ook op podium
D
ad
Deze zaal wil erkenning
in plaats van oplossingen
REIZEN
Koop een Staatslot
en krijg €50 korting
op een Oad-vakantie.
maandag 11 januari 2010
Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn im
pressies weer van voorstellingen die hij heeft bezocht.
Vandaag: 'Mannen komen van Mars, vrouwen van Ve
nus' van Huub Stapel.
Het boek Men are from Mars, Women are
from Venus was in 1992 zijn doorbraak.
Vijftig miljoen exemplaren in 45 talen.
Why Mars Venus collide is zijn laatste,
voorlopig althans want de opvolger - nummer 17 - is
al in aantocht: Venus on fire, Mars on ice: the key to
life, love and energy. John Gray is al jarenlang de be
roemdste relatietherapeut van dit moment. Hij ver
schaft praktische aanwijzingen en inzichten met de
bedoeling om relaties in allerlei stadia te verbeteren
en mensen te laten geloven in geluk en romantiek.
En kennelijk gaat dat nooit vervelen.
De Belgische Paul Dewandre, een ingenieur van oplei
ding en min of meer per ongeluk gespecialiseerd ge
raakt in relatieproblematiek, kreeg na afloop van zijn
lezingen vaak reacties in de trant van 'Zó levensecht
en zó grappig', 'Ik heb me dood gelachen', 'Je zou to
neel moeten spelen'. En zo ontstond - met toestem
ming van John Gray - een toneelbewerking van dat
beroemde boek.
In november 2006 was de première in Brussel,.sinds
2007 tot eind juni 2010 toert Dewandre door Frank
rijk. Drie keer al stond hij meerdere maanden achter
een in Parijs... Volle zalen overal. En dat succes is er
nu dan ook in Nederland, vertolkt door Huub Stapel,
de nieuwsgierige liftmonteur van De Lift.
Dewandre ontdekte in Mannen komen van Mars, vrou
wen van Venus eenvoudige en duidelijke antwoorden
op oersimpele vragen die hij zichzelf al lang stelde.
En dat is inderdaad de grote kracht van het werk. Be
grippen als 'goedkeuring' en 'vertrouwen' aan de ene
(mannen) kant, en 'aandacht' en 'begrip' aan de ande
re kant zijn voldoende om daaraan hele reeksen van
misverstanden en frustraties op te hangen. Zowel
mannen als vrouwen vragen elk niet veel anders dan
hun twee dingen, en het is verbazingwekkend dat ze
die zo zelden en zo mondjesmaat krijgen.
De theorieën over 'de grot' (de neiging van
mannen om zich terug te trekken bij proble
men) en 'de golf (de cyclus van geven en
krijgen waar een vrouw vaak op 'surft') klinken ge
loofwaardig, maar komen - net als heel de rest - erg
simplistisch over. Niemand die erom treurt.
Deze zaal zoekt geen oplossingen (typisch manne
lijk), deze zaal zoekt (typisch vrouwelijk) erkenning.
Geen wonder, die zaal bestaat meestal voor zeventig
procent uit vrouwen (ik heb dat niet geteld, ik heb
het Huub Stapel zelf horen zeggen in 'Met het oog op
morgen'.) En in zo'n vrouwelijke sfeer hoeft zo'n
mannelijke man als Huub Stapel helemaal niets te
doen om zijn puntjes te scoren. (Nog zo'n aantrekke-
lijk-eenvoudige John Gray-theorie.)
En Huub Stapel doet dus ook helemaal niets. Niets
bijzonders. Hij vertelt in een gezellige causerie hoe
hij tot dit project gekomen is, wat de grote lijnen van
dat fameuze boekje zijn, geeft hier en daar een anek
dote als voorbeeld, en speelt handig in op de weinige
opmerkingen uit de zaal. Hij surft als een luie zonaan-
bidder op de golf die zijn 'show' teweegbrengt, en be
wijst daarmee dat hij in ieder geval wel iets geleerd
heeft van die John Gray.
Of er nog iemand iets van zal leren, is zeer de vraag.
