verandert de wereld te snel 3 spectrum 'De vrijheid van religie is niet aangetast' Zaterdag 5 december 2009 Sadaqat Ahmed schuift een gor dijntje opzij. „Kijk, daar staat een tv-ploeg die onze moskee als decor gebruikt." De 43-jarige imam van Zwitserlands oudste moskee is een veelgevraagd man sinds het referendum over het bouwverbod voor mi naretten, waartegen ruim 57 procent van de kiezers afgelopen zondag 'ja' zei. Zijn bescheiden Mahmudmoskee telt een mina ret van 18 meter hoog en staat al sinds 1963 in Zürich, pal tegenover een kerk met een aanzienlijk hogere toren. „Destijds waren er ook wel protesten te gen de minaret en de moskee, maar ze zijn toch gebouwd. Nu vindt de buurt dat ze bij het straatbeeld horen", vertelt Ahmed. De imam, die eerder voorganger was in moskeeën in Den Haag en Nunspeet, houdt zijn geloofsgemeenschap van meer dan tweehonderd leden dezer dagen voor kalm te blijven. „Emoties zijn ruim voor handen, de schok na het referendum is groot. Maar we gaan geen olie op het vuur gooien." Tijdens het gesprek wordt hij geregeld ge beld door mensen die steun betuigen. Zelfs een lid van de rechts-populistische SVP (Zwitserse Volkspartij) belt be schaamd op. Zwitserlands grootste partij organiseerde samen met de christelijke EDU (Democratische Volkspartij) het refe rendum, dat tot ver buiten Zwitserland een schokgolf teweegbracht. Duidelijk is dat de stem tegen de minaret verder gaat dan irritatie over opdringerige, exotische architectuur. Zwitserland zegt 'tot hier en niet verder' tegen moslims. „Ons gaat het niet om de islam óf de mina retten", stelt Ueli Rindlisbacher (59), SVP-raadslid in Reinach, „maar om de snelle en aanhoudende immigratie van mensen met een andere cultuur. Ook zien we steeds meer radicalisering onder mos lims. Dat maakt onzeker, vooral omdat de politiek niet reageert." Om het restaurant waar we verder praten te bereiken, moeten we door een kring van Albanese jongeren die een roltrap blokkeren. „Op alle drukke plaatsen scho len ze samen. Dat stoort toch", zegt Rind lisbacher. Reinach ligt ongeveer 50 kilometer ten zuidwesten van Zürich en is met ruim 7.000 inwoners de grootste plaats in het ge bied met het hoogste aantal ja-stemmers, bijna 78 procent. Ruim eenderde van de bevolking is van buitenlandse komaf, ve len zijn moslim. Kosovo-Albanezen vor men de grootste groep. Rindlisbacher: „Veertig jaar geleden kenden we hier geen islam, nu is het overal. Het is de groeiende overmacht waar we bang voor zijn." Sinds de jaren negentig is het aantal mos lims sterk toegenomen, van 40.000 in 1990 naar 400.000 nu, ruim 4 procent van de be volking. Monika Jung (59) is schooldirecteur in Menziken, het buurdorp van Reinach. Een op de vijf leerlingen op de Schule Menzi ken is van Kosovo-Albanese komaf. De school probeert onderling begrip tussen de leerlingen te stimuleren. Scholieren die so ciaal, vriendelijk en respectvol zijn, komen in aanmerking voor een prijs. Veel proble men zegt Jung niet te hebben. „We heb ben met orthodoxe christenen meer discus sie dan met moslims. Nog nooit heeft een moslim zich bij mij beklaagd over de kerst viering, christenen wel." Mensen ergeren zich wel aan Albanezen die vaak in groepen op straat staan, hun ei gen taal spreken en passanten hinderen. „In plaats van er iets van te zeggen, heb ben ze zich een mening gevormd", zegt ]ung. „Dat is de aard van veel Zwitsers." Zo denkt ook Ruedi Weber (55), veehou der en Grünen-politicus: „Zwitsers zijn te rughoudend. Ze treden niet zelfbewust op en willen hoffelijk blijven, ook al hebben ze het helemaal gehad. Met het referen dum konden ze anoniem een streep trek ken." En dat ook nog eens met een oer-Zwitsers instrument, het pronkstuk van de Zwitserse