
den overslaan mag niet. „Mensen
zijn vaak verbaasd over wat ze nog
allemaal mogen eten. Mijn lijsten
zijn gezond en duur hoeft het ook
niet te zijn. De voedingsstoffen die
je nodig hebt, zitten er allemaal in.
Aan de andere kant: er komen wel
eens mensen die vertellen dat ze
bij het ontbijt bijvoorbeeld een ki
wi,-een sinaasappel, een banaan
en een appel hebben gegeten. En
dat is dus teveel, want ook in fruit
zit suiker. Twee stuks fruit per dag,
zoals het voedingscentrum aanbe
veelt, is genoeg."
En wie zich aan de richtlijnen van
Boogaard houdt, valt gemiddeld
een kilo in de week af „Ik ben
niet zó voor een crashdieet. Men
sen hebben soms een paar weken
nodig om het knopje om te zetten
en om anders te gaan eten. Over
het algemeen lopen mensen drie
maanden bij mij, afhankelijk van
hoeveel ze willen afvallen."
Eigenlijk hoopt ze dat haar klan
ten anders gaan eten. „Er valt zó
veel winst te behalen... Je moet
eens kijken wat er bijvoorbeeld al
lemaal in een pot Aardappel an
ders zit. En je wil niet weten wat
sommige mensen eten bij hun ont
bijt - selderijsalade, met van die
mayonaise erin."
Ze wil zich niet vergelijken met
Sonja Bakker, die trouwens ook ge-
wichtsconsulente is. „Sonja Bakke
ren doe je met een boekje. Dat
was ook zo met het Mon-
tignac-dieet. En diëten met boek
jes gaan weer over. Er zijn wel
mensen die het met een boekje
kunnen, maar er zijn ook mensen
die het in hun eentje niet lukt. Die
kunnen dus bij mij terecht."
door Ad Roos
MIDDELBURG - Getuigenverklarin
gen van vier vakantievierende pas
sagiers die in de nacht van 23 au
gustus in de auto van een 21-jarige
Axelaar zaten waren eensluidend:
hij reed 'achterlijk hard' en zijn
vriend en bijrijder had zelfs ge
zegd: 'Rij eens rustig, ik wil nog
niet dood vandaag'. Die wens van
de bijrijder, de 22-jarige Davy Mer-
vis werd echter niet verhoord.
Op de N61, in de buurt van IJzen-
dijke kwam de 21-jarige Axelaar
met zijn wielen in de berm, ramde
wat paaltjes en kwam onderstebo
ven in een sloot terecht. Davy Mer-
vis werd uit de auto geslingerd en
overleed ter plaatse.
Gisteren moest de Axelaar zich
voor de rechtbank in Middelburg
verantwoorden en hoorde hij een
celstraf van achttien maanden en
een rijontzegging van drie jaar te
gen zich eisen. Wat er allemaal tot
het dodelijk ongeval had geleid
vvist de Axelaar zich niet meer te
herinneren.
Wel wist hij dat hij zijn vriend
had opgehaald, wat was rondgere
den in Axel, twee joints had ge
rookt en drie 'desperado's' (bier
met tequila) op had. Hij was naar
Toversluis geweest, vervolgens
naar Joy in Cadzand en had daar
na vier mensen bij een camping in
Breskens afgezet. Volgens die passa
giers waren ze de auto uitgezet om
dat ze commentaar leverden op
zijn rijstijl, maar ook dat wist hij
niet meer.
Vanaf Breskens tot en met zijn ont
waken in het ziekenhuis was voor
hem één zwart gat. In het zieken
huis werd hem ook de bloedproef
afgenomen en dat resulteerde in
een alcoholpromillage van 1,01 of
wel vijf keer de toegestane hoeveel
heid voor een beginnend bestuur
der.
De advocate van de Axelaar pleite
voor een aanmerkelijk lager von
nis, omdat zij onder meer vond
dat door een verblijf in een cel zijn
psychisch welzijn in het gedrang
zou komen en ook zijn auto op de
sloop was beland.
Uitspraak op 28 januari.
Het principe van de kilometerhef
fing is goed, stelt de ANWB. Is het
huidige systeem dan zo oneerlijk?
