spectrum 10 Nationale identiteit Eén op de drie Afrikanen lijdt honger. De Zuid-Sudanese Agnes Achan is een van hen. Eionger is haar hele leven een terugkerende pijn. Zaterdag 19 december 2009 STANDPLAATS door Cees van Zweeden Om de zoveel maanden valt 'Le Char a Boeufs' (De Ossenwagen) op de deurmat, een bescheiden blad over de historie van mijn dorp. Saint Nom La Breteche is een plaatsje van niets, op 10 kilometer van Versailles, maar het heeft wel zijn eigen geschiedenis- tijdschrift In het decembernummer een ver haal over een huwelijk, voltrokken op 29 april 1810, tussen een 27-jarige soldaat uit het keizerlijke leger en een 18-jarige schone. Wat het huwelijk vermeldenswaardig maak te, was dat het door Napoleon was georkes treerd. De keizer besloot dat zesduizend mi litairen, die allen hun sporen verdienden in minstens één campagne, recht hadden op een vrouw. Die bruid werd door de gemeenteraad aangewezen. Het is nu ondenkbaar zijn dat president Sarko- zy meisjes laat aanwijzen. Vergele ken daarbij zou het dragen van een boerka een teken van verlichting zijn. Frankrijk is de laatste tweehonderd jaar behoorlijk veranderd. De pastoor rijdt niet meer zwartgerokt op een Solex en wie nog een alpinopet wil zien, moet De Ossenwagen open slaan. Op één foto telde ik er dertien. En er is een boerka of wat bijgeko men, Frankrijk telt immers 2,5 mil joen moslimvrouwen. Als het aan Sarkozy ligt, wordt dit accessoi re verboden. „Het probleem van de boerka is een pro bleem van de vrijheid en waardigheid van de vrouw. De boerka is een symbool gM van onderdanigheid." Voor de boerka, vinden ook veel burgers, is in Frankrijk geen plaats. Onduidelijk is waaruit de nationale identi teit dan wel bestaat Om een antwoord te vinden, lanceerde minister Besson van Im migratie een onderzoek, waarin burgers wordt gevraagd op een website te defi niëren wat 'Frans zijn' betekent. Iemand no teerde: 'Om Frans te zijn, moet je een alpi nopet dragen, een baguette onder je arm hebben en altijd arrogant zijn'. Zo zijn er wel meer clichés te lezen. En som mige daarvan kloppen ook wel. Maar over het algemeen laat Frankrijk zich niet in cli chés beschrijven. Ik heb zeven jaar van mijn leven in dit land gewoond, en nog nooit ie mand met een alpinopet op zijn hoofd ge zien. Er is ook nog nooit een vos voor mijn wielen overgestoken. 'Frans zijn betekende tijdens de oorlog: je bevrijden van de nazi's', schreef een ander. 'Het zal in de toekomst betekenen: leren sa men te leven." Maar zelfs dat is onzin. Fransen leven al eeu wen samen met niet-Fransen. Zoals een op schrift boven het etnografische museum in Parijs zegt: 'On est tous des immigrants' (We zijn allen immigranten). Sarkozy werd twee jaar geleden in de media geprezen omdat hij twee immigrantendoch ters in de regering benoemd had. Die opwin ding was curieus, hij is immers zelf de zoon van een Hongaarse immigrant En meer dan dat. Volgens een Slowaakse expert is Sarko zy van zigeunerafkomst: de zoon van een Hongaarse immigrant met Indisch bloed. De aandachtige lezers van De Ossenwagen weten dat het lelieblanke Frankrijk waar de racist Jean-Marie Le Pen van droomt, nooit heeft bestaan. Het decembernummer had ook een verhaal over de drie dorpelingen die in de nadagen van de oorlog op laagharti ge wijze door de nazi's waren geëxecuteerd. Een van hen was Nowaski, de zoon van een Poolse mijnwerker. Gestorven voor Frank rijk. tekst er foto's llona Eveleens oms wordt het zwart in mijn ogen. Als later het licht terugkomt, kan ik weer j staan." Beeldend beschrijft V de analfabete, Agnes Achan, hoe ze af en toe flauwvalt. De oorzaak is honger. Zo lang ze zich kan herinneren, maakt honger deel uit van haar leven. „Maar deze keer is het erger dan ooit." Agnes is een Zuid-Sudanese. Ze leeft in Gemmeiza, een dorp idyllisch gelegen langs de oever van de Witte Nijl. Een van de weinige wegen van Zuid-Sudan loopt langs de plaats. Tot twee maanden geleden had Achan net als haar buren maïs, gierst en groente op haar akkertje staan. Ze bezat een koe en een paar geiten die in de buurt graasden. Nu zijn haar gewassen verbrand en haar dieren gestolen. De daders zijn Dinka-nomaden. Al eeuwen bestaan er af en toe conflicten over weidegronden tussen de herders en het Mundari-boerenvolk waartoe Achan behoort. „Vroeger werd de ruzie uitgevoch ten zonder dat er veel doden vielen. Maar deze keer stierven veel mensen en werden onze eigendommen verbrand. Ik bezit niets meer dan mijn kleren", merkt ze op. Ze sloft langzaam naar een open plek in het dorp. Op de zanderige grond tekent zich een cirkel af waarbinnen een paar potscherven liggen. „Hier stond mijn huis." Er is niets overgebleven dan wat stoffige grond van haar lemen tiikul met rieten dak. Overal in het dorp zijn soortgelijke cirkels of ingestorte, ronde huizen te zien. Achan pakt mijn hand en trekt me mee naar de rivieroever, niet ver van haar vroe gere huis. Ze wijst op vissen die af en toe in het water te zien zijn. Voedsel binnen handbereik. Maar ze kan er niet bij. „Ik kan niet vissen en heb geen hengel. Ik heb ook geen geld om een vis te kopen. Ik kan er alleen maar naar kijken." Gemmeiza ligt 120 kilometer van Juba, de Zuid-Sudanese hoofdstad. De regering bracht geen voedselhulp en ook kwam er geen steun van de meer dan honderd ver schillende internationale hulporganisaties die allemaal in Juba een kantoor hebben. „Na twee maanden moeten ze allemaal wel weten dat wij niets te eten hebben. Misschien zijn ze te bang om hier te ko men, want af en toe wordt er nog gevoch ten", zegt Achan. De laatste weken wordt ze 's morgens wak ker met pijn in haar maag. „Het is een kramp die een ziek gevoel geeft. Alles trekt van binnen samen." Ze schuifelt naar een grote vijgenboom aan de rand van het dorp. Ze plukt een van de groene vruch ten. De vijg heeft een zure smaak. „Het ver jaagt de ergste hongerpijn. Maar de vruch ten zijn steeds moeilijker te vinden om dat iedereen in het dorp ze plukt." Ook drinkt ze veel Nijl- water in een Zoals in veel andere van Afrika is het ook in Gemmeiza, het dorp in Zuid-Sudan waar Agnes Achan woont, armoe troef.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 98