'Dit wordt
auto 15
Audi staat met A8 aan kop
een erfstuk'
KLASSIEKER Piet Duyndam
en zijn Kever Cabriolet uit 1969
PRESTIGESTRIJD Op aanraakschermpje kan bestuurder letters en cijfers schetsen om commando's te geven
foto Lucas Boot
Het is ronduit vermakelijk te
zien hoe de drie Duitse top
merken hun prestigestrijd
vooral uitvechten met de uit
rusting van hun vlaggensche
pen. Doorgaans ligt de
nieuwste daarvan aan kop.
Dus de nieuwe Audi A8.
door Robbert Keegel
k heb nog niet gereden met de
geheel nieuwe Audi A8, maar
dankzij een dagvullende 'work
shop' kent de nieuweling geen
geheimen meer voor mij. Over elk
van de behandelde onderdelen
zou ik meer dan een complete au
torubriek kunnen volpennen,
maar het is mijn taak u de bijzon
derheden voor te schotelen.
Daartoe behoort niét de fraaie
vormgeving, want die is eigenlijk
precies wat je er van zou verwach
ten - en kennelijk wat de ontwer
pers denken wat de kopers wen
sen en verwachten. Het design
van het meer dan fraaie interieur
sluit daar naadloos op aan. Ook
het comfort beantwoordt aan de
meest hooggespannen verwachtin
gen, maar daarover kunnen wij
pas een oordeel vellen als wij er in
derdaad mee hebben gereden - en
dat zal niet eerder dan half februa
ri geschieden, kort voordat de A8
zijn publieksdebuut maakt op de
autosalon van Genève.
nieuwe snufjes. Afstand houden
tot een voorligger is een al vaker
vertoond kunstje, maar de A8
houdt ook het verdere verkeer in
de smiezen. Heel geraffineerd:
wanneer het systeem weet dat er
een afrit op de snelweg nadert,
gaat het bijvoorbeeld niet afrem
men voor een voorligger die aan
geeft de afslag in te gaan rijden.
Ook deze cruisecontrol remt trou
wens helemaal tot stilstand af Ide
aal in fileverkeer en onbeschrijfe
lijk veilig.
Maar het meest onder de indruk
bij de nieuwe A8 was ik toch van
een kleine eh handige gadget dat
'touchpad' heet. Het is een klein
aanraakschermpje onder handbe
reik op de middenconsole, waarop
de bestuurder letters en cijfers kan
schetsen. Daarmee kan hij of zij
bijvoorbeeld het navigatiesysteem
bevelen. Letter voor letter een
adres invoeren, waarbij een elektro
nische stem bevestigt de zojuist ge
tekende letter of cijfer te herken
nen. Ook telefoonnummers kun
nen zo worden ingevoerd voor het
handsfree bellen.
Op een proefopstelling hebben we
kunnen uitproberen hoe feilloos
het werkt. Zelfs een linkshandige,
zoals ikzelf, kan er met de rechter
hand perfect mee uit de voeten.
Volgens de onderzoekers van Audi
leidt dit zelfs minder af dan het ge
ven van spraakgestuurde opdrach
ten. Geweldig - en de toepassing
mogelijkheden zijn legio. Muziek
keuze, maar ook afstellingen aan
de auto zijn er heel goed mee te
commanderen, het einde lijkt nog
lang niet in zicht.
vrijdag 8 januari 2010
Motorisch is er al evenmin sprake
van iets bijzonders. In eerste in
stantie komt de nieuwe A8 er met
de beperkte keuze aan krachtbron
nen: een V8 benzine met een in
houd van 4,2 liter, 372 pk, met een
gemiddeld verbruik van 9,5 liter
per 100 kilometer en een koolzuur-
gasuitstoot van 219 gram per kilo
meter, of een even grote diesel
met 350 pk, die 7,6 liter per 100 ki
lometer wil en daarbij 199 g/km
CO2 uitbraakt. Later komen er
nog wel kleine motoren, grotere
lijkt me overbodig. Het spreekt
voor zich dat deze prachtmotoren
alle huidige technieken omvatten
om het rendement maximaal te
maken - en dus de vervuiling mini
maal is. De prestaties zijn, net zo
natuurlijk, geweldig. Het zijn alle
maal dingen die de concurrentie
ook presteert en zoals gezegd heeft
de jongste creatie altijd 'de neus
vooraan'.
