op cursus
Hinder
winter
va it mee
'Bedreigde vis van menukaart'
Jong haantje laat zich
niet snel de les lezen
Drukker op
vakantiebeurs
Auto rijdt van
Botlekbrug:
vrouw overleden
KOU Einde weeralarm
Praten, denken, veranderen
'Een houding veranderen
doe je niet in een cursusje
van drie dagen'
maandag 11 januari 2010
HBHE
Het zijn hoofdzakelijk (jonge) Mannen Vrouwen Mannen Vrouwen
mannen die een Educatieve
Maatregel Gedrag en verkeer
(EMC)opgelegd krijgen. 25 tot 35 jaar 33, 10 55 tot 65 jaar 25 1
167 6
dracht van het CBR terugblikken
op drie jaar EMG en vaststellen of
aso-bestuurders baat hebben bij
de maatregel.
Motorrijder Pascal is van plan de
EMG af te maken. Zijn rijbewijs is
al maanden ongeldig verklaard.
ROTTERDAM - Een 29-jarige vrouw
uit Zoetermeer is in de nacht van
zaterdag op zondag overleden na
dat ze met haar auto door de geslo
ten slagbomen van de Botlekbrug
in Rotterdam reed en in het water
belandde.
Rond 11.00 uur zondagmorgen
werd de auto geborgen met daarin
het stoffelijk overschot van de
vrouw. Enkele uren later kon haar
identiteit worden vastgesteld. Een
brugwachter zag de wagen te wa
ter gaan, nadat die met hoge snel
heid door de gesloten slagbomen
was geknald terwijl de brug open
stond. Een sonarboot trof de auto
aan. De politie spreekt van een
noodlottig ongeval.
Zijn baan als beveiliger, waarvoor
hij vaak met de auto op stap moet,
is hij hierdoor kwijt. „Ik kom er
niet meer onder uit. Maar de cur
sus gaat mij niet veranderen. Ik zal
hooguit minder opgefokt reageren
als ze me staande houden."
AMSTERDAM - Koninklijke Horeca
Nederland en het Wereld Natuur
Fonds maken vandaag, in het bij
zijn van landbouwminister Gerda
Verburg, bekend dat ze samen
gaan proberen om bedreigde vis
soorten van menukaarten van res
taurants te krijgen.
Horecabedrijven die er gehoor aan
geven, krijgen een zogenoemd
MSC-keurmerk. Dit certificaat
werd eerder ingevoerd door tal
van supermarkten. Verder wordt
koolzaadolie geïntroduceerd voor
gebruik in de keuken, als alterna
tief voor olijfolie. De koolzaadolie
is van Nederlandse bodem, waar
door de transportkosten laag zijn.
Er zijn drie soorten, waaronder
eentje met een notensmaak voor
De Educatieve Maatregel Gedrag
en verkeer (EMG) begint met een
voorgesprek van een uur tussen
trainer en cursist. Gevraagd wordt
dan wat de cursist van zijn aanhou
ding vond.
Projectleider Rob van Beekum van
het Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen (CBR): „Dan leeft
de trainer een stukje mee. Dat
werkt beter dan direct heel dwin
gend gaan praten."
De volgende dag begint de echte
cursus, waaraan acht tot twaalf an
deren meedoen. Het doel is ie
mand in te laten zien hoe asociaal
zijn rijgedrag is en wat de gevolgen
daarvan zijn voor de verkeersveilig
heid.
RIJSWIJK - Vooral mannen verto
nen hanengedrag op de weg en
creëren zo onveilige situaties, ziet
Rob van Beekum, projectleider bij
het CBR. „Daarbij zijn jonge be
stuurders ook nog eens onervaren
waardoor ze meer onverantwoor
de risico's nemen."
De eerste EMG-bijeenkomsten be
gonnen in februari vorig jaar. Tot
nu toe hebben 231 bestuurders de
EMG met goed gevolg afgelegd.
Het aantal cursisten toont volgens
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat aan dat deze maatregel
hard nodig is. „Ruim 1100 is veel.
Het zijn wel mensen die zich echt
hebben misdragen in het verkeer",
aldus een woordvoerder.
Ook Veilig Verkeer Nederland
(WN) vindt de hoeveelheid
EMG's fors. „Het zijn vooral jonge
bestuurders tot 25 jaar die de cur
sus moeten doen. Dat zijn toch de
grootste brokkenmakers. Ze willen
een beetje showen, kijken hoe
hard een wagen kan. Dat is een
mentaliteit die eruit moet", zegt
een zegsman van WN. „Voor de
ethte verkeerscriminelen is de
EMG niet geschikt. Daarvoor zijn
hogere boetes en gevangenisstraf-
msmmmmm
in de sla. De Horecava, die van
daag in de Amsterdamse RAI van
start gaat, heeft nauwelijks te lij
den onder de economische crisis.
De vakbeurs voor horeca en cate
ring telt net als voorgaande jaren
liefst 600 exposanten en tientallen
evenementen, thema's en trends.
„De beurs staat bol van de nieuwe
producten. Het is vooral duur
zaamheid wat de klok slaat", zegt
Horecava-woordvoerder Antia
Kanters. Zo treffen bezoekers op
de beurs een nieuwe theeauto
maat aan.
