'Dit wordt auto 15 Audi staat met A8 aan kop een erfstuk' KLASSIEKER Piet Duyndam en zijn Kever Cabriolet uit 1969 PRESTIGESTRIJD Op aanraakschermpje kan bestuurder letters en cijfers schetsen om commando's te geven foto Lucas Boot Het is ronduit vermakelijk te zien hoe de drie Duitse top merken hun prestigestrijd vooral uitvechten met de uit rusting van hun vlaggensche pen. Doorgaans ligt de nieuwste daarvan aan kop. Dus de nieuwe Audi A8. door Robbert Keegel k heb nog niet gereden met de geheel nieuwe Audi A8, maar dankzij een dagvullende 'work shop' kent de nieuweling geen geheimen meer voor mij. Over elk van de behandelde onderdelen zou ik meer dan een complete au torubriek kunnen volpennen, maar het is mijn taak u de bijzon derheden voor te schotelen. Daartoe behoort niét de fraaie vormgeving, want die is eigenlijk precies wat je er van zou verwach ten - en kennelijk wat de ontwer pers denken wat de kopers wen sen en verwachten. Het design van het meer dan fraaie interieur sluit daar naadloos op aan. Ook het comfort beantwoordt aan de meest hooggespannen verwachtin gen, maar daarover kunnen wij pas een oordeel vellen als wij er in derdaad mee hebben gereden - en dat zal niet eerder dan half februa ri geschieden, kort voordat de A8 zijn publieksdebuut maakt op de autosalon van Genève. nieuwe snufjes. Afstand houden tot een voorligger is een al vaker vertoond kunstje, maar de A8 houdt ook het verdere verkeer in de smiezen. Heel geraffineerd: wanneer het systeem weet dat er een afrit op de snelweg nadert, gaat het bijvoorbeeld niet afrem men voor een voorligger die aan geeft de afslag in te gaan rijden. Ook deze cruisecontrol remt trou wens helemaal tot stilstand af Ide aal in fileverkeer en onbeschrijfe lijk veilig. Maar het meest onder de indruk bij de nieuwe A8 was ik toch van een kleine eh handige gadget dat 'touchpad' heet. Het is een klein aanraakschermpje onder handbe reik op de middenconsole, waarop de bestuurder letters en cijfers kan schetsen. Daarmee kan hij of zij bijvoorbeeld het navigatiesysteem bevelen. Letter voor letter een adres invoeren, waarbij een elektro nische stem bevestigt de zojuist ge tekende letter of cijfer te herken nen. Ook telefoonnummers kun nen zo worden ingevoerd voor het handsfree bellen. Op een proefopstelling hebben we kunnen uitproberen hoe feilloos het werkt. Zelfs een linkshandige, zoals ikzelf, kan er met de rechter hand perfect mee uit de voeten. Volgens de onderzoekers van Audi leidt dit zelfs minder af dan het ge ven van spraakgestuurde opdrach ten. Geweldig - en de toepassing mogelijkheden zijn legio. Muziek keuze, maar ook afstellingen aan de auto zijn er heel goed mee te commanderen, het einde lijkt nog lang niet in zicht. vrijdag 8 januari 2010 Motorisch is er al evenmin sprake van iets bijzonders. In eerste in stantie komt de nieuwe A8 er met de beperkte keuze aan krachtbron nen: een V8 benzine met een in houd van 4,2 liter, 372 pk, met een gemiddeld verbruik van 9,5 liter per 100 kilometer en een koolzuur- gasuitstoot van 219 gram per kilo meter, of een even grote diesel met 350 pk, die 7,6 liter per 100 ki lometer wil en daarbij 199 g/km CO2 uitbraakt. Later komen er nog wel kleine motoren, grotere lijkt me overbodig. Het spreekt voor zich dat deze prachtmotoren alle huidige technieken omvatten om het rendement maximaal te maken - en dus de vervuiling mini maal is. De prestaties zijn, net zo natuurlijk, geweldig. Het zijn alle maal dingen die de concurrentie ook presteert en zoals gezegd heeft de jongste creatie altijd 'de neus vooraan'. Dat