Geslaagde io uit donderdag 24 december 2009 Op zoek naar het bes te wat Zee land op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik 'Blokken 2' doorNicoOut van de Zeeuwse Kunstkring in de Vleeshal, Middelburg. Een jaarlijks fenomeen en de enige tentoonstelling die ook tijdens de kerstdagen geopend is. De titel verwijst naar de in richting. De lelijke schotten van weleer zijn verdwenen en in plaats daarvan staan er - behalve consolesc - blokken, waar in plateaus voor ruimtelijk werk zijn in gebouwd. Dat leidt tot een evenwichti ge presentatie. Diverse benaderingen en thema's zijn vertegenwoordigd. Foto grafie heeft zich daarin nadrukkelijk een plaats verworven. Naast verwonde ring en schoonheid vind ik ook het spel met illusie en werkelijkheid en iro nie, lijden en vervreemding. Dat laatste speelt de hoofdrol in de in drukwekkende bijdrage van Erlend Stei- ner, een jonge schilder uit Goes. Altijd staat in zijn werk één personage cen traal. 'Dineke' is een vróuw die op haar knieën tegen een paal aanhangt waar omheen gewoonlijk schaars geklede danseressen hun verleidelijke kunsten vertonen. Steiner toont het tegendeel van een extraverte show: een vrouw die zich van ons afwendt en zich in de kale ruimte nauwelijks staande kan houden. Een beeld van eenzaamheid. Ongemakkelijk oogt ook het fotografi sche zelfportret van Johan Klein: niet meer dan twee diagonaal in de compo sitie geplaatste, angstige ogen. Ook uit prachtige foto-tekst combinaties van Robert Schilder spreekt angst en pijn. De vervreemdende foto's van weelderi ge vegetatie die Elsje van Ree maakte en van tekens en bladgoud voorzag, zijn beklemmende metaforen voor de onmacht je te verstaan met jezelf en de wereld om je heen. In een paar lijnen weet Marja de Lange het verlangen naar eeuwig geluk en de onmacht dat te bereiken samen te brengen, terwijl Jan de Heer in subtiele, abstracte goua ches het gevecht zich de ruimte toe te eigenen verbeeldt. Fotograaf Hajo Hoff mann duikt in het verleden en confron teert me met oude cartes de visite, die hij in geraffineerde composities ver werkt. Zo neemt hij me mee in de fic tieve levensloop van mensen uit het be gin van de 20ste eeuw, de tijd dat oor log en onzekerheid het lot bepaalden. Geschiedenissen staan ook centraal in de wandkleden van Els van Baarle. Met batik en zeefdruktechniek stelt ze com plexe composities samen waarin de combinatie tekst, kleur, textuur een me lancholische stemming oproepen. Con fronterend is de bijdrage van Ben Ga me die in een expressief schilderij met collage-elementen erotiek als een dwin gend mechanisme etaleert waar je als mens minder zeggenschap over hebt dan je zou denken of willen. Zo raken al deze werken op een of andere ma nier aan wie of wat je als mens bent. Daarnaast is er ook ruimte voor het spel. (an Kettelerij houdt van de steen die hij bewerkt, net als Cobi Boone. Het lukt Kettelerij om zijn liefde voor marmer en Toscane in een klein beeld samen te brengen dat op het eerste ge zicht abstract oogt maar dan het golvende landschap oproept met hier een daar op een heuveltop een huis. Boone toont gaaf uitgevoerde stillevens, en speelt zo met de spanning tussen werke lijkheid, materiaal en verbeelding. Renee Mink doet dat ook Sjaak de Wit: knap in haar 'doekense- bosje om. rie'. Bij Saskia Eggink gaat het meer om de idee: zij maakt as semblages van plastic kinderspeelgoed waar in ze ironisch voor on ze tijd kenmerkende fenomenen aanstipt, van regeldrift tot file leed. De schilderijen van Sjaak de Wit ver kennen vormen van waarnemen, beleven en weergeven. Figura- Ik ben een tie, abstractie en con cept