Koophuizenruil als alternatief i4lgeld werk Het idee is datje nooit duidelijk genoeg kunt zijn. Rabobank volgt Aanbeveling Ombudsman in dossier OpMaat Hypotheek-C op. zaterdag 5 december 2009 Een handtekening zetten on der het koopcontract voor een nieuw huis is in deze tij den van economische onze kerheid extra moeilijk als de eigen woning nog te koop staat. Want het kan een flin ke tijd duren tot voor het oude onderkomen een nieu we eigenaar is gevonden. Misschien is ruilen van wo ningen dan een aantrekkelij ke optie. Of toch niet? door Berrit de Lange illustratie Ruben L. Oppenheimer In een weiland naast de snel weg Ai prijkt sinds kort een billboard met de tekst: 'Koop woning ruilen? Koos.nl'. Nu de huizenmarkt stroef draait en woningen maar moeizaam van ei genaar wisselen, is vrijwel elk nieuw initiatief dat bedoeld is de doorstroom op gang te brengen het overwegen waard. Maar geldt dat ook voor het ruilen van een koopwoning? De initiatiefnemers van Koos.nl spelen in op de onzekerheid bij de huizenkoper. Die durft het mo menteel veelal niet aan zijn hand tekening onder het koopcontract van een nieuw optrekje te zetten zonder dat het eigen huis is ver kocht. Want dat kan vandaag de dag behoorlijk lang duren. En nie mand zit te wachten op maanden, of zelfs jaren met dubbele woonlas ten. Koos.nl, dat samenwerkt met hui zensite jaap.nl en 160 notariskanto ren die bij Netwerk Notarissen zijn aangesloten, koppelt vraag en aanbod aan elkaar. Het werkt vrij eenvoudig: wie zijn eigen woning te koop aanbiedt, plaatst een advertentie op Jaap.nl. Vervolgens schrijft deze (ver)ko- per zich in op Koos.nl om toegang te krijgen tot de ruildatabase. Dat kost eenmalig 59,50 euro. Daar vult hij de gegevens van het eigen huis in, plus de wensen waaraan een nieuw onderkomen moet vol doen. „Het voordeel is dat de klant auto matisch alleen resultaten te zien krijgt van potentiële koopwonin gen, waarvan de eigenaren ook zijn geïnteresseerd in zijn huis", zegt Bas Robberse, mede-eigenaar van Koos.nl. Als het klikt, kunnen de partijen contact met elkaar opnemen, af spraken maken voor bezichtigin gen en de eventuele ruil tot stand brengen. Dat verloopt op de gang bare manier, dus desgewenst met behulp van een aan- en verkoop makelaar. De Netwerk Notarissen hebben een speciale ruilakte ontwikkeld waardoor de voorlopige koopakte, de hypotheekakte en de transpor takte in één pakket door de nota ris kunnen worden afgehandeld. Het eventuele prijsverschil tussen de woningen wordt via de notaris verrekend. Koos.nl brengt bij een succesvolle ruil via de site nog eens 95 euro per woning in rekening. De website mikt vooral op het ge mak voor de huiseigenaar, die snel zijn woning wil verkopen zonder lijdzaam af te wachten welke ac ties de makelaar onderneemt. Fi nanciële voordeeltjes zijn er echter nauwelijks te behalen. De over drachtsbelasting van 6 procent wordt gewoon in rekening ge bracht, evenals de gangbare hypo theek-, makelaars- en notariskos- ten. Bas Robberse: „Voordeel is wel dat beide partijen beperkte of geen dubbele woonlasten hebben. Bo vendien is een overbruggingskre diet niet nodig als de woningen op dezelfde dag bij de notaris worden getransporteerd. De partijen kun nen het moment van verhuizing natuurlijk onderling zo gunstig mogelijk regelen." De ruil van koophuizen is niet nieuw, make laars brengen in sommige gevallen al 'matches' tot stand. Wel nieuw is dat de huizen(ver)koper zelf aan de slag kan via de landelijke data base. Robberse verwacht dat die half december, ruim een maand na de start, tweeduizend inschrij vingen zal tellen. De Vereniging Eigen Huis denkt dat er voor Koos.nl maar een markt van heel beperkte omvang is weggelegd Dat zegt woordvoer der Hans André de la Porte. „Het is heel lastig woonwensen bij elkaar te brengen en op grond daarvan ruiltransacties tot stand te brengen. Zoiets heeft misschien kans van slagen op lokaal- of streekniveau, maar landelijk lijkt het mij nauwelijks haalbaar. De woningkeuze is bovendien be perkt. Waarom zou je daar genoe gen mee nemen juist nu er zo veel huizen te koop staan?" Enkele klanten van ons hebben hun klachten over de OpMaat Hypotheek-C voorgelegd aan de Ombudsman Financiële Dienstverlening. De Ombudsman, die volledig onafhankelijk werkt, deed na het horen van alle partijen de Rabobank een zogeheten Aanbeveling. De Ombudsman constateert dat wij aanvankelijk 'minder duidelijk dan wenselijk' zijn geweest over de onttrekkingen aan het spaardeel van de OpMaat Hypotheek-C. Als Rabobank hebben wij altijd gevonden dat we bij de verkoop en advisering van deze hypotheek correct handelden. We namen -en nemen- daarbij altijd onze klanten als uitgangspunt. Tegelijkertijd realiseren wij ons dat de beeldvorming bij een aantal mensen anders is. Wij volgen daarom de Aanbeveling van de Ombudsman op. Bovendien vinden wij, net als de Ombudsman, dat er geen verschil mag zijn tussen klanten die een klacht indienden en zij die dat niet deden. Wij werken de Aanbeveling niet alleen uit in een regeling voor klanten die een formele klacht bij de Ombudsman afgaven. Nee, we doen dat óók voor de hele groep klanten (ongeveer 100.000) die van 1996 tot en met 1 oktober 2000 een OpMaat Hypotheek-C afsloten. Met het opvolgen van de Aanbeveling van de Ombudsman denken wij onze klanten een goede oplossing te kunnen bieden. Wij gaan alle klanten die dit betreft benaderen voor deze regeling. Zij hoeven zelf geen actie te ondernemen en krijgen begin 2010 alle informatie. Later dat jaar volgt de financiële vergoeding voor de klanten die in aanmerking komen. De volledige Aanbeveling plus de voorgestelde maatregelen vindt u op rabobank.nl/opmaathypotheek. Rabobank. Ben bank met ideeën. www.rabobank.nl/opmaathypotheek Rabobank

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 14