ook op podium D ad Deze zaal wil erkenning in plaats van oplossingen REIZEN Koop een Staatslot en krijg €50 korting op een Oad-vakantie. maandag 11 januari 2010 Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn im pressies weer van voorstellingen die hij heeft bezocht. Vandaag: 'Mannen komen van Mars, vrouwen van Ve nus' van Huub Stapel. Het boek Men are from Mars, Women are from Venus was in 1992 zijn doorbraak. Vijftig miljoen exemplaren in 45 talen. Why Mars Venus collide is zijn laatste, voorlopig althans want de opvolger - nummer 17 - is al in aantocht: Venus on fire, Mars on ice: the key to life, love and energy. John Gray is al jarenlang de be roemdste relatietherapeut van dit moment. Hij ver schaft praktische aanwijzingen en inzichten met de bedoeling om relaties in allerlei stadia te verbeteren en mensen te laten geloven in geluk en romantiek. En kennelijk gaat dat nooit vervelen. De Belgische Paul Dewandre, een ingenieur van oplei ding en min of meer per ongeluk gespecialiseerd ge raakt in relatieproblematiek, kreeg na afloop van zijn lezingen vaak reacties in de trant van 'Zó levensecht en zó grappig', 'Ik heb me dood gelachen', 'Je zou to neel moeten spelen'. En zo ontstond - met toestem ming van John Gray - een toneelbewerking van dat beroemde boek. In november 2006 was de première in Brussel,.sinds 2007 tot eind juni 2010 toert Dewandre door Frank rijk. Drie keer al stond hij meerdere maanden achter een in Parijs... Volle zalen overal. En dat succes is er nu dan ook in Nederland, vertolkt door Huub Stapel, de nieuwsgierige liftmonteur van De Lift. Dewandre ontdekte in Mannen komen van Mars, vrou wen van Venus eenvoudige en duidelijke antwoorden op oersimpele vragen die hij zichzelf al lang stelde. En dat is inderdaad de grote kracht van het werk. Be grippen als 'goedkeuring' en 'vertrouwen' aan de ene (mannen) kant, en 'aandacht' en 'begrip' aan de ande re kant zijn voldoende om daaraan hele reeksen van misverstanden en frustraties op te hangen. Zowel mannen als vrouwen vragen elk niet veel anders dan hun twee dingen, en het is verbazingwekkend dat ze die zo zelden en zo mondjesmaat krijgen. De theorieën over 'de grot' (de neiging van mannen om zich terug te trekken bij proble men) en 'de golf (de cyclus van geven en krijgen waar een vrouw vaak op 'surft') klinken ge loofwaardig, maar komen - net als heel de rest - erg simplistisch over. Niemand die erom treurt. Deze zaal zoekt geen oplossingen (typisch manne lijk), deze zaal zoekt (typisch vrouwelijk) erkenning. Geen wonder, die zaal bestaat meestal voor zeventig procent uit vrouwen (ik heb dat niet geteld, ik heb het Huub Stapel zelf horen zeggen in 'Met het oog op morgen'.) En in zo'n vrouwelijke sfeer hoeft zo'n mannelijke man als Huub Stapel helemaal niets te doen om zijn puntjes te scoren. (Nog zo'n aantrekke- lijk-eenvoudige John Gray-theorie.) En Huub Stapel doet dus ook helemaal niets. Niets bijzonders. Hij vertelt in een gezellige causerie hoe hij tot dit project gekomen is, wat de grote lijnen van dat fameuze boekje zijn, geeft hier en daar een anek dote als voorbeeld, en speelt handig in op de weinige opmerkingen uit de zaal. Hij surft als een luie zonaan- bidder op de golf die zijn 'show' teweegbrengt, en be wijst daarmee dat hij in ieder geval wel iets geleerd heeft van die John Gray. Of er nog iemand iets van zal leren, is zeer de vraag. Er hangt pret in de lucht. De bevrijdende lach