Er hangt pret in de lucht. De bevrijdende lach van de
herkenning. De opluchting van 'er niet alleen voor te
staan'. Maar niet het voornemen, om die 'goedkeu
ring' en dat 'vertrouwen' die 'aandacht' en dat 'be
grip' nu eindelijk eens aan elkaar te gaan geven. De
doorsnee mens is hardleers...
Excuseer mijn hardnekkigheid: wie mensen wil leren
kennen die minder doorsnee zijn, zou beter naar Zij
de gaan kijken. Het was weer mooi, die première, de
romanpersonages werden van pop tot vlees en bloed,
de goedkeuring en het vertrouwen die zijderupshan
delaar Hervé Joncour van zijn vrouw kreeg, besefte
hij pas toen het al te laat was. Dat is spijtig. Maar wel
poëtisch.
Deze week
is het aanbod voor een toneelcriticus pover, 't Beest
hervat zijn toneelprogrammering pas in februari en
dat betekent dat er nog weinig verrassend toneel over
blijft.
Klassiek toneel vinden we soms - maar eigenlijk te
weinig - in de Stadsschouwburg van Middelburg.
Eind januari staat daar De Kersentuin, Tsjechovs we
reldberoemde meesterwerk in een regie van de al
even fameuze Erik Vos. Die ziet De Kersentuin als een
komedie over de liefde: 'Liefde voor de ander, liefde
voor zichzelf, liefde voor geld en bezit.'
Ik ga deze week alvast elders kijken, misschien kan ik
dan nog wat mensen naar de Middelburgse schouw
burg lokken...
door Willem Nijssen
zins bedeesde singer-songwriter
die ondersteund door andere mu
zikanten zijn fraaie, ingetogen
nummers speelde. Nu stond er in
De Spot een hechte band die regel
matig overdonderend mooie mu
ziek maakt, met een frontman die
elke schroom van zich lijkt te heb
ben afgeworpen.
Veelzeggend is dat de groep nau
welijks nog nummers (enige uit
zondering: See no evil) van het de
buutalbum The long way back
(2007) speelde. Niet omdat die
plaat niet goed is, maar omdat
Moss sindsdien zoveel is gegroeid.
De band klinkt, mede door de ver
sterking met gitarist Michiel Stam,
nu aanzienlijk krachtiger en gelaag-
der.
Never be scared... kwam vrijwel in
tegraal voorbij. Hoe ingenieus de
nummers op de plaat ook zijn,
Moss wist ze op het podium zelfs
nog een extra dimensie te geven.
Hoogtepunt was een twaalfminu-
tenversie van Silent hill, dat na een
kalm Riders on the storm-achtig in
tro geleidelijk ontaardde in een
apocalyptische climax.
Daarnaast liet Moss horen niet stil
te willen blijven staan bij het hui
dige succes. Er wordt inmiddels ge
werkt aan nieuw materiaal, voor
een album dat eind dit jaar moet
worden opgenomen. Middelburg
kreeg alvast de primeur van het
nummer Everything dies in your
heart, al moest het verstilde parel
tje Previously unreleased (inmid
dels gecoverd door Bettie Ser
veert) daarvoor wijken.
Het einde van het concert kwam
voor menigeen wat abrupt. De
band waagde zich - gewoontege
trouw, overigens - niet aan een toe
gift, hoewel daar volgens het pu
bliek alle aanleiding toe was.
Video op www.pzc.nl
foto Izaak Verkeste
KRETA, Chersonissos
App. Neptune***
8 dagen o.b.v. logies
Komende zomer, p.p. vanaf
A €50 korting per boeking
met uw Oad-Reischeque'.
TURKIJE, Bodrum
Hotel Club Forever****
8 dagen o.b.v, All Inclusive
Komende zomer, p.p. vanaf
www.oad.nl
én... EX P. - €50 korting per boeking
met uw Oad-Reischeque!.
Vraag naar de voorwaarden bij uw ANVR-reisadviseur
of kijk op www.oad.nl/staatsloterij.
Ga naar uw ANVR-reisbureau
of een filiaal van:
Huub Stapel brengt Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus naar de Nederlandse theaters.