zeeland 19 als koning klant in nieuwe entree Weidsheid, water en groen in nieuw logo nan Ult Kerstboomverbranding i feestje in Aardenburg r Workshops Het Steunpunt voor chronisch zieken klantvriendelijke Voorhoede' de Jonge Hoek van Dijke Hi if i De Vlijt Sluise ambtenaren mogen trots zijn op inzet voor optimale dienstverlening wethouder Maria le Roy woensdag 6 januari 2010 Z AARDENBURC - De brandweer Aar denburg maakt zaterdag ter afslui- t ting van de kerstperiode weer een L feestje van de jaarlijkse kerstboom- verbranding. Die zal vanaf zeven uur 's avonds plaatsvinden op het terrein van gemeentewerken ach ter de brandweerkazerne aan de Noordstraat. F Om aan voldoende brandbaar ma- I teriaal te komen, worden zaterdag middag eerst door leden van de Aardenburgse brandweer kerstbo men opgehaald in de verschillende wijken van Aardenburg. Ze begin nen om 15.30 uur in de oude stad. Vervolgens zijn ze om 16.00 uur op de Markt, om 16.30 uur bij de door René Hoonhorst Paspoort, rijbewijs, bouw vergunning of uitkering: inwoners van Sluis hoeven met ingang van het nieu we jaar niet meer te zoeken waar en hoe ze papieren en voorzienin gen moeten aanvragen. Ze stappen de hal van het nieuwe Klanten Contact Centrum van het gemeentehuis in Oostburg bin nen, vervoegen zich aan het loket en krijgen antwoord op al hun vra gen. Mocht de loketbediende niet direct een oplossing paraat heb ben, dan haalt ze er een deskundi ge bij. Dat kan een collega-ambte naar van de afdeling burgerzaken, bouwen en wonen of sociale za ken zijn. Maar ook een medewer ker van corporatie Woongoed of van het UWV Werkbedrijf kan zo bijspringen, omdat ze in dezelfde nieuwe entreehal (de voormalige Rabobank) van het Oostburgse ge meentehuis zijn ondergebracht. Linda den Teuling-Ploegaert komt van de afdeling bouwen en wo nen, maar zit op de eerste officiële openingsdag van het Klanten Con tact Centrum op de stoel van 're ceptioniste'. Ze geeft direct toe dat Geldverspilling. Nergens voor nodig. Lijst Babijn is nog niet in de Sluise ge meenteraad vertegenwoordigd, maar dat belet Francois Babijn niet om stelling te nemen tegen de invoering van een nieuw logo. Een gemeente met meer dan ze ventig miljoen euro schuld moet geen geld uitgeven aan overbodige flauwiteiten. Een nieuw logo is ook helemaal niet nodig, want het oude is prachtig, vindt Babijn. Het gemeentewapen met toevoeging 'Gemeente Sluis' is bovendien voor iedereen duidelijk. Wat kan een nieuwe aanduiding daar aan veranderen? Die vraag had burgemeester Jaap Sala een dag eerder tijdens zijn nieuwjaarsrede al beantwoord. „Het logo verbeeldt het landschap met de kenmerken ruimte, water, fysio-fitness aan de Bootstraat en om 17.00 uur op de Kaai. Wie nog een kerstboom heeft, kan die ook tussen 16.00 en 19.00 uur inleve ren achter de brandweerkazerne. Onder de deelnemertjes worden weer prijsjes verloot. Wie de mees te loten weet te verzamelen, mag als eerste een prijs uitkiezen. En die krijgt een trofee als eindwin naar. De brandweer Aardenburg ser veert naar oude traditie na afloop van de kerstboomverbranding alle toeschouwers, jong en oud, een kop chocolademelk. Dit gebeurt al lemaal in samenwerking met de ge meente Sluis. het nog even wennen is: voor de ambtenaren, maar ook voor de be zoekende burgers. Die durven haast nog niet op de uitnodigende designmeubels neer te strijken en moeten vaak eerst even wegwijs worden gemaakt. Den Teuling: „De mensen kunnen op een apparaat intoetsen waar ze iets van willen weten. Mochten ze voor aanvraag van een bouwver gunning komen, dan zien ze even later op een centraal televisie scherm aan welke balie ze zich kunnen vervoegen met hun vra gen." De beambte beaamt dat de generalistische kennis van veel lo ketbediendes nog wordt bijgespij kerd. Maar geen inwoner wordt af gescheept met de mededeling dat hij