De
avondzon
IO UI
msm
Robert Ikin
Koen Vermeule
Ben Seelt
Bas Lobik
Willemijn Bouman
donderdag 14 januari 2010
Han Reijnhout: Het schip Bore gestrand op de kust van Schouwen, 1953.
ÉwiHB!
door het ontbreken van zware pre
tenties, de zichtbare noodzaak om
vast te leggen en te verbeelden en
de speelse visie die Reijnhout eta
leert. Met een dekseltje van een
kartonnen theedoosje en een pot
lood op zak zorgt hij ervoor dat hij
wat hij onderweg tegenkomt altijd
kan vastleggen. Zelfspot is hem
ook niet vreemd. In het bij de ex
positie uitgegeven boek duikt hij
op als hardloper die vanachter zijn
grote brillenglazen de rondemiss
aanschouwt en aanstalten maakt
tot meer, terwijl de dame in kwes
tie hem daar subtiel lijkt van te
weerhouden.
De initiatiefnemers hebben samen
met het MuZEEum er goed aan ge
daan het fenomeen Reijnhout ter
gelegenheid van diens 75e verjaar
dag onder de aandacht te brengen.
Het boek met een heldere tekst
van Cees Gmelich Meijling en uit
stekende fotografie van Ruden Rie-
mens toont alle aspecten van zijn
werk waaruit de expositie een se
lectie is.
Leendert van der Pool maak
te in de jaren tachtig naam
met grote potlood- en krijt
tekeningen van schepen en
scheepsonderdelen in vervallen
staat. Het boeiende van die teke
ningen was dat van der Pool de
tails precies weergaf maar ook de
len van de compositie minder uit
werkte waardoor er spanning en
ruimte bleef Die spanning zoekt
hij de laatste jaren minder op, ze
ker in zijn schilderijen. Een recent
project Weerskanten van de Rivier
neemt als uitgangspunt de handels
route over de rivieren vanuit Ne
derland naar de rest van Europa.
Van der Pool reisde mee op een
binnenvaartschip over de Rijn en
schetste, tekende en fotografeerde
onderweg wat in zijn blikveld ver
scheen om op zijn atelier in schil
derijen en aquarellen uit te wer
ken. Hij zag ondermeer de tegen
stelling tussen de koele metalen
vormen van het schip en de misti
ge heuvelachtige oevers waar zich
zoveel sagen zouden hebben afge
speeld, het avondlicht dat het dek
van het schip kleurt met een scala
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft be
zocht ik tentoonstellingen van Han
Reijnhout in het MuZEEum, Vlissin-
gen, en Leendert van der Pool in Gal
lery Maritime, Middelburg.
Han Reijnhout is vooral
bekend als modelbou
wer. Minutieus en lief
devol bouwt hij sche
pen op schaal en legt zo delen van
de maritieme cultuurgeschiedenis
vast. Elk onderdeel van Zeeuwse
scheepstypen als de hoogaars en
de hengst en alles wat je er op aan
trof, van manden tot mensen en
de scheepskat wordt door hem
nauwgezet verbeeld. Ik gebruik dat
woord omdat Reijnhout meer is
dan een knappe modelbouwer.
Zijn liefde voor de vissersscheep
jes gaat samen met die voor mate
riaal, vorm en kleur. Zeker als je
de karakteristieke weergave van de
bemanning in ogenschouw
neemt, overstijgt Reijnhout het pu
re reproduceren en raken zijn mo
dellen aan vertellende kunst. Visie
en interpretatie spelen nog een
grotere rol in zijn schilderijen en
tekeningen. Moeiteloos lijkt Reijn
hout over te stappen van trefzeke
re potloodlijnen waarmee hij bot-
vissers ten tonele voert, naar lek
ker in de verf zittende tafereeltjes
van een gestrand schip of een
oude stadspoort. Ook weet hij een
paar flesjes en een ui weer te ge
ven met een techniek die een ze-
ventiende-eeuwse meester niet
zou misstaan. En deinst hij niet te
rug om wat schetsmatiger en op
groot formaat decorstukken te
schilderen. Wie zoekt naar een
consistente stijl zal dat tevergeefs
doen. Reijnhout maakt bijvoor
beeld beeldjes in steen, koper en
hout-waarvan de vormgeving
sterk wordt bepaald door de com
binatie van zijn visie en het ge
bruikte materiaal. Dat leidt tot een
vormgeving die dan weer naturalis
tisch is en dan weer abstraherend,
maar altijd 'Reijnhout' is. Ik vind
dat juist zijn kracht.
