cultuur 127 Rik Mol vereerd met cultuurprijs zijn De goedkoopste autoverzekering BenZeker van Nederland? BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg! Toneel moet ook weer niet té echt maandag 21 december 2009 Bi H8BHHBMIM zijn ondoorgrondelijke darmen spijsverteert tot er onfrisse macht overblijft? Is dat de (grote) boodschap? Wie het niet precies weet, bevindt zich in goed gezelschap. Ook Arthur Miller (die van De dood van een koop manvond het stuk onduidelijk en heeft het daarom ooit bewerkt. Dat waren nog eens tijden, toen, in 1882. Het impressionisme beschimpt, het toneel gecensureerd. Ibsen werd in zijn vaderland miskend, en moest in Duitsland in het ge niep triomferen. Zijn werk kon pas vanaf 1889 in Berlijn op de 'Freie Bühne' (een be sloten vereniging) gespeeld worden. De ge moederen liepen op, en dat zoiets vandaag de dag niet meer gebeurt, is de keerzijde van al de vrijheid die wij wel hebben. Gene reert vrijheid onverschilligheid? Arie de Mol heeft zelf niet gekozen, en hij plaatst ons evenmin voor de keuze. Er zitten in Ibsens werk heel veel tijdgebonden elementen. Die heeft hij gelukkig - heel inventief en ook creatief - weggepoetst. Er zit in dat werk ook iets tijdloos. Hier: de vraag naar wat te doen als een compromis niet mogelijk is. Als die vraag al wordt gehoord, dan wordt er door Toneelgroep Maastricht in ieder ge val niet lang gezocht naar het antwoord. Deze week is meestal het dieptepunt van het lopende seizoen, zeker hier in Zeeland. Veel verder dan een kerstshow en wat samenzang ko men we meestal niet. Binnenklauterende kerstmannen en duizenden lichtjes langs dakgoten, raampartijen en in winterse voor tuinen bevestigen een voor mij onbegrijpe lijke hang naar het cliché. Ik moet even afha ken. Binnenskamers wordt natuurlijk wel gerepeteerd. Ik ga verslag doen van één zo'n proces, verslag van de laatste weken vóór een echte ouderwetse première, zonder try-out. door Rolf Bosboom GOES - Jazztrompettist Rik Mol (25) heeft al veel prestigieuze prij zen in ontvangst mogen nemen. Toch beschouwde hij het zaterdag als een grote eer om de Culturele Prijs Goes aan de prijzenkast te kunnen toevoegen. „Ik vind altijd het belangrijkste wat mijn directe omgeving ervan vindt. En ik kom hier vandaan, ben hier geboren, heb hier op school gezeten, hier ge studeerd. Daarom is het onwijs bij zonder voor mij dat ik deze prijs heb gekregen." De prijs wordt om de twee jaar uit gereikt aan mensen uit de gemeen te Goes met bijzondere culturele verdiensten. Deze keer waren er dertien kandidaten voorgedragen, maar voor de jury was de keuze niet moeilijk. „Rik stak met kop en schouders boven de rest uit", zei Marlize Laport, jurylid en voor zitter van de Culturele Raad Goes, bij de prijsuitreiking in 't Beest. Mol kreeg daar een speciaal ver vaardigd, imposant kunstwerk van Wim Bakker overhandigd. In het juryrapport wordt de muzikant Rik Mol gaf, nadat hij de prijs in ontvangst had genomen, een kort concert met zijn nieuwe band. foto Willem Mieras omschreven als een 'toptalent'. „Zijn muziek kenmerkt zich door de veelzijdigheid en het toepassen van crossovers met hiphop, house, funk et cetera. Dit wordt door ve len, jong en oud, gewaardeerd. Door zijn muziek levert hij een be langrijke aan het culturele kli maat." Dat laatste moet vooral ook natio naal én internationaal worden op gevat. Veelzeggend is dat de prijs, die al in het voorjaar werd toege kend, nu pas kon worden uitge reikt vanwege Mols overvolle agen da. Zo heeft hij net een intensieve tournee door Zuid-Amerika achter de rug. Mol werd in 't Beest toegesproken door Jan Hut, regiodirecteur van de Zeeuwse Muziekschool, waar hij zijn eerste lessen volgde. Hut heeft diens muzikale prestaties na dien met bewondering gevolgd. „Rik heeft zich onderscheiden in de jazz op een wijze die daar ook echt iets aan heeft toegevoegd." De trompettist bracht enkele jaren geleden zijn eerste eigen album uit: What's on tonight?! Binnen kort verschijnt de opvolger. De lan cering ervan gaat gepaard met een tournee met zijn nieuwe band, met onder anderen Hammond-vir tuoos Sven Figee en drummer Os car Kraal (Anouk). Na de prijsuit reiking trad Mol daar zaterdag voor