17 Pas op met giften aan pa en ma H De illusie dat kopen gelukkig maakt HET ENIGE WAT IIC VAN MIJN KINDEREN KRIJG IS HOOFDPIJN, HARTKLACHTEN EN MAAGZWEREN! donderdag 31 december 2009 Je ouders hebben het niet breed, terwijl je zelf niets te kort komt. Je kunt ze wat toeschuiven. Maar doe dat nog dit jaar, anders'kost het je mogelijk een hoop extra belasting. door Irene van den Berg illustratie Ruben L. Oppenheimer TT e vader of moeder leeft van de AOW of I een eenvoudig pensioen en moet iede- I re maand de eindjes aan elkaar kno- I pen, terwijl je zelf een riant inkomen J hebt. Als kind kun je er dan voor kie zen je ouder(s) financieel de helpende hand te bieden. Maar let op: zodra je geld aan je ouders schenkt, kijkt de fiscus over je schou der mee. En vanaf komend jaar gaat het be drag dat je belastingvrij aan je ouders mag schenken fors omlaag. Bij schenkingen in familieverband gaat het meestal om (groot)ouders die geld geven aan hun (klein)kinderen. Er zijn heel wat manieren waarop mensen hun nakomelin gen fiscaal gunstig kunnen ondersteunen. Ouders mogen in 2010 hun kinderen tussen de 18 en 35 jaar bijvoorbeeld eenmalig 50.000 euro belastingvrij schenken als deze het geld gebruiken voor een studie of de aankoop van een woning. Andersom ko men de ouders er veel bekaaider vanaf. Zo dra zij in 2010 meer dan 2000 euro van hun kinderen ontvangen, kunnen zij rekenen op een aanslag van de fiscus. Dit jaar "kunnen kinderen nog 2734 euro belastingvrij aan door Sih ouders schenken. „Hiertegenover staat dat de vrijstelling nu in zijn geheel vervalt zo dra er meer dan 2734 euro wordt geschon ken. Volgend jaar blijft de eerste 2000 euro wel belastingvrij als de drempel wordt over schreden", verklaart woordvoerder Marleen van den Oetelaar van de Belastingdienst. Een schenking aan de ouders wordt dan even hoog belast als die aan een vriend of een verre neef Nu nog vallen schenkingen aan ouders, broers en zussen onder een aparte categorie. Overigens hoeft deze veran dering niet negatief uit te pakken. Op dit moment wordt een schenking aan ouders, afhankelijk van de hoogte van het bedrag, belast met een percentage tussen 26 en 53. In 2010 is een schenking die niet wordt ge daan aan kinderen of kleinkinderen en la ger is dan 118.000 euro, belast met een per centage van 30 procent, daarboven betalen ouders 40 procent belasting. Belangrijk: gehuwde personen worden voor het schenkingsrecht als één en dezelfde per soon gezien. Dit geldt zowel voor schenkin gen door, als aan gehuwde personen. Als je ouders getrouwd zijn, mag je dus maar één keer 2000 euro belastingvrij overmaken. Let er tevens op dat schenkingsbelasting ook over giften in natura geheven kan wor den. Een Nederlands koppel kreeg een forse belastingaanslag omdat het van zijn zoon le venslang het recht op gebruik van diens wo ning had gekregen tegen een zeer lage ver goeding. De fiscus zag dit als een gift van ve le tonnen. 'Je kunt je ouders natuurlijk ook geld lenen in plaats van geven. In dat geval hoeft er geen schenkingsbelasting te worden be taald. „Bij een lening geldt wel een rente- en aflossingsverplichting", waarschuwt Ron van der Bruggen van Administratiekantoor vd Bruggen. De rente moet marktconform zijn (wat banken op dat moment rekenen) om te voorkomen dat de Belastingdienst de lagere rente als schenking aanmerkt. „Als de rente onder het bedrag blijft dat je belasting vrij mag schenken, kun je deze aan het ein de van het jaar gewoon weer aan je ouders overmaken zonder fiscale gevolgen", tipt Van der Bruggen. Zitten je ouders echt aan de grond, dan geldt wellicht een schenkingsvrijstelling. „Deze kan van toepassing zijn bij schenkin gen aan iemand die niet in staat is zijn schul den te betalen", verklaart Van den Oetelaar. Ook het financieel verzorgen van 'behoefti ge' nauwe bloedverwanten kan onder de schenkingsvrijstelling vallen. „Dit dient ech ter wel aan de inspecteur voorgelegd te wor den. Deze zal het specifieke geval bekijken en beoordelen", zegt woordvoerder Marleen van den Oetelaar van de Belastingdienst. reageren? geld@wegener.nl O Alina Nubé - Domweg gelukkig in de Kalverstraat. Uitgeverij Paradigma. 