of zij een afspraak moet maken of op een later tijdstip moet terug komen. Mocht een vraag niet di rect door de dame achter de balie kunnen worden beantwoord dan haalt ze er direct een collega met de vereiste kennis bij. De opzet van het nieuwe centrum kust, veelzijdigheid, uitgestrekt heid en een open karakter. Tegelij kertijd staat het voor dynamiek, ontwikkelingen die continu door gaan, transparantie en een stabiele basis", meldde de eerste burger in het belfort. Ontwerpster Mariël Harkema vult aan dat in de gebogen blauwe lijn de kust en het water zijn te herken nen. „De groene blokken geven de groene kernen, de weidsheid en openheid weer, terwijl het onder ste, rechte groene blok de gemeen te Sluis als stabiele basis ver beeldt." Harkema is in dienst van de gemeente en al het oude pro motiemateriaal is gebruikt. Extra kosten hoeft Sluis dus niet te ma ken voor 'het eigentijdse symbool voor een dynamische gemeente met toekomstperspectief, stelt wethouder Maria le Roy. TERNEUZEN - Stichting Het Steun punt in Terneuzen voor (ex)kan- kerpatiënten, chronisch zieken en hun naasten gaat de workshop scrapbooking combineren met de workshop kaarten maken. Bij scrapbooking werken deelnemers aan een persoonlijke kalender met eigen foto's. Bij de workshop kaar ten maken wordt geleerd met di verse technieken een persoonlijke kaart te fabriceren. De workshops zijn elke eerste woensdag van de maand. Informatie en aanmelding: 0115-471.715. Ook begint Het Steun punt een nieuwe serie creatief met pastel op therapeutische basis (el ke eerste maandag). Aanmelden daarvoor: 0115-694.035. is namelijk om zoveel mogelijk drempels voor inwoners te verwij deren. Mensen moeten niet van het kastje naar de muur lopen, maar in één keer alle vragen over inkomen, werk- en opleidingsmo gelijkheden op een rijtje kunnen zetten, verklaart wethouder Maria le Roy. Sluis streeft naar optimale, klantgerichte dienstverle ning. „We willen meer voor mensen kunnen bete kenen. Eén ambtenaar hoeft niet op alle vragen antwoord te kun nen geven. De puzzel is te comple menteren door een beroep te doen op kennis van afdelingsdes kundigen", legt Le Roy uit. Ze voegt er aan toe dat mensen het fijn vinden om één aanspreekpunt te hebben. En ook voor de ambte naar, of die nou van de gemeente of bijvoorbeeld het UWV Werkbe drijf is, is het makkelijker om zo wel te helpen bij de aanvraag voor een uitkering als bij het zoeken naar werk- en opleidingsmogelijk heden. Sluis mag trots zijn dat ze inwoners de gelegenheid geeft om in de entreehal van het gemeente huis allerlei zaken in één keer ach ter elkaar te regelen, vindt Le Roy. „.Het heeft in het verleden mis schien best eens geschort aan klantgerichtheid. Maar het ambte narenkorps heeft echt een cul tuuromslag gemaakt en mag daar best een beetje trots op zijn." Niet dat ambtenaren nu tevreden achterover leunen, vult hoofd Pu- bliekszaken Patricia Calsyn de da gelijks bestuurster aan. „We verbe teren de dienstverlening de ko mende jaren nog verder door het klantvolgsysteem uit te breiden en te vervolmaken. Binnen een paar jaar moeten individuele burgers op de gemeentelijke site kunnen inloggen om te zien hoe ver het bijvoorbeeld staat met hun aan vraag voor een bouwvergunning." De nieuwe organisatiestructuur plaatst Sluis in één klap in 'de voorhoede' van vergelijkbare ge meenten, memoreerde burgemees ter Jaap Sala in zijn nieuwjaarsre de. „Een klein managementteam, korte lijnen en een overzichtelijke organisatie." Het blauw-groene logo wijst bezoekers van het gemeentehuis op het water rijke, groene, weidse en levendige Sluis. foto Mark Neelemans SHOWROOMMODELLEN KORTINGEN VAN 22-73% modern living easy living design living SJjiJ l bedden slapen iS4- Schouwersweg 7 Heinkenszand 0113 561482 www.binnenuit.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43