Asomobilist' moet 41 binnenland Wubbo Ockels hekelt klimaatbeleid regering Maritieme sector vreest voor verlies van concurrentiekracht Positivisme kent geen grenzen bij Rita Verdonks Trots op Nederland VERKEERSCURSUS Wie tijdens één rit in het verkeer meerdere grove fouten maakt, kan met de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer te maken krijgen. Een cursus tegen hufterig verkeersgedrag. maandag 11 januari 2010 AMSTERDAM - Het Nederlandse kli maatbeleid schommelt alle kanten op door een gebrek aan kennis en een heldere koers. Die kritiek uitte hoogleraar en as tronaut Wubbo Ockels gisteren in het televisieprogramma Buitenhof! Volgens hem ntoet het kabinet veel meer geld investeren in nieu we, innovatieve projecten die ge richt zijn op een duurzame toe komst. „Vanuit het perspectief van de ruimte is het zo bizar dat wij zulke pokerspelletjes aan het spelen zijn met onze atmosfeer en het niet eens kunnen worden en zolang moeten wachten tot er werkelijk actie komt", zei Ockels, mede naar aanleiding van de mislukte kli maattop in Kopenhagen. Nederland zou volgens hem net als Duitsland, Denemarken en Frankrijk koploper in Europa moe ten zijn in de strijd tegen de nega tieve gevolgen van klimaatverande ring. Ons land kan daarbij veel dingen nationaal doen. Maar dan moet de regelgeving wel helder en effectief zijn. „De helderheid is er niet en kennis is er ook vaak niet", consta teerde de hoogleraar duurzame technologie aan de Technische Universiteit Delft. Ambtenaren zouden zich volgens Ockels moeten bijscholen op de universiteit, zodat ze beter weten waar het over gaat. Het kabinet zou wat hem betreft ook meer geld moeten pompen in duurzaamheid en minder subsidie verstrekken aan de 'bestaande be langen', die alle subsidiepotten veel beter kunnen vinden dan jon ge, beginnende organisaties en on dernemers. „De Nederlandse regering schom melt alle kanten op, omdat we zo ontzettend veel belangen in dat he le potje hebben zitten. Er is geen duidelijke lijn", stelde Ockels. PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom reageerde in Buitenhof dat het kabinet en zijn partij wel degelijk hebben aangegeven waar het met het Nederlandse klimaat beleid heen moet. De ambitie is 20 procent duurza me energie in 2020. „Maar dat is niet keihard", zei Ockels. Volgens hem is er geen duidelijk plan om dit doel in 2020 echt te ha len. ROTTERDAM De Nederlandse ma ritieme sector roept het kabinet op extra fiscale maatregelen te ne men 0111 de zeescheepvaart concur rerend te houden ten opzichte van het buitenland. Dat blijkt uit een gezamenlijke brief die afgelopen week werd ver stuurd naar de staatssecretarissen van Financiën en Verkeer en Wa terstaat. De oproep werd gedaan door 33 partijen waaronder werkgevers, werknemers, havens, loodsen, scheepsbouwers, overheden en on derwij sinstellingen. Zij vrezen dat zonder extra maatre gelen de maritieme sector structu reel dreigt te verzwakken, omdat Nederland minder aantrekkelijk is geworden als vestigingsland en Ne derlandse werknemers te duur zijn geworden. Daardoor vestigen rederijen hun vloot steeds vaker in andere landen, waardoor de gehe le maritieme bedrijfstak in Neder land in gevaar komt, zo waar schuwt de sector in de brief aan de bewindslieden. De partijen willen vooral dat dq loonkosten in de Nederlandse ma ritieme sector worden aangepakt om de achterstand op de concur rentie met andere Europese lan den te verkleinen. Zo zouden Nederlandse zeevaren den per jaar gemiddeld 2500 euro meer kosten dan Duitse of Bel gische werknemers door de betere loonkostenregelingen in die lan den. In de zeescheepvaart in ons land verdienen in totaal ruim 24.000 mensen hun boterham. PAUL KUSTERS winterweer is tot eeöaren sekomen Asociaal rijgedrag moet kei hard worden aangepakt, stelt verkeersminister Ca- miel Eurlings. Wie de fout ingaat, kan naar een gedrags cursus worden gestuurd. door Arjen de Boer H et verdiende niet de schoonheidsprijs, er kent motorrijder Pas cal. „Maar ik ben echt geen kamikaze overal tussendoor piloot die scheurt." De politie dacht daar mei vorig jaar heel anders over. „Volgens die agent deed ik aan bumperkleven, ik zou meerdere malen rechts heb ben ingehaald en te hard hebben gereden. Maar dat was niet alle maal waar", zegt Pascal. „Het was mijn derde bekeuring in een week tijd, dus