25
manana van Zeeland
Verfijnde muzikaliteit
en warme sfeer
maandag 28 december 2009
door Rolf Bosboom
Maak het niet te moei
lijk, zoek er niet te
veel achter. Vlak na
de pauze van zijn ein-
dejaarsshow 2009 relativeert Mai-
kel Harte zelf wat hij te zeggen
heeft. Hij wil vooral - en dat lukte
hem gistermiddag in de Stads
schouwburg in Middelburg uitste
kend - het publiek amuseren. „Je
vindt het leuk of je vindt het niet
leuk."
Het is de derde keer dat Harte het
jaar afsluit op het podium. In 2007
ging het om een dappere maar
niet in alle opzichten even geslaag
de poging. Vorig jaar toonde hij
duidelijk progressie en inmiddels
is Harte de ervaren cabaretier, die
precies weet wat het publiek van
hem verwacht. Geen hoogdraven
de boodschap dus, geen afgewo
gen eindbalans van het jaar, geen
pretentieuze rode draad. Zelfs de ti
tel van het programma, Stoverij, de
musical, blijkt tamelijk willekeurig
gekozen.
De actualiteit speelt eigenlijk maar
een bescheiden rol. Veel, al dan
niet Zeeuwse, onderwerpen passe
ren weliswaar de revue, maar wor
den vaak slechts aangestipt. Van
de declaraties van voormalig poli
tiechef Fup Goudswaard tot cof
feeshop Checkpoint en het dotter
centrum tot de griepprik. Even is
Harte opvallend actueel, als hij het
heeft over de problemen met de
Noord-Zuidlijn, waardoor Amster
dam nog steeds open ligt. „Vol
gens mij dacht Al Qaida: laten we
maar doorvliegen naar Detroit,
want hier valt voor ons geen eer
meer aan te behalen."
Een enkele keer is hij venijnig
scherp. Nadat hij Tholen 'het
Noord-Ierland van Zeeland' heeft
ziek uit de jaren '70 en '80.
Bar American, 20:30 uur.
Antwerpen
Pippi Langkous zet de boel op stelten: fa
miliemusical.
Arenbergschouwburg 17.00 uur.
Antwerpen
Samson Gert Kerstshow: met mede
werking van het Samson orkest en
Samson ballet.
Koningin Elisabethzaal 11.15, 14.00 en
17.00 uur.
FILMS
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Alvin en de Chipmunks:
13.30 en 16.00 uur;
Komt een vrouw bij de dokter: 18.30 en
21.30 uur; Avatar: 15.30, 18.30 en 20.45
uur; Anubis en de wraak van Arghus:
13.45 en 16.00 uur;
Plop en de kabouterbaby: 13.45 uur; Te
rug naar de kust: 18.45 uur; 2012: 20.45
uur;
genoemd, vergelijkt hij Zeeuws-
Vlamingen met Palestijnen 'die
aan de Israëliërs moeten betalen
om door de tunnel te mogen'.
Harte blijft doorgaans vooral dicht
bij zichzelf, bij Zeeuws-Vlaande-
ren, het Zeeuwse dialect, zelfs als
hij het bijvoorbeeld heeft over het
Darwinjaar. „Soms denk ik als ik
mensen uit West-Zeeuws-Vlaande-
ren hoor praten: zouden die wel
geëvolueerd zijn?"
Er zit altijd een soort nostalgie in
zijn teksten, een hang naar de tijd
'waarin het leven nog overzichte
lijk was', naar sudderende sukade-
lappen, naar de periode waarin de
PZEM en de veerboten nog beston
den. Tegelijkertijd zegt Harte zich
zorgen te maken om het vaak ach
terhaalde beeld dat buiten de pro
vincie van Zeeland leeft, bijvoor
beeld als het gaat om Koninginne
dag. „Na 'Apeldoorn' dacht men:
laten we volgend jaar maar naar
Zeeland gaan, want daar kan echt
niets gebeuren."
