op cursus Hinder winter va it mee 'Bedreigde vis van menukaart' Jong haantje laat zich niet snel de les lezen Drukker op vakantiebeurs Auto rijdt van Botlekbrug: vrouw overleden KOU Einde weeralarm Praten, denken, veranderen 'Een houding veranderen doe je niet in een cursusje van drie dagen' maandag 11 januari 2010 HBHE Het zijn hoofdzakelijk (jonge) Mannen Vrouwen Mannen Vrouwen mannen die een Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMC)opgelegd krijgen. 25 tot 35 jaar 33, 10 55 tot 65 jaar 25 1 167 6 dracht van het CBR terugblikken op drie jaar EMG en vaststellen of aso-bestuurders baat hebben bij de maatregel. Motorrijder Pascal is van plan de EMG af te maken. Zijn rijbewijs is al maanden ongeldig verklaard. ROTTERDAM - Een 29-jarige vrouw uit Zoetermeer is in de nacht van zaterdag op zondag overleden na dat ze met haar auto door de geslo ten slagbomen van de Botlekbrug in Rotterdam reed en in het water belandde. Rond 11.00 uur zondagmorgen werd de auto geborgen met daarin het stoffelijk overschot van de vrouw. Enkele uren later kon haar identiteit worden vastgesteld. Een brugwachter zag de wagen te wa ter gaan, nadat die met hoge snel heid door de gesloten slagbomen was geknald terwijl de brug open stond. Een sonarboot trof de auto aan. De politie spreekt van een noodlottig ongeval. Zijn baan als beveiliger, waarvoor hij vaak met de auto op stap moet, is hij hierdoor kwijt. „Ik kom er niet meer onder uit. Maar de cur sus gaat mij niet veranderen. Ik zal hooguit minder opgefokt reageren als ze me staande houden." AMSTERDAM - Koninklijke Horeca Nederland en het Wereld Natuur Fonds maken vandaag, in het bij zijn van landbouwminister Gerda Verburg, bekend dat ze samen gaan proberen om bedreigde vis soorten van menukaarten van res taurants te krijgen. Horecabedrijven die er gehoor aan geven, krijgen een zogenoemd MSC-keurmerk. Dit certificaat werd eerder ingevoerd door tal van supermarkten. Verder wordt koolzaadolie geïntroduceerd voor gebruik in de keuken, als alterna tief voor olijfolie. De koolzaadolie is van Nederlandse bodem, waar door de transportkosten laag zijn. Er zijn drie soorten, waaronder eentje met een notensmaak voor De Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) begint met een voorgesprek van een uur tussen trainer en cursist. Gevraagd wordt dan wat de cursist van zijn aanhou ding vond. Projectleider Rob van Beekum van het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen (CBR): „Dan leeft de trainer een stukje mee. Dat werkt beter dan direct heel dwin gend gaan praten." De volgende dag begint de echte cursus, waaraan acht tot twaalf an deren meedoen. Het doel is ie mand in te laten zien hoe asociaal zijn rijgedrag is en wat de gevolgen daarvan zijn voor de verkeersveilig heid. RIJSWIJK - Vooral mannen verto nen hanengedrag op de weg en creëren zo onveilige situaties, ziet Rob van Beekum, projectleider bij het CBR. „Daarbij zijn jonge be stuurders ook nog eens onervaren waardoor ze meer onverantwoor de risico's nemen." De eerste EMG-bijeenkomsten be gonnen in februari vorig jaar. Tot nu toe hebben 231 bestuurders de EMG met goed gevolg afgelegd. Het aantal cursisten toont volgens het ministerie van Verkeer en Wa terstaat aan dat deze maatregel hard nodig is. „Ruim 1100 is veel. Het zijn wel mensen die zich echt hebben misdragen in het verkeer", aldus een woordvoerder. Ook Veilig Verkeer Nederland (WN) vindt de hoeveelheid EMG's fors. „Het zijn vooral jonge bestuurders tot 25 jaar die de cur sus moeten doen. Dat zijn toch de grootste brokkenmakers. Ze willen een beetje showen, kijken hoe hard een wagen kan. Dat is een mentaliteit die eruit moet", zegt een zegsman van WN. „Voor de ethte verkeerscriminelen is de EMG niet geschikt. Daarvoor zijn hogere boetes en gevangenisstraf- msmmmmm in de sla. De Horecava, die van daag in de Amsterdamse RAI van start gaat, heeft nauwelijks te lij den onder de economische crisis. De vakbeurs voor horeca en cate ring telt net als voorgaande jaren liefst 600 exposanten en tientallen evenementen, thema's en trends. „De beurs staat bol van de nieuwe producten. Het is vooral duur zaamheid wat de klok slaat", zegt Horecava-woordvoerder Antia Kanters. Zo treffen bezoekers op de beurs een nieuwe theeauto maat aan. De evenknie van de aloude kof- fieautomaat maakt met behulp van losse, biologische theeblade ren een vers kopje thee. Geschikt voor in bedrijven en kantoren, Een week later is de