komen ingenieus samen, net zoals in de collages van Margeet Leijdekker. In haar fotografische collages komt Christel Wijland tot een verrassend samenspel tussen muziek, de inspiratie en beeld. Veel sterker dan de saaie werken die ik onlangs in Terneuzen zag. Een derde lijn die door de tentoonstel ling betreft de relatie mens-natuur. Miems van Citters geeft in verf, brons en steen vaardig vorm aan haar liefde voor mens en dfer én voor het metier waarvan zij zich bedient. Ook Fransje van der Swan brengt bekwaam een ode aan de natuur. Een meer geabstraheer de benadering is te vinden bij Anneke Coppoolse. Vogels, dijken en grassen vereenvoudigt zij tot vormen die door ritmisch herhalen beweging of groei uit drukken. Conny Umbgrove en Goos Verwoest nemen dijken en paalhoof den tot startpunt van abstracte compo sities. Ik vind ze soms wat vlak uitge voerd en zie liever de materieschilde rijen van Rijnhard Schregardus die zo wel landschappelijk als abstract te bele ven zijn, maar waarin ondanks een ze kere ingetogenheid meer gebeurt als het gaat om lijn, kleur, vorm en tex tuur. Het lukt Leen van Duivendijk ook me mee te voeren en stil te blijven staan bij de losjes maar raak gepenseel de wateroppervlakken, maar zijn Stad huis Middelburg is verrassender en spannender. De Zeeuwse Kunstkring zet met deze tentoonstelling weer een stap vooruit en toont over het alge meen goed werk dat ergens over gaat. Wie met kerst de deur uit wil en de tijd neemt voor een bezoek kan prima in de Vleeshal terecht. Blokken 2, Zeeuwse Kunstkring, Vleeshal, Markt, Middelburg. T/m 3 januari 2010. Dagelijks 11.00 - 17.00 uur. 1e Kerstdag en Nieuwjaarsdag 12.00 - 17.00 uur. Hajo Hoffmann: zone S. Teja van Hoften Teja van Hoften brengt als slot van de reeks 'Een mens' vloerbeelden en werk op papier waarin zij men selijk leven plaatst in de grote con text van de natuur. Subtiel en op roepend tot verwondering over de verscheidenheid en kwetsbaarheid van leven. T/m 3/1 2010 De Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. 25 en 26/12 en 1/1 gesloten. Portretten uit Streek Schilders, tekenaars en fotografen tonen diverse benaderingen van het portret: van een minutieuze tot een expressieve weergave, van poëtisch tot verhalend. De mensen die zijn geportretteerd komen uit de streek, de kunste naars meestal ook. T/m 2/1, 2010. Raadskelder, Groote Markt 1, Sluis. Za t/m wo. 14.00-17.00 uur. Arte Piccolleza Hoofdzakelijk Zeeuwse kunste naars tonen toegankelijk werk in diverse disciplines. Zeelandschap pen, kleurige en fantasierijke objec ten, ingetogen keramiek, expressie ve tekeningen en vrolijke textiele werken vormen de collectie. T/m 3/1 2010. Arte Piccolleza Kunstsalon, Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Gevarieerde openingstijden op: www.artepiccolezza.nl. Jan Delauré Jan Delauré onderzoekt de schil derkunst op basis van beelden uit de massamedia. Met een virtuoze techniek roept hij geladen voorstellingen op die betrekking hebben op angst, dood en erotiek: een zoektocht naar het zijn. Kunst van hoog niveau. T/m 9/1 2010, Freeman Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en zo. 13.00 - 18.00 uur. Leendert van der Pool Leendert van der Pool schilderde onder de titel Weerskanten van de Rivier vanaf een reis op een rijnaak een serie vergezichten. Het schip speelt steeds een rol in de liefdevol en gedetailleerd geschil derde voorstellingen. T/m 31/1 2010, Gallery Maritime, Gortstraat 43, Middelburg. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur, ook open op de Ie zondag van de maand, 2e Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 70