De spuiboezem hield de havens Haventje van Meyer Excursie naar herstelde eendenkooi Het Gouden Briefke naar Janse Beheer Rondleiding over landgoed Ter Hooge Brandje bij Ter Reede snel geblust J dinsdag 29 december 2009 18 De Spuikom. De Vlissingers praten erover met veel ge voel en bevlogenheid. Maar toch niet vanwege dat weel derige onkruid? In vier ver halen probeert de PZC te ontdekken wat het braaklig gende stuk grond, inge klemd tussen binnenstad en boulevard, voor de stad betekent. Aflevering 1: de ge schiedenis. door Wendy van den Hurk Oude Stad is niet zo gek gekozen als naam voor het wijk je ten noord-wes ten van het huidige stadscentrum van Vlissingen, in de omgeving van de Grote Markt. Het is de plaats waar de stad Vlis singen is ontstaan, als nederzet ting bij een natuurlijke haven waar in de middeleeuwen met vis sen een bestaan kon worden opge bouwd. Toen de Westerschelde in de der tiende eeuw veranderde van ban ken- en krekengebied in een waar dige vaarroute, werd Walcheren in eens een strategische handels plaats. Dat ontging ook de Hol landse graven niet. Floris V gaf op dracht tot het graven van havens, zodat daar omheen Nieuw-Vlissin- gen kon worden gesticht. Dat wer den tussen 1304 en 1308 de Voor haven (waar nu nog de loodsbo ten liggen) de Koopmanshaven (gedempt tot Bellamypark) en de Achterhaven (de huidige Spui straat). De havens, samen de Wes terhaven genoemd, eindigden daar waar de Kenau Hasselaarstraat kruist met de huidige Spuikom- weg. De havens stonden 'in directe ver binding met de Schelde en waren dus getijdehavens. Om ze op diep te te houden bestond toen al het systeem van de schurende wer king van water. Er was een spui- sluis nodig en een achterliggend water. Een molenwater werd dat wel genoemd, omdat op de plek van de spuisluis doorgaans een ge tijmolen werd gebouwd. Zo ook in Vlissingen, aan het eind van de tegenwoordige Molenstraat. De spuisluis zorgde ervoor dat het overtollige polderwater in zee werd geloosd. Het molenwater, dat is wat later de spuiboezem was. Het gebied werd ten noorden be grensd door de woningen van Oud-Vlissingen, ten oosten door de weg naar dat deel van de stad, ten westen door de zeedijk en ten zuiden door het Gasthuis- en het Sint Quintinsbolwerk. Bij vloed liep het water het molen water in. Bij eb gingen de sluisdeu ren open en liep het water terug. Dan kon men het molenrad laten draaien door de kracht van het wa ter dat werd gespuid. Het op diep te houden van het kanaal verliep nooit vlekkeloos. Bovendien stonk het er, naar verluidt, als de pest. Met Vlissingen als handelsstad' liep het voorspoedig en meer havens werden gegraven: de Nye Haven (1443, wat later de Vissershaven werd), de Pottehaven (1581, ten oosten van de Vissershaven) en de Dokhaven (1618, op het huidige Scheldeterrein). Van de vesting werken die volgden, bleef het mo lenwater een belangrijk onderdeel uitmaken. Echter, de functie ver dween. Dat voorzag men al in de eerste helft van de negen tiende eeuw, toen er plan nen werden gemaakt voor het aan leggen van de spoorweg en het gra ven van een Kanaal door Walche ren. Ook een nieuw haventje met sluisdeuren, dat het water uit de spuiboezem rechtstreeks in de Westerschelde kon lozen, kwam van de tekentafel. In 1870 werd dat voltooid. En inderdaad: nog geen veertig jaar later werden de Achter haven en Koopmanshaven ge dempt. In de beginjaren van de vorige eeuw bleef Vlissingen groeien. Toch werd de spuiboezem niet op geofferd. Wel werd het gebied inge sloten door bebouwing en vrijwel aan het zicht onttrokken. De bouw van de sluizen in 1869. foto gemeentearchief Vlissingen OOSTKAPELLE Staatsbosbeheer houdt vandaag, een excursie naar eendenkooi Slik- kebosch in Oostkapelle. Deze kooi is de enige op Walcheren en de eni ge in Nederland met vijf