'Ontsporen megaproject is fact of life' 111111 ItTlfifTt 11 til 111141111 j if t i i.i nland 15 verrassend kerstcadeau! Minister moet bij senaat op het matje komen Kans op zware avondfiles door winterweer Erfbelasting per 1 januari omlaag Politie zoekt verdwenen explosief BELANGRIJKE WAARSCHUWING WITTE PLUCHEN BABYSLOFFEN DEN HAAG - Op initiatief van de SP-ffactie roept de Eerste Kamer minister Gerda Verburg (Natuur) op het matje over het onder water zetten van de Hedwigepolder. De Tweede Kamer legde zich on langs neer bij de gedwongen ont- poldering in Zeeuws-Vlaanderen. De SP, VVD, D66 en de Onafhan kelijke Senaats Fractie in de Eerste Kamer zetten veel vraagtekens bij het kabinetsbesluit. „Er zijn in de Eerste Kamer hoge verwachtingen gewekt dat er een alternatief zou worden gevonden", legt senator Kees Slager (SP) uit. „Zo heeft de minister gezegd dat ze zich voor 200 procent zou inzetten voor het zoeken naar een alternatief Daar hebben we nogal wat vragen over. Al verwacht ik niet dat de minister op het kabinetsbesluit terugkomt." Een achterhoedegevecht? „Ik zal nooit zeggen dat ik een achterhoe de gevecht voer." Maar u bent het ermee eens? „Ik zwijg." i het Rokin. Buikslotermeerplein JACOB JENSEN door Jeffrey Kutterink ohan van Hasseltweg asmmmmamssssm w&m mm Juni 1997: Referendum: 43.000 Okt. 2002: gemeenteraad 2008: Lekkages damwanden vóór en 80.000 tegen NZ-lijn, uitslag geeft definitief groen licht station Vijzelgracht, in totaal 10 ongeldig door lage opkomst voor aanleg verzakte panden ontruimd i|i "si si c-r 3i si - i 3i «i ai u si Sii aiar sr'ear ai si ar «i ai si ai «i dn Bi "ai ai ar at bi tai .si si ■- Nov. 1996: B&W Amsterdam L Okfc.1999: 2009: Advies Commissie Veerman: Bouw lijn af. stellen tracé vast, raad Tweede Kamer Raadsenquêtecommissie: gemeente had besluit besluit lijn aan te leggen stemt in tot aanleg NZ-lijn niet mogen nemen Van hsl tot A73 foto Olaf Kraak/ANP De kosten van de hogesnelheids lijn tussen Schiphol en Antwer pen (onderdeel van een Europees netwerk van snelle treinverbindin gen) zijn inmiddels opgelopen tot 7,2 miljard euro. Pas in september van dit jaar zijn er passagierstrei- nen op gaan rijden, voorlopig nog alleen tussen Rotterdam en Amster dam. Het hsl-project kent een ge schiedenis van vertragingen en te genvallers, onder andere met de aanschaf van de treinen en het be veiligingssysteem. De Betuwelijn, een goederen- spoor van de Maasvlakte tot aan de Duitse grens bij Zevenaar, is in juni 2007 met tien jaar vertraging in gebruik genomen. De uiteinde lijk kosten waren 4,7 miljard euro, terwijl men in 1995 nog dacht voor 2,5 miljard klaar te zijn. De Haagse tramtunnel is in 2004 in gebruik genomen. In 1998 bleek tijdens de bouw grondwater in de tunnel te stromen, iets wat pas ja ren later werd opgelost door on der hogere luchtdruk te gaan wer ken. Het lek leverde de bijnaam 'Haagse zwemtunnel' op. De kos ten stegen van 139 naar 234 mil joen euro. De tunnels in de A73 bij Swalmen en Roermond zijn na forse vertra gingen sinds 1 december weer in gebruik. De beveiliging bleef een probleem en gaat vele tientallen miljoenen extra kosten. woensdag 16 december 2009 «O Noord-Zuidlijn bestaande metrolijnen «O boortraject Bruijn de kern van het probleem. Vandaar dat politici toch de nei ging hebben in het begin net te doen alsof ze alles onder controle hebben en het dit keer niet fout zal gaan. „Maar als je er van een af standje naar kijkt, is het eigenlijk heel voorspelbaar." Langlopende, peperdure projecten kennen per definitie heel veel on zekerheden. „Je weet bijvoorbeeld niet van tevoren hoe de belangheb benden gaan reageren, wie gaan akkoord met het plan en van wie is tegenstand te verwachten? En deels is het ook een technisch pro bleem. Werk je met bestaande technieken of met nieuwe technie ken waarvan je niet weet hoe ze uit gaan pakken, zoals bij dit soort projecten vaak gebeurt. En je kunt als politiek ook niet te grote mar ges hanteren, want dan weet je ze ker dat aannemers hun prijzen op