i6l Recreatie/toerisme verwacht goed 2010 RHHSKHBKB Zoeken is Opgeruimd staat netjes MOOI 2009 Reserveringen hoogseizoen lopen nu al vlot zeeland in de vorige eeuw maandag 4 januari 2010 VLISSINGEN - Het afgelopen weekeinde stond voor veel Niet overal gebeurt dat overigens even fanatiek. De mensen in het teken van opruimen. Schoon schip ma- doorgaande wegen in Goes, Middelburg en Vlissingen ken en met frisse moed het nieuwe jaar in. Lege flessen, waren goed begaanbaar. In tegenstelling tot Terneuzen, sneeuw en de restanten van vuurwerk moesten het waar gisteren nog veel sneeuw op de straten lag. veld ruimen, zoals ook in Vlissingen (foto). foto Ruben Oreel MIDDELBURG - De verwachtingen bij toeristisch recreatief Zeeland voor het nieuwe jaar zijn hoogge spannen. Dat heeft alles te maken met een voor de sector goed verlo pen 2009. Carla Schönknecht van de stich ting Promotie Marketing Zee land Delta constateert tevreden dat 2009 mooi was wat het weer betreft en dus ook voor het aantal overnachtingen van toeristen in de provincie. „We merken wel dat het aantal reserveringen toeneemt, maar het aantal nachten minder wordt. Mensen verblijven dus min der lang in Zeeland. Verder blijft de factor weer erg belangrijk. Na een goede zomer komen mensen vaak het jaar daarop terug als ze het naar hun zin hebben gehad. We hebben een prachtige sprei ding gehad en op alle feestdagen was het mooi weer. Dat zien we nu ook in de reserveringen voor het hoogseizoen terug. Dat loopt nu al vlot. Er zijn er duidelijk meer dan vorig jaar. En we heb ben dit jaar ook beduidend min der klachten gehad. Het weer blijft dus een belangrijke factor. Dat ze op het laatste moment de bestem ming bepalen en als het dan goed weer is voor Zeeland kiezen." „We zitten toch een procent of vijf hoger dan vorig jaar", zegt Krijn-Jan Coppoolse van recreatie- bedrijf Ons Buiten in Oostkapelle. „En dat hoor ik bij collega's ook. Het gaat niet om spectaculaire aan tallen, maar het is toch heel posi tief te merken dat we weer wat in de lift zitten." Dat is hoogst welkom voor de toe ristische sector in Zeeland, die het aantal overnachtingen na het top jaar 2003 gestaag zag teruglopen. Coppoolse: „Sindsdien zijn op veel bedrijven jonge, innovatieve ondernemers aangetreden. Die krijgen met de gunstige resultaten van 2009 en de goede vooruitzich ten voor 2010 een steuntje in de rug." Sven van Rijswijk van een vijftal Walcherse attracties, zoals het Ar senaal, Mini Mundi en de Voetbal Experience ziet het volgend jaar ook positief in. Die verwachting stoelt hij op de resultaten die Mini Mundi en de Voetbal Experience in korte tijd al hebben bereikt. „We houden ook voortdurend en quêtes onder de bezoekers en daar uit blijkt dat ze een dikke 8 geven. We hebben met die twee nieuwe attracties gewoon een sterke troef in handen." De Italiaanse schrijver Alessandro Baricco is een begenadigd vertel ler. Het literaire juweel tje 'Zijde' (International Book of the Year in 1998) is misschien wel zijn bekendste werk. Zelf fioemt Baricco het geen ver haal, maar een geschiedenis. Zoals elke geschiedenis eentje met mu ziek. Witte muziek ditmaal. „Dat is belangrijk om te zeggen, want witte muziek is vreemde mu ziek, soms raak je ervan in de war: zij wordt zachtjes gespeeld, en er wordt langzaam op gedanst." Het is de geschiedenis van Hervé Joncour, handelaar in zijderupsen, die in Japan onder de bekoring raakt van een geheimzinnige vrouw van wie hij bij het afscheid een briefje in zijn hand gedrukt krijgt: 'Kom terug, of ik ga dood.' Wat wordt er nog meer over die witte muziek gezegd? „Als de muziek goed gespeeld wordt, hoor