MPV Fiat Doblö gegroeid
'Geleidelijk vertragen om grip te krijgen'
auto7
D
VERNIEUWING Nieuwe versie breekt records en verschijnt in vele varianten
VRAAG VAN DE WEEK Wat te doen als mijn auto in de slip raakt?
KORT
Zelfs Ferrari gaat over
op hybride aandrijving
Onschatbare Klassieker
al twintig jaar actief
GM laat Toyota ver
achter zich in China
Fiat heeft de 'armeluis MPV'
annex besteller Doblo
helemaal vernieuwd: hij
staat op een nieuw platform
en het design, de motoren
en de technische
specificaties zijn eveneens
ingrijpend gewijzigd.
door Robbert Keegel
De nieuwe Doblö is rui
mer, zuiniger en nog prak
tischer dan zijn voorgan
ger. Om het verbruik en
de uitstoot te verminderen is een
Stop&Start-systeem standaard,
net als ESP.
De wielbasis was 2,58 meter en die
is gegroeid tot 2,75 meter, de groot
ste in zijn segment. De bagage
ruimte is met 40 liter toegenomen
tot respectievelijk 790 en 3200 li
ter. Dat is ook al een record. De
stoelen kunnen niet alleen wor
den omgeklapt, maar ze kunnen
ook eenvoudig uit de auto worden
genomen.
De Fiat Doblö biedt keus uit vier
.sterkere en zuinigere motoren: een
95 pk benzine (18 pk meer dan
voorganger) en drie diesels met
vermogens van 90 plus 5 pk,
Ruimer, zuiniger en nog praktischer.
met een koolstofdioxide-uitstoot
van 129 gram per kilometer), 105
en 135 pk (+15 pk). Later komt
De bagageruimte is met 40 liter toegenomen.
foto CPD
daar een milieuvriendelijke bi-fuel
Natural Power-versie (aardgas en
benzine) bij. Alle motoren zijn be
schikbaar in Euro 4 en 5 versies en
zijn voorzien van het
Stop8cStart-systeem om een lager
verbruik te bereiken.
Automatic climate control, cruise-
control, parkeersensoren, een
Blue8cMe handsfree systeem en
het Blue8cMe TomTom navigatie
systeem, zijn extra's die het com
fort en de veiligheid verhogen.
De nieuwe Doblö staat vanaf vol
gende maand in de Nederlandse
showroom met een vanafprijs van
17.295 euro.
De 'grijskentekenversie' Doblö Car
go biedt ook een grotere laadruim
te dan zijn voorganger, met een
vierkante laadvloer die volledig be
nut kan worden. Om het laden en
foto GPD
lossen te vergemakkelijken is de
besteller aan de zijkant uitgerust
met schuifdeuren en aan de achter
zijde met grote deuren.
De Doblö kent zeven carrosserieva
rianten: besteller met korte en lan
ge wielbasis, besteller met ver
hoogd dak, vijfzits combi met kor
te en lange wielbasis en een nieu
we korte- en lange versie met ver
laagd chassis, die gemakkelijk en
goedkoop kan worden omge
bouwd voor specifieke doeleinden
zoals koel- en kiepwagen.
De basisprijs van de Fiat Doblö
Cargo met 1,4-liter benzinemotor
(Euro 5) is 11.665 euro (exclusief
BPM/BTW). Die van de 1,3-liter
dieselmotor (Euro 5) bedraagt
12.865 euro (exclusiefBPM/BTW).
De nieuwe Fiat Doblö Cargo is le
verbaar vanaf medio deze maand
Annabelle van Vossen uit Ooster
hout mailde ons: ik vind het maar
eng om met dit weer de weg op te
gaan. Ben bang dat m'n auto in de
slip raakt of begint te glijden. Wat
moetje in zo'n geval doen
Leonard Koppelaar van DEK
Verkeersopleidingen in Goes
geeft tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Leonard Koppelaar: „Een slui
tend antwoord geven op de
ze vraag is niet mogelijk,
omdat elke situatie en auto
weer verschillend zijn. Maar in
zijn algemeenheid is het zaak om
geleidelijk te vertragen, zodat de
wielen grip krijgen. Begint de auto
te glijden, haal dan je voet van het
gaspedaal. De auto remt nu lang
zaam af en je banden krijgen weer
grip. Je moet bij een glijpartij niet
vol op de rem trappen. Bij zo'n
noodstop blokkeren je wielen na
melijk. Dankzij ABS blijft de auto
echter bestuurbaar, maar als je ban
den op sneeuw en ijs geen grip
hebben, kun je sturen wat je wilt;
je schuift gewoon rechtdoor. Rem
gedoseerd en laat de ABS net niet
ingrijpen. Draai als je glijdt in een
bocht ook niet meteen extra aan
het stuur, maar stuur iets ruimer
waardoor de grip terugkomt."
