Asomobilist' moet
41 binnenland
Wubbo Ockels hekelt
klimaatbeleid regering
Maritieme sector vreest
voor verlies van
concurrentiekracht
Positivisme kent geen grenzen bij
Rita Verdonks Trots op Nederland
VERKEERSCURSUS
Wie tijdens één rit in het verkeer meerdere grove fouten
maakt, kan met de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer te
maken krijgen. Een cursus tegen hufterig verkeersgedrag.
maandag 11 januari 2010
AMSTERDAM - Het Nederlandse kli
maatbeleid schommelt alle kanten
op door een gebrek aan kennis en
een heldere koers.
Die kritiek uitte hoogleraar en as
tronaut Wubbo Ockels gisteren in
het televisieprogramma Buitenhof!
Volgens hem ntoet het kabinet
veel meer geld investeren in nieu
we, innovatieve projecten die ge
richt zijn op een duurzame toe
komst.
„Vanuit het perspectief van de
ruimte is het zo bizar dat wij zulke
pokerspelletjes aan het spelen zijn
met onze atmosfeer en het niet
eens kunnen worden en zolang
moeten wachten tot er werkelijk
actie komt", zei Ockels, mede naar
aanleiding van de mislukte kli
maattop in Kopenhagen.
Nederland zou volgens hem net
als Duitsland, Denemarken en
Frankrijk koploper in Europa moe
ten zijn in de strijd tegen de nega
tieve gevolgen van klimaatverande
ring.
Ons land kan daarbij veel dingen
nationaal doen. Maar dan moet de
regelgeving wel helder en effectief
zijn. „De helderheid is er niet en
kennis is er ook vaak niet", consta
teerde de hoogleraar duurzame
technologie aan de Technische
Universiteit Delft.
Ambtenaren zouden zich volgens
Ockels moeten bijscholen op de
universiteit, zodat ze beter weten
waar het over gaat.
Het kabinet zou wat hem betreft
ook meer geld moeten pompen in
duurzaamheid en minder subsidie
verstrekken aan de 'bestaande be
langen', die alle subsidiepotten
veel beter kunnen vinden dan jon
ge, beginnende organisaties en on
dernemers.
„De Nederlandse regering schom
melt alle kanten op, omdat we zo
ontzettend veel belangen in dat he
le potje hebben zitten. Er is geen
duidelijke lijn", stelde Ockels.
PvdA-Tweede Kamerlid Diederik
Samsom reageerde in Buitenhof
dat het kabinet en zijn partij wel
degelijk hebben aangegeven waar
het met het Nederlandse klimaat
beleid heen moet.
De ambitie is 20 procent duurza
me energie in 2020. „Maar dat is
niet keihard", zei Ockels.
Volgens hem is er geen duidelijk
plan om dit doel in 2020 echt te ha
len.
ROTTERDAM De Nederlandse ma
ritieme sector roept het kabinet
op extra fiscale maatregelen te ne
men 0111 de zeescheepvaart concur
rerend te houden ten opzichte van
het buitenland.
Dat blijkt uit een gezamenlijke
brief die afgelopen week werd ver
stuurd naar de staatssecretarissen
van Financiën en Verkeer en Wa
terstaat.
De oproep werd gedaan door 33
partijen waaronder werkgevers,
werknemers, havens, loodsen,
scheepsbouwers, overheden en on
derwij sinstellingen.
Zij vrezen dat zonder extra maatre
gelen de maritieme sector structu
reel dreigt te verzwakken, omdat
Nederland minder aantrekkelijk is
geworden als vestigingsland en Ne
derlandse werknemers te duur
zijn geworden. Daardoor vestigen
rederijen hun vloot steeds vaker in
andere landen, waardoor de gehe
le maritieme bedrijfstak in Neder
land in gevaar komt, zo waar
schuwt de sector in de brief aan
de bewindslieden.
De partijen willen vooral dat dq
loonkosten in de Nederlandse ma
ritieme sector worden aangepakt
om de achterstand op de concur
rentie met andere Europese lan
den te verkleinen.
Zo zouden Nederlandse zeevaren
den per jaar gemiddeld 2500 euro
meer kosten dan Duitse of Bel
gische werknemers door de betere
loonkostenregelingen in die lan
den.
In de zeescheepvaart in ons land
verdienen in totaal ruim 24.000
mensen hun boterham.
PAUL KUSTERS
winterweer is tot eeöaren sekomen
Asociaal rijgedrag moet kei
hard worden aangepakt,
stelt verkeersminister Ca-
miel Eurlings. Wie de fout
ingaat, kan naar een gedrags
cursus worden gestuurd.
door Arjen de Boer
H
et verdiende niet de
schoonheidsprijs, er
kent motorrijder Pas
cal. „Maar ik ben
echt geen kamikaze
overal tussendoor
piloot die
scheurt."
De politie dacht daar mei vorig
jaar heel anders over. „Volgens die
agent deed ik aan bumperkleven,
ik zou meerdere malen rechts heb
ben ingehaald en te hard hebben
gereden. Maar dat was niet alle
maal waar", zegt Pascal. „Het was
mijn derde bekeuring in een week
tijd, dus had ik wat babbels."
