De avondzon IO UI msm Robert Ikin Koen Vermeule Ben Seelt Bas Lobik Willemijn Bouman donderdag 14 januari 2010 Han Reijnhout: Het schip Bore gestrand op de kust van Schouwen, 1953. ÉwiHB! door het ontbreken van zware pre tenties, de zichtbare noodzaak om vast te leggen en te verbeelden en de speelse visie die Reijnhout eta leert. Met een dekseltje van een kartonnen theedoosje en een pot lood op zak zorgt hij ervoor dat hij wat hij onderweg tegenkomt altijd kan vastleggen. Zelfspot is hem ook niet vreemd. In het bij de ex positie uitgegeven boek duikt hij op als hardloper die vanachter zijn grote brillenglazen de rondemiss aanschouwt en aanstalten maakt tot meer, terwijl de dame in kwes tie hem daar subtiel lijkt van te weerhouden. De initiatiefnemers hebben samen met het MuZEEum er goed aan ge daan het fenomeen Reijnhout ter gelegenheid van diens 75e verjaar dag onder de aandacht te brengen. Het boek met een heldere tekst van Cees Gmelich Meijling en uit stekende fotografie van Ruden Rie- mens toont alle aspecten van zijn werk waaruit de expositie een se lectie is. Leendert van der Pool maak te in de jaren tachtig naam met grote potlood- en krijt tekeningen van schepen en scheepsonderdelen in vervallen staat. Het boeiende van die teke ningen was dat van der Pool de tails precies weergaf maar ook de len van de compositie minder uit werkte waardoor er spanning en ruimte bleef Die spanning zoekt hij de laatste jaren minder op, ze ker in zijn schilderijen. Een recent project Weerskanten van de Rivier neemt als uitgangspunt de handels route over de rivieren vanuit Ne derland naar de rest van Europa. Van der Pool reisde mee op een binnenvaartschip over de Rijn en schetste, tekende en fotografeerde onderweg wat in zijn blikveld ver scheen om op zijn atelier in schil derijen en aquarellen uit te wer ken. Hij zag ondermeer de tegen stelling tussen de koele metalen vormen van het schip en de misti ge heuvelachtige oevers waar zich zoveel sagen zouden hebben afge speeld, het avondlicht dat het dek van het schip kleurt met een scala door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik tentoonstellingen van Han Reijnhout in het MuZEEum, Vlissin- gen, en Leendert van der Pool in Gal lery Maritime, Middelburg. Han Reijnhout is vooral bekend als modelbou wer. Minutieus en lief devol bouwt hij sche pen op schaal en legt zo delen van de maritieme cultuurgeschiedenis vast. Elk onderdeel van Zeeuwse scheepstypen als de hoogaars en de hengst en alles wat je er op aan trof, van manden tot mensen en de scheepskat wordt door hem nauwgezet verbeeld. Ik gebruik dat woord omdat Reijnhout meer is dan een knappe modelbouwer. Zijn liefde voor de vissersscheep jes gaat samen met die voor mate riaal, vorm en kleur. Zeker als je de karakteristieke weergave van de bemanning in ogenschouw neemt, overstijgt Reijnhout het pu re reproduceren en raken zijn mo dellen aan vertellende kunst. Visie en interpretatie spelen nog een grotere rol in zijn schilderijen en tekeningen. Moeiteloos lijkt Reijn hout over te stappen van trefzeke re potloodlijnen waarmee hij bot- vissers ten tonele voert, naar lek ker in de verf zittende tafereeltjes van een gestrand schip of een oude stadspoort. Ook weet hij een paar flesjes en een ui weer te ge ven met een techniek die een ze- ventiende-eeuwse meester niet zou misstaan. En deinst hij niet te rug om wat schetsmatiger en op groot formaat decorstukken te schilderen. Wie zoekt naar een consistente stijl zal dat tevergeefs doen. Reijnhout maakt bijvoor beeld beeldjes in steen, koper en hout-waarvan de vormgeving sterk wordt bepaald door de com binatie van zijn visie en het ge bruikte materiaal. Dat leidt tot een vormgeving die dan weer naturalis tisch is en dan weer abstraherend, maar altijd 'Reijnhout' is. Ik vind dat juist zijn kracht. Wat Reijnhout tot een kunstenaar maakt is zijn onophoudelijk onder zoek naar de uitkomst van de com binatie van de materialen waar mee hij werkt en datgene wat hij wil weergeven. Zijn experimenten spelen zich af binnen de grenzen van de herkenning. Met zijn visie zoekt hij niet de wereld te verande ren of nieuwe inzichten te geven, maar een wereld te openen die al verdwenen is of op het punt staat te verdwijnen. Ik werd getroffen aan zachte tinten of een passeren de collega-binnenvaarder. Eén van de sterke kanten is Van der Pools keuze van standpunt en composi tie. Vaak speelt daarin een onder deel van het schip waarop hij zich bevond mee. Van der Pool schil dert natuurgetrouw, vereenvou digt waar nodig en getuigt van ge voel voor licht en sfeer. Zijn werk zou nog aan kracht winnen als hij iets meer van de openheid van zijn krijttekeningen in zijn schilde rijen wist te brengen. T/m 7 mrt, Han Reijnhout, MuZEEum, Nieuwendijk 11, Vlissingen. Ma t/m vr 10-17 uur, zo. en zo. 13-17 uur. T/m 31 jan., Leendert van der Pool, Gallery Maritime, Gortstraat 43, Middelburg, Do. t/m zo. 12-17 uur. Met trefzekere potloodlijnen weet Han Reijnhout botvissers ten tonele te voeren. Robert Ikin schildert magische ta ferelen in een krachtige, karakteris tieke stijl. Daarnaast zijn er fantasierijke ob jecten van Mels Dees en een tot de verbeelding sprekende sculptuur van Marielle van den Bergh te zien. T/m 17 januariGalerie 't Haentje te Poert, Spanjaardstraat 19, Middelburg, Do t/m zo. 14.00-16.30 uur. Koen Vermeule schildert land schappen en mensen in een land schappelijke of stedelijke omge ving. Door weglaten en concentra tie op de essentie van zijn onder werp transformeert hij knap een vluchtige waarneming tot een por tret dat raakt aan de relatie tussen het ik en de wereld. T/m 22 jan., CBK, Balans 17, Middelburg. Ma t/m vr. 9 -17 uur en lezov.d. maand 13.00-17.00 uur. Ben Seelt brengt onder de titel 'Waar ik woon', twintig foto's op groot formaat met fraaie beelden uit de hele wereld. Zij bieden een boeiende kijk op de uiteenlopen de manieren waarop mensen in verschillende culturen een dak bo ven hun hoofd creëren. T/m 30 januari, 'Binnenuit', Schouwersweg 7, Heinkenszand. Di. t/m vr. 9.30 - 17.30 uur, zo. 9.30- 16.30 uur. Bas Lobik is één van de exposan ten bij Van den Berge die zoekt naar nieuwe uitdrukkingsvormen. Hij laat zijn schilderijen ontstaan door het druipen van verfslierten. Dat levert een waaier van nuances op. T/m 30 januari 'Viewindicator 8' in Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes do t/m za 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Willemijn Bouman combineert acryl en houtsnede in eigenwij ze,geabstraheerde composities geïnspireerd op rivieren. Zij werkt veel in Turkije en toont ook grote, lyrische landschappen geïnspi reerd op Cappadocië. Daarin ver bindt zij waarneming met emotio nele beleving. T/m 28 februari, Galerie Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00-16.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 38