io publieke omroep hhhh j BBC als lichtend voorbeeld? Voor elk wat wils 'Laten we nu juist blij zijn met die pluriformiteit in omroepland' woensdag 6 januari 2010 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Niet zelden wordt naar 'grote broer' BBC gewezen, als dé ideale publieke om roep. Ze staat bekend als neutraal, groot, met mooie producties, gedegen nieuwsvoorziening en, ook niet onbe langrijk, zonder reclames tussendoor. Ja, nogal makkelijk, vindt mediahistori- cus Huub Wijfjes. Als in Nederland het zelfde budget beschikbaar zou zijn, had den wij dat ook gekund. In Groot-Brit- tannië wordt veel meer geld besteed aan de publieke omroep. Ze kennen er nog het kijk- en luistergeld, 220 euro per huishouden. Bovendien heeft de BBC het voordeel dat ze producten uit stekend kunnen verkopen. Een goede dramaserie verdient zichzelf terug, doordat het (mede vanwege de taal) we reldwijd verkocht kan worden. „Wat moeten wij met onze serie over Annie M.G. Schmidt? Kwalitatief een hoog staand product. Maar onverkoopbaar in het buitenland." Ook bij de veelgeprezen neutraliteit van de BBC wil Wijfjes een kantteke ning maken. „Dat klinkt wel mooi, maar in de praktijk wordt het als erg knellend ervaren. Om die neutraliteit te waarborgen moeten bij politieke debat ten bijvoorbeeld altijd allerlei verschil lende mensen komen opdraven om aan het woord te kunnen laten. Bovendien is de BBC wel groot, maar daardoor ook erg log." Maar liefst 23 grote en kleine landelijke omroepen telt het publieke bestel in Ne derland. Katholieken, joden, moslims, hu manisten, socialisten, protestanten, 'alge menen'; ze kunnen allemaal via Hilver sum hun eigen geluid laten horen. Dit bestel, dat zijn gelijke niet kent in de wereld, is zo'n honderd jaar geleden ont staan, toen de Nederlandse samenleving strikt was ingedeeld in een katholieke, protestantse, socialistische en liberale zuil. Dit in tegenstelling tot andere lan den, die veelal kozen voor één nationale omroep. De radio- en tv-programma's van de om roepverenigingen hebben als belangrijk ste doel de eigen achterban te behouden en te vergroten door haar te informeren. Dat verandert vanaf 1967, met de toetre ding van de TROS tot het bestel. Dat is mogelijk dankzij een nieuwe me diawet. Vanaf nu bepaalt het aantal leden de hoeveelheid zendtijd van een omroep, met uitzondering van zenders van kerk genootschappen en geestelijke stromin gen. De TROS heeft geen ideologische ve ren, maar wil allereerst luisteraars en kij kers vermaken. De aanhang van de jonge ling stijgt tot grote hoogten. De andere omroepen besluiten daarop ook meer amusement te gaan brengen. De 'vertrossing' zet in de jaren negentig door met de komst van de commerciële zenders. Hoge kijkcijfers zijn het devies, wat breedgedragen tv vereist. Ondertus sen wordt de drempel voor nieuwe pu blieke omroepen verlaagd, waarvan als eerste BNN profiteert. Later doen oude- renomroep Max en (kortstondig) Llink hun intrede. Per 1 september zullen Pow- Ned en WNL tot het bestel toetreden. Kastj e kij ken wanneer j e wilt #LG 1 'M f

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10