'Ontsporen megaproject is fact of life'
111111 ItTlfifTt 11 til 111141111 j if t i i.i
nland 15
verrassend
kerstcadeau!
Minister moet
bij senaat op het
matje komen
Kans op zware
avondfiles door
winterweer
Erfbelasting per
1 januari omlaag
Politie zoekt
verdwenen
explosief
BELANGRIJKE WAARSCHUWING
WITTE PLUCHEN
BABYSLOFFEN
DEN HAAG - Op initiatief van de
SP-ffactie roept de Eerste Kamer
minister Gerda Verburg (Natuur)
op het matje over het onder water
zetten van de Hedwigepolder.
De Tweede Kamer legde zich on
langs neer bij de gedwongen ont-
poldering in Zeeuws-Vlaanderen.
De SP, VVD, D66 en de Onafhan
kelijke Senaats Fractie in de Eerste
Kamer zetten veel vraagtekens bij
het kabinetsbesluit. „Er zijn in de
Eerste Kamer hoge verwachtingen
gewekt dat er een alternatief zou
worden gevonden", legt senator
Kees Slager (SP) uit. „Zo heeft de
minister gezegd dat ze zich voor
200 procent zou inzetten voor het
zoeken naar een alternatief Daar
hebben we nogal wat vragen over.
Al verwacht ik niet dat de minister
op het kabinetsbesluit terugkomt."
Een achterhoedegevecht? „Ik zal
nooit zeggen dat ik een achterhoe
de gevecht voer."
Maar u bent het ermee eens? „Ik
zwijg."
i het Rokin.
Buikslotermeerplein
JACOB JENSEN
door Jeffrey Kutterink
ohan van Hasseltweg
asmmmmamssssm w&m mm
Juni 1997: Referendum: 43.000 Okt. 2002: gemeenteraad 2008: Lekkages damwanden
vóór en 80.000 tegen NZ-lijn, uitslag geeft definitief groen licht station Vijzelgracht, in totaal 10
ongeldig door lage opkomst voor aanleg verzakte panden ontruimd
i|i "si si c-r 3i si - i 3i «i ai u si Sii aiar sr'ear ai si ar «i ai si ai «i dn Bi "ai ai ar at bi tai .si si
■- Nov. 1996: B&W Amsterdam L Okfc.1999: 2009: Advies Commissie Veerman: Bouw lijn af.
stellen tracé vast, raad Tweede Kamer Raadsenquêtecommissie: gemeente had besluit
besluit lijn aan te leggen stemt in tot aanleg NZ-lijn niet mogen nemen
Van hsl tot A73
foto Olaf Kraak/ANP
De kosten van de hogesnelheids
lijn tussen Schiphol en Antwer
pen (onderdeel van een Europees
netwerk van snelle treinverbindin
gen) zijn inmiddels opgelopen tot
7,2 miljard euro. Pas in september
van dit jaar zijn er passagierstrei-
nen op gaan rijden, voorlopig nog
alleen tussen Rotterdam en Amster
dam. Het hsl-project kent een ge
schiedenis van vertragingen en te
genvallers, onder andere met de
aanschaf van de treinen en het be
veiligingssysteem.
De Betuwelijn, een goederen-
spoor van de Maasvlakte tot aan
de Duitse grens bij Zevenaar, is in
juni 2007 met tien jaar vertraging
in gebruik genomen. De uiteinde
lijk kosten waren 4,7 miljard euro,
terwijl men in 1995 nog dacht
voor 2,5 miljard klaar te zijn.
De Haagse tramtunnel is in 2004
in gebruik genomen. In 1998 bleek
tijdens de bouw grondwater in de
tunnel te stromen, iets wat pas ja
ren later werd opgelost door on
der hogere luchtdruk te gaan wer
ken. Het lek leverde de bijnaam
'Haagse zwemtunnel' op. De kos
ten stegen van 139 naar 234 mil
joen euro.
De tunnels in de A73 bij Swalmen
en Roermond zijn na forse vertra
gingen sinds 1 december weer in
gebruik. De beveiliging bleef een
probleem en gaat vele tientallen
miljoenen extra kosten.
woensdag 16 december 2009
«O Noord-Zuidlijn
bestaande metrolijnen
«O boortraject
Bruijn de kern van het probleem.
Vandaar dat politici toch de nei
ging hebben in het begin net te
doen alsof ze alles onder controle
hebben en het dit keer niet fout
zal gaan. „Maar als je er van een af
standje naar kijkt, is het eigenlijk
heel voorspelbaar."
Langlopende, peperdure projecten
kennen per definitie heel veel on
zekerheden. „Je weet bijvoorbeeld
niet van tevoren hoe de belangheb
benden gaan reageren, wie gaan
akkoord met het plan en van wie
is tegenstand te verwachten? En
deels is het ook een technisch pro
bleem. Werk je met bestaande
technieken of met nieuwe technie
ken waarvan je niet weet hoe ze
uit gaan pakken, zoals bij dit soort
projecten vaak gebeurt. En je kunt
als politiek ook niet te grote mar
ges hanteren, want dan weet je ze
ker dat aannemers hun prijzen op
drijven. Het is de optelsom van dit
soort mechanismen die zulke pro
jecten erg lastig maken."