van de herkenning. De opluchting van 'er niet alleen voor te staan'. Maar niet het voornemen, om die 'goedkeu ring' en dat 'vertrouwen' die 'aandacht' en dat 'be grip' nu eindelijk eens aan elkaar te gaan geven. De doorsnee mens is hardleers... Excuseer mijn hardnekkigheid: wie mensen wil leren kennen die minder doorsnee zijn, zou beter naar Zij de gaan kijken. Het was weer mooi, die première, de romanpersonages werden van pop tot vlees en bloed, de goedkeuring en het vertrouwen die zijderupshan delaar Hervé Joncour van zijn vrouw kreeg, besefte hij pas toen het al te laat was. Dat is spijtig. Maar wel poëtisch. Deze week is het aanbod voor een toneelcriticus pover, 't Beest hervat zijn toneelprogrammering pas in februari en dat betekent dat er nog weinig verrassend toneel over blijft. Klassiek toneel vinden we soms - maar eigenlijk te weinig - in de Stadsschouwburg van Middelburg. Eind januari staat daar De Kersentuin, Tsjechovs we reldberoemde meesterwerk in een regie van de al even fameuze Erik Vos. Die ziet De Kersentuin als een komedie over de liefde: 'Liefde voor de ander, liefde voor zichzelf, liefde voor geld en bezit.' Ik ga deze week alvast elders kijken, misschien kan ik dan nog wat mensen naar de Middelburgse schouw burg lokken... door Willem Nijssen zins bedeesde singer-songwriter die ondersteund door andere mu zikanten zijn fraaie, ingetogen nummers speelde. Nu stond er in De Spot een hechte band die regel matig overdonderend mooie mu ziek maakt, met een frontman die elke schroom van zich lijkt te heb ben afgeworpen. Veelzeggend is dat de groep nau welijks nog nummers (enige uit zondering: See no evil) van het de buutalbum The long way back (2007) speelde. Niet omdat die plaat niet goed is, maar omdat Moss sindsdien zoveel is gegroeid. De band klinkt, mede door de ver sterking met gitarist Michiel Stam, nu aanzienlijk krachtiger en gelaag- der. Never be scared... kwam vrijwel in tegraal voorbij. Hoe ingenieus de nummers op de plaat ook zijn, Moss wist ze op het podium zelfs nog een extra dimensie te geven. Hoogtepunt was een twaalfminu- tenversie van Silent hill, dat na een kalm Riders on the storm-achtig in tro geleidelijk ontaardde in een apocalyptische climax. Daarnaast liet Moss horen niet stil te willen blijven staan bij het hui dige succes. Er wordt inmiddels ge werkt aan nieuw materiaal, voor een album dat eind dit jaar moet worden opgenomen. Middelburg kreeg alvast de primeur van het nummer Everything dies in your heart, al moest het verstilde parel tje Previously unreleased (inmid dels gecoverd door Bettie Ser veert) daarvoor wijken. Het einde van het concert kwam voor menigeen wat abrupt. De band waagde zich - gewoontege trouw, overigens - niet aan een toe gift, hoewel daar volgens het pu bliek alle aanleiding toe was. Video op www.pzc.nl foto Izaak Verkeste KRETA, Chersonissos App. Neptune*** 8 dagen o.b.v. logies Komende zomer, p.p. vanaf A €50 korting per boeking met uw Oad-Reischeque'. TURKIJE, Bodrum Hotel Club Forever**** 8 dagen o.b.v, All Inclusive Komende zomer, p.p. vanaf www.oad.nl én... EX P. - €50 korting per boeking met uw Oad-Reischeque!. Vraag naar de voorwaarden bij uw ANVR-reisadviseur of kijk op www.oad.nl/staatsloterij. Ga naar uw ANVR-reisbureau of een filiaal van: Huub Stapel brengt Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus naar de Nederlandse theaters.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 19