Jan Jaap gaat uit van de grap G Jan Jaap van der Wal verzorgt dit jaar voor de tweede maal de oudejaarsconference. Op 31 december neemt hij op tv het afgelopen jaar door. Het wordt een combinatie van zware verhalen en luchtige grappen, door Mike Peek r*m m media@wegener.nl J media j| 024-3650570 lSS.1 Donderdag 24 december 2009 Jan Jaap van der Wal. foto David van Dam Hoewel Jan'Jaap van der Wal zijn eerste oudejaarsconferen ce, Onderbewust uit 2007, een heel goed theaterprogramma vond, was hij minder tevreden over de vertaalslag naar televisie: „Er zat een duidelijke lijn in de voorstelling, maar als je op oudejaarsavond halverwege inscha kelde, kon je het moeilijk volgen." Daar is dit jaar beter rekening mee gehouden. Voor de vorm van Lek ker hard lachen met oliebollen heeft Van der Wal zich laten inspireren door Roem, een boek van Daniel Kehlman: „Dat bestaat uit negen losse verhalen, maar in ieder ver haal komt wel iets van het vorige terug. Zo heb ik de oudejaarsconfe rence ook opgebouwd. Voor de goede verstaander hebben de grap pen die ik vertel wel met elkaar te maken, maar het zijn vooral losse blokken. Daardoor kun je op televi sie makkelijker instappen." Gevraagd naar hét beeld of verhaal van 2009, denkt Van der Wal lang na. Hij komt uit bij de aanslag op Koninginnedag. „De politieagente die als eerste bij de auto van Karst T. aankwam, zei in een interview dat ze vooral boos was, omdat de mooie dag werd verstoord. Dat is ergens wel ontroerend, want het geeft het beeld van een idyllisch land waar dat soort dingen nooit gebeuren. Maar dat is Nederland niet meer. We zijn een grote spe ler in de wereld aan het worden en het is naïef te denken dat we daar niet de lasten van zullen on dervinden. Ook bij ons zullen er aanslagen plaatsvinden en mensen doordraaien. Daar moeten we ons bij neerleggen." Op andere vlakken is de naïviteit al aan het verdwijnen, ziet Van der Wal. „Ik denk dat de val van DSB heel goed is geweest. Mensen snap pen nu dat meer dan 6 procent rente wel kan, maar dat je dan in een gevaarlijke constructie terecht komt. Er vindt een soort normali sering plaats. Je zet je geld niet meer zomaar op een internetbank uit IJsland of Wognum." Een belangrijk thema in de oudejaarsconference is de tendens dat iedereen elkaar nadoet. Een tendens die volgens Van der Wal gevoed wordt doordat jonge men sen nauwelijks de tijd krijgen dro men, talenten en ambities te ont wikkelen. „Programma's als Idols suggereren dat je er binnen twee maanden moet staan, omdat je er anders naast zit. Maar dat is hele maal niet zo. Ik ben al tien jaar be zig en pas nu voel ik me helemaal op mijn plaats. Als je die tijd niet krijgt, is het logisch dat je naar an deren kijkt, in plaats van naar je zelf" Ook aan de programmering van theaters merkt de cabaretier dat 'soundmixen' populair blijft. „An nie Schmidt moet postuum nog flink binnenlopen. ]e ziet alleen maar voorstellingen als la Zuster, Nee Zuster. En Albert Verlinde is vast al bezig met een musical over Ramses Shaffy. Theaters klagen dat ze weinig jonge mensen trek ken, maar dat is logisch als je al leen dat soort voorstellingen aan biedt. Laat het nou eens over deze tijd gaan, joh." Dat is aan Van der Wal wel toever trouwd. Die ene politicus waar ie dereen altijd over praat, ontbreekt natuurlijk niet. „Ook Wilders heeft goed gekeken naar anderen om te zien wat werkt en wat niet. Daarom maakt hij geen fouten. Hij gebruikt retoriek om steeds ri diculere dingen te zeggen." Van der Wal gelooft echter niet dat Wilders over tien jaar nog een prominent figuur is. „Hij komt nooit met concrete voorstellen, omdat hij weet dat hij daar op afge rekend wordt. Maar dat kan hij niet eeuwig volhouden. Ik denk dat de democratie in Nederland nog wel net zo sterk is dat we dat niet accepteren." Daarmee is niet gezegd dat hij voor de toekomst rustiger politiek vaarwater ver wacht. „De tegenstem is altijd po pulair geweest en Wilders schept misschien wel een klimaat voor nóg extremere figuren. Dan wordt het echt eng." Van der Wal schuwt de zware ver halen bepaald niet, toch voelt zijn tweede oudejaarsconference wat luchtiger aan dan de eerste. „Het lijkt misschien niet altijd zo, maar het uitgangspunt voor alles wat ik vertel, is de grap." Jan Jaap van der Wal: lekker hard lachen met oliebollen, 31 decem ber, Nederland 1, 22.05 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl IIS' Ijlfl f®si mi BAANTJER in de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD een slopender baan dan die van tv-recher- cheur. Maigret, Morse, Frost, der Kommissar en De Cock: ze krij gen geen rust van hun fans. Ook niet nadat ze al jaren geleden hun laatste moord opgelost hebben en hun allerlaatste glas rode wijn, gro te pint ale, schnapps of cognacje thuis achterover hebben geslagen. Steeds moeten de kijkbuismoord- oplossers op herhaling. Opnieuw de pijp in de mond stoppen, een cryptogram oplossen, een vet broodje met ketchup in de mond proppen of proberen een ouder wets hoedje in een keer aan de haak van de kapstok in het politie bureau te gooien. De Cock met ceeoooceekaa. Zo hoorde van 1995 tot 2006 zowat heel Nederland Piet Romer zich in de politieserie Baantjer voorstellen als de wat knorrige, inspecteur die Amsterdam moordvrij probeerde te maken. Baantjer was een van de populair ste tv-series in Nederland.Oer- Hollands was het. Geen wilde ach tervolgingen in snelle auto's schokkende scènes met bloederig geweld en bijtende dialogen, zoals je in Amerikaanse misdaadseries ziet. Evenmin subtiele plots, waar bij de kijker uit geraffineerd ge monteerde shots zijn juiste conclu sies meent te kunnen trekken. De Cock is geen master of suspense. Misdaad verwart, schopt de goede orde in de war. Daar houden wij Nederlanders niet van. Wij zijn ge steld op overzichtelijkheid en net te stoepen, niet op gerotzooi en lij ken op straat. Baantjer speelt daar handig op in. Hoe verwarrend de moord ook is, die aan het begin van de uitzending wordt j De Cock en zijn hulpje Vledder lossen via een overzichtelijk aantal rituelen elke misdaad op. Het mooiste van Baantjer vond ik altijd de slotscène. Hollandser kon het niet. Aan de ronde eettafel bij De Cock thuis, legt de rechercheur aan zijn goeiige en meelevende vrouw uit waarom en hoe de da der de moord heeft gepleegd. On der het schemerlicht van de lamp boven de tafel knusjes nippend van een glaasje cognac en hap pend van een blokje kaas, een plak je worst of een bitterballetje. De opgeluchte kijker wordt nog een laatste slotbeeld van Amsterdam in nachtelijke rust gegund, waarbij de mondharmonica van Toots Tielemans alle spanning weg blaast. 'Oogjes dicht, snaveltjes toe'. Baantjer, het was net de Fabel tjeskrant, maar dan voor volwasse nen. Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87