Het Froger-effect b! 8 Met armoede loop je niet te koop Bij twintigduizend gezinnen komt er tijdens de feestdagen geen luxe diner op tafel, maar een pakket van de voedselbank. Steeds meer mensen doen een beroep op de gratis noodhulp. „De drempel ligt een stuk lager." dinsdag 15 december 2009 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Een jaar geleden besloot het gezin van BN'er René Froger voor de RTL-camera's een maand te leven van de voedselbank. Dat leidde ertoe dat de voedselbanken onvoor zien werden overstelpt met aanvra gen. In februari werd zelfs de nood klok geluid: de schappen van de re gionale distributiecentra raakten leeg. Nu Kerstmis nadert is de hype voorbij, maar is het Froger-effect nog niet uitgewerkt. „Door de golf van aandacht op tv kwam voor velen de drempel om de voedselbank te bezoeken een stuk la ger te liggen", zegt Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland waaronder ruim 110 centra vallen. Volgens Sies is - ook door de finan ciële crisis - in ruim een jaar tijd het aantal gezinnen dat zich wekelijks meldt.voor 'geëxplodeerd' tot 20.000. Vorig jaar lag dat aantal nog op 12.000. „Ik voorspel dat de groei zich in 2010 gestaag doorzet. Het wordt er niet gemakkelijker op om de kratten gevuld te krijgen. Dat geldt ook voor de diversiteit van de producten. Op veel plekken is er geen probleem, zoals bij ons in Rot terdam, maar er zijn voedselbanken waarbij gezinnen maar om de week terecht kunnen. Of die moeite heb ben om het gemiddelde van negen producten per krat te halen. Inciden teel is zelfs sprake van wachtlijsten. Debet aan de grote lokale verschil len is de volstrekte willekeur in ge meentelijke hulpr. Vorige maand maakte de gemeente Waalwijk bij voorbeeld bekend de pas opgerichte voedselbank De Rijglaars een startsubsidie van 6.000 euro te ge ven. „Maar er zijn ook gemeenten die blijven weigeren. Geld doneren, is erkennen dat er binnen de ge meentegrenzen armoede heerst. Daar hebben sommige gemeenten moeite mee." De spanning tussen vraag en aan bod loopt volgend jaar op, voorspelt Sies, omdat steeds meer bedrijven efficiënter produceren. „Bedrijven zijn productielijnen aan hetJinetu- nen. Als het aanbod krap wordt, heb je mensen nodig die met een vlotte babbel bij winkeliers producten kun nen lospraten." Voedselbanken moeten creatief zijn en bedrijven actief benaderen. Maar je moet ook geluk-hebben. Zo was er dit jaar een wortelverkoper die zo weinig geld kreeg voor zijn waar dat hij besloot om het 'dan maar naar de voedselbank te breng en'. We kregen 125.000 kilo winter peen. Zoveel zelfs dat er klanten wa ren die klaagden: 'alweer winter peen'. Maar ook klanten moeten creatief zijn. Dan maak je er maar een keer stamppot van. Of soep." In 2002 stonden Sies met haar man Sjaak aan de basis van de eerste voedselbank in Neder land. Het initiatief had een olievlek werking. „We begonnen heel klein schalig met 37 gezinnen en hebben veel goodwill opgebouwd. Ons wordt soms verweten dat het stig matiserend werkt en dat we zelf een vraag creëren en in stand houden. Maar het is een feit dat steeds meer Nederlanders moeite hebben om rond te komen." De landelijke politiek vindt dat ge meenten zelf moeten bepalen of ze een voedselbank steunen. Ahmed Aboutaleb (toen nog staatssecretaris van Sociale Zaken) verwoordde het kabinetsstandpunt in 2008 als volgt. „Eigenlijk zouden ze niet moeten bestaan, maar ik ga ze niet verbie den." Wat Sies betreft zou het geen kwaad kunnen als Nederlanders een beetje heropgevoed worden. Ze wijst erop dat bedrijven en huishou dens jaarlijks naar schatting voor 3,5 miljard euro aan voedsel weg gooien. „De jongeren van tegen woordig zijn opgevoed met het idee dat als de houdbaarheidsdatum is verlopen je het product weg móet gooien. Vroeger deed mijn moeder de sperziebonen pas de deur uit als het blik bol ging staan. Met vlees moet je voorzichtig zijn, maar le vensmiddelen als koffie kan je nog lang bewaren." Het is gewoon eng, zoveel extra klanten krijgen we", zegt Agnes Ries- wijk, coördinatrice van de voedselbank Bevelanden. „En dit is nog maar het topje van de ijs berg." Rieswijk zag het aantal klan ten van de Goese voedselbank het af gelopen halfjaar stijgen van vijftig naar zeventig gezinnen. „Drie jaar geleden begonnen we met tien tot vijftien gezinnen." Ook de voedselbank in Terneuzen heeft veel meer klanten. „We zitten nu rond de 180 gezinnen. Een paar maanden geleden waren dat er nog 120", zegt Miriam Hemelsoet. Rieswijk en Hemelsoet wijten de extra toeloop aan de économische crisis, maar ook aan de televisie-aan dacht door de Frogers. Rieswijk: „Daar hebben ze goed aan gedaan. Het heeft mensen en bedrijven met de neus op de feiten gedrukt. We krijgen bijvoorbeeld veel meer ano nieme giften op onze bankrekening. Mensen realiseren zich meer dat ie dereen in die positie kan raken. Als je in echtscheiding ligt of je baan kwijtraakt, dan sta je soms met je rug tegen de muur. Het kan maan den duren voor je een uitkering hebt aangevraagd, en probeer je huis maar eens te verkopen in deze tijden! Ik vind het hopeloos. Vooral als er kinderen bij betrokken zijn. Moet je je voorstellen dat je niet ie dere dag een maaltijd op tafel kunt zetten voor je kinderen!" De schaamte blijft. „Alle mensen hebben schroom om naar de voed selbank te komen. Het is een teken van armoede en daar loop je niet mee te koop", zegt Rieswijk. Ad van Veggel bij de voedselbank in Oss. foto Peter van Huijkelom door Joost de Poel De bezoekers van de voedselbank worden vaak bevangen door schaamte. „Maar ik ben zo blij dat ik hier terechtkan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8