De evenknie van de aloude kof-
fieautomaat maakt met behulp
van losse, biologische theeblade
ren een vers kopje thee. Geschikt
voor in bedrijven en kantoren,
Een week later is de tweede cursus
dag, waarop aan bod komt hoe de
cursist zijn gedrag kan verande
ren. Drie weken daarna volgt een
evaluatie, waarin wordt terugge
blikt en wordt bekeken wat de cur
sist heeft geleerd.
Wanneer iemand de EMG goed
doorloopt, mag hij weer achter het
stuur kruipen.
Gaat iemand binnen vijfjaar nog
een keer in de fout, dan mag hij
nog één keer naar een EMG-cur-
sus.
Volgens Van Beekum wordt het
CBR daarna een stuk strenger. „Er
volgt een rijvaardigheidsonder-
zoek en indien nodig wordt het rij
bewijs ongeldig verklaard."
fen nodig." Bij de invoering van de
EMG was verkeerspsycholoog Ka-
rel Brookhuis, verbonden aan de
Rijksuniversiteit Groningen, al
sceptisch. Ruim een jaar later is hij
dat nog. „Een houding veranderen
doe je niet in een cursusje van
drie dagen. Die verandert als vrien
den veel commentaar hebben."
Verkeerspsycholoog William Ver-
schuur van de Universiteit Leiden
noemt de EMG 'geen slecht idee'.
„Er vallen jaarlijks nog steeds zo'n
achthonderd doden in het verkeer,
dat is toch een ramp. Het is goed
wanneer de overheid ieder middel
aangrijpt om de verkeersveiligheid
te vergroten."
Verschuur wijst op het verplichte
karakter. „Je moet toch tegen je
baas zeggen dat je drie dagen vrij
moet hebben omdat je fouten
hebt gemaakt, dat is niet niks."
maar ook voor hotels voor bij het
ontbijtbuffet. Leuke noviteiten
zijn een kruiwagenkeuken, een
extra attractie voor het trendy bui
ten koken, en een terrasvlot voor
op het water - waarmee ook kan
worden gevaren.
Horecava-woordvoerder Anita
Kanters meent dat de beurs goed
aansluit op de behoeften van be
zoekers. Uit een enquête van Hore
cava onder horecaondernemers
blijkt dat de helft in het eigen be
drijf veel rekening houdt met ver
nieuwing en duurzaamheid. „On
danks het economisch gure weer
zegt 90 procent van de ondervraag
den daar dit jaar meer geld aan uit
te geven dan in 2008. Daar spreekt
veel optimisme uit."
DEN HAAG - Tijdens het winter
weer van het afgelopen weekeinde
zijn zeker 150 ongelukken op de
weg gebeurd. Alleen al zaterdag
middag waren er op het hoofdwe
gennet 109 ongevallen, meldt de
VerkeersInformatieDienst (VID).
In de meeste gevallen was sprake
van blikschade. Maar bij het Gel
derse Scherpenzeel kwamen twee
broers van 22 en 17 jaar en een
21-jarige vrouw om het leven toen
hun auto van de weg raakte en te
gen een boom botste. Een tegenlig
ger ramde vervolgens de veronge
lukte wagen. In de nacht van zater
dag op zondag waren er op snelwe
gen in het zuiden en midden van
Nederland zo'n vijftig ongevallen
door plotselinge gladheid, meldt
de VID. Volgens de verkeersdienst
is dat gezien het tijdstip 'extreem
veel'.
Het KNMI gaf een weeralarm af
voor de provincies Groningen,
Friesland en Drenthe en waar
schuwde voor sneeuwval in de
rest van het land. „Men leek zich
goed aan te passen aan de omstan
digheden", aldus een woordvoer
der van Rijkswaterstaat. „Als er
slecht zicht was door de sneeuw re
den de mensen langzamer." Om
half vijf gistermiddag trok het
KNMI het weeralarm voor de drie
provincies in.
Het treinverkeer ondervond vol
gens de NS en spoorbeheerder Pro-
Rail relatief weinig hinder van het
winterse weer. Om te voorkomen
dat wissels door de sneeuw bedekt
raakten, liet de NS lege treinen rij
den in de kop van Noord-Holland
en noord-Nederland.
Strooiwagens van Rijkswaterstaat
zijn het weekend continu in de
weer geweest om de snelwegen be
gaanbaar te houden. In het noor
den moesten er sneeuwschuivers
aan te pas komen. „Soms lag er zo
veel dat we shovels moesten ge
bruiken", aldus een woordvoerder.
In het noorden moest met behulp
van een shovel een sneeuwduin
van een meter hoog worden ge
slecht, zodat mensen hun woon
wijk uit konden.
UTRECHT - Als Utrecht goed bereik
baar blijft, verwacht de Vakantie
beurs twee- tot zevenduizend be
zoekers meer dan vorig jaar, toen
133.000 mensen zich kwamen
oriënteren op wat de reiswereld te
bieden heeft. Dat voorspelt project
manager Bart Strijker van het eve
nement, dat woensdag begint.
„Ondanks de crisis gaan mensen
toch op vakantie, dat is een soort
verworven recht geworden. De
hoofdvakantie is heilig". Al 30.000
mensen hebben zich ingeschreven
als bezoeker, zij zijn ondervraagd
over hun vakantieplannen. De be
langstelling voor een vakantie in ei
gen land is verdubbeld.
Boze bestuurders en hufterig rijgedrag kennen we uit tv-programma's als
Blik op de Weg. foto GPD/Avro