jaar in Goes 19 Vlissingen: actie tegen mishandeling baby's Route koningin van Dorpsplein naar jachthaven SHOWROOMMODELLEN KORTINGEN VAN 2 2 73 de Jonge Hoek van Dijke De Vlijt Genieten van onze OPRUIMING Middelburgse spoorweg weggenomen modem living easy living design living Schouwersweg 7 Heinkenszand 0113 561482 www.binnenuit.nl WEMELDINCE - De koningin en haar gevolg zullen op 30 april van het Dorpsplein naar de jachthaven in Wemeldinge lopen. Dat heeft burgemeester Siebe Kramer van Kapelle bekend gemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarstoespraak in het gemeentehuis. „Daartussen zullen een aantal Oranje-getinte straatnamen wor den gepasseerd", aldus de burge meester, die met name het Ama- liaplein noemde, maar verder niet in details trad. Wel zei hij dat de route niet langer dan 800 meter zal zijn en dat ook zeker enkele vaste elementen uit de traditionele Wemeldingse konininginnedag in de route zullen terugkomen. woensdag 6 januari 2010 w door Emile Calon VLISSINGEN - Behoorlijk wat Vlis- singse vrouwen hebben te maken met mishandeling als ze zwanger zijn. Ook hun kinderen worden na de geboorte mishandeld, zo blijkt uit gegevens van het Vlissingse zie kenhuis. Om daar een einde aan te maken start de gemeente Vlissin gen een project samen met verlos kundigen, gynaecologen en kinder artsen van het Vlissingse zieken huis. De Vlissingse raadscommissie ging gisteren akkoord met dat plan dat in twee jaar tijd twee ton gaat kos ten. De gemeente Vlissingen draagt vijftig mille bij, de andere Zeeuwse gemeenten een zelfde bedrag en de provincie één ton. Wethouder Frans Prins bekende te genover de commissieleden dat het vooral om een Vlissings probleem gaat. „95 Procent van de gevallen zijn Vlissingers", zei hij nadat enke le commissieleden verontwaardigd vaststelden dat de bijdrage vanuit Middelburg en Veere minimaal was. Prins verwees ook naar een studie van het Verweij-Jonkers In stituut waaruit blijkt dat in Vlissin gen veel baby's dood worden gebo ren. Hij vindt dat onacceptabel en stelde dat er iets aan gedaan moet worden. terug te brengen in de staat waarin hij in 1870 werd neergezet. Zondervan: „De brug is in redelij ke conditie. Maar er zal het een en ander gerepareerd moeten wor den. Bij het demonteren is men met snijbranders in de weer ge weest." Toen de elektrische trei nen gingen rijden, moest de voet gangersbrug worden opgehoogd om ruimte te maken voor de bo venleidingen. Die aanpassing zal de SGB ongedaan maken, want er rijden straks alleen maar stoomtrei nen onderdoor en die hebben geen bovenleidingen nodig. De brugdelen worden gestraald, ge schilderd en daarna in Goes in el kaar gezet. Zondervan verwacht dat halverwege volgend jaar de brug over de 'stoomspoorlijn' wordt geplaatst. De brug verbindt dan het parkeer terrein aan de Van Doornestraat met het emplacement en de gebou wen van de SGB. De brug wordt ook een mooie uitkijkpost voor de treinliefhebbers, verwacht Zonder van. De gemeente Middelburg heeft 64.000 euro beschikbaar gesteld als bijdrage aan de transport- en herstelkosten. De brug zelf werd SGB geschonken. Voorwaarde is wel dat de brug(oriderdelen) bin nen een half jaar uit de loods zijn gehaald en dat de brug binnen vijf jaar, gerestaureerd en gebruiks klaar, in Goes staat. Demontage van de brug in november 2000. foto Ruben Oreel door Theo Giele Nog anderhalf jaar en er staat weer een stukje Middelburgse spoorweghistorie in Goes. Het is nu nog moeilijk voor te stellen als je de ge demonteerde voetgangersbrug in een oude loods van de voormalige Walcherse landbouwcorporatie aan de Kleverskerkseweg ziet lig gen. Het lijkt op het eerste gezicht vooral veel en groot oud en ver roest ijzer. Alsof een reuzenkind zijn meccanodoos heeft omge keerd en er nooit meer naar heeft omgekeken. Stalen balken met veel klinknagels. Bij een aantal is te zien waar de houten treden be vestigd waren. De sierlijke bogen die boven aan de trappen stonden, zijn nog goed te herkennen. Het jaartal van de bouw is in ijzer gego ten: 1870. De voetgangersbrugbrug was na de aanleg van de spoorlijn in het verlengde van de Segeersweg neer gezet om de verbinding met de binnenstad in stand te houden. Tien jaar geleden ging het oostelijk stationsgebied van Middelburg op de schop. Er kwamen een nieuw busstation, een fietstunnel en kan toren voor de gemeente en het wa terschap. De brug was toen al ja ren afgesloten omdat de gemeente gebruik niet langer veilig achtte. Oude gebouwen van de spoorwe gen moesten wijken. Het seinhuis je en de goederenloods, waarin de dansschool was gevestigd, verhuis den naar Goes, waar ze een plaats kregen langs het emplacement van de stichting Stoomtrein Goes-Bor- sele (SGB). Begin 2008 ging de ge meenteraad akkoord met het voor stel om ook de brug naar Goes te verplaatsen. Het voornemen om de brug terug te zetten werd hier mee definitief losgelaten. Tot ver driet van onder anderen de stich ting Vrienden van Middelburg die de brug voor de stad wilden be houden. Een plan om de brug over het spoor naast het Arneka- naal te plaatsen werd ook nooit werkelijkheid. Reinier Zondervan, medewerker van de stichting SGB, vertelt dat al le benodigde vergunningen einde lijk binnen zijn. Na de winter gaat de stichting bekijken wat er alle- foto Ruben Oreel maal moet gebeuren om de brug :">.y De voetgangersbrug in april 2000. foto Lex de Meester De spoorbrug gezien vanaf de Segeersweg rond 1900. foto Zeeuws Archief

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 21