Lot van de eendagsman
behoeft niet veel uitleg
Ice Age ter afsluiting serie
kinderfilms in bibliotheek
61 u -•
filmrecensies
filmagenda
donderdag 31 december 2009
Scène uit Het leven uit een dag.
foto GPD
door Mark Moorman
Er had zich tot nu toe maar
één filmmaker aan het
oeuvre van A.F.Th, van der Heij
den gewaagd en Advocaat van de
hanen van Gerrit van Eist (1996)
ging niet de geschiedenis in als
een geslaagde literaire verfilming.
Mare de Cloe, een van de grote
talenten van de Nederlandse
film, heeft zich gewaagd aan Van
der Heijdens Het leven uit een
dag, een roman die buiten de ro
mancycli van de nijvere oeuvre-
bouwer valt. Het is een oog- en
oorstrelende film; maar het is
niet de diepgravende meditatie
over de liefde, die Het leven uit
een dag ook ambieert te zijn.
De roman speelt zich afin een
universum, waar de mens slechts
een dag heeft om te leven.
Vermoei u niet met de praktische
consequenties; het is een lite-
rair-filosofisch uitgangspunt; de
helden van het boek leven in een
wereld waarin ze alles slechts één
keer meemaken.
's Ochtends zien ze een keer in
ademloze verwondering de zon
opkomen, later die dag worden
ze verliefd, ze bedrijven de liefde
en met het verschrompelen van
de lust komt de oude dag en de
dood.
Dat is het lot van de eendags-
mens. „Het leven ontleent hier
aan zijn intensiteit", wordt er in
de film gezegd.
Het probleem van de film is dat
ons dit moet worden meege
deeld, want die intensiteit schuilt
meer in het concept dan in het
drama, dat in fraaie fragmenten
uit elkaar valt.
We volgen een jong stel (Matthijs
van de Sande Bakhuyzen en Loïs
Dols de Jong) dat zich niet bij de
orde der dingen wenst neer te leg
gen. Er lijkt maar één uitweg:
een leven in de hel, die wordt be
schreven als de wereld waarin
wij leven. Om de hel te bereiken
plannen de twee een moord,
waarvoor ze ter dood zullen wor
den veroordeeld en ze elkaar aan
gene zijde in de armen kunnen
sluiten.
Net zoals je dit allemaal omstan
dig in een recensie moet uitleg
gen, moet dat in de film ook wor
den uitgelegd, terwijl je er in het
tweede deel van de film achter
komt dat deze hele complexe op
zet leidt naar een verhaal dat zich
laat samenvatten als: 'jongen en
meisje zijn op zoek naar de ware
liefde (en elkaar)'.
De twee jeugdige hoofdrolspelers
zijn weliswaar voortdurend in
beeld, maar krijgen toch weinig
kans om indruk te maken.
Het leven uit een dag is een film
waarin de acteurs optreden in de
schaduw van regisseur/scenarist
De Cloe. Het hele tweede deel
van de film is in split screen
(twee beelden naast elkaar) opge
nomen, waarin we de beide gelie
ven parallel volgen.
De Cloe heeft een leuke sound
track, met muziek van Novastar,
Zita Swoon en Rufus Wainw-
right, maar in een aantal scènes
waarin de muziek het over
neemt, krijgt de kijker het gevoel
dat hij in een lange videoclip ver
zeild raakt. En daar is het leven
echt te kort voor.
Het leven uit een dag
Regie: Mare de Cloe, mer Matthuijs
van de Sande-Bakhuijzen, Loïs Dols
de Jong, Hadewich Minis.
Te Zien: FiZi, Zierikzee
De indrukwekkende animatie
film Ice Age (deel I) sluit van
daag de serie kinderkinderfilms af
tijdens de kerstvakantie in de
Zeeuwse Bibliotheek in Middel
burg.
„Dit initiatief is heel goed ontvan
gen. Er zijn zes kinderfilms ver
toond. Voor vrijwel elke voorstel
ling bestond ruime belangstelling.
De entreeprijs van slechts één eu
ro heeft daar wellicht toe bijgedra
gen", vertelt een woordvoerster
van de bibliotheek.
Ice Age (regie Chris Wedge en Car
los Saldanha) wordt vertoond in
de Nederlandse versie. Duizenden
dieren trekken naar het zuiden om
de barre winter te ontvluchten.
Manfred, een eenzame, norse
mammoet, is echter op weg naar
het noorden.
Al snel ontmoet hij Sid, een zelfin
genomen en irritant luipaard. Als
zij plots een weeskindje vinden,
overtuigt Sid het luipaard ervan
dat zij samen deze mensenbaby
moeten terug brengen naar zijn fa
milie.
De voorstelling begint 10.30 uur.
door Bart van der Put
Het heeft even ge
duurd, maar met
het zesde deel van
de opmerkelijk lu
cratieve Saw serie
zijn de makers er zowaar in ge
slaagd enkele prangende actuele
kwesties centraal te stellen.
De film opent met een gruwelscè
ne waarin twee dubieuze krediet
verstrekkers aan een dodelijke val
kunnen ontsnappen. Voorwaarde
daarvoor is wel dat ze een deel
van hun eigen vlees afsnijden.
Wie letterlijk het meeste gewicht
in de schaal legt blijft leven. Saw 6
haakt niet alleen in op de Ameri
kaanse kredietcrisis, de makers
richten hun zware geschut vooral
op zorgverzekeraars die zich onder
een behandelingsvergoeding uit-
wurmen.