democratie. Weber: „Een volksstemming is vaak niet mooi, maar ik vind het een juist middel. Het maakt deel uit van onze ziel, dat begrijpt het buiten land vaak niet." Volgens politicoloog Lukas Golder (35) van onderzoeksinstituut gfs.bern heeft het referendum 'op een drastische manier be vestigd dat integratie de grootste zorg is van de Zwitsers'. Opinieonderzoek wees jarenlang uit dat immigratie als grootste be dreiging werd gezien. De politiek heeft daarop gereageerd met een veel strenger asielbeleid. Maar aan integratie is te weinig gedaan, zegt Golder. Grootste klacht van veel Zwitsers is dat 'buitenlanders' zich niet aanpassen, afgesloten in clans leven en de taal niet spreken. En dat de politiek daar te weinig tegen onderneemt. „Het volk heeft zijn stem laten horen te gen de politici die overal en altijd maar wil len liberaliseren", zegt Rindlisbacher van de SVP. „Hoe lang kunnen we onze identi teit nog behouden als er steeds meer druk van buitenaf komt?" De angst door vreemdelingen te worden overspoeld, zit diep bij veel van de ruim zeven miljoen inwoners van het bergland. Al bij de komst van Italiaanse gastarbei ders in de jaren zestig was er protest. De multicultinatie - Zwitserland telt vier be volkingsgroepen met hun eigen taal - was nooit een koloniale macht, immigratie is iets van de laatste halve eeuw. Toch stelde Zwitserland, geen EU-lid, zich open voor werknëmers uit Oost-Europa en neemt Een Zwitser demonstreert op het Heivetiaplein in Zürich tegen de mogelijke bouw van minaretten. foto Alessandro Delta Bella/GPD/AP het deel aan het Schengen-verdrag over het vrij verkeer van personen. Bijna een op de vier inwoners is buitenlander. Het modelland van het Rode Kruis, de Ver enigde Naties en malse Alpenweiden, dat dankzij zijn neutraliteit vaak een belangrij ke rol speelt bij het beheersen van conflic ten in de wereld, staat onder druk. Door de mondiale financiële crisis is het trotse bankenland in het verdomhoekje terecht gekomen. De bruuske arrestatie van filmre gisseur Roman Polanski ontlokte interna tionale kritiek. Kennelijk kunnen de Zwitsers nog maar weinig goed doen, zo omschrijft een com mentator het sentiment in het land. Moge lijk keren ze zich uit pure bokkigheid te gen de minarettenbouw. Een 'goedkoop' protest, want moslims mogen hun religie gewoon blijven uitoefenen. De gijzeling van twee Zwitserse zakenlie den door de Libische leider Muammar Kad- affi gaf de anti-minarettencampagne rug- wind. 'Weer moslims die problemen ma ken'. In Zwitserse hoofden wordt alles op één hoop gegooid. Al Qaida en de taliban, de Iraanse leider Ahmadinejad en de Pales tijnse verzetsbeweging Harnas zijn syno niem geworden voor de islam. Evenals dwanghuwelijken, vrouwenbesnijdenis, steniging en de boerka. Dat is er bij het re ferendum over de minaretten allemaal uit gekomen, luidt nu de analyse van de Zwit sers zelf. Het minarettenverbod heeft een dubbele meerderheid, die van de kiezer en van de kantons, waarvan er slechts 4 van de 26 te genstemden. De meeste medestanders ko men uit de landelijke gebieden en voorste den, terwijl in de grote steden meer tegen standers waren. Ook de drie steden met een minaret - Genève, Winterthur en Zürich - stemden tegen. In Duitstalig Zwit serland lag de ja-stem in alle kantons, op Zürich en Zug na, boven het landelijk ge middelde. De groene politicus Weber ziet niet hoe Zwitserland internationaal geïsoleerd kan raken door het overweldigende 'ja'zoals wordt beweerd. „De vrijheid van religie is niet aangetast, moskeeën zijn niet verbo den. Er komt alleen een extra bepaling in de bouwwet." Ook de conservatieve politi cus Rindlisbacher ziet geen probleem: „We hebben gestemd over iets in ons ei gen land, niet in het buitenland." