Techniekopleidingen krijgen nieuw imago 141 Van de ene op de andere dag was dit meertje zout Nieuwjaar in met Bad Hair Day tÜ sm Behoefte aan niveau 4 bij bedrijven PRIJSWINNAAR ROC Zeeland lanceert campagne Tech-know-logy •n WÊaMKÊÊÊmw. WINTERWANDELING MEEST GELEZEN Nieuwjaarsreceptie gemeente Noord-Beveland maandag 4 januari 2010 Gids Anne Ozinga laat het net zien van de bastaardsatijnrups. foto Ronald den Dekker door Melita Lanting NEELTjE JANS - De zon schijnt over de besneeuwde duinen. Aan de ho rizon hangen donkere wolken maar die lijken nog ver weg. Op een parkeerplaats op Neeltje Jans verzamelt zich een klein clubje mensen. Drie Nederlanders en vier Duitsers hebben op deze twee de januaridag wel zin in een stevi ge wandeling. Onder leiding van de gids Anne Ozinga van het Zeeuws Landschap gaat het groepje op weg. Al snel houdt hij halt bij een viezig vliesje in de duindoorn. „Dit is een net van de rupsen van de bastaardsa- tijnvlinder", legt hij uit. Een vraat zuchtig en voor mensen gemeen schepseltje: de haren van de rups zijn brandharen net zoals die van de eikenprocessierups. „De haren houden tot wel zes jaar hun wer king en als je daar in komt kan dat heel vervelend zijn." Vooral in het helmgras is het op passen geblazen. Is de rups een maal verpopt dan komt een mooi wit nachtvlindertje tevoorschijn. De tocht door het besneeuwde duinlandschap is er een vol verras singen. Dat is mede te danken aan gids Ozinga. Hij voert de bezoe kers langs smalle paadjes. Soms dwars door velden duindoorn, dan weer langs een kreek. Onder weg vertelt hij veel over het ont staan van Neeltje Jans. „Dit is alle maal bedacht op de tekentafel", zegt hij. Hij laat de plekken zien waar de pijlers van de kering zijn gebouwd, waar de matten werden gemaakt waar de pijlers op staan en waar vroeger een werkweg liep naar de bouwput voor de pijlers. „Het is een beetje lastig te zien, maar daar zie je een lichte baan in het water. Daar liep de weg waar de wagens af en aan reden." Hij vertelt ook hoe de natuur zich ontwikkeld heeft. Ozinga heeft Neeltje Jans zien groeien van werk- eiland tot natuurgebied. „Toen ik in 1995 begon hadden we hier 35 verschillende soorten planten. Bij de laatste inventarisatie waren er 110 verschillende soorten." Trots vertelt hij dat op Neeltje Jans bezemkruiskruid groeit. Een plant je dat uit Zuid-Afrika komt. „Alles wat hier groeit is meegenomen door de wind, de vogels of de men sen." Ozinga neemt de groep mee naar een binnenmeer. Ooit aange legd als zoetwaterreservoir maar van de ene op de andere dag zout. „Dat is in 1996 gebeurd. Toen is bij springvloed een duin doorgebro ken en stroomde zout water het ge bied in. Tot op de dag van vandaag gebeurt dat nog iedere maand bij springvloed." Q www.Zeeuwslandschap.nl Er is iets mis met het imago van techniek. Met lang niet alle opleidingen word je las ser of metselaar, maar dat weet bijna niemand. ROC Zeeland is begonnen aan een pr-campagne, die on langs een tweede plaats haal de bij een belangrijke natio nale reclameprijs. door Lilian Dominicus Techniek: dat leidt op tot slechtbetaalde banen waar je ook nog eens vuile handen en een slechte rug van krijgt. Denken velen. Mis, zegt Joop Maas, senior communicatieadvi seur van Boom Communicatie Goes. „Maar omdat dat het imago is, komen vooral mensen op tech niekopleidingen af die ook echt met hun handen willen werken. Niveau-4-opleidingen stromen om deze redenen niet vol, terwijl juist die voorbereiden op banen op mid denkaderniveau. Denk aan werk als uitvoerder, werkvoorbereider of assistent-projectleider bij een bouwbedrijf" ROC Zeeland vond het tijd voor verandering en schakelde Boom Communicatie in Goes in. Het communicatiebureau pakte een be staand onderzoek naar jongeren en hun houding tot techniek en hield het tegen het licht voor de Zeeuw se situatie. Maas: „Je hebt de echte bèta's, die bewust kiezen voor tech- De campagne Tech-know-logy van Boom behaalde medio december een gedeelde tweede plaats in de categorie 'Het beste van Pragma'. Pragma, de vereniging van onafhan kelijke erkende Nederlandse recla meadviesbureaus, reikt deze prijs elk jaar uit voor de beste reclame campagne van het jaar. De folder ligt bij decanen van de middelbare scholen in Zeeland en zal