Om te kunnen rijden moeten er
wegen aangelegd en onderhouden
worden, zowel voor diegene die er
vaak gebruik van maakt, als voor
de mensen die af en toe rijden.
Dan is het toch rechtvaardig om
per auto een basisbedrag te reke
nen. Wie veel rijdt, betaalt sowieso
al meer aan brandstof maar ook
aan BPM (meer kilometers bete
kent vaker een aanschaf van een
nieuwe auto). De mentaliteit van
'de verbruiker betaalt' geldt steeds
vaker binnen alle geledingen. Ieder
voor zich dus. Het saamhorigheids
gevoel verdwijnt. In een samenle
ving waar collectief gedragen basis
voorzieningen worden uitgeban
nen, is uiteindelijke geen sprake
meer van samen leven. Maar uitein
delijk heeft het nieuwe, ingewikkel
de systeem niets met rechtvaardig
heid en eerlijkheid van doen. Geld
is ook hier het principe.
J.W. Beerens
Rijksweg 8, Breskens
Het rapport Davids constateert
twee feiten die politiek en bestuur
lijk van belang zijn. Het kabinet
heeft de Tweede Kamer onjuist in
gelicht. In de politiek is dat dood
zonde nummer één. Voorts heeft
het kabinet selectief gebruik ge
maakt van het aanwezige feitenma
teriaal en enkel die feiten meege
wogen, die in haar kraam te pas
kwamen. In de wereld van het be
stuur is dit eveneens een doodzon
de. Het betreft hier vooringeno
menheid. Helder en transparant
zijn de twee woorden waarom
heen de nietszeggende redevoerin
gen van onze minister-president al
tijd circuleren. De term cheap talk
is op zijn plaats. Het zou verba
zend zijn, wanneer de volksverte
genwoordiging pikt, dat de rechts
statelijke beginselen zo met voeten
worden getreden. Nog daargelaten
de afwezige juridische onderbou
wing voor de inval in Irak en wat
andere zaken. De conclusie dat JP
geen leider is, mag nauwelijks be
vreemding wekken.
Jos van de Velde
Kloosterstraat 13, Vrouwenpolder
Dagelijks worden wereldwijd mil
joenen landbouwdieren onder er
barmelijke omstandigheden ver
voerd. Een overbeladen schip met
30.000 runderen en schapen is on
langs in december gezonken, het
schip was onderweg van Uruguay
naar het Midden-Oosten. Het
schip was al 19 dagen onderweg.
De dieren staan in hun drek, ver
hongeren, worden ziek of sterven
door uitputting. Als alle duizenden
dieren aan wal komen worden ze
ruw behandeld en op vrachtauto's
gegooid, richting slachterij. Er
wordt nauwelijks gecontroleerd. In
Nederland voert de VWA te wei
nig controles uit en is Landbouw
te lankmoedig. Laat Verburg maar
gauw beslissen om goedkeuring te
verlenen aan het gps-controle-
systeem op de veewagens,zodat er
zicht is op de dieren en de route.
C. Minneboo
J.D.P.de Smitstraat 31, Oost-Souburg
In navolging van de Britse rege
ring, heeft ook de Nederlandse re
gering blindelings vertrouwd op in
formatie van de geheime dienst
met betrekking tot Irak. Achteraf
blijkt de informatie tot stand te
zijn gekomen door politieke druk
van regeringsfunctionarissen op de
inlichtingendienst. De vermeende
vernietigingswapens zijn nooit aan
getroffen. Nog gekker wordt het
met de verklaring van een taxi
chauffeur over een afgeluisterd ge
sprek. Gezien de ontwikkelingen is
dat blijkbaar voldoende aanleiding
om een oorlog te beginnen. Dat
steekt schril af bij alle geldverslin
dende onderzoeken die worden op
getuigd bij iedere futiliteit waar
over moet worden beslist. Hoe zou
het toch komen dat ik telkens weer
de ervaring heb toeschouwer te
zijn bij een drama door derderangs
acteurs, waarbij we flink in de ma
ling worden genomen.
J.A. Casteleijn
Anna Blamanlaan 46, Vlissingen