Gezeur aan de schooldeur spectrum 8 Volgens leraren zijn kinderen soms monsters, volgens ouders heilige boontjes. Aan de deur van het schoollokaal wordt menig strijd gestreden. Zeuren ouders te veel of communiceren scholen slecht? Zaterdag 19 december 2009 door Mayke Calis en Annemieke Kooper illustratie Frank Muntjewerf spectrum@wegener.nl soms hun eigen problemen op hun kinde ren. Daarom zijn ze soms zo volhardend." David Kranenburg, directeur van basis school Caleidoscoop in Almere, vindt dat scholen ook zelfkritisch moeten zijn. „Ze praten over wiskundig rekenen, interactief voorlezen. Geen ouder weet dan nog waar het over gaat. We zetten van alles in de eta lage, behalve het onderwijs zelf" Kranen burg is ook projectleider Actief Ouder schap, een initiatief dat ouders meer wil be trekken bij onderwijs. „Ouders worden am per betrokken bij het onderwijs. Sommi gen denken dan: 'wat doen jullie voor ach terlijks. Leer ze liever een staartdeling'." Ouders en leraren moeten samen optrek ken, dan houdt het gezeur ook eerder op, denkt Kranenburg. Scholen vinden het vaak eng ouders erbij te betrekken, weet hij. „Ze denken dat een ouder een op dracht anders uitlegt dan zij en dat het kind dan in de war raakt. Gek, als je weet dat een kind meer thuis is dan op school. Als school heb je dus maar weinig invloed op het leerproces van een leerling." Toch herkent Kranenburg dat sommige ouders onredelijk zijn. „Ouders moeten al tijd een drempel over als ik ze iets 'verve lends' over hun kind vertel. Vaak ontken nen ze eerst, vooral leerproblemen." Uit onderzoek blijkt dat het klagen van ouders vaak terecht is, zegt onderwijskun dige Frederik Smit van het Expertisecen trum Ouders School en Buurt, opgericht door onderzoeksbureau ITS en verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Een half jaar geleden is het Expertisecen trum opgericht om in kaart te brengen hoe ouders, scholen en opvang met elkaar omgaan. Veel scholen communiceren slecht met ouders,'stelt. Smit. Verwachtin gen zijn niet goed op elkaar afgestemd. Als kinderen op school worden aangemeld, moeten scholen volgens Smit uitgebreider de tijd nemen om de wederzijdse verwach tingen af te stemmen. „Niet alleen een schoolgids geven en zeggen: Tees die thuis maar eens goed door'. Want die informa tie zijn ouders na een maand vergeten." Veel scholen hebben op papier staan hoe het allemaal moet, maar voeren dat in de praktijk amper uit, zegt Smit. „Juist in het begin is het belangrijk te weten wat je van elkaar kunt verwachten. Sommige ouders willen meer dan anderen op de hoog te worden gehouden van de vor deringen van hun kind. Probeer dat te organiseren, bijvoor beeld via een interactieve website, waarin ouders een eigen inlogcode krijgen. Of organiseer inloopochten den, waarbij ouders de handen uit de mouwen steken." Docenten moeten vol gens Smit de tijd krijgen gesprekken met ouders aan te gaan. Soms moeten ze scholing krijgen in betere communicatie met ouders. Daar wordt vaak te wei nig aandacht aan be steed in de opleidin gen. Hij weet zeker: „Het betaalt zich terug in minder zeurende ouders en meer samen werking met het thuisfront." De naam van Tanja de Kort, Jasper en Ella zijn om privacyredenen gefingeerd. TT asper is druk, loopt andere kinderen I in de weg en kan zich niet concentre- I ren. Juf Tanja de Kort wil hem be- I spreken in een team van deskundi- gen, met daarin een schoolarts, een w logopedist en soms een psycholoog. Ouders moeten daar toestemming voor geven, maar Jaspers ouders weigeren. „Mijn kind hoeft niet naar de psycholoog", briest de vader. „Hij is doodnormaal." Later ontdekt De Kort dat de ouders bang zijn dat er een dossier over Jasper wordt aangelegd, dat hem als een 'strafblad' zijn leven lang achtervolgt. Ouders in de clinch met school: het komt vaak voor. Leraren vinden dat ouders geen oog hebben voor hoe zij met de kinderen omgaan. Ook zou den ouders niet inzien dat hun schatjes op school anders zijn dan thuis. Ouders claimen steeds meer en zijn tegen woordig veeleisender, stelt Robert Sikkes van de Algemene Onderwijsbond. „Straf ten ouders hun kind vroeger als die zich misdroegen en de meester optrad, nu ko men ze verhaal halen. In sommige geval len met geweld." Globaal zijn er twee soorten ouders, zegt Presley Bergen, docent, ouder en bestuur der van de stichting Beter Onderwijs Ne derland (BON). De beter opgeleiden die het beste voor hun kind willen en vinden dat docenten daarin moeten volgen. En de lager opgeleiden, die verkeerde ideeën heb ben van wat een school biedt. „Die zien school als een opvanghuis, waar ze kinde ren zonder ontbijt heen sturen. Als de school er wat van zegt, worden ze boos." Toch leidde de toegenomen spanning tus sen ouders en school niet tot meer klach ten bij de officiële klachtencommissies. Sik kes: „De onvrede zit vooral in het stadium daarvoor: het gezeur aan de deur." De Kort zegt dat er veel tijd gaat zitten in communicatie met ouders over misverstan den. Zo was er een moeder die een klasge noot van haar dochter Èlla (4) van aanran ding en verkrachting beschuldigde. Ella, he lemaal zindelijk, had weer in haar broek geplast. Ze vertelde haar moeder dat de klasgenoot haar in haar kruis gegrepen had. De ouders waren in alle staten en eis ten dat de jongen overgeplaatst werd. De gesprekken met school verliepen vijandig. Ella's verhaal bleek volgens de school niet te kloppen, maar de ouders bleven erbij dat de jongen moest worden overge plaatst. De school weigerde. Uiteindelijk werd Ella overgeplaatst. In de nieuwe klas gedraagt ze zich-nog net zo ongeremd en grenzeloos als voorheen. „Ouders verdie pen zich vaak slecht in school en hoe kin deren zich kunnen ontwikkelen. Op ouder avonden met dat thema komen ze niet op dagen, ze weten zogenaamd alles al." Marcel Klaverkamp van het Aletta Jacobs College in Hoogezand heeft als directeur zo'n vier a vijf keer per jaar direct met on tevreden ouders te maken. Niet veel op een school van 1.500 leerlingen, vindt hij. „Iedereen heeft het recht te klagen, zolang dat in redelijkheid gebeurt. Ik heb liever dat ze naar mij komen, dan dat ze op ver jaardagen hun gal spuwen." Ook hij kent de bezorgde, soms onredelijke ouders. Een ouder die Klaverkamp het meest bijbleef, is de man die opkwam voor zijn dochter, die zou worden gepest. „Hij werd heel on redelijk, terwijl het probleem volgens de dochter al was opgelost. Meisjes kunnen kattig en hard zijn tegen elkaar. Terwijl ze elkaar het ene moment het leven zuur ma ken, vallen ze elkaar even later lachend in de armen. Uiteindelijk bleek dat pa zelf op school was gepest. Ouders projecteren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96