beschikbaar zijn tijdens de open dagen van ROC Zeeland. In het voorjaar begint het ROC met een reclamecampagne door heel Zeeland, met onder meer posters in bushokjes. ZIERIKZEE - Rock of disco, en van Doe Maar, Meatloaf, Marco Borsa- to tot en met De Dijk. De nieuw jaarsparty van poppodium Brogum wordt ook dit jaar weer een 'feest der herkenning' met de band Bad Hair Day. De Zeeuwse coverband is een graag geziene gast op de nieuwjaarsparty en maakte in 2005 furore door de Zeeuwse publieksprijs te winnen van de muziekwedstrijd 'The Clash of the coverbands'. Het concert is op 9 januari en be gint om 21.00 uur. Voor dit con cert zijn de kaarten niet via het in ternet te bemachtigen. Voorver koopadressen zijn: Knipboetiek Boot, Kompassen mode, Van der Krieke computers (allen Zierikzee) en Kuub Makelaars in Goes. niek. ROC Zeeland bereikt die groep al met hun niveau 1, 2 en 3 opleidingen, dus daar moeten ze niet al te veel aan veranderen. Er zijn er die echt niets met techniek hebben. Dan zijn er jongeren die wel 'iets met techniek hebben, maar ook geld en status willen ver werven, en daarom vaak kiezen voor een economische opleiding. Of die iets willen betekenen voor anderen en dus uitkomen op een beroep in de zorg. Die laatste twee groepen zijn potentieel interessant voor de niveau-4-opleidingen tech niek en iet. De voorlichting daar voor moest duidelijk anders." Vele brainstorm- en adviessessies verder, was daar de nieuwe PR-campagne met de naam Tech-know-logy. „Het accent bij de ze opleidingen ligt meer op kennis. Dus we laten geen stekkertjes, ka beltjes, machines en steeksleutels zien, maar abstractere beelden: een filmset, iemand die buiten op een laptop werkt of een windmolen park." De campagne is net begon nen, maar lijkt veelbelovend. Boom verwierf er al een tweede plaats mee bij een nationale recla meprijs. „En we hebben nu al be langstelling van ROC's uit het hele land, zoals Leiden, Rotterdam en Tiel", aldus Maas. miimiinii Neeltje Jans is van werkeiland veran derd in een bijzonder natuurgebied. Op de site een foto-impressie. 1Jeugd bouwt verkeersremmer 2. Schouwen knalt nieuwjaar in 3. Geldnood bij 55-plussers TIPS: schouwen-duiveland@pzc.nl Meer regionieuws op www.pzc.nl/schouwen-duiveland C ::v w s: - AG 4,, Een baangarantie, dat gaat nog net te ver. „Zeker in deze crisistijd is het lastiger om werk te vin den", zegt Jeroen var» den Oord, directeur clus ter Techniek aan het ROC Zeeland. „'Maar de perspec tieven zijn goed. De laatste lichting afgestudeerden heeft werk. Ze zitten misschien niet in de luxe-posi tie van een aantal jaar geleden. Maar dat komt geheid terug als de economie aantrekt. We hebben een inten sieve relatie met het bedrijfsleven. Zo geven ze gastles sen om alvast in contact te komen met de jongeren." Operations manager Dimitri van Diest van Eastman. Chemical in Middelburg juicht de nieuwe campagne toe. „Ik wist er al van en ben blij dat het gebeurt. Wij hebben veel mensen in dienst van niveau 1, 2 en 3 en minder van niveau 4. En dat heeft echt met het aan bod van leerlingen te maken, want er is zeker behoef te. Als ze over de juiste leidinggevende capaciteiten beschikken, kunnen ze ook doorgroeien." Walter van de Waterbeemd, directeur human resources van Da- men Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen be aamt dat er behoefte is aan niveau 4 mensen, met na me uit de richtingen werktuig- en scheepsbouw. „Wij worstelen met de doorstroom naar niveau 4. Scheepsbouw bestaat zelfs niet eens in Zeeland." U komt toch ook? Graag ontvangen wij u op G januari 201 van 1 9:30-21 :30 uur in de loods van de gemeente op Cruijckelcreke in Wissenkerke. Het thema van dit jaar is Duurzaamheid. De gemeente heeft weer vele instanties en stichtingen bereid gevonden om samen dit thema breed onder de aandacht te kunnen brengen. Van biologisch vlees tot windenergie, van fair trade tot en met duurzame recreatie en bouwmaterialen, u vindt het allemaal op onze nieuwjaarsreceptie. Wij maken u graag bewust van alle mogelijkheden, laat u daarom verrassen! ledereen, van binnen en buiten Noord-Beveland is welkom Wij hopen u op 6 januari te mogen begroeten. Voor meer informatie kunt u bellen met (0113) 377 377

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 38