25 manana van Zeeland Verfijnde muzikaliteit en warme sfeer maandag 28 december 2009 door Rolf Bosboom Maak het niet te moei lijk, zoek er niet te veel achter. Vlak na de pauze van zijn ein- dejaarsshow 2009 relativeert Mai- kel Harte zelf wat hij te zeggen heeft. Hij wil vooral - en dat lukte hem gistermiddag in de Stads schouwburg in Middelburg uitste kend - het publiek amuseren. „Je vindt het leuk of je vindt het niet leuk." Het is de derde keer dat Harte het jaar afsluit op het podium. In 2007 ging het om een dappere maar niet in alle opzichten even geslaag de poging. Vorig jaar toonde hij duidelijk progressie en inmiddels is Harte de ervaren cabaretier, die precies weet wat het publiek van hem verwacht. Geen hoogdraven de boodschap dus, geen afgewo gen eindbalans van het jaar, geen pretentieuze rode draad. Zelfs de ti tel van het programma, Stoverij, de musical, blijkt tamelijk willekeurig gekozen. De actualiteit speelt eigenlijk maar een bescheiden rol. Veel, al dan niet Zeeuwse, onderwerpen passe ren weliswaar de revue, maar wor den vaak slechts aangestipt. Van de declaraties van voormalig poli tiechef Fup Goudswaard tot cof feeshop Checkpoint en het dotter centrum tot de griepprik. Even is Harte opvallend actueel, als hij het heeft over de problemen met de Noord-Zuidlijn, waardoor Amster dam nog steeds open ligt. „Vol gens mij dacht Al Qaida: laten we maar doorvliegen naar Detroit, want hier valt voor ons geen eer meer aan te behalen." Een enkele keer is hij venijnig scherp. Nadat hij Tholen 'het Noord-Ierland van Zeeland' heeft ziek uit de jaren '70 en '80. Bar American, 20:30 uur. Antwerpen Pippi Langkous zet de boel op stelten: fa miliemusical. Arenbergschouwburg 17.00 uur. Antwerpen Samson Gert Kerstshow: met mede werking van het Samson orkest en Samson ballet. Koningin Elisabethzaal 11.15, 14.00 en 17.00 uur. FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Alvin en de Chipmunks: 13.30 en 16.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 18.30 en 21.30 uur; Avatar: 15.30, 18.30 en 20.45 uur; Anubis en de wraak van Arghus: 13.45 en 16.00 uur; Plop en de kabouterbaby: 13.45 uur; Te rug naar de kust: 18.45 uur; 2012: 20.45 uur; genoemd, vergelijkt hij Zeeuws- Vlamingen met Palestijnen 'die aan de Israëliërs moeten betalen om door de tunnel te mogen'. Harte blijft doorgaans vooral dicht bij zichzelf, bij Zeeuws-Vlaande- ren, het Zeeuwse dialect, zelfs als hij het bijvoorbeeld heeft over het Darwinjaar. „Soms denk ik als ik mensen uit West-Zeeuws-Vlaande- ren hoor praten: zouden die wel geëvolueerd zijn?" Er zit altijd een soort nostalgie in zijn teksten, een hang naar de tijd 'waarin het leven nog overzichte lijk was', naar sudderende sukade- lappen, naar de periode waarin de PZEM en de veerboten nog beston den. Tegelijkertijd zegt Harte zich zorgen te maken om het vaak ach terhaalde beeld dat buiten de pro vincie van Zeeland leeft, bijvoor beeld als het gaat om Koninginne dag. „Na 'Apeldoorn' dacht men: laten we volgend jaar maar naar Zeeland gaan, want daar kan echt niets gebeuren." De liedjes, opnieuw begeleid door De Hasten (gitarist Willem Ver- buyst, toetsenist Frank van den Berge en drummer Ivo de Zeeuw), gaan vaak over alledaagse zaken - een hulpvaardige buurman, de stij gende prijzen, de hapjes op een verjaardag - en Harte weet het pu bliek er vaak meteen mee aan te spreken. Zo slaagt hij erin de hele zaal binnen enkele minuten het weinig subtiele refrein van Kus m'n kloten te laten meezingen. Zo als hij ook de toeschouwers mee neemt in een gecombineerde Mi chael Jackson/Elvis Presley-med ley, inclusief geheupwieg en een aanzet tot een Moonwalk. Harte eindigt met een opnieuw treffende typering van de Zeeuwse volksaard, samengebald in de zin snede 't Komt allemaal goed. „Dat is het manana van Zeeland." Dat wordt later nog eens collectief zin gend bevestigd. In de toegift komt Kapitein Rooi- bos voorbij. Onvermijdelijk, want het publiek verwacht het en Harte weet dat. Het wordt een wat flau we variant, maar hij komt ermee weg. Moeiteloos en overtuigend. Maikel Harte speelt zijn eindejaarsshow vandaag in het Ledeltheater in Oost burg en morgen en woensdag in het Scheldetheater in Terneuzen. Alle voor stellingen zijn uitverkocht. Couples retreat: 13.45 uur; It's complica ted: 16.00, 18.45 en 21.15 uur. GOES Merral, Anubis en de wraak van Arghus: 12.00, 14.00 en 16.00 uur; Avatar: 12.30, 15.30, 18.30 en 21.30 uur; De hel van '63: 16.30, 18.45 en 21.15 uur; It's Complicated: 19.15 en 21.45 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 19.00 uur; The twilight saga, new moon: 21.15 uur; Alvin en de Chipmunks: 12.00, 14.15 en 16.30 u; Plop en de kabouterba by: 11.30 en 13.30 uur. MIDDELBURG Schuttershof, De Storm: 20.00 uur. TERNEUZEN View, De hel van '63: 20.15 uur; Avatar: 13.15, 16.30 en 20.