Dat geldt het sterkst voor alle al
dan niet elektronische gadgets.
Daar wordt de klant mee geïmpo
neerd - en daar schijnen de klan
ten in dit segment ook minimaal
indruk te willen maken op hun
omgeving. Maar naast het feit dat
al die vondsten prachtige onder
werpen van gesprek vormen, dra
gen zij bij aan de al zo hoge veilig
heid van het voertuig in kwestie.
Het is geweldig hoe de led-koplam
pen gemanipuleerd kunnen wor
den zodat ze, dankzij van de
boordradar afkomstige gegevens,
het licht tot nét voor de neus van
een tegenligger laten schijnen, zo
dat die niet verblind wordt, maar
de A8-berijder maximaal zicht
heeft. Razendsnel wordt dat linker
deel van de luchtbundel ingekort
totdat de tegenligger is gepasseerd
en al die tijd blijft het rechterdeel
maximaal vooruit schijnen.
Dankzij een samenspel met het
GPS-navigatiesysteem beweegt de
lichtbundel zich ook bochten in
(uiteraard onderbroken bij tege
moetkomend verkeer) en wordt
hij extreem verbreed als er een
wegkruising nadert.
Ook de cruisecontrol heeft weer
foto's CPD
door Lucas Boot
Het is nog steeds niet duide
lijk wie nou de bedenker
van de Kever is. De een
zegt dat het Adolf Hitier
was die hem in een café in Mün-
chen op een servetje schetste. De
ander roept Ferdinand Porsche. Of
was het een van de ontwerpers
Béla Barényi of Erwin Komenda?
Journalist Paul Schilperoord be
weert in het boek Het ware verhaal
van de Kever op zijn beurt dat de
Hongaarse jood Josef Ganz aan de
wieg van de Kever stond. Hoe dan
ook, de VW Beetle werd een van
de succesvolste auto's uit de ge
schiedenis. Ruim 21 miljoen exem
plaren verlieten de fabriekshallen.
Een groots automobiel met een gi
gantische schare aan fans.
Een van hen is Piet Duyndam uit
Wouw. Hij rijdt een spierwitte ca
briolet uit 1969. Voor Keverbegrip
pen is dit een tamelijk zeldzaam
exemplaar. „In 1969 werden er in
Nederlands slechts acht van ver
kocht. Dit type zie je niet veel
meer. Cabrio's van latere produc
tiejaren nog wel."
Duyndam raakte naar eigen zeg
gen besmet met het Kever-virus
toen zijn schoonzoon voor de eer
ste keer bij hem over de vloer
kwam. „Dat staat me nog altijd
goed bij. Toen mijn dochter en hij
naar huis gingen, hield hij de deur
van de Kever netjes voor haar
open. Dat viel op." Schoonzoon
en auto scoorden punten. „Vanaf
toen is het balletje gaan rollen. Ik
ben samen met hem 5,5 jaar aan
zijn Kever bezig geweest en toen
kreeg ik hét te pakken."
Het virus is nooit meer wegge
gaan. Sterker: het wordt alleen
maar 'erger'. In huize Duyndam
hoefje dan ook niet lang te zoe
ken of je vindt iets waar een Kever
op staat afgebeeld. „Die auto is hei
lig. Niemand mag er aan komen
en alleen ik zit achter het stuur.
De Kever gaat nooit meer weg. Dit
wordt een erfstuk." En wat voor
één. De cabriolet ziet er als nieuw
uit. Alleen met een vergrootglas
vind je een ergens een oneffen
heid in de lak. „En toch is-ie nog
niet af. Ik wil 'm helemaal origi
neel maken. Dat is voor mij de
sport; het vinden van originele on
derdelen. Deze auto is eigenlijk
nooit helemaal af. Dat maakt het
nou zo leuk."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Piet Duyndam en zijn Kever Cabriolet uit 1969.
De nieuwe Audi A8 is niet verrassend om te zien, maar onderhuids des te meer.
Zelfs de stoelinstelling kan via het centrale display lopen.
Rechtsonder op het bedieningspaneel in de middenconsole be
vindt zich het revolutionaire 'touchpad'.
In het donker herkent de nieuwe A8 met behulp van radar en
infraróod voetgangers die zich in de gevarenzone begeven.