eken Van het Reve in Rusland I 20 Strijd tegen drank en de dood Slauerhoff, een getekende dichter 'Z BOEKEN KORT LX Siauerhófl maandag 14 december 2009 - - - smm m Karei van het Reve in 1978. ANP Hij had, om het in zijn ei gen woorden te zeggen 'een groot talent om het met an deren niet eens te zijn'. Ka- rel van het Reve kon zijn on genoegen ook nog eens glas helder verwoorden. door Jos Bloemkolk Stel je toch voor dat je nooit iets van Karei van het Reve gelezen had, dan lagen zijn verzamelde wer ken voor je open als een land schap met allerlei verrassende ver gezichten. Dan maakte je door de verschijning van Verzameld werk 3 (1969-1972) voor het eerst kennis met de bundels Het geloof der ka meraden, Marius wil niet in Joegosla vië wonen, Met twee potten pinda kaas naar Moskou en Lenin heeft echt bestaan, tezamen bijna 6.650 bladzijden. Dan was je een geluks vogel. Daarbij krijg je nog 350 bladzijden Van het Reve in handen die nooit in boekvorm zijn verschenen. Daaronder ook 150 bladzijden Henk Broekhuis, een pseudoniem van Van het Reve. Het is niet de Broekhuis van Uren met Henk Broekhuis. Die bundel over idéés regues ofwel voetstootse ideeën ver scheen in 1978. De ongebundelde Broekhuis schrijft over televisie of liever: naar aanleiding van wat hij op de televisie zag, want recensies zijn het niet. In sommige stukken komen al weerleggingen van idéés regues voor, die later in Uren met Broekhuis worden uitgewerkt, zo als zijn bezwaar tegen de gedachte dat lezen bij weinig licht je ogen zou bederven. Als dat waar zou zijn, zegt Van het Reve, zou luiste ren naar zachte geluiden slecht zijn voor je oren. Broekhuis schrijft ook een heerlijk stuk tegen goeroe's als Krishna- murti. Hij had zich als kind al afge vraagd wie die man eigenlijk was. 'Een Indiër, leek het (Pakistani's bestonden toen nog niet, red.) die in zijn onderhoud voorzag door op het kasteel Eerde toespraken te houden tot een bepaald soort men sen die in het Gooi woonden en die wat rijker en dommer waren dan andere mensen die ook in het Gooi woonden en Jan Romein of althans Emil Ludwig lazen'. Dankzij de televisie kon hij zien hoe deze 'Kris' zich gedroeg in een gesprek. 'Het is helemaal de debat- teertechniek van een bepaald soort niet erg ontwikkelde en hele maal niet interessante huiskamer demagogen, die niet alleen door hun spreken, maar ook door hun zwijgen de ander overbluffen, om dat je slechts door grote onbeleefd heid aan zo'n tiran ontkomen kunt'. Natuurlijk zijn zulke passa ges zelf ook demagogisch, maar ze hebben het voordeel dat ze leuk en interessant zijn. Ook in de ongebundelde stukken komen die typische Van het Re- ve-slotzinnetjes voor, simpele zin netjes die los vrijwel leeg van bete kenis zijn, maar die vollopen met wat de auteur daarvoor allemaal heeft beweerd, zoals: 'En daarmee zou al veel gewonnen zijn.' En: 'Ik vind dat allemaal erg jammer.' Wat bij Van het Reve vooral treft, is zijn volstrekte onafhankelijk heid. Hij is waarschijnlijk de eerste schrijver die hier zo uitgesproken het communistische regime in de Sovjet-Unie aan de kaak heeft ge steld. En niemand durfde rond 1970 te schrijven wat Van het Reve over de Nederlandse revolutionai re studenten schreef Hij deed dat beheerst, maar soms ook welover wogen grof met uitdrukkingen als 'een strijdbare voorhoede van pro letarische halsafsnijders'. Maar die onafhankelijkheid zit hem ook in veel kleinere dingen. Hij hoort eigenlijk nergens bij. Hij moet niets van religie hebben, maar heeft grote sympathie voor de zwaar gereformeerde politicus Piet Jongeling, omdat Jongeling een zuivere gelovige is, die boven dien een hoog moreel gehalte heeft. Die onafhankelijke houding be schrijft hij zeifin een groot stuk over Tolstoj. Het is deels een zelf portret. 'Tolstoj had een groot ta lent om het met anderen niet eens te zijn. Dat is een talent dat heel weinig voorkomt. Er zijn wel veel mensen het oneens met andere mensen, maar dat gebeurt meestal in groepsverband; de lezers van de Volkskrant zijn het niet eens met de lezers van De Telegraaf, en om gekeerd. Maar wat ik bedoel is iets anders, dat is het van mening ver schillen met alle mensen van je ei gen groep'. Dit derde deel is een zeer Russisch deel. Van het Reve was correspon dent in Moskou voor Het Parool in 1968 en 1969. Daar kwam Met twee potten pindakaas naar Moskou uit voort. Het geloof der kameraden is de glashelder analyserende afre kening met ideologie en taalge bruik van het marxisme-leninis- me. Maar het maakt niet zo veel uit waar Karei van het Reve over schrijft. Elk onderwerp is goed. Karei van het Reve - Verzameld werk 3. Van Oorschot, 45 euro ALLEDAAGS EN ABSURD D. Hooijer kenden we tot nog toe alleen van de korte baan. Ze schreef (nauwelijks opgemerk te) gedichten en won in 2008 de Libris Literatuur