vangpij- pen. Slikkebosch is de afgelopen ja ren door vrijwilligers in oude luis ter hersteld. De excursie begint om 14.00 uur bij het hek van de kooi aan de Vroonweg. Deelname is gratis. Aan melden voor 12 uur bij boswachter Karei Leeftink, telefoon 06-10943647. AAGTEKERKE Het Middelburgse schildersbedrijf Het Gouden Briefke uit Middel burg is overgenomen door J.M. Jan- se Beheer BV uit Aagtekerke. Hans van Iwaarden van het Gou den Briefke blijft wel werkzaam binnen zijn bedrijf. Het overgenomen schildersbedrijf blijft onder de huidige naam voort bestaan, maar is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als dochteronderneming van J.M. Jan- se Beheer BV onder de naam Janse Schilders Middelburg BV. MIDDELBURG Het Zeeuwse Landschap houdt morgen een rondleiding over het landgoed Ter Hooge in Middelburg. Een natuurgids vertelt dan over de geschiedenis van dit landgoed, de boomsoorten en de vogels die hier voorkomen. De excursie begint om 14.00 uur vanaf de parkeerplaats te genover kaasboerderij Pitteperk aan de Breeweg in Middelburg. Kos ten zijn twee euro per persoon, voor kinderen tot 16 jaar één euro. Donateurs van Het Zeeuwse Land schap mogen gratis mee. VLISSINGEN In verpleeghuis Ter Reede in Vlis singen heeft gistermorgen brand gewoed in een kantoorruimte. Daar was een elektrische kachel in brand gevlogen. Nadat een brand melder was afgegaan sloot de Be drijfshulpverlening de ruimte di rect af en werden de omliggende kamers ontruimd. De gealarmeer de brandweer wist het vuur snel te doven. Niemand raakte bij de brand gewond. De schade bleef be perkt tot wat brand- en rookschade in de kantoorruimte. MEEST GELEZEN 1Weer brand station Arnemuiden 2. Automobilist rijdt door na ongeval 3. Kerstballen in Oranjezon (foto) STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl In de jaren dertig liet burgemees ter Van Woelderen er een eilandje aanleggen, om het gebied in de zo mer wat aantrekkelijker te maken. En om mensen aan het werk te krijgen; het was de tijd van de werkverschaffing. De aanleg kostte een ton in guldens. De oude dokter Van Dijk, die des tijds op de boulevard woonde, her innert zich nog de arbeiders die door de modder ploeterden. „Ze moesten een stalen damwand plaatsen. Eerst lieten ze de Kom leeg pompen, later kwam het wa ter er weer in. Ik heb ze nog paling zien vangen." Met het invoering van de Delta wet, en de verzwaring en aanleg van een nieuwe zeewering, was het definitief gedaan met de func tie van de spuiboezem. Het gebied werd voor het grootste deel met zand opgespoten en kwam vrij voor een nieuwe bestemming. De Spuikomweg werd aangelegd, net als de tijdelijke parkeerplaats. Al thans, tijdelijk, zo was het be doeld. Bij de nieuwe uitwaterings sluis hoorde een sluiswach terwoning. Naar de eerste bewoner ervan is het haventje ver noemd. Aarnout Meyer (1822-1886) was dijkwerker in Rit- them, toen hij in 1861 door het Pol derbestuur Walcheren werd be noemd tot dijkwachter. Een tijde lijke betrekking, zolang het bagge ren duurde, waarmee hij honderd gulden per jaar verdiende. En die Meyer uiteindelijk tot zijn dood heeft uitgeoefend. Hoewel in 1938 de Boulevard Ban- kert werd doorgetrokken, bleef het Haventje van Meyer bestaan. Een 42 meter lang hek moest de front zijde beschermen. Pas in de jaren zeventig is het haventje in het dijk- lichaam verdwenen. De zware fun deringen voor de afvoergeul liggen echter nog steeds onder de bebou wing. Het Haventje van Meyer leeft nog altijd voort in de herinne ringen van Vlissingers. Zelfs ge meentearchivaris Adri Meerman weet te verklappen dat hij als kind met zijn vriendjes via het haventje naar de zee zwom. Stiekem, want het mocht niet. „En het was ook nog eens levensgevaarlijk. Je haal- de je overal aan open."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 20