geldt het sterkst voor alle al dan niet elektronische gadgets. Daar wordt de klant mee geïmpo neerd - en daar schijnen de klan ten in dit segment ook minimaal indruk te willen maken op hun omgeving. Maar naast het feit dat al die vondsten prachtige onder werpen van gesprek vormen, dra gen zij bij aan de al zo hoge veilig heid van het voertuig in kwestie. Het is geweldig hoe de led-koplam pen gemanipuleerd kunnen wor den zodat ze, dankzij van de boordradar afkomstige gegevens, het licht tot nét voor de neus van een tegenligger laten schijnen, zo dat die niet verblind wordt, maar de A8-berijder maximaal zicht heeft. Razendsnel wordt dat linker deel van de luchtbundel ingekort totdat de tegenligger is gepasseerd en al die tijd blijft het rechterdeel maximaal vooruit schijnen. Dankzij een samenspel met het GPS-navigatiesysteem beweegt de lichtbundel zich ook bochten in (uiteraard onderbroken bij tege moetkomend verkeer) en wordt hij extreem verbreed als er een wegkruising nadert. Ook de cruisecontrol heeft weer foto's CPD door Lucas Boot Het is nog steeds niet duide lijk wie nou de bedenker van de Kever is. De een zegt dat het Adolf Hitier was die hem in een café in Mün- chen op een servetje schetste. De ander roept Ferdinand Porsche. Of was het een van de ontwerpers Béla Barényi of Erwin Komenda? Journalist Paul Schilperoord be weert in het boek Het ware verhaal van de Kever op zijn beurt dat de Hongaarse jood Josef Ganz aan de wieg van de Kever stond. Hoe dan ook, de VW Beetle werd een van de succesvolste auto's uit de ge schiedenis. Ruim 21 miljoen exem plaren verlieten de fabriekshallen. Een groots automobiel met een gi gantische schare aan fans. Een van hen is Piet Duyndam uit Wouw. Hij rijdt een spierwitte ca briolet uit 1969. Voor Keverbegrip pen is dit een tamelijk zeldzaam exemplaar. „In 1969 werden er in Nederlands slechts acht van ver kocht. Dit type zie je niet veel meer. Cabrio's van latere produc tiejaren nog wel." Duyndam raakte naar eigen zeg gen besmet met het Kever-virus toen zijn schoonzoon voor de eer ste keer bij hem over de vloer kwam. „Dat staat me nog altijd goed bij. Toen mijn dochter en hij naar huis gingen, hield hij de deur van de Kever netjes voor haar open. Dat viel op." Schoonzoon en auto scoorden punten. „Vanaf toen is het balletje gaan rollen. Ik ben samen met hem 5,5 jaar aan zijn Kever bezig geweest en toen kreeg ik hét te pakken." Het virus is nooit meer wegge gaan. Sterker: het wordt alleen maar 'erger'. In huize Duyndam hoefje dan ook niet lang te zoe ken of je vindt iets waar een Kever op staat afgebeeld. „Die auto is hei lig. Niemand mag er aan komen en alleen ik zit achter het stuur. De Kever gaat nooit meer weg. Dit wordt een erfstuk." En wat voor één. De cabriolet ziet er als nieuw uit. Alleen met een vergrootglas vind je een ergens een oneffen heid in de lak. „En toch is-ie nog niet af. Ik wil 'm helemaal origi neel maken. Dat is voor mij de sport; het vinden van originele on derdelen. Deze auto is eigenlijk nooit helemaal af. Dat maakt het nou zo leuk." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. Piet Duyndam en zijn Kever Cabriolet uit 1969. De nieuwe Audi A8 is niet verrassend om te zien, maar onderhuids des te meer. Zelfs de stoelinstelling kan via het centrale display lopen. Rechtsonder op het bedieningspaneel in de middenconsole be vindt zich het revolutionaire 'touchpad'. In het donker herkent de nieuwe A8 met behulp van radar en infraróod voetgangers die zich in de gevarenzone begeven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 79