je de stilte. En als je kijkt naar degenen die er op "dan sen, lijkt het wel alsof ze stilstaan." Het is, met andere woorden, een geschiedenis met een dubbele bo dem. De novelle Zijde lijkt verra derlijk eenvoudig, maar is mis schien wel ongevaarlijk complex. Hoe kan je zo'n geschiedenis dan op zijn best vertellen? Bij het Gentse Ultima Thule zoeken ze millimeter voor millimeter naar het juiste antwoord. Maandag, kort voor kerst. Ik ben aanwezig bij een repetitie. Nog ruim twee weken te gaan. Drie mannen (regisseur Wim De Wulf en de twee acteurs Filip Peeters en Hans Van Cauwenberghe) staan op een kluitje op de speelvloer en zoeken naar de juiste melange voor een uit te beelden vrienden band. Kennelijk moet dat met de koppen bij elkaar. Ik hoor alleen maar flarden. Hoeveel opportunisme, hoeveel partnership en hoeveel ware vriendschap zit er in die band? Dat zal namelijk alles bepalen. De afstand, de toon, het gebaar. Het wordt gewikt en gewogen. En ge probeerd. De handelende personages zijn toonbeeld van geduld. Want dat Vandaag opnieuw een winters tafereel uit de verzameling van Hans Lin- denbergh. Deze keer betreft het een stadsgezicht. De vraag luidt: Wie weet waar dit is? U kunt uiteraard de oplossing vermelden zonder toe voeging, maar we zijn benieuwd naar anekdotes of verhalen die te ma ken hebben met deze omgeving. De oplossing kan verstuurd worden naar de redactie van de PZC, post bus 91, 4330 AB Middelburg, met vermelding van Raadkaart. Of fax naar 0118-434019. Inzenden via e-mail kan naar de redactie@pzc.nl. Drie in zenders van goede oplossingen krijgen een waardebon. zijn poppen, en die hebben alle tijd van de wereld. Ultima Thule bestaat nu bijna twintig jaar, heeft al schitterend werk gebracht/maar is nog altijd zoekende. Omdat dat -volgens Wim De Wulf- de enige juiste ma nier is om steeds opnieuw te vin den. „Als je speelt met poppen, is de illusie veel groter. Je kunt de meest sensuele dingen laten bele ven. Echt alles kan, maar het ligt nooit voor het grijpen." Hans Van Cauwenberghe, die zich heel de dag door laat kennen als iemand die het hardste zoekt en die het meest geestdriftig vindt, vult aan. „Het is iets héél ouds. Het is animistisch. Er gebeurt iets magisch. We zien dat ook elke keer aan ons publiek. Iedereen komt binnen als individu, en als de mensen weggaan, dan heerst er iets heel speciaals, een groepsge voel." Het figurentheater (is dat een beter woord dan pop penspel?) van Ultima Thu le is in de verte gebaseerd op 'bun- raku', een traditioneel Japans pop penspel. Daar in het land van de rijzende zon zijn tot drie personen nodig om één pop te manipule ren. Die zijn allemaal zichtbaar aanwezig op het toneel, en hele maal in het zwart gehuld. Filip Pee ters heeft ooit van dichtbij meege maakt, hoe zo'n Japanse speler voor en na het spel allerlei ritue len voor zijn pop voltrekt. „Zover gaan wij hier niet." Hij kan het we ten, want hij maakt ze ook, die poppen. Voor hem zijn het dode dingen, beweert hij. Het zijn in strumenten om je ding mee te .doen, wat een gitaar is voor de gi tarist. Of dat waar is, blijft de vraag. Omdat één pop nog bij de 'coutu rier' is, moet hij tijdens de repeti tie even 'invallen' met een andere pop. En dat lukt niet zo goed. En dan geeft hij toe: „Je bent toch een twee-eenheid met je pop." Het is misschien ook juist die twee-eenheid, dat afgesplitste per sonage in het lijf van een pop, wat het mogelijk maakt om zo héél pre cies te kunnen vertellen. Om met zo'n grote zorgvuldigheid (zegt Wim De Wulf) en met zo veel toewijding (zeg ik) te kijken door Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 40