MPV Fiat Doblö gegroeid 'Geleidelijk vertragen om grip te krijgen' auto7 D VERNIEUWING Nieuwe versie breekt records en verschijnt in vele varianten VRAAG VAN DE WEEK Wat te doen als mijn auto in de slip raakt? KORT Zelfs Ferrari gaat over op hybride aandrijving Onschatbare Klassieker al twintig jaar actief GM laat Toyota ver achter zich in China Fiat heeft de 'armeluis MPV' annex besteller Doblo helemaal vernieuwd: hij staat op een nieuw platform en het design, de motoren en de technische specificaties zijn eveneens ingrijpend gewijzigd. door Robbert Keegel De nieuwe Doblö is rui mer, zuiniger en nog prak tischer dan zijn voorgan ger. Om het verbruik en de uitstoot te verminderen is een Stop&Start-systeem standaard, net als ESP. De wielbasis was 2,58 meter en die is gegroeid tot 2,75 meter, de groot ste in zijn segment. De bagage ruimte is met 40 liter toegenomen tot respectievelijk 790 en 3200 li ter. Dat is ook al een record. De stoelen kunnen niet alleen wor den omgeklapt, maar ze kunnen ook eenvoudig uit de auto worden genomen. De Fiat Doblö biedt keus uit vier .sterkere en zuinigere motoren: een 95 pk benzine (18 pk meer dan voorganger) en drie diesels met vermogens van 90 plus 5 pk, Ruimer, zuiniger en nog praktischer. met een koolstofdioxide-uitstoot van 129 gram per kilometer), 105 en 135 pk (+15 pk). Later komt De bagageruimte is met 40 liter toegenomen. foto CPD daar een milieuvriendelijke bi-fuel Natural Power-versie (aardgas en benzine) bij. Alle motoren zijn be schikbaar in Euro 4 en 5 versies en zijn voorzien van het Stop8cStart-systeem om een lager verbruik te bereiken. Automatic climate control, cruise- control, parkeersensoren, een Blue8cMe handsfree systeem en het Blue8cMe TomTom navigatie systeem, zijn extra's die het com fort en de veiligheid verhogen. De nieuwe Doblö staat vanaf vol gende maand in de Nederlandse showroom met een vanafprijs van 17.295 euro. De 'grijskentekenversie' Doblö Car go biedt ook een grotere laadruim te dan zijn voorganger, met een vierkante laadvloer die volledig be nut kan worden. Om het laden en foto GPD lossen te vergemakkelijken is de besteller aan de zijkant uitgerust met schuifdeuren en aan de achter zijde met grote deuren. De Doblö kent zeven carrosserieva rianten: besteller met korte en lan ge wielbasis, besteller met ver hoogd dak, vijfzits combi met kor te en lange wielbasis en een nieu we korte- en lange versie met ver laagd chassis, die gemakkelijk en goedkoop kan worden omge bouwd voor specifieke doeleinden zoals koel- en kiepwagen. De basisprijs van de Fiat Doblö Cargo met 1,4-liter benzinemotor (Euro 5) is 11.665 euro (exclusief BPM/BTW). Die van de 1,3-liter dieselmotor (Euro 5) bedraagt 12.865 euro (exclusiefBPM/BTW). De nieuwe Fiat Doblö Cargo is le verbaar vanaf medio deze maand Annabelle van Vossen uit Ooster hout mailde ons: ik vind het maar eng om met dit weer de weg op te gaan. Ben bang dat m'n auto in de slip raakt of begint te glijden. Wat moetje in zo'n geval doen Leonard Koppelaar van DEK Verkeersopleidingen in Goes geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Leonard Koppelaar: „Een slui tend antwoord geven op de ze vraag is niet mogelijk, omdat elke situatie en auto weer verschillend zijn. Maar in zijn algemeenheid is het zaak om geleidelijk te vertragen, zodat de wielen grip krijgen. Begint de auto te glijden, haal dan je voet van het gaspedaal. De auto remt nu lang zaam af en je banden krijgen weer grip. Je moet bij een glijpartij niet vol op de rem trappen. Bij zo'n noodstop blokkeren je wielen na melijk. Dankzij ABS blijft de auto echter bestuurbaar, maar als je ban den op sneeuw en ijs geen grip