io luit Zwakten van selectie Teja van Hoften Sjaak de Wit jan Delauré Robert Ikin Huis der tekeningen donderdag 10 december 2009 Op zoek het bes te wat Zee land op kunstge bied te bieden heeft door Nico Out bezocht ik de expositie 'Stormlicht' in deWillem3, Vlissingen. Een in drukwekkende tentoonstelling. De titel heeft feitelijk niets te maken met de tentoonstelling als zodanig. Die komt voort uit een initiatief van de ge lijknamige stichting die negen kunstenaars uit drie landen een tijdelijk atelier bood waarin ze nieuwe mogelijkheden konden onderzoeken. Elke kunstenaar heeft onafhanke lijk en in de lijn van het eigen werk geopereerd. Maar overzie ik het geheel, dan overheerst een on gemakkelijk gevoel. Zonder het er dik bovenop te leggen is de drei ging die uit de tentoonstelling spreekt er een die subtiel en soms rauw de zwakten van de tijd waar in wij leven en daarmee van de mens zelf blootlegt. Marcel Berlanger toont een teke ning van een aantal in het water spelende naakte jonge vrouwen. Het beeld is ontleend aan een I9e-eeuws schilderij en past in de traditie van schilders die hun pu bliek behaagden met het vaardig af beelden van vrouwelijk schoon, met als dekmantel een verwijzing naar oude mythen. In feite ging het om de exploitatie van erotiek. Die lijn wordt duidelijk door de eveneens knappe tekening die Ber langer maakte van topmodel Kate Moss. Schoonheid, seks en handel gaan hand in hand. De inventieve sculpturen van Eric Angenot lij Werk van Eric Angenot (voorgrond) en Marcel Berlanger. ken de ruimte en de bezoeker gre tig te omvatten. Hun constructie verbeeldt agressie en technologie, niets is veilig op deze plaats. Je zou zeggen dat de neonsculp- tuur van Anna Lange pure rustge vende schoonheid belichaamt. De titel Silencio Profundo verwijst naar een staat van meditatie waarin bin nen en buitenwereld met elkaar in balans zijn. De tekens waaruit haar sculptuur bestaat zijn echter de symbolen van geld en digitale communicatie. Daarmee lijkt het erop dat zij de ultieme staat van zijn verbindt met oppervlakkig heid. Kun je als mens verder van jezelf vervreemden? In een volgende zaal is de con frontatie nog heftiger. Een bi zarre combinatie van naar inge wanden en onderdelen van skelet ten verwijzende keramische vor men doen je de adem benemen. Ze hangen aan een trapeze en lig gen over stalen buizen gedrapeerd in een kist. luist omdat Christiane Haase haar sculpturen met groot vakmanschap heeft uitgevoerd is de tegenstelling zo overweldigend. Hier is leven op een hoop gegooid. Een metafoor voor de gruwelijkhe den die zich dagelijks overal ter we reld voltrekken? Wat zonder twijfel alom tegen woordig is, is de al door Berlanger aangekaarte exploitatie van de ero tiek. Torsten Solin toont bewerkte foto's van meisjes in uitdagende poses. Ze ogen kwetsbaar en tege lijkertijd belichamen ze een beeld van zelfbewuste seksualiteit. De schalen en potten van Tanja Niedermann lijken afkomstig uit een archeologisch depot. Recon structies van wat ooit gebruikt is. Zelf verwijst ze naar de toekomst. Omvat die dezelfde levensvormen als vroeger? Zo spreekt ook uit haar werk een onderhuidse drei ging- Dat brengt me op de bijdrage van Jan van den Langenberg en René Korten. Verspreid door'het ge bouw zie je op de ramen de vorm van de B-2 Stealth-bommenwer- per, een vliegtuig dat onzichtbaar Foto van Torsten Solin, sculptuur van Christiane Haase en schalen en is voor vijandelijke radar. Op de wand van een van de ruimtes brachten ze namen aan van de Amerikaanse staten waarnaar deze bommenwerpers zijn genoemd. De letters werken als een soort co de die het ongrijpbare van de oor logstechnologie benadrukt. Toch is die oorlogsvoering direct verbon den met mensen van vlees en bloed die in een stad of staat wo nen en werken en naar vrede ver langen. Het project van dit duo toont voor mij de onmacht om het streven naar vrede in praktijk te brengen. De in dezelfde ruimte geplaatste wachttoren van Fabian Luyten is vrolijk gekleurd en van een para soldak voorzien en biedt volstrekt geen mogelijkheid om zicht te krij gen op het ongrijpbare gevaar. Tot zover dus een weinig opwekkend beeld. De mens lijkt nog steeds Teja van Hoften brengt als slot van de expositiereeks 'Een mens' in de Bewaerschole vloerbeelden en werk op papier waarin zij mense lijk leven plaatst in de grote con text van de natuur. Subtiel en op roepend tot verwondering over de verscheidenheid en kwetsbaarheid van leven. T/m 3/1 2010 De Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Sjaak de Wit maakt uitgebalanceer de, strak uitgevoerde schilderijen en grafiek waarin hij speelt met waarneming en verbeelding. Met name de composities waarin hij natuur en cultuur naast elkaar plaatst, zijn sterk. T/m 8/1 2010, Passerelle, Gemeentehuis Terneuzen. Ma. vanaf 12.00 uur, dinsdag t/m donderdag 9.00- 17.00 uur, vrijdag 9.00 - 20.00 Jan Delauré onderzoekt schilder kunst en beeldvorming. Hij baseert zijn werk op beelden uit de massamedia en speelt op ba sis van een virtuoze techniek met de codes van kunst, cultuur en me dia. Kunst van hoog niveau waar van je je maar moeilijk losmaakt. T/m 9/1 2010, Freeman Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en zo. 13.00 - 18.00 uur. Robert Ikin schildert magische ta ferelen in een krachtige, karakteris tieke stijl. Daarnaast zijn fantasierijke objec ten te zien van Mels Dees evenals- tot de verbeelding sprekende sculp tuur van Marielle van den Bergh. T/m 17/1 2010, Galerie 't Hoentje te Paert, Spanjaardstraat 19, Middelburg Donderdag t/m zondag 14.00-16.30 Huis der tekeningen exposeert al tijd werk van Piet Meeuwse die er woonde en werkte. In de sfeervol le omgeving komen de aquarellen van Eri Onkenhout en de bronzen van Nelleke Onkenhout fraai uit. Het werk van Meeuwse is echter krachtiger en inventiever. T/m 28/2 2010, Huis der tekeningen, Molstraat 1, Middelburg. 'Ie zondag v/d maand, na aanbellen en op afspraak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96