Een andere tip: „Kijk nooit naar
het obstakel waar de auto naartoe
glijdt, maar erlangs. Dat is iets psy
chologisch. Mensen zijn van natu
re geneigd om naar het object
waar ze naar kijken toe te sturen.
Het beste is om een glijpartij te
voorkomen. Veiligheidssystemen
als ABS en ESP helpen daarbij.
Denk niet: 'Ik heb ESP, mij ge
beurt niets'. Aan dergelijke syste-
De weg loopt iets omhoog waardoor de autowielen geen grip meer hebben
op de ondergrond. archieffoto Lex van Lieshout/ANP
vrijdag 8 januari 2010
Hoewel het een onelegante
techniek blijft (gewicht toe
voegen om zuiniger te rijden) be
keren steeds meer merken zich tot
hybride aandrijving. Let wel: stek-
kerhybrides hebben echt wél de
toekomst, auto's met een efficiënt
pakket batterijen die aan het stop
contact geladen kunnen worden
en onderweg worden bijgevuld
door een verbrandingsmo-
tor-met-generator - of een brand
stofcel. Die komen er aan, maar de
huidige mild- of full-hybrid tech
nieken zijn tijdelijke lapmiddelen.
Maar zelfs Ferrari gaat eraan. Op
de autosalon van Genève begin
maart staat een hybride 599 Fiora-
no, met techniek die lijkt op het
Kers van de Formule-i. Geen moei
lijke generatoren dus, maar opge
slagen remenergie die voor af en
toe wat extra power kan zorgen.
Audi, dat zich ook bekeerd heeft,
ziet hoe BMW 'top down' op de
hybride toer. gaat, met de mild hy
bride 740 en de ftill-hybride X6,
en heeft besloten dat pad niet te
volgen. De al bijna gereed staande
hybride Q7 is even in de ijskast ge
zet en nu wordt voorrang verleend
aan een hybride Q5. Die staat
waarschijnlijk ook al op de auto
tentoonstelling in Genève.
De Onschatbare Klassieker jubi
leert. Het bekende naslag
werk met oldtimers verschijnt
voor het twintigste jaar achtereen
en is wederom iets uitgebreid. De
eerste aflevering van deze over
zichtscatalogus (12,50 gulden) be
vatte welgeteld 450 oldtimers en
die werden gepresenteerd in drie
honderd pagina's op A5-formaat.
Het boekje werd elk jaar dikker tot
het uit zijn kaft sprong en er
voortaan twee gidsen nodig waren
om alle auto's te bergen. Toen ook
die twee gidsen samen te dik wer
den, ging uitgever Haakman weer
naar één boekwerk, maar dan op
een groter formaat: een bredere
uitvoering van A4.
De jubileumaflevering van deze
jaargids telt zeshonderd pagina's
en laat liefst ruim achtduizend
klassieke auto's zien. Ze zijn inge
deeld per merk. Maar daarnaast is
er nog een aantal verzamelhoofd-
stukjes voor bijvoorbeeld dwergau
to's en restanten per land.
Het ligt in de winkel voor 24,95 eu
ro.
men zitten ook grenzen. Pas je aan
de omstandigheden aan, rijd rusti
ger en kijk nog verder vooruit."
Hebt u ook een vraag?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
e Japanse autoproducent
Toyota heeft in China vorig
jaar 709.000 auto's verkocht, 21
procent meer vergeleken met
2008. Daarmee bleven de Japan
ners flink achter bij het Ameri
kaanse General Motors (GM), dat
69 procent meer auto's aan de
man wist te brengen. GM verkocht
vorig jaar 1,83 miljoen auto's in
China, waaronder 1,06 miljoen
lichte bedrijfsauto's. Die kwamen
voornamelijk uit de fabriek van
het Chinese samenwerkingsver
band SAIC-GM-Wuling.
Analisten wijten de achterblijven
de verkopen van Toyota aan een
gebrek aan kleine auto's in het as
sortiment. De mini-autootjes von
den juist gretig aftrek wegens sti
muleringsmaatregelen van de Chi
nese overheid.