hebben, kun je sturen wat je wilt; je schuift gewoon rechtdoor. Rem gedoseerd en laat de ABS net niet ingrijpen. Draai als je glijdt in een bocht ook niet meteen extra aan het stuur, maar stuur iets ruimer waardoor de grip terugkomt." Een andere tip: „Kijk nooit naar het obstakel waar de auto naartoe glijdt, maar erlangs. Dat is iets psy chologisch. Mensen zijn van natu re geneigd om naar het object waar ze naar kijken toe te sturen. Het beste is om een glijpartij te voorkomen. Veiligheidssystemen als ABS en ESP helpen daarbij. Denk niet: 'Ik heb ESP, mij ge beurt niets'. Aan dergelijke syste- De weg loopt iets omhoog waardoor de autowielen geen grip meer hebben op de ondergrond. archieffoto Lex van Lieshout/ANP vrijdag 8 januari 2010 Hoewel het een onelegante techniek blijft (gewicht toe voegen om zuiniger te rijden) be keren steeds meer merken zich tot hybride aandrijving. Let wel: stek- kerhybrides hebben echt wél de toekomst, auto's met een efficiënt pakket batterijen die aan het stop contact geladen kunnen worden en onderweg worden bijgevuld door een verbrandingsmo- tor-met-generator - of een brand stofcel. Die komen er aan, maar de huidige mild- of full-hybrid tech nieken zijn tijdelijke lapmiddelen. Maar zelfs Ferrari gaat eraan. Op de autosalon van Genève begin maart staat een hybride 599 Fiora- no, met techniek die lijkt op het Kers van de Formule-i. Geen moei lijke generatoren dus, maar opge slagen remenergie die voor af en toe wat extra power kan zorgen. Audi, dat zich ook bekeerd heeft, ziet hoe BMW 'top down' op de hybride toer. gaat, met de mild hy bride 740 en de ftill-hybride X6, en heeft besloten dat pad niet te volgen. De al bijna gereed staande hybride Q7 is even in de ijskast ge zet en nu wordt voorrang verleend aan een hybride Q5. Die staat waarschijnlijk ook al op de auto tentoonstelling in Genève. De Onschatbare Klassieker jubi leert. Het bekende naslag werk met oldtimers verschijnt voor het twintigste jaar achtereen en is wederom iets uitgebreid. De eerste aflevering van deze over zichtscatalogus (12,50 gulden) be vatte welgeteld 450 oldtimers en die werden gepresenteerd in drie honderd pagina's op A5-formaat. Het boekje werd elk jaar dikker tot het uit zijn kaft sprong en er voortaan twee gidsen nodig waren om alle auto's te bergen. Toen ook die twee gidsen samen te dik wer den, ging uitgever Haakman weer naar één boekwerk, maar dan op een groter formaat: een bredere uitvoering van A4. De jubileumaflevering van deze jaargids telt zeshonderd pagina's en laat liefst ruim achtduizend klassieke auto's zien. Ze zijn inge deeld per merk. Maar daarnaast is er nog een aantal verzamelhoofd- stukjes voor bijvoorbeeld dwergau to's en restanten per land. Het ligt in de winkel voor 24,95 eu ro. men zitten ook grenzen. Pas je aan de omstandigheden aan, rijd rusti ger en kijk nog verder vooruit." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar de redactie van de ze krant. e Japanse autoproducent Toyota heeft in China vorig jaar 709.000 auto's verkocht, 21 procent meer vergeleken met 2008. Daarmee bleven de Japan ners flink achter bij het Ameri kaanse General Motors (GM), dat 69 procent meer auto's aan de man wist te brengen. GM verkocht vorig jaar 1,83 miljoen auto's in China, waaronder 1,06 miljoen lichte bedrijfsauto's. Die kwamen voornamelijk uit de fabriek van het Chinese samenwerkingsver band SAIC-GM-Wuling. Analisten wijten de achterblijven de verkopen van Toyota aan een gebrek aan kleine auto's in het as sortiment. De mini-autootjes von den juist gretig aftrek wegens sti muleringsmaatregelen van de Chi nese overheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 81