Dat thema komt niet uit de lucht
vallen. Booswicht Jigsaw werd in
het enerverende Saw (2004) geïn
troduceerd als een terminale kan
kerpatiënt die andere mensen de
waarde van het leven wil bijbren
gen, door ze met een wisse dood
te confronteren.
Jigsaw's eigen verscheiden stond
een voortzetting van de serie niet
in de weg, waarbij de scenario
schrijvers zich wel duidelijk in al
lerlei bochten moeten wringen
om het schip op koers te houden.
In het zesde deel zien we de door
Tobin Bell vertolkte sadist weder
om alleen in flashbacks terug. Zijn
tweede navolger mag lelijk huis
houden onder de vermaledijde
zorgverzekeraars.
Achter de schermen van de
serie wordt wel eens van
stoel verwisseld. De editor
van alle voorgangers voert dit keer
de regie, maar over de hele linie is
de personele bezetting opvallend
consistent.
Met een bebloede zaag kan men
bij productiemaatschappij TWisted
Pictures ongetwijfeld een goede
boterham beleggen, maar de vaste
cameraman, vormgevers, decor
bouwers, schrijvers en acteurs
gaan dermate routineus te werk
dat we al vijf films op rij een her
haling van zetten kunnen constate
ren.
Maar wacht: Er valt toch iets
nieuws te verwachten; het reeds
Scène uit Saw 6
aangekondigde Saw 7 zal in 3D
worden uitgebracht, zodat we de
voortslepende martelsoap door
een hele andere bril kunnen bekij
ken.
In de tweede filmeeuw wordt de
bodem pas bereikt wanneer we de
gapende leegte in drie dimensies
kunnen waarnemen.
Saw 6
Regie: Kevin Creutert
Met: Costas Mandylor, Tobin Bell,
Peter Outerbridge, Betsy Russell;
Te zien in: Antwerpen en Cent.
VLISSINGEN
CINECITY
2012: vr, za en zo 21.00 uur; A Christ
mas Carol: do 13.15 uur, vr 16.30 en
19.00 uur, za 15.00, 17.00 en 19.00 uur,
zo 11.00, 15.00, 17.00 en 19.00 uur, ma,
di en wo 16.00 uur; Alvin en de Chip
munk 2: do 11.15 en 13.30 uur, vr
12.00,14.15,16.45 en 19.15 uur, za
11.15, 13.45, 16.15 en 19.15 uur, zo
11.15,13.45 en 16.15 uur, ma, di en wo
13.45 en 16.15 uur; Anubis en de wraak
van Arghus: do 11.00 en 13.45 uur, vr
12.15, 14.15 en 16.30 uur, za en zo
11.30, 14.00 en 16.15 uur, ma, di en wo
14.00 en 16.15 uur; Arthur e.d. wraak
van Malthazard: do 11 uur, vr 12 uur, za
en zo 130 uur, wo 14 uur; Avatar: do 12
uur, vr 12.30 en 16 uur, za 12,15.15 en
18.45 uur, zo 13.30 en 16.45 uur, ma, di
en wo 13.30, 16.45 en 19 uur; Brothers:
vr t/m wo 21.15 uur; De Hel van '63: vr
17.15, 19.30 en 21.45 uur, za t/m wo
16.15,19.15 en 21.45 uur; De Storm: vr
14 uur, za en zo 12.30 uur, ma en di
13.45 uur; Hachi: vr 14.30 uur, za en zo
FINISH
De Hel van '63
13 uur, ma t/m wo 14. uur; It's Complica
ted: do 11 en 13 uur, vr 12.15, 19 en
21.45 uur, za 10.45, 16.15, 19.00 en
21.45 uur, zo 10.45, 19 en 21.45 uur, ma
13.45, 16.15, 19 en 21.45 uur, di 19.00
en 21.45 uur, wo 16.15, 19.00 en 21.45
uur; Kabouter Plop en de Kabouterba
by: do 11.00 uur, vr 12.30 uur, za en zo
11.00 en 14.45 uur, wo 14.00 uur; Komt
een vrouw bij de dokter: do 13.15 uur,
vr 14.45, 19.00 en 21.45 uur, za en zo
11.15, 13.45, 19.00 en 21.45 uur, ma
t/m wo 13.45, 19.00 en 21.45 uur; Law
Abiding Citizen: vr t/m wo 21.45 uur;
Old Dogs: do 13.30 uur, vr 14.15, 16.15
en 19.15 uur, za en zo 15.00, 17.00 en
19.15 uur, ma t/m wo 16.00 en 19.15
uur; Paranormal Activity: za 23.15 uur,
ma en di 22.15 uur; Terug naar de Kust:
vr 16.15 uur, zo 16.30 uur en di 16.00
uur; The Men Who Stare at Goats: di
14.00 en 19.30 uur; The Twilight Saga,
New Moon: zo, ma en wo 19.00 uur; Up
(nv): do 11.00 uur, vr 12.15 uur, za en zo
10.45 uur;
GOES
MERRAL
Anubis en de Wraak van Arghus: do, za
en zo 12.00, 14.00 en 16.00 uur, vr en
wo 14.00 en 16.00 uur; Avatar: do
12.30 en 15.30 uur, vr 15.30, 18.30 en
21.30 uur, za en zo 12.30, 15.30, 18.30
en 21.30 uur, ma en di 18.30 en 21.30
uur, wo 15.30, 18.30 en 21.30 uur; De
hel van '63: do 16.30 uur, vr, za en zo
16.30, 18.45 en 21.15 uur, ma en di
18.45 en 21.15 uur, wo 16.30, 18.45 en
21.15 uur; It's Complicated: vr t/m wo