haven in zicht Overslag Zeeland Seaports zit weer in de lift Uitbreiding Scaldiahaven gaat nieuwe fase in Zeeland Seaports Zeeland Seaports wordt zelfstandig bedrijf Port Authority Tweede jaargang - nummer 4 De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bij drage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Na jaren van groei heeft ook Zeeland Seaports, net als de omringende Europese zeehavens, te maken met een terugval in de overslag van goederen. Oorzaak hiervan is de economische crisis. Havens merken altijd direct de gevolgen van een economische teruggang. Er worden minder producten verkocht en dit leidt tot minder transport van grondstoffen en goederen. Een belangrijke graadmeter voor een Zeehaven is de zeeoverslag. Dit is de hoeveelheid goederen die de haven via zee in- en uitgaat. In de Zeeuwse havens worden traditioneel relatief veel goederen geïmporteerd. Dit zijn vooral grondstoffen voor de verschillende pro ducerende bedrijven in ons havengebied. Halverwege 2009 had Zeeland Seaports te kampen met een terug val van 23 procent ten opzichte van recordjaar 2008. Gelukkig bleek dit voor dit jaar het dieptepunt te zijn. In het derde kwartaal van 2009 bedroeg de achterstand ten opzichte van vorig jaar nog 17% en nu aan het eind van het jaar komt de zeeoverslag uit op 15% minder dan in 2008. Concreet komt het neer op ruim 28 miljoen ton aan goederen die via onze havens zijn overgeslagen. In bijgaande grafiek staat weergegeven om wat voor soort goederen het zoals gaat. Ergste gehad Het lijkt er op dat de Zeeuwse havens het ergste hebben gehad. Natuurlijk zal het nog wel een paar jaar duren voordat de overslag weer op het niveau van 2008 terecht is gekomen, maar de komst van nieuwe containeractivi teiten zal hieraan zeker een positieve bijdrage gaan leve ren. Voor Zeeland Seaports is behalve de overslag ook de omzet van de organisatie zelf van belang. Gelukkig werd in 2009 nog geld verdiend wat resulteerde in een omzet die naar verwachting gelijk zal liggen als in 2008, namelijk 32 miljoen euro. Droge bulk 36,5 Natte bulk 38,2 Containers 0,5 S Roll-on/RoU-off 5,2 !S (Overig) stukgoed 19,6% Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Terneuzen en Vlissingen participeren. Als haven bedrijf is het verant woordelijk voor de economische ontwikke ling, het beheer, onder houd en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 65 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond. Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur. Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaart verkeer in het bijzonder. Waar komt het nodige geld vandaan? Zeeland Seaports ontwikkelt, exploiteert, beheert en promoot de Zeeuwse zeehavens. Vooral de ontwikkeling van nieuwe infrastructurele projecten, zoals de aanleg van de Scaldiahaven (zie ook het artikel hierover in deze Haven in Zicht), kost miljoenen euro's. Waar haalt Zeeland Seaports eigenlijk het geld vandaan om deze investeringen te kunnen doen? In feite komen de inkomsten van Zeeland Seaports voort uit 2 belangrijke taken van het havenbedrijf. In de eerste plaats stelt Zeeland Seaports grond beschikbaar voor bedrijven die zich in het havengebied willen vestigen. Deze grond wordt voor lange termijn aan bedrijven in erfpacht uitgegeven, zeg maar verhuurd. Hiervoor betalen de bedrijven Zeeland Seaports een vergoeding. Daarnaast geeft Zeeland Seaports schepen toestemming om in haar havengebied te laden en te lossen. Hiervoor ontvangt Zeeland Seaports onder andere havengeld. Een vergoeding dus om gebruik te mogen maken van de haven. In tijden van economische teruggang zie je dan ook dat de inkomsten van een haven teruglopen. Immers, minder schepen betekent minder havengeld. Gelukkig staan daar dan de relatief stabiele inkomsten uit erfpacht tegenover. Na het Havenbedrijf Rotterdam wordt ook Zeeland Seaports een zelfstandige overheids N.V. Daar door ontstaat een krachtiger en slagvaardiger havenbedrijf, dat beter kan inspelen op de soms snel veranderende marktomstandigheden in de internationale havenwereld. Tot nu toe is het Zeeuwse havenbedrijf een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling. Dat is een overheidsorga nisatie, waarin de Provincie Zeeland en de gemeenten Borsele, Vlissingen en Terneuzen samenwerken. Leden van het college van Gedeputeerde Staten van de Pro vincie en van het college van B&W van de gemeentes vormen het bestuur. De Provincie en de drie gemeente raden beslissen mee over belangrijke onderwerpen, waardoor besluitvormingstrajecten nu vaak relatief lang duren. Zodra Zeeland Seaports als zelfstandig havenbedrijf gaat werken, zal de Gemeenschappelijke Regeling voorlopig nog optreden als aandeelhoudersvergadering van de N.V. De N.V. wordt echter zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van haar werkzaamheden. De politieke be stuurders komen meer op afstand te staan en zullen zich niet meer bezighouden met de dagelijkse gang van zaken. Het bestuur van Zeeland Seaports zal naar verwachting vóór 1 maart een definitief besluit nemen over de verzelf standiging. De uitwerking daarvan zal nog ongeveer 10 maanden duren. Op 1 januari 2011 zal Zeeland Seaports dan verder gaan als zelfstandige overheids N.V. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het haven bedrijf hierin. Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T 0115-647400 F 0115-647500 port@zeeland-seaports.com www.zeeland-seaports.com De Scaldiahaven in Vlissingen-Oost begint steeds meer vorm te krijgen. De afgelopen maanden zijn er bergen werk verzet. Er is in totaal 1,7 kilometer kade aangelegd. U heeft hierover al kunnen lezen in een eerdere uitgave van Haven in Zicht. Onlangs is de kade door aannemer Mobilis (voorheen Haverkort Voormolen) opgeleverd aan Zeeland Seaports. De 1,7 kilometer is onderverdeeld in een nieuwe zeekade van 900 meter en een binnen- vaartkade van 250 meter, die door Sealnvest/Zuidnatie zal worden geëxploiteerd, en een uitbreiding met 600 meter van de zeekade van Verbrugge Scaldia Terminals. Na het gereedkomen van de nieuwe kade is er een aan bestedingsprocedure gestart voor het uitdiepen van de Scaldiahaven. In november is het baggerwerk gegund aan Van Oord Nederland BV. Het baggerwerk bestaat uit het vrijbaggeren van de 2d0 fase van de de Scaldiahaven, het opspuiten van omlig gende terreinen met vrijkomend zand, het opspuiten van zanddepots en het verruimen van de monding van de Scaldiahaven. Het werk omvat een hoeveelheid van ca. 2,9 miljoen m3. Het overgrote deel van het materiaal dat vrij komt is schoon zand dat nuttig gebruikt kan worden voor het ophogen van nieuwe haventerreinen. De haven zal op een diepte van NAP-18,00 m gebaggerd gaan worden. Na verwachting zal de klus medio 2010 geklaard zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 16