De liedjes, opnieuw begeleid door
De Hasten (gitarist Willem Ver-
buyst, toetsenist Frank van den
Berge en drummer Ivo de Zeeuw),
gaan vaak over alledaagse zaken -
een hulpvaardige buurman, de stij
gende prijzen, de hapjes op een
verjaardag - en Harte weet het pu
bliek er vaak meteen mee aan te
spreken. Zo slaagt hij erin de hele
zaal binnen enkele minuten het
weinig subtiele refrein van Kus
m'n kloten te laten meezingen. Zo
als hij ook de toeschouwers mee
neemt in een gecombineerde Mi
chael Jackson/Elvis Presley-med
ley, inclusief geheupwieg en een
aanzet tot een Moonwalk.
Harte eindigt met een opnieuw
treffende typering van de Zeeuwse
volksaard, samengebald in de zin
snede 't Komt allemaal goed. „Dat
is het manana van Zeeland." Dat
wordt later nog eens collectief zin
gend bevestigd.
In de toegift komt Kapitein Rooi-
bos voorbij. Onvermijdelijk, want
het publiek verwacht het en Harte
weet dat. Het wordt een wat flau
we variant, maar hij komt ermee
weg. Moeiteloos en overtuigend.
Maikel Harte speelt zijn eindejaarsshow
vandaag in het Ledeltheater in Oost
burg en morgen en woensdag in het
Scheldetheater in Terneuzen. Alle voor
stellingen zijn uitverkocht.
Couples retreat: 13.45 uur; It's complica
ted: 16.00, 18.45 en 21.15 uur.
GOES
Merral, Anubis en de wraak van Arghus:
12.00, 14.00 en 16.00 uur; Avatar: 12.30,
15.30, 18.30 en 21.30 uur;
De hel van '63: 16.30, 18.45 en 21.15
uur; It's Complicated: 19.15 en 21.45
uur;
Komt een vrouw bij de dokter: 19.00
uur; The twilight saga, new moon: 21.15
uur; Alvin en de Chipmunks: 12.00,
14.15 en 16.30 u; Plop en de kabouterba
by: 11.30 en 13.30 uur.
MIDDELBURG
Schuttershof, De Storm: 20.00 uur.
TERNEUZEN
View, De hel van '63: 20.15 uur; Avatar:
13.15, 16.30 en 20.00 uur;
Komt een vrouw bij de dokter: 20.30
uur;
It's complicated: 16.00 en 20.15 uur; Al-
Jaap Kooi en Marianna Racz.
foto Peter Nicolai
vin en de Chipmunks: 14.00 en 16.15
uur; Anubis en de wraak van Arghus:
13.45 en 16.00 uur; Kabouter Plop en de
kabouterbaby: 13.15 uur.
VLISSINGEN
CófieCity, A Christmas carol: 15.00,
17.00 en 19.15 uur; 2012: 21.30 uur; Al
vin en de Chipmunks: 11.15,13.45 en
16.15 uur; Anubis en de wraak van Arg
hus: 11.30,14.00, 16.15 en 19.15 uur;
Arthur en de wraak van Malthazard:
13.00 uur;
Avatar: 12.00, 15.15, 18.45 en 22.00 uur;
Brothers: 21.00 uur; De hel van '93:
19.30 en 22.00 uur; De Storm: 10.45
uur; Hachi: 13.00 uur; It' s Complicated:
11.15, 16.30,19.15 en 22.00 uur; Kabou
ter Plop en de kabouterbaby: 11.00,
13.00 en 14.45 uur;
Komt een vrouw bij de dokter: 14.00,
19.00 en 21.45 uur; Law abiding citizen:
21.45 uur; Old dogs: 15.00, 17.00 en
19.00 uur;
Paranormal activity: 23.10 uur; The twi
light saga, new moon: 16.30 uur; Up (nl):
10.45 uur.
door Jeanette Vergouwen
Het bijwonen van een
concert op tweede
kerstdag is voor velen
tijdens de feestdagen
een aangename afwisseling. Vele
muziekliefhebbers kwamen naar
het recital in de reeks Open Haard
Concerten. Pianist Jaap Kooi heeft
al verschillende keren in deze serie
de jonge violist Mathieu van Bel
len begeleid. Kooi is een begena
digd pianist en het was fijn dat hij
deze keer een groot deel van het
programma als solist optrad. Hij
had het zichzelf niet gemakkelijk
gemaakt. Hij vertolkte drie tech
nisch moeilijke werken en wist
met zijn soepele wijze van spelen
en zijn gevoel voor stijl het pu
bliek te overtuigen.
„Elke keer als ik hier speel denk ik:
wat is die vleugel toch een mooi in
strument (een Steinway uit 1936),
de klank is prachtig en vol." Kooi
begon het recital met de Variations
sérieuses opus 54 van Felix Mendels-
sohn-Bartholdy. Een juweel van
een werk met een chromatisch,
hartstochtelijk thema en zeventien
variaties. Deze variaties zijn heel
verschillend van karakter en deze
verschillen kwamen door de trans
parante vertolking goed uit. Of het
nu een dynamische, stevige,
vloeiende, staccato gespeelde, vir
tuoze of poëtische variatie was,
het kwam allemaal over. Interes
sant waren de variaties in canon-
vorm en de fugatische passages.
De laatste variatie, waarin het the
ma duidelijk terugkomt, met een
virtuoze finale, kreeg een bijzonde
re invulling.
Schubert schreef een halfjaar voor
zijn dood enkele pianocomposities
die Brahms redigeerde en die uitge
geven werden onder de titel Drei
Klavierstücke (D 946). Brahms
schrapte enkele passages. Zowel
het eerste (Allegro assai) als het
tweede (Allegretto) deel kent een
rondovorm. De muziek is Schuber-
tiaans, met vrolijke ontspannen re
freinen en zwaarmoedige, sombe
re coupletten. De coupletten uit
MUZIEK
Open Haard Concert
Werken van Mendelssohn, Schu
bert, Chopin en Van Beethoven.
Door Jaap Kooi (piano) en Marian
na Racz (viool).
Gehoord zaterdag 26 december
in Porgy en Bess Terneuzen.
deel twee doen sterk denken aan
de sfeer van de liedcyclus Winter-
reise. In deel 3 (Allegro) werden de
vele modulatie en de ingewikkelde
ritmiek goed in de verf gezet.
Kooi eindigde zijn solo-optreden
met de Ballade nr. 1 in g van
Chopin. Een typisch gepassio
neerd en virtuoos werk, met veel
snelle loopjes, een vracht aan no
ten en virtuoze intervallen. De vin
gervlugheid van Kooi is bewonde
renswaardig, maar de techniek is
bij hem wel ondergeschikt aan de
muzikale interpretatie.
Na de pauze kroop Kooi in de rol
van de begeleider die stimuleert
en ondersteunt. De Kreutzersonate
van Ludwig van Beethoven is een
compositie die grote eisen stelt
aan zowel de violist als de pianist.
Marianna Racz en Jaap Kooi zijn
goed op elkaar ingespeeld en de
vertolking van deze Beethoven-
compositie was de bekroning van
een recital van hoge kwaliteit en
verfijnde muzikaliteit.
De toon werd meteen gezet in de
plechtige introductie. Het snelle
daarop volgende deel kreeg een
energieke invulling en de drama
tiek werd prima onderstreept. Het
Andante con variazione met een
poëtisch thema en vier heel aparte
variaties toonde duidelijk dat de
partijen van viool en piano even
waardig aan elkaar zijn. De kleine
versieringen werden subtiel ge
bracht en de trillers en de staccato
passages kregen een brede onder
steuning in de pianopartij. Het
slotdeel Presto met een magistraal
slot werd knap gespeeld. Dit prach
tige, uitgebalanceerde werk kreeg
een droomvertolking.
foto's Lex de Meester