Toch kunnen plannenmakers wel
wat doen. De Bruijn: „Zo veel mo
gelijk deskundigen inschakelen, ri
sico-analyses en worst case scena
rio's maken. Kijk welke belangheb
benden lastig kunnen worden en
waar je marges moet inbouwen.
Geef de onzekerheden zo veel mo
gelijk aan."
En dat is lastig, schetst hij aan de
hand van de Betuwelijn. „Terwijl
de discussie over de lijn nog liep,
gingen de binnenschippers die
zich bedreigd voelden, ineens in
noveren. Dat veranderde de kos
teneffectiviteit van de lijn."
De Delftse hoogleraar denkt dat
de politiek in Nederland wel zijn
best doet. Hij is het niet eens met
de Amerikaanse hoogleraar Ro
bert Bell, die in 1998 het gerucht
makende boek 'De bodemloze
put' stelde dat politiek en bedrijfs
leven mega-projecten bewust uit
de hand laten lopen. Corruptie en
grootheidswaan zouden daarbij
hand in hand gaan. „Een waarde
loos boek", oordeelt De Bruijn.
„Bell zegt dat politici bewust lie
gen en dat is gewoon niet zo. Maar
ze hebben tijdens onderhandelin
gen gewoon met erg veel onzeker
heden te maken."
DEN HAAG - Automobilisten kun
nen vanavond te maken krijgen
met files door het winterse weer.
De VerkeersInformatieDienst liet
dinsdag weten voor morgen een
zware avondspits te verwachten.
De ANWB denkt dat er er wel 400
kilometer files kan ontstaan, meer
dan het dubbele dan normaal. Ook
de ochtendspits zal iets drukker
zijn dan normaal op een woensdag
morgen. Weerinstituut KNMI ver-
wacht voor morgen winters weer
met neerslag. In de kustgebieden
zal de neerslag in de vorm van re
gen vallen. De maximumtempera
tuur wordt langs de kust een graad
of 5, meer landinwaarts blijft het
rond het vriespunt.
DEN HAAG - De Eerste Kamer heeft
gisteren ingestemd met lagere tarie
ven voor de erfbelasting, grotere
vrijstellingen voor partners en kin
deren en gunstiger fiscale voor
waarden bij het erven van een on
derneming. De wijzigingen gaan al
per 1 janauri in. Staatssecretaris
jan Kees de Jager (Financiën) toon
de zich gisteravond verheugd. Hij
wees erop dat voor het eerst in 150
jaar de tarieven omlaaggaan.
Door de maatregelen komen er
minder kinderen en partners in
aanraking met de erfbelasting. De
wet wordt bovendien eenvoudiger
door de vermindering van het aan
tal tarieven. De plannen moeten
vooral betaald worden door geld
op te sporen dat naar belastingpa
radijzen is weggesluisd.
TERSCHELLING - De politie op Ter
schelling is op zoek naar een ver
moedelijk explosief projectiel dat
donderdag in afwachting van de
komst van de Explosieven Oprui-
mings Dienst (EOD) door politie
mensen op het Noordzeestrand
van het eiland was begraven. Dat
heeft een zegsman van de politie
gisteren laten weten.
Toen de EOD maandag op het
strand poolshoogte ging nemen,
bleek het projectiel verdwenen en
was ook het waarschuwingsbord
dat de politie er had neergezet, er
niet meer.
De politie heeft maandag de bevol
king van Terschelling opgeroepen
mee te helpen zoeken.
Barcode 9580255244127
Kruidvat heeft geconstateerd dat bij de witte
babysloffen van pluche met daarop een beer met kerstmuts sprake is van
kwaliteitsproblemen. De sloffen zijn verpakt in een doorzichtige plastic
verpakking met de tekst 'My first X-mas'. De pluchen babysloffen zijn sinds
8 december jl. in de Kruidvat-winkels verkrijgbaar.
Het is mogelijk dat het pluchen bolletje aan de kerstmuts los laat. Bij het
inslikken hiervan door baby's kan mogelijk verstikking optreden. Kruidvat
stelt hoge eisen aan de kwaliteit en veiligheid van haar producten. Kruidvat
verzoekt klanten die het artikel hebben gekocht dit terug te brengen naar de
winkel. Bij inlevering van het artikel wordt het aankoopbedrag vergoed.
Voor nadere inlichtingen kunnen klanten van maandag t/m vrijdag contact
opnemen met de servicelijn van Kruidvat, telefoonnummer 0900-57843828.
Kruidvat biedt haar verontschuldigingen aan voor dit ongemak.
Renswoude, 15 december 2009