tweede cursus dag, waarop aan bod komt hoe de cursist zijn gedrag kan verande ren. Drie weken daarna volgt een evaluatie, waarin wordt terugge blikt en wordt bekeken wat de cur sist heeft geleerd. Wanneer iemand de EMG goed doorloopt, mag hij weer achter het stuur kruipen. Gaat iemand binnen vijfjaar nog een keer in de fout, dan mag hij nog één keer naar een EMG-cur- sus. Volgens Van Beekum wordt het CBR daarna een stuk strenger. „Er volgt een rijvaardigheidsonder- zoek en indien nodig wordt het rij bewijs ongeldig verklaard." fen nodig." Bij de invoering van de EMG was verkeerspsycholoog Ka- rel Brookhuis, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, al sceptisch. Ruim een jaar later is hij dat nog. „Een houding veranderen doe je niet in een cursusje van drie dagen. Die verandert als vrien den veel commentaar hebben." Verkeerspsycholoog William Ver- schuur van de Universiteit Leiden noemt de EMG 'geen slecht idee'. „Er vallen jaarlijks nog steeds zo'n achthonderd doden in het verkeer, dat is toch een ramp. Het is goed wanneer de overheid ieder middel aangrijpt om de verkeersveiligheid te vergroten." Verschuur wijst op het verplichte karakter. „Je moet toch tegen je baas zeggen dat je drie dagen vrij moet hebben omdat je fouten hebt gemaakt, dat is niet niks." maar ook voor hotels voor bij het ontbijtbuffet. Leuke noviteiten zijn een kruiwagenkeuken, een extra attractie voor het trendy bui ten koken, en een terrasvlot voor op het water - waarmee ook kan worden gevaren. Horecava-woordvoerder Anita Kanters meent dat de beurs goed aansluit op de behoeften van be zoekers. Uit een enquête van Hore cava onder horecaondernemers blijkt dat de helft in het eigen be drijf veel rekening houdt met ver nieuwing en duurzaamheid. „On danks het economisch gure weer zegt 90 procent van de ondervraag den daar dit jaar meer geld aan uit te geven dan in 2008. Daar spreekt veel optimisme uit." DEN HAAG - Tijdens het winter weer van het afgelopen weekeinde zijn zeker 150 ongelukken op de weg gebeurd. Alleen al zaterdag middag waren er op het hoofdwe gennet 109 ongevallen, meldt de VerkeersInformatieDienst (VID). In de meeste gevallen was sprake van blikschade. Maar bij het Gel derse Scherpenzeel kwamen twee broers van 22 en 17 jaar en een 21-jarige vrouw om het leven toen hun auto van de weg raakte en te gen een boom botste. Een tegenlig ger ramde vervolgens de veronge lukte wagen. In de nacht van zater dag op zondag waren er op snelwe gen in het zuiden en midden van Nederland zo'n vijftig ongevallen door plotselinge gladheid, meldt de VID. Volgens de verkeersdienst is dat gezien het tijdstip 'extreem veel'. Het KNMI gaf een weeralarm af voor de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en waar schuwde voor sneeuwval in de rest van het land. „Men leek zich goed aan te passen aan de omstan digheden", aldus een woordvoer der van Rijkswaterstaat. „Als er slecht zicht was door de sneeuw re den de mensen langzamer." Om half vijf gistermiddag trok het KNMI het weeralarm voor de drie provincies in. Het treinverkeer ondervond vol gens de NS en spoorbeheerder Pro- Rail relatief weinig hinder van het winterse weer. Om te voorkomen dat wissels door de sneeuw bedekt raakten, liet de NS lege treinen rij den in de kop van Noord-Holland en noord-Nederland. Strooiwagens van Rijkswaterstaat zijn het weekend continu in de weer geweest om de snelwegen be gaanbaar te houden. In het noor den moesten er sneeuwschuivers aan te pas komen. „Soms lag er zo veel dat we shovels moesten ge bruiken", aldus een woordvoerder. In het noorden moest met behulp van een shovel een sneeuwduin van een meter hoog worden ge slecht, zodat mensen hun woon wijk uit konden. UTRECHT - Als Utrecht goed bereik baar blijft, verwacht de Vakantie beurs twee- tot zevenduizend be zoekers meer dan vorig jaar, toen 133.000 mensen zich kwamen oriënteren op wat de reiswereld te bieden heeft. Dat voorspelt project manager Bart Strijker van het eve nement, dat woensdag begint. „Ondanks de crisis gaan mensen toch op vakantie, dat is een soort verworven recht geworden. De hoofdvakantie is heilig". Al 30.000 mensen hebben zich ingeschreven als bezoeker, zij zijn ondervraagd over hun vakantieplannen. De be langstelling voor een vakantie in ei gen land is verdubbeld. Boze bestuurders en hufterig rijgedrag kennen we uit tv-programma's als Blik op de Weg. foto GPD/Avro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 5