Prijs met de verhalenbundel 'Sleur is een roofdier'. In haar eerste roman 'Catwalk' doet zij verslag van de belevenissen van een aantal kleine krabbelaars. Margriet werkt in de erotiek, maar wil eruit. Zij en haar moeder laten in Parijs hun neus verbouwen. Weduwnaar Fons hunkert naar seks, maar kan zijn overleden geliefde niet vergeten. Hooijer laat in deze hilarische en tragi sche roman zien hoe het alle daagse grenst aan het absurde. D. Hooijer - Catwalk. Van Oor schot, 168 pag., 16 euro. De postbode groeit op zonder zijn jonggestorven vader gekend te hebben. Na de dood van zijn moeder ruimt de postbode haar huis op. Hij vult vuilniszakken met kleren tot hij achter in haar linnenkast een roze babyjurkje en een paar witte sokjes met roze lin ten vindt. De vondst slaat hem uit het lood. Had hij een zusje? Hij vindt troost in de gedichten van Rainer Maria Rilke. 'De ver dronken postbode' is een mee slepende roman over woede, dood, religie, seksualiteit, ver lies en eenzaamheid. Carla Boogaards - De verdronken postbode. Compaan, 176 pag., 16,90 euro. Niet ieder een kan alle wetenschappelijke informatie die Dan Brown ver werkt in 'Het verloren sym bool' volgen. Nu is er een boek dat alle geheimen toelicht. Met hulp van enkele specialisten zet Simon Cox de feiten op een rij over onder meer vrijmetse laars, rozenkruisers en de plaat sen waar het verhaal speelt, van Washington tot Jeruzalem. Eerder schreef Cox gidsen bij 'De Da Vinei Code' en 'Het Ber nini Mysterie'. QSimon Cox - De geheimen van Het Verloren Symbool. Vert. Hugo Kuipers. Forum, 14,95 euro. door Mieske van Eek I Ken Bruen - Kruis. Vert. Valérie Janssen. Verbum, 234 pag., 16,95 euro. erse zwartgalligheid in zijn ergste soort beschrijft Ken Bruen in zijn mis daadroman Kruis. Jack Taylor, een privédetective met een drankprobleem, buigt zich over de kruisiging van een jongen. De moordenaars zijn bijna satanisch te werk ge gaan. Taylor heeft nog meer demonen te bevechten, zoals zijn drankzucht, de rouw om een in zijn plaats doodgescho ten vriend en zijn schuldge voel daarover. Door alle verlie zen in zijn leven heeft hij moeite zich aan mensen te binden. Dan is daar nog zijn ouder wordende lichaam, dat niet meer altijd doet wat hij wil. Toch valt er genoeg te (grim)lachen in Kruis, al is het maar om alle onuitgespro ken commentaren die Taylor heeft op de mensen die hij ontmoet. De kort maar indringend be schreven kruisiging van de jongen is een wraakactie van een gezin dat treurt om de moeder die bij een verkeers ongeluk om het leven kwam. Taylor verdiept zich op zijn ei gen botte wijze in de moord op verzoek van een bevrien de politievrouw. Hij ontdekt al snel dat het wraakmotief bij de moordenaars is omge slagen in pure wellust. De moordenaars zijn niet min der dan psychopaten. Ook heel wat andere inwoners van het Ierse Galway, waar het verhaal speelt, zijn gevaar lijke gekken of op zijn minst zielige tobbers. Ken Bruen (1951) speelt een vernuftig spel met de identi teit, de zelfhaat, het geloof en het minderwaardigheidsge voel van de Ieren. Dat maakt dat zijn boek ver uitstijgt bo ven de gemiddelde mis daadroman. Q J.J. Slauerhoff - Verbeelde gedichten. Met illustraties van tien striptekenaars. Atlas, 72 blz., 18,70 euro. door Asing Walthaus f j even zonen had moeder: allen heet ten Peter, behalve Wanjka die Iwan heette'. Het zijn de eerste drie regels van De schalmei, een gedicht van Jan Jacob Slauerhoff dat in 1930 verscheen. Het gedicht is verstript door animatiefilmer Udo Prinsen, die het in drie sierlijke teke ningen vatte tegen een achter grond van grammofoonplaat jes. De moeder zien we niet, wel de zes broers Peter met grimmige koppen rond Iwan, die op zijn schalmei speelt. Want daar komt het gedicht op uit: terwijl de broers hard werken, heeft Wanjka genoeg aan zijn muziek. De rage om bestaande tek sten tot strip te bewerken, strekt zich dus ook uit tot de poëzie van Slauerhoff Tien Nederlandse en Vlaamse teke naars mochten met evenzo veel gedichten aan de gang. Dat levert een wisselend resul taat op. Magazine-achtige te keningen van Flos Vinger- hoets, ouderwets zwart-wit van Judith Vanistendael (dochter van Belgiëkenner Geert van Istendael), pamflet achtige plaatjes uit het heden daagse China (van Gerolf van de Perre, die eerder een grap hic novel aan zijn tijd in Chi na wijdde) en een klare-lijn- strip van Bert Dekker. De bekendste die erbij zit is vermoedelijk Mare Legendre, wiens Verder een paar jaar ge leden als eerste striproman ge nomineerd was voor de Lib- risprijs. Het boekje geeft he laas geen enkele informatie over de deelnemende teke naars. Over de totstandko ming ook niks: dus of ieder een zelf een favoriet gedicht mocht kiezen of gewoon is in gehuurd, blijft onduidelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 74