jaar in Goes
19
Vlissingen: actie tegen
mishandeling baby's
Route koningin
van Dorpsplein
naar jachthaven
SHOWROOMMODELLEN
KORTINGEN VAN 2 2 73
de Jonge Hoek van Dijke
De Vlijt
Genieten van onze OPRUIMING
Middelburgse spoorweg weggenomen
modem living easy living design living
Schouwersweg 7 Heinkenszand 0113 561482 www.binnenuit.nl
WEMELDINCE - De koningin en
haar gevolg zullen op 30 april van
het Dorpsplein naar de jachthaven
in Wemeldinge lopen. Dat heeft
burgemeester Siebe Kramer van
Kapelle bekend gemaakt tijdens de
traditionele nieuwjaarstoespraak
in het gemeentehuis.
„Daartussen zullen een aantal
Oranje-getinte straatnamen wor
den gepasseerd", aldus de burge
meester, die met name het Ama-
liaplein noemde, maar verder niet
in details trad. Wel zei hij dat de
route niet langer dan 800 meter
zal zijn en dat ook zeker enkele
vaste elementen uit de traditionele
Wemeldingse konininginnedag in
de route zullen terugkomen.
woensdag 6 januari 2010
w
door Emile Calon
VLISSINGEN - Behoorlijk wat Vlis-
singse vrouwen hebben te maken
met mishandeling als ze zwanger
zijn. Ook hun kinderen worden na
de geboorte mishandeld, zo blijkt
uit gegevens van het Vlissingse zie
kenhuis. Om daar een einde aan te
maken start de gemeente Vlissin
gen een project samen met verlos
kundigen, gynaecologen en kinder
artsen van het Vlissingse zieken
huis.
De Vlissingse raadscommissie ging
gisteren akkoord met dat plan dat
in twee jaar tijd twee ton gaat kos
ten. De gemeente Vlissingen draagt
vijftig mille bij, de andere Zeeuwse
gemeenten een zelfde bedrag en de
provincie één ton.
Wethouder Frans Prins bekende te
genover de commissieleden dat het
vooral om een Vlissings probleem
gaat. „95 Procent van de gevallen
zijn Vlissingers", zei hij nadat enke
le commissieleden verontwaardigd
vaststelden dat de bijdrage vanuit
Middelburg en Veere minimaal
was. Prins verwees ook naar een
studie van het Verweij-Jonkers In
stituut waaruit blijkt dat in Vlissin
gen veel baby's dood worden gebo
ren. Hij vindt dat onacceptabel en
stelde dat er iets aan gedaan moet
worden.
terug te brengen in de staat waarin
hij in 1870 werd neergezet.
Zondervan: „De brug is in redelij
ke conditie. Maar er zal het een en
ander gerepareerd moeten wor
den. Bij het demonteren is men
met snijbranders in de weer ge
weest." Toen de elektrische trei
nen gingen rijden, moest de voet
gangersbrug worden opgehoogd
om ruimte te maken voor de bo
venleidingen. Die aanpassing zal
de SGB ongedaan maken, want er
rijden straks alleen maar stoomtrei
nen onderdoor en die hebben
geen bovenleidingen nodig.
De brugdelen worden gestraald, ge
schilderd en daarna in Goes in el
kaar gezet. Zondervan verwacht
dat halverwege volgend jaar de
brug over de 'stoomspoorlijn'
wordt geplaatst.
De brug verbindt dan het parkeer
terrein aan de Van Doornestraat
met het emplacement en de gebou
wen van de SGB. De brug wordt
ook een mooie uitkijkpost voor de
treinliefhebbers, verwacht Zonder
van.
De gemeente Middelburg heeft
64.000 euro beschikbaar gesteld
als bijdrage aan de transport- en
herstelkosten. De brug zelf werd
SGB geschonken. Voorwaarde is
wel dat de brug(oriderdelen) bin
nen een half jaar uit de loods zijn
gehaald en dat de brug binnen vijf
jaar, gerestaureerd en gebruiks
klaar, in Goes staat.
Demontage van de brug in november 2000.
foto Ruben Oreel
door Theo Giele
Nog anderhalf jaar en
er staat weer een
stukje Middelburgse
spoorweghistorie in
Goes. Het is nu nog
moeilijk voor te stellen als je de ge
demonteerde voetgangersbrug in
een oude loods van de voormalige
Walcherse landbouwcorporatie
aan de Kleverskerkseweg ziet lig
gen. Het lijkt op het eerste gezicht
vooral veel en groot oud en ver
roest ijzer. Alsof een reuzenkind
zijn meccanodoos heeft omge
keerd en er nooit meer naar heeft
omgekeken. Stalen balken met
veel klinknagels. Bij een aantal is
te zien waar de houten treden be
vestigd waren. De sierlijke bogen
die boven aan de trappen stonden,
zijn nog goed te herkennen. Het
jaartal van de bouw is in ijzer gego
ten: 1870.
De voetgangersbrugbrug was na
de aanleg van de spoorlijn in het
verlengde van de Segeersweg neer
gezet om de verbinding met de
binnenstad in stand te houden.
Tien jaar geleden ging het oostelijk
stationsgebied van Middelburg op
de schop. Er kwamen een nieuw
busstation, een fietstunnel en kan
toren voor de gemeente en het wa
terschap. De brug was toen al ja
ren afgesloten omdat de gemeente
gebruik niet langer veilig achtte.
Oude gebouwen van de spoorwe
gen moesten wijken. Het seinhuis
je en de goederenloods, waarin de
dansschool was gevestigd, verhuis
den naar Goes, waar ze een plaats
kregen langs het emplacement van
de stichting Stoomtrein Goes-Bor-
sele (SGB). Begin 2008 ging de ge
meenteraad akkoord met het voor
stel om ook de brug naar Goes te
verplaatsen. Het voornemen om
de brug terug te zetten werd hier
mee definitief losgelaten. Tot ver
driet van onder anderen de stich
ting Vrienden van Middelburg die
de brug voor de stad wilden be
houden. Een plan om de brug
over het spoor naast het Arneka-
naal te plaatsen werd ook nooit
werkelijkheid.
Reinier Zondervan, medewerker
van de stichting SGB, vertelt dat al
le benodigde vergunningen einde
lijk binnen zijn. Na de winter gaat
de stichting bekijken wat er alle-
foto Ruben Oreel maal moet gebeuren om de brug
:">.y
De voetgangersbrug in april 2000.
foto Lex de Meester
De spoorbrug gezien vanaf de Segeersweg rond 1900.
foto Zeeuws Archief