De agent pikte dit niet, schreef
voor de motorrijder een vette bon
en gaf zijn naam op voor de Educa
tieve Maatregel Gedrag en verkeer
(EMG). Dit is een driedaagse cur
sus waarin hij met andere 'asomo-
bilisten' wordt geconfronteerd met
zijn rijgedrag, in de hoop dat hij er
wat van leert.
Pascal is niet de enige. Sinds 1 okto
ber 2008 hebben de politie en het
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbe
wijzen (CBR), dat beslist of de
EMG terecht is, 1112 bestuurders
die asociaal en gevaarlijk rijden
naar de gedragscursus gestuurd.
De kosten - 774 euro - moeten ze
zelf ophoesten.
Afgelopen vrijdag was de eerste
cursusdag van Pascal, die niet met
zijn volledige naam in de krant wil
omdat zijn EMG nog loopt. „Het
is een soort praatgroepje, je inter
viewt elkaar en kijkt naar filmpjes
waarin echte idioten als mafkezen
door het verkeer rijden. Voor dat
soort mensen is deze cursus wel
inhalen op de vluchtstrook is een typisch voorbeeld van asociaal rijgedrag.
foto CPD/HH
goed. Maar niet voor mij, ook al
reed ik niet echt netjes."
Verkeersminister Camiel Eurlings
heeft zijn buik vol van mensen die
het verkeer onveilig maken. „Wij
gaan die rotte appels aanpakken",
stelde hij eerder. Met de EMG wil
Eurlings het aantal verkeersdoden
en -gewonden verlagen.
Maar de mensen die op cursus
moeten, zijn niet allemaal verkeers-
hufters, zegt Martijn Hurks, op
richter van de site flitsservice.nl.
Dat Eurlings de echte aso's wil aan
pakken, vindt hij prima. „Maar als
je kijkt naar de criteria voor een
EMG dan komt bijna iedereen
daarvoor in aanmerking."
Iemand kan een EMG krijgen wan
neer er in één rit meerdere overtre
dingen worden begaan, zoals een
combinatie van veel te hard rijden,
rechts inhalen, een rood stoplicht
negeren, knipperlicht niet gebrui
ken of een doorgetrokken streep
negeren. Zulke fouten maken veel
bestuurders wel eens, erkent Rob
van Beekum, projectleider bij het
CBR.
„Maar als iemand een EMG krijgt,
dan zijn er grove fouten gemaakt.
Het is dan goed om te kijken waar
om dat gebeurde. Vaak gaat het
om bozig, masculien jaaggedrag."
„De meesten leren ervan", stelt
Van Beekum. „Maar er is altijd een
kleine groep die je nooit zult berei
ken."
Omdat de cursus vrij nieuw is, is
nog niet te zeggen of de EMG een
positief effect heeft, erkent het
CBR. Ook de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid heeft geen idee. „Het is
niet bewezen dat de EMG werkt,
maar ook niet dat het niet werkt",
stelt een woordvoerder.
In 2012 zullen onderzoekers in op-
ESBEEK - Politica Rita Verdonk
doet met haar partij Trots op Ne
derland (TON) in 38 gemeenten
mee aan de gemeenteraadsverkie
zingen op 3 maart. Daartoe beho
ren Den Haag en Almere, de enige
twee plaatsen waar ook de PW
van Geert Wilders meedingt naar
de gunst van de kiezer.
Verdonk maakte alle plaatsnamen
gisteren bekend tijdens een nieuw
jaarsreceptie van de partij in Es-
beek. Behalve in Den Haag en Al
mere is TON ook van de partij in
steden als Amsterdam, Utrecht,
Eindhoven, Den Bosch, Breda, Til
burg, Maastricht, Heerlen, Zaan
stad, Den Helder, Amersfoort, De
venter en Heerenveen. TON doet
niet mee in Zeeland. Het onafhan
kelijke Tweede Kamerlid had haar
zinnen ook op Rotterdam gezet,
omdat de PVV daar niet aan de lo
kale verkiezingen deelneemt. Maar
Verdonk gaf aan dat ze in Rotter
dam niet voldoende geschikte kan
didaten heeft kunnen vinden.
Een grenzeloos enthousiasme en
een flinke dosis positivisme. Dat
zijn de wapens waarmee TON de
komende gemeenteraadsverkiezin
gen ingaat. „Het is geweldig dat we
in zoveel gemeenten kwalitatief
goede kandidaten hebben gevon
den. Dat zegt iets over het enthou
siasme voor TON", zei Verdonk
gisteren in Esbeek. In een ho
tel-restaurant hadden de lijsttrek
kers en enkele honderden
TON-aanhangers zich daar verza
meld. Journalist en tv-presentator
Willibrord Frequin was een van
de sprekers die de TON-kandida-
ten er van moest overtuigen dat ze
de juiste keuze hadden gemaakt.
Veel moeite hoefde hij daar niet
voor te doen. En over Rita Ver
donk was hij ook duidelijk: „Een
geweldig wijf" Verdonk glunder
de. „We zijn afgeschilderd alsof we
politiek ten dode waren opgeschre
ven. Dit bewijst het tegendeel. We
staan weer op' de kaart en gaan er
voor."