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 20.30 uur; It's complicated: 16.00 en 20.15 uur; Al- Jaap Kooi en Marianna Racz. foto Peter Nicolai vin en de Chipmunks: 14.00 en 16.15 uur; Anubis en de wraak van Arghus: 13.45 en 16.00 uur; Kabouter Plop en de kabouterbaby: 13.15 uur. VLISSINGEN CófieCity, A Christmas carol: 15.00, 17.00 en 19.15 uur; 2012: 21.30 uur; Al vin en de Chipmunks: 11.15,13.45 en 16.15 uur; Anubis en de wraak van Arg hus: 11.30,14.00, 16.15 en 19.15 uur; Arthur en de wraak van Malthazard: 13.00 uur; Avatar: 12.00, 15.15, 18.45 en 22.00 uur; Brothers: 21.00 uur; De hel van '93: 19.30 en 22.00 uur; De Storm: 10.45 uur; Hachi: 13.00 uur; It' s Complicated: 11.15, 16.30,19.15 en 22.00 uur; Kabou ter Plop en de kabouterbaby: 11.00, 13.00 en 14.45 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 14.00, 19.00 en 21.45 uur; Law abiding citizen: 21.45 uur; Old dogs: 15.00, 17.00 en 19.00 uur; Paranormal activity: 23.10 uur; The twi light saga, new moon: 16.30 uur; Up (nl): 10.45 uur. door Jeanette Vergouwen Het bijwonen van een concert op tweede kerstdag is voor velen tijdens de feestdagen een aangename afwisseling. Vele muziekliefhebbers kwamen naar het recital in de reeks Open Haard Concerten. Pianist Jaap Kooi heeft al verschillende keren in deze serie de jonge violist Mathieu van Bel len begeleid. Kooi is een begena digd pianist en het was fijn dat hij deze keer een groot deel van het programma als solist optrad. Hij had het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Hij vertolkte drie tech nisch moeilijke werken en wist met zijn soepele wijze van spelen en zijn gevoel voor stijl het pu bliek te overtuigen. „Elke keer als ik hier speel denk ik: wat is die vleugel toch een mooi in strument (een Steinway uit 1936), de klank is prachtig en vol." Kooi begon het recital met de Variations sérieuses opus 54 van Felix Mendels- sohn-Bartholdy. Een juweel van een werk met een chromatisch, hartstochtelijk thema en zeventien variaties. Deze variaties zijn heel verschillend van karakter en deze verschillen kwamen door de trans parante vertolking goed uit. Of het nu een dynamische, stevige, vloeiende, staccato gespeelde, vir tuoze of poëtische variatie was, het kwam allemaal over. Interes sant waren de variaties in canon- vorm en de fugatische passages. De laatste variatie, waarin het the ma duidelijk terugkomt, met een virtuoze finale, kreeg een bijzonde re invulling. Schubert schreef een halfjaar voor zijn dood enkele pianocomposities die Brahms redigeerde en die uitge geven werden onder de titel Drei Klavierstücke (D 946). Brahms schrapte enkele passages. Zowel het eerste (Allegro assai) als het tweede (Allegretto) deel kent een rondovorm. De muziek is Schuber- tiaans, met vrolijke ontspannen re freinen en zwaarmoedige, sombe re coupletten. De coupletten uit MUZIEK Open Haard Concert Werken van Mendelssohn, Schu bert, Chopin en Van Beethoven. Door Jaap Kooi (piano) en Marian na Racz (viool). Gehoord zaterdag 26 december in Porgy en Bess Terneuzen. deel twee doen sterk denken aan de sfeer van de liedcyclus Winter- reise. In deel 3 (Allegro) werden de vele modulatie en de ingewikkelde ritmiek goed in de verf gezet. Kooi eindigde zijn solo-optreden met de Ballade nr. 1 in g van Chopin. Een typisch gepassio neerd en virtuoos werk, met veel snelle loopjes, een vracht aan no ten en virtuoze intervallen. De vin gervlugheid van Kooi is bewonde renswaardig, maar de techniek is bij hem wel ondergeschikt aan de muzikale interpretatie. Na de pauze kroop Kooi in de rol van de begeleider die stimuleert en ondersteunt. De Kreutzersonate van Ludwig van Beethoven is een compositie die grote eisen stelt aan zowel de violist als de pianist. Marianna Racz en Jaap Kooi zijn goed op elkaar ingespeeld en de vertolking van deze Beethoven- compositie was de bekroning van een recital van hoge kwaliteit en verfijnde muzikaliteit. De toon werd meteen gezet in de plechtige introductie. Het snelle daarop volgende deel kreeg een energieke invulling en de drama tiek werd prima onderstreept. Het Andante con variazione met een poëtisch thema en vier heel aparte variaties toonde duidelijk dat de partijen van viool en piano even waardig aan elkaar zijn. De kleine versieringen werden subtiel ge bracht en de trillers en de staccato passages kregen een brede onder steuning in de pianopartij. Het slotdeel Presto met een magistraal slot werd knap gespeeld. Dit prach tige, uitgebalanceerde werk kreeg een droomvertolking. foto's Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27