zeeland 123
Mogelijk
doorstart
pendelbus
Heksenketel stapt
opnieuw naar rechter
Geen files meer voor
sluizen in Terneuzen
Spoorzoneproject in
Goes stapje verder
Svanen verandert Vlissingse skyline
MIDDELBURG Mortiere-ZEP-centrum
Heemkundige website
genomineerd voor prijs
Met paard en wagen
door natuur en tijd
dinsdag 22 december 2009
door Theo Giele
MIDDELBURG - Connexxion praat
met de winkeliers van de binnen
stad, Woonboulevard Mortiere en
het ZEP over een doorstart van de
pendeldienst. Wanneer de pendel
bus gaat rijden is nog niet duide
lijk, maar zeker is wel dat het geen
gratis dienst zal blijven.
De bestaande gratis busdienst tus
sen het transferium bij de woon
boulevard en het centrum vervalt
per 1 januari. Het is een van de be
zuinigingsmaatregelen die de ge
meente Middelburg heeft geno
men voor 2010 en de volgende ja
ren.
Het voornemen van Connexxion
en de drie betrokken winkeliersor
ganisaties is om voor het begin
van het toeristenseizoen een nieu
we pendeldienst in het leven te
roepen. De besprekingen hierover
zijn volgens woordvoerster Wilma
Koevermans van Connexxion nog
in een 'zeer pril stadium'. Dat
wordt bevestigd door Henk Boers
van de Vereniging Ondernemers
Middelburg (VOM).
Duidelijk is wel dat er geen sprake
meer kan zijn van een gratis pen
deldienst. Van de gebruiker zal
een bijdrage in de kosten worden
gevraagd. En dat geldt ook voor de
Middelburgse ondernemers, aldus
Boers. De verdeling van de kosten
is een belangrijk onderdeel van de
gesprekken die momenteel ge
voerd worden. Naast Connexxion
en de ondernemers is hierbij ook
de gemeente betrokken.
Ook over de route wordt gespro
ken. Boers zou graag zien dat de
pendeldienst vanaf de Mortiere,
via ZEP en de nieuwe N57 en de
parkeervoorziening aan de Oostzij
de van de stad naar het Damplein
zou rijden. De N57 gaat pas over
een jaar open, dus voor 2010 is de
ze route nog geen optie. Ook is
nog niet duidelijk waar straks aan
de oostzijde van de stad gepar
keerd gaat worden. De uitkomsten
van een grote studie naar het par
keren worden binnenkort bekend
gemaakt. De gratis pendeldienst
vanaf de Mortiere naar de binnen
stad begon in september 2005. Het
was één van de voorwaarden die
de winkeliers uit de binnenstad
hadden gesteld aan de vestiging
van de MediaMarkt op de woon
boulevard. De gemeente stak jaar
lijks 65.000 euro in de dienst.
VLISSINGEN - Het is geen drijvende bok, maar een zoge
naamd hefschip van 102,57 meter lang, 71,80 meter
breed, en bijna 100 meter hoog met een hefvermogen
van 8700 ton. De Svanen, die een aantal dagen in de
Vlissingse Buitenhaven lag, trok in ieder geval direct de
aandacht. Het gigantische schip veranderde tijdelijk de
door Emile Calon
VEERE - Minicampings zijn geen
concurrenten van elkaar. Daarom
kunnen minicampings als De Hek
senketel in Veere ook geen be
zwaar maken tegen de toestem
ming van de gemeente aan andere
minicampings om uit te breiden.
Dat stellen de bezwarencommissie
en het Veerse college van B en W.
De Heksenketel en de gemeente
zijn al geruime tijd in een aantal
juridische geschillen verwikkeld.
Vooral omdat het bedrijf niet mag
uitbreiden van het gemeentebe
stuur. De Heksenketel pikt dat niet
en vecht nu de uitbreiding van
een aantal andere minicampings
aan.
De Heksenketel is onlangs door de
bezwarencommissie van de ge
meente Veere in het ongelijk ge
steld. Het dagelijks bestuur van de
gemeente neemt het standpunt
over als het gaat over de concurren
tieverhoudingen tussen de mini
campings. De Heksenketel laat het
daar niet bij zitten en stapt op
nieuw naar de bestuursrechter om
het besluit van het college van B
en W aan te vechten.
Juridisch adviseur A. van Leeuwen
van De Heksenketel schrijft in zijn
bezwaarschrift dat als minicam
pings geen concurrenten van el
kaar zouden zijn, ze het hele jaar
door voor honderd procent vol
zouden zitten. Ook verwijst hij
naar een notitie van de gemeente
waarin staat dat de meer traditio
neel ingestelde minicampings in
het middengebied van de gemeen
te inmiddels effect merken van de
uitbreiding van de minicampings
in de kustzone. Wanneer de zit
ting plaatsvindt is niet bekend.
skyline van de stad. De Svanen wordt nu ingezet voor
het vervoeren van 56 stalen buizen die nodig zijn voor
de fundering van het windpark Belwind. Dat park komt
voor de kust van Zeebrugge en zal straks ruimte bieden
aan tien windturbines. Het enorme schip is maandag
weer richting Zeebrugge vertrokken. foto Ruben Oreel
door Wout Bareman
TERNEUZEN
De website van de Heemkundige
Vereniging Terneuzen (HVT) dingt
mee naar de Geschiedenis Online
Prijs 2009. Het Historisch Nieuws
blad heeft de site genomineerd in
de categorie Historische Verenigin
gen. De twee andere genomineer
den zijn de sites Tussen Vecht en
Eem en het Westfries Genoot
schap. De uitslag is op 27 januari.
OOSTKAPELLE
Wie woensdag 23 of 30 december
Terra Maris in Oostkapelle wil be
zoeken, kan ook een ritje maken
met een paardentram van Sjaco de
Visser. Zo krijgt het verhaal over
de ontstaansgeschiedenis van het
Zeeuwse landschap een extra di
mensie.
De tram rijdt van 13.30 tot 15.30
uur. Aanmelden is nodig.
www.terramaris.nl
TERNEUZEN - Rijkswaterstaat en de
binnenschippers zijn niet ontevre
den over het gebruik van een reser
veringslij st voor de binnenvaart-
sluis in Terneuzen. De regeling
werd in mei bij wijze van experi
ment ingevoerd na klachten van
schippers over de lange wachttij
den voor de Oostsluis.
De files bij de eerste schutting van
zes uur zijn sindsdien verleden
tijd. Dat heeft deels te maken met
de crisis, maar op ochtenden dat
het druk is, blijkt het systeem
goed te werken, stelde verkeersma-
nager Eric Luca. Gemiddeld ma
ken per dag twee tot zes schepen
gebruik van de regeling. Volgens
Luca brengt het systeem de schip
pers een beetje extra rust. Ze we
ten immers de avond voordien
(vanaf 18.00 uur kunnen ze zich al
melden) waar ze de volgende och
tend aan toe zijn. Het stimuleert
bovendien een meer planmatig va
ren. Als het aanbod van schepen
straks weer aantrekt, wórdt de si
tuatie opnieuw geëvalueerd. Luca
verzekerde de schippers, die wars
zijn van al te veel opgelegde regel
tjes, dat het niet de bedoeling is de
reserveringslijst uit te breiden naar
andere drukke momenten op de
dag.
GOES - Hoe de verkeersafwikkeling
bij een tunnel op de plek van de
spoorwegovergang aan de Van Her-
tumweg in Goes plaatsvindt, is
nog in onderzoek. Het college van
B en W geeft voorlopig de voor
keur aan een tracé door Stations
park. Daarmee blijft het parkeerter
rein van de Agrimarkt bereikbaar.
De tunnel is onderdeel van het
Goese spoorzoneproject. Een onge
lijkvloerse kruising bij het spoor
past in het streven de noord-zuid
verbinding te verbeteren. De huidi
ge spoorwegovergang is tijdens de
spits een blokkade, waardoor snel
files ontstaan. Het college zet in
op de bouw van een bovengrond
se betonnen bak, die van Kloetin-
ge tot aan het station loopt. De
bak moet de overlast van het goe
derenvervoer indammen.