Wat Reijnhout tot een kunstenaar
maakt is zijn onophoudelijk onder
zoek naar de uitkomst van de com
binatie van de materialen waar
mee hij werkt en datgene wat hij
wil weergeven. Zijn experimenten
spelen zich af binnen de grenzen
van de herkenning. Met zijn visie
zoekt hij niet de wereld te verande
ren of nieuwe inzichten te geven,
maar een wereld te openen die al
verdwenen is of op het punt staat
te verdwijnen. Ik werd getroffen
aan zachte tinten of een passeren
de collega-binnenvaarder. Eén van
de sterke kanten is Van der Pools
keuze van standpunt en composi
tie. Vaak speelt daarin een onder
deel van het schip waarop hij zich
bevond mee. Van der Pool schil
dert natuurgetrouw, vereenvou
digt waar nodig en getuigt van ge
voel voor licht en sfeer. Zijn werk
zou nog aan kracht winnen als hij
iets meer van de openheid van
zijn krijttekeningen in zijn schilde
rijen wist te brengen.
T/m 7 mrt, Han Reijnhout, MuZEEum,
Nieuwendijk 11, Vlissingen. Ma t/m vr
10-17 uur, zo. en zo. 13-17 uur.
T/m 31 jan., Leendert van der Pool,
Gallery Maritime, Gortstraat 43,
Middelburg, Do. t/m zo. 12-17 uur.
Met trefzekere potloodlijnen
weet Han Reijnhout botvissers
ten tonele te voeren.
Robert Ikin schildert magische ta
ferelen in een krachtige, karakteris
tieke stijl.
Daarnaast zijn er fantasierijke ob
jecten van Mels Dees en een tot de
verbeelding sprekende sculptuur
van Marielle van den Bergh te
zien.
T/m 17 januariGalerie 't Haentje te
Poert, Spanjaardstraat 19,
Middelburg, Do t/m zo. 14.00-16.30
uur.
Koen Vermeule schildert land
schappen en mensen in een land
schappelijke of stedelijke omge
ving. Door weglaten en concentra
tie op de essentie van zijn onder
werp transformeert hij knap een
vluchtige waarneming tot een por
tret dat raakt aan de relatie tussen
het ik en de wereld.
T/m 22 jan., CBK, Balans 17,
Middelburg. Ma t/m vr. 9 -17 uur en
lezov.d. maand 13.00-17.00 uur.
Ben Seelt brengt onder de titel
'Waar ik woon', twintig foto's op
groot formaat met fraaie beelden
uit de hele wereld. Zij bieden een
boeiende kijk op de uiteenlopen
de manieren waarop mensen in
verschillende culturen een dak bo
ven hun hoofd creëren.
T/m 30 januari, 'Binnenuit',
Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di.
t/m vr. 9.30 - 17.30 uur, zo. 9.30-
16.30 uur.
Bas Lobik is één van de exposan
ten bij Van den Berge die zoekt
naar nieuwe uitdrukkingsvormen.
Hij laat zijn schilderijen ontstaan
door het druipen van verfslierten.
Dat levert een waaier van nuances
op.
T/m 30 januari 'Viewindicator 8' in
Galerie van den Berge, Westwal 45,
Goes do t/m za 12.00 - 17.00 uur en
op afspraak.
Willemijn Bouman combineert
acryl en houtsnede in eigenwij
ze,geabstraheerde composities
geïnspireerd op rivieren. Zij werkt
veel in Turkije en toont ook grote,
lyrische landschappen geïnspi
reerd op Cappadocië. Daarin ver
bindt zij waarneming met emotio
nele beleving.
T/m 28 februari, Galerie Pand 3,
Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en
vr. 13.00-16.30 uur.