had ik wat babbels." De agent pikte dit niet, schreef voor de motorrijder een vette bon en gaf zijn naam op voor de Educa tieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG). Dit is een driedaagse cur sus waarin hij met andere 'asomo- bilisten' wordt geconfronteerd met zijn rijgedrag, in de hoop dat hij er wat van leert. Pascal is niet de enige. Sinds 1 okto ber 2008 hebben de politie en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbe wijzen (CBR), dat beslist of de EMG terecht is, 1112 bestuurders die asociaal en gevaarlijk rijden naar de gedragscursus gestuurd. De kosten - 774 euro - moeten ze zelf ophoesten. Afgelopen vrijdag was de eerste cursusdag van Pascal, die niet met zijn volledige naam in de krant wil omdat zijn EMG nog loopt. „Het is een soort praatgroepje, je inter viewt elkaar en kijkt naar filmpjes waarin echte idioten als mafkezen door het verkeer rijden. Voor dat soort mensen is deze cursus wel inhalen op de vluchtstrook is een typisch voorbeeld van asociaal rijgedrag. foto CPD/HH goed. Maar niet voor mij, ook al reed ik niet echt netjes." Verkeersminister Camiel Eurlings heeft zijn buik vol van mensen die het verkeer onveilig maken. „Wij gaan die rotte appels aanpakken", stelde hij eerder. Met de EMG wil Eurlings het aantal verkeersdoden en -gewonden verlagen. Maar de mensen die op cursus moeten, zijn niet allemaal verkeers- hufters, zegt Martijn Hurks, op richter van de site flitsservice.nl. Dat Eurlings de echte aso's wil aan pakken, vindt hij prima. „Maar als je kijkt naar de criteria voor een EMG dan komt bijna iedereen daarvoor in aanmerking." Iemand kan een EMG krijgen wan neer er in één rit meerdere overtre dingen worden begaan, zoals een combinatie van veel te hard rijden, rechts inhalen, een rood stoplicht negeren, knipperlicht niet gebrui ken of een doorgetrokken streep negeren. Zulke fouten maken veel bestuurders wel eens, erkent Rob van Beekum, projectleider bij het CBR. „Maar als iemand een EMG krijgt, dan zijn er grove fouten gemaakt. Het is dan goed om te kijken waar om dat gebeurde. Vaak gaat het om bozig, masculien jaaggedrag." „De meesten leren ervan", stelt Van Beekum. „Maar er is altijd een kleine groep die je nooit zult berei ken." Omdat de cursus vrij nieuw is, is nog niet te zeggen of de EMG een positief effect heeft, erkent het CBR. Ook de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid heeft geen idee. „Het is niet bewezen dat de EMG werkt, maar ook niet dat het niet werkt", stelt een woordvoerder. In 2012 zullen onderzoekers in op- ESBEEK - Politica Rita Verdonk doet met haar partij Trots op Ne derland (TON) in 38 gemeenten mee aan de gemeenteraadsverkie zingen op 3 maart. Daartoe beho ren Den Haag en Almere, de enige twee plaatsen waar ook de PW van Geert Wilders meedingt naar de gunst van de kiezer. Verdonk maakte alle plaatsnamen gisteren bekend tijdens een nieuw jaarsreceptie van de partij in Es- beek. Behalve in Den Haag en Al mere is TON ook van de partij in steden als Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Bosch, Breda, Til burg, Maastricht, Heerlen, Zaan stad, Den Helder, Amersfoort, De venter en Heerenveen. TON doet niet mee in Zeeland. Het onafhan kelijke Tweede Kamerlid had haar zinnen ook op Rotterdam gezet, omdat de PVV daar niet aan de lo kale verkiezingen deelneemt. Maar Verdonk gaf aan dat ze in Rotter dam niet voldoende geschikte kan didaten heeft kunnen vinden. Een grenzeloos enthousiasme en een flinke dosis positivisme. Dat zijn de wapens waarmee TON de komende gemeenteraadsverkiezin gen ingaat. „Het is geweldig dat we in zoveel gemeenten kwalitatief goede kandidaten hebben gevon den. Dat zegt iets over het enthou siasme voor TON", zei Verdonk gisteren in Esbeek. In een ho tel-restaurant hadden de lijsttrek kers en enkele honderden TON-aanhangers zich daar verza meld. Journalist en tv-presentator Willibrord Frequin was een van de sprekers die de TON-kandida- ten er van moest overtuigen dat ze de juiste keuze hadden gemaakt. Veel moeite hoefde hij daar niet voor te doen. En over Rita Ver donk was hij ook duidelijk: „Een geweldig wijf" Verdonk glunder de. „We zijn afgeschilderd alsof we politiek ten dode waren opgeschre ven. Dit bewijst het tegendeel. We staan weer op' de kaart en gaan er voor."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 4