drijven. Het is de optelsom van dit soort mechanismen die zulke pro jecten erg lastig maken." Toch kunnen plannenmakers wel wat doen. De Bruijn: „Zo veel mo gelijk deskundigen inschakelen, ri sico-analyses en worst case scena rio's maken. Kijk welke belangheb benden lastig kunnen worden en waar je marges moet inbouwen. Geef de onzekerheden zo veel mo gelijk aan." En dat is lastig, schetst hij aan de hand van de Betuwelijn. „Terwijl de discussie over de lijn nog liep, gingen de binnenschippers die zich bedreigd voelden, ineens in noveren. Dat veranderde de kos teneffectiviteit van de lijn." De Delftse hoogleraar denkt dat de politiek in Nederland wel zijn best doet. Hij is het niet eens met de Amerikaanse hoogleraar Ro bert Bell, die in 1998 het gerucht makende boek 'De bodemloze put' stelde dat politiek en bedrijfs leven mega-projecten bewust uit de hand laten lopen. Corruptie en grootheidswaan zouden daarbij hand in hand gaan. „Een waarde loos boek", oordeelt De Bruijn. „Bell zegt dat politici bewust lie gen en dat is gewoon niet zo. Maar ze hebben tijdens onderhandelin gen gewoon met erg veel onzeker heden te maken." DEN HAAG - Automobilisten kun nen vanavond te maken krijgen met files door het winterse weer. De VerkeersInformatieDienst liet dinsdag weten voor morgen een zware avondspits te verwachten. De ANWB denkt dat er er wel 400 kilometer files kan ontstaan, meer dan het dubbele dan normaal. Ook de ochtendspits zal iets drukker zijn dan normaal op een woensdag morgen. Weerinstituut KNMI ver- wacht voor morgen winters weer met neerslag. In de kustgebieden zal de neerslag in de vorm van re gen vallen. De maximumtempera tuur wordt langs de kust een graad of 5, meer landinwaarts blijft het rond het vriespunt. DEN HAAG - De Eerste Kamer heeft gisteren ingestemd met lagere tarie ven voor de erfbelasting, grotere vrijstellingen voor partners en kin deren en gunstiger fiscale voor waarden bij het erven van een on derneming. De wijzigingen gaan al per 1 janauri in. Staatssecretaris jan Kees de Jager (Financiën) toon de zich gisteravond verheugd. Hij wees erop dat voor het eerst in 150 jaar de tarieven omlaaggaan. Door de maatregelen komen er minder kinderen en partners in aanraking met de erfbelasting. De wet wordt bovendien eenvoudiger door de vermindering van het aan tal tarieven. De plannen moeten vooral betaald worden door geld op te sporen dat naar belastingpa radijzen is weggesluisd. TERSCHELLING - De politie op Ter schelling is op zoek naar een ver moedelijk explosief projectiel dat donderdag in afwachting van de komst van de Explosieven Oprui- mings Dienst (EOD) door politie mensen op het Noordzeestrand van het eiland was begraven. Dat heeft een zegsman van de politie gisteren laten weten. Toen de EOD maandag op het strand poolshoogte ging nemen, bleek het projectiel verdwenen en was ook het waarschuwingsbord dat de politie er had neergezet, er niet meer. De politie heeft maandag de bevol king van Terschelling opgeroepen mee te helpen zoeken. Barcode 9580255244127 Kruidvat heeft geconstateerd dat bij de witte babysloffen van pluche met daarop een beer met kerstmuts sprake is van kwaliteitsproblemen. De sloffen zijn verpakt in een doorzichtige plastic verpakking met de tekst 'My first X-mas'. De pluchen babysloffen zijn sinds 8 december jl. in de Kruidvat-winkels verkrijgbaar. Het is mogelijk dat het pluchen bolletje aan de kerstmuts los laat. Bij het inslikken hiervan door baby's kan mogelijk verstikking optreden. Kruidvat stelt hoge eisen aan de kwaliteit en veiligheid van haar producten. Kruidvat verzoekt klanten die het artikel hebben gekocht dit terug te brengen naar de winkel. Bij inlevering van het artikel wordt het aankoopbedrag vergoed. Voor nadere inlichtingen kunnen klanten van maandag t/m vrijdag contact opnemen met de servicelijn van Kruidvat, telefoonnummer 0900-57843828. Kruidvat biedt haar verontschuldigingen aan voor dit ongemak. Renswoude, 15 december 2009

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 5