16,95 euro. door Silvan Schoonhoven oe komt het dat je die pot 1 perzikkleurige Blanc de Blanc dagcrème van 45 euro niet nodig hebt, maar er toch mee bij de kassa staat? Journalist Alina Nubé schreef daar een boek over: Domweg gelukkig in de Kalverstraat. Al voelde ze zich geen shopaholic, Ali na Nubé was, net als zoveel anderen, wel een goedgelovige consument. Ze omschrijft zichzelf als een 'egoïsti sche geluksjunk', die niet beter wist dan dat geld uitgeven en blij zijn in eikaars verlengde liggen. Dus gaf ze geld uit, net als andere goedgelovige consumenten om haar heen. Vooral als volgens de verpakking sprake was van natuurlijke ingrediënten, een zui verende werking of een wetenschap pelijk bewezen effect. Op haar 30ste werd de overmaat aan prikkels ineens teveel. In één klap was ze uitgewinkeld. Ze stapte als re dacteur voor beauty- en gezond- heidstips bij damesbladen over naar de Consumentenbond. De overstap was rigoureus. Bij de Consumenten bond, toch de wereld van de product kritiek, ging ze bij zichzelf te rade. Waarom werd ze eigenlijk blij van geld uitgeven aan dingen zonder nut? Het verband tussen een fijn ge voel en een duur product is niets an ders dan een door reclame aangelegd weggetje in ons brein, realiseerde ze zich. Door een bombardement aan commerciële boodschappen zit in ons hoofd een achtbaan die bestaat uit dat soort onterechte verbanden. 'Door bewust te consumeren, stil te staan en te rationaliseren, kunnen we het aantal weggetjes kleiner ma ken, de achtbaan afbreken en ons ontdoen van de schijnwereld in ons hoofd', stelt Nubé in haar boek. Kritisch kopen, maakt het leven goedkoper, maar ook ingewikkeld. Word ik met oneigenlijke argumen ten verleid? Heb ik de shampoo van een A-merk echt nodig? Wat zit er in? Is een B-merk op een mens- en milieuvriendelijker manier gemaakt of juist niet? „Stilstaan bij alles wat je koopt, is ongelofelijk vermoeiend', aldus Nubé. 'Soms mis ik de illusies', schrijft ze. 'Ik ben iets verstandiger dan voorheen, maar het lijkt alsof de realiteit altijd een beetje onderdoet voor het aards paradijs'. In haar boek Domweg gelukkig in de Kalverstraat zet Nubé een aantal van haar ideeën over consumentenge drag op een rijtje. Dat we massaal val len voor de trucs van fabrikanten, is volgens haar vooral een vrouwenpro bleem. 'Vrouwen leven vanuit hun emoties', beweert ze. 'Zodra er emo ties in het spel zijn, verliezen we een deel van ons verstand. Overdreven gezegd: vrouwen verwarren emotie met de waarheid. Maar gevoelens zijn beïnvloedbaar en daarom zijn vrouwen ideale consumenten'. Alle marketing is emotie, dat weten de fabrikanten al heel lang. Daarom gebruiken ze zinnen als 'je moet je goed voelen' en 'het creëren van ver wenmomenten voor jezelf. Maar emoties zijn helemaal niet zo interes sant, volgens Nubé. 'Het is maar een laagje. Kijk naar mediums als Char en Derek Ogilvy. Die weten hoe emo ties werken, die brengen hun pu bliek moeiteloos in een bepaalde stemming'. En dan geloven ze alles, is de boodschap van Alina Nubé.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17