het eerst mee op. O Video van de prijsuitreiking en het optreden op www.pzc.nl. GOES Merral, Anubis en de wraak van Arhus: 12.00, 14.00,16.00 en 19.00 uur; Avatar: 12.30, 15.30, 18.30 en 21.30 uur; It's complicated: 19.15 en 21.45 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 19.00 en 20.45 uur; The twilight saga, new moon: 21.00 uur; Alvind en de Chipmunks: 12.00, 14.15 en 16.30 uur; Plop en de kabouter baby: 11.30 en 13.30 uur; TERNEUZEN View, De hel van '63: 15.45 en 20.15 uur; Avatar: 13.30,16.30 en 20.00 uur; Terug naar de kust: 18.30 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 20.30 uur; The twi light saga, new moon: 20.45 uur; Alvin en de Chipmunks: 14.00 en 16.15 uur; Anu bis en de wraak van Arghus: 13.45 en 16.00 uur; Plop en de kabouterbaby: 14.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Avatar: 12.00, 15.15, 18.45 en 22.00 uur; Brothers: 19.30 uur; De hel van '63: 11.00, 14.00, 16.30,19.30 en 22.00 uur; 2012: 21.30 uur; A Christmas carol: 14.45, 17.00 en 19.15 uur; Alvin ne de Chipmunks: 11.00, 13.45 en 16.15 uur; Anubis en de wraak van Araghus: 11.00, 14.00 en 16.15 en 19.00 uur; Art hur en de wraak van Malthazard(nl): 11.00 en 13.00 uur; Hachi: 13.45 en 16.15 uur; Kabouter Plop en de kabouter baby: 11.00, 12.30 en 15.00 uur; Komt een vrouw bij de dokter: 16.30, 19.15 en 21.45 uur; Law abiding citizen: 22.00 uur; Paranormal activity: 22.00 uur; Terug naar de kust: 21.30 uur; The twilight saga, new moon: 19.00 uur; Up (nl): 10.45 en 12.45 uur. door Willem Nijssen Het vooruitzicht van een toneel stuk over 'een genadeloze wereld waarin financiële belangen de dienst uitmaken' maakte mij moe en lusteloos. Dat meldde ik vorige week. Dat was ook zo, en soms is het wel eens verstandig om naar je lichaam te luiste ren. Want dat levert altijd wel een verras send inzicht op. Hoewel... Inzicht? Opleveren? Eerder herin nert het aan iets. Maakt het iets wakker wat je eigenlijk toch al wist. Namelijk, dat toneel ook weer niet té echt moet zijn. Wie mid den in een beurscrisis zit, loopt meestal niet al te warm voor zo'n gewetenloze toneelwe reld vol financiële belangen. Dat komt te dichtbij; toneel moet een beetje afstand hou den. Ik herinner mij naturalistische voorstel lingen van Een vijand van het volk (uit 1882), met zwaar tafelende en hevig redetwisten de mannen in donkere vertrekken, en écht, naar zoiets keek ik deze keer bepaald niet uit. Het was alsof regisseur Arie de Mol gedach ten kon lezen. Hij heeft dat donkerbruine plaatje volledig overgeschilderd. Strakke ijle lijnen, felle kleurige vlakken, moderne pop. Anekdotische personages, hilarische mo menten, lachwekkende situaties. Ibsen zelf twijfelde nog („Ik aarzel nog steeds of ik het een komedie of een drama moet noemen", schreef hij aan zijn uitgever). Maar Toneel groep Maastricht weet het zeker: dit moet gebracht worden als een komedie. Humor creëert de afstand tussen een al te alledaag se (en niet zo leuke) werkelijkheid en het beeld dat we daarvan willen krijgen. Een klein provinciestadje heeft veel te dan ken aan een onlangs geopend kuurbad. Dok ter Stokman is er de geneesheer-directeur. Hij ontdekt dat het bronwater verontreinigd is en dat het de gezondheid van de badgas ten bedreigt. Dat moet geopenbaard en bij slap bestuur aangeklaagd worden. De vrije onafhankelijke pers en de 'compacte meer derheid' vinden dat ook. Maar als blijkt dat zijn ontdekking rampzalige gevolgen heeft voor de plaatselijke economie, keert héél de gemeenschap zich tegen de dokter. En be paald niet vriendelijk. Een zuiver geweten, dat niet wil wijken voor de aandrang om het met de waarheid niet zo nauw te nemen. Ik neem aan dat we dat eigenlijk moeten waarderen in de man. En toch is de dokter niet de held van het stuk. Er zijn trouwens in heel het stuk geen hel den. De meesten zijn lafaards. ...En ééntje is er stom... is dat de strekking? Of er getuige van zijn, hoe gemakkelijk de pers de feiten vergeet en liever achter de publieke opinie aanloopt. Draait het daar allemaal om? Dat de politiek gulzig idealen verslindt en in Scène uit Ibsens Een vijand van het volk, door Toneelgroep Maastricht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69