haven in zicht
Overslag Zeeland Seaports zit weer in de lift
Uitbreiding Scaldiahaven gaat nieuwe fase in
Zeeland Seaports
Zeeland Seaports wordt zelfstandig bedrijf
Port Authority
Tweede jaargang - nummer 4
De havens van Borsele,
Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het
derde havengebied van
Nederland. Met zijn bij
drage aan de Zeeuwse
werkgelegenheid en
economie mag dit
gebied met recht het
kloppend hart van
de Zeeuwse economie
genoemd worden.
Na jaren van groei heeft ook Zeeland Seaports, net als de omringende Europese zeehavens, te maken met
een terugval in de overslag van goederen. Oorzaak hiervan is de economische crisis. Havens merken altijd
direct de gevolgen van een economische teruggang. Er worden minder producten verkocht en dit leidt tot
minder transport van grondstoffen en goederen.
Een belangrijke graadmeter voor een Zeehaven is de
zeeoverslag. Dit is de hoeveelheid goederen die de
haven via zee in- en uitgaat. In de Zeeuwse havens
worden traditioneel relatief veel goederen geïmporteerd.
Dit zijn vooral grondstoffen voor de verschillende pro
ducerende bedrijven in ons havengebied. Halverwege
2009 had Zeeland Seaports te kampen met een terug
val van 23 procent ten opzichte van recordjaar 2008.
Gelukkig bleek dit voor dit jaar het dieptepunt te zijn. In
het derde kwartaal van 2009 bedroeg de achterstand
ten opzichte van vorig jaar nog 17% en nu aan het eind
van het jaar komt de zeeoverslag uit op 15% minder dan
in 2008. Concreet komt het neer op ruim 28 miljoen ton
aan goederen die via onze havens zijn overgeslagen.
In bijgaande grafiek staat weergegeven om wat voor
soort goederen het zoals gaat.
Ergste gehad
Het lijkt er op dat de Zeeuwse havens het ergste hebben
gehad. Natuurlijk zal het nog wel een paar jaar duren
voordat de overslag weer op het niveau van 2008 terecht
is gekomen, maar de komst van nieuwe containeractivi
teiten zal hieraan zeker een positieve bijdrage gaan leve
ren. Voor Zeeland Seaports is behalve de overslag ook
de omzet van de organisatie zelf van belang. Gelukkig
werd in 2009 nog geld verdiend wat resulteerde in een
omzet die naar verwachting gelijk zal liggen als in 2008,
namelijk 32 miljoen euro.
Droge bulk
36,5
Natte bulk
38,2
Containers
0,5
S Roll-on/RoU-off
5,2
!S (Overig) stukgoed
19,6%
Zeeland Seaports is een
gemeenschappelijke
regeling waarin de
Provincie Zeeland en
de gemeentes Borsele,
Terneuzen en Vlissingen
participeren. Als haven
bedrijf is het verant
woordelijk voor de
economische ontwikke
ling, het beheer, onder
houd en de exploitatie
van de Zeeuwse havens.
Bij Zeeland Seaports
werken circa 65
mensen die samen
verantwoordelijk zijn
voor:
Het aantrekken van
nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond.
Aanleg, beheer en
onderhoud van alle
infrastructuur.
Zorgen voor veiligheid
in het algemeen en voor
een veilig scheepvaart
verkeer in het bijzonder.
Waar komt het nodige geld vandaan?
Zeeland Seaports ontwikkelt, exploiteert, beheert en promoot de Zeeuwse zeehavens. Vooral de ontwikkeling van nieuwe infrastructurele projecten, zoals de aanleg van de
Scaldiahaven (zie ook het artikel hierover in deze Haven in Zicht), kost miljoenen euro's. Waar haalt Zeeland Seaports eigenlijk het geld vandaan om deze investeringen te
kunnen doen? In feite komen de inkomsten van Zeeland Seaports voort uit 2 belangrijke taken van het havenbedrijf. In de eerste plaats stelt Zeeland Seaports grond
beschikbaar voor bedrijven die zich in het havengebied willen vestigen. Deze grond wordt voor lange termijn aan bedrijven in erfpacht uitgegeven, zeg maar verhuurd.
Hiervoor betalen de bedrijven Zeeland Seaports een vergoeding. Daarnaast geeft Zeeland Seaports schepen toestemming om in haar havengebied te laden en te lossen.
Hiervoor ontvangt Zeeland Seaports onder andere havengeld. Een vergoeding dus om gebruik te mogen maken van de haven. In tijden van economische teruggang zie
je dan ook dat de inkomsten van een haven teruglopen. Immers, minder schepen betekent minder havengeld. Gelukkig staan daar dan de relatief stabiele inkomsten uit
erfpacht tegenover.
Na het Havenbedrijf Rotterdam wordt ook Zeeland
Seaports een zelfstandige overheids N.V. Daar
door ontstaat een krachtiger en slagvaardiger
havenbedrijf, dat beter kan inspelen op de soms
snel veranderende marktomstandigheden in de
internationale havenwereld.
Tot nu toe is het Zeeuwse havenbedrijf een zogenaamde
Gemeenschappelijke Regeling. Dat is een overheidsorga
nisatie, waarin de Provincie Zeeland en de gemeenten
Borsele, Vlissingen en Terneuzen samenwerken. Leden
van het college van Gedeputeerde Staten van de Pro
vincie en van het college van B&W van de gemeentes
vormen het bestuur. De Provincie en de drie gemeente
raden beslissen mee over belangrijke onderwerpen,
waardoor besluitvormingstrajecten nu vaak relatief lang
duren.
Zodra Zeeland Seaports als zelfstandig havenbedrijf gaat
werken, zal de Gemeenschappelijke Regeling voorlopig
nog optreden als aandeelhoudersvergadering van de
N.V. De N.V. wordt echter zelf verantwoordelijk voor de
uitvoering van haar werkzaamheden. De politieke be
stuurders komen meer op afstand te staan en zullen
zich niet meer bezighouden met de dagelijkse gang van
zaken.
Het bestuur van Zeeland Seaports zal naar verwachting
vóór 1 maart een definitief besluit nemen over de verzelf
standiging. De uitwerking daarvan zal nog ongeveer 10
maanden duren. Op 1 januari 2011 zal Zeeland Seaports
dan verder gaan als zelfstandige overheids N.V.
Met Haven in Zicht wil
Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang
van de Zeeuwse havens
en de rol van het haven
bedrijf hierin.
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T 0115-647400
F 0115-647500
port@zeeland-seaports.com
www.zeeland-seaports.com
De Scaldiahaven in Vlissingen-Oost begint steeds meer
vorm te krijgen. De afgelopen maanden zijn er bergen
werk verzet. Er is in totaal 1,7 kilometer kade aangelegd.
U heeft hierover al kunnen lezen in een eerdere uitgave
van Haven in Zicht. Onlangs is de kade door aannemer
Mobilis (voorheen Haverkort Voormolen) opgeleverd aan
Zeeland Seaports. De 1,7 kilometer is onderverdeeld in
een nieuwe zeekade van 900 meter en een binnen-
vaartkade van 250 meter, die door Sealnvest/Zuidnatie
zal worden geëxploiteerd, en een uitbreiding met 600
meter van de zeekade van Verbrugge Scaldia Terminals.
Na het gereedkomen van de nieuwe kade is er een aan
bestedingsprocedure gestart voor het uitdiepen van de
Scaldiahaven. In november is het baggerwerk gegund
aan Van Oord Nederland BV.
Het baggerwerk bestaat uit het vrijbaggeren van de 2d0
fase van de de Scaldiahaven, het opspuiten van omlig
gende terreinen met vrijkomend zand, het opspuiten
van zanddepots en het verruimen van de monding van
de Scaldiahaven. Het werk omvat een hoeveelheid van
ca. 2,9 miljoen m3. Het overgrote deel van het materiaal
dat vrij komt is schoon zand dat nuttig gebruikt kan
worden voor het ophogen van nieuwe haventerreinen.
De haven zal op een diepte van NAP-18,00 m gebaggerd
gaan worden. Na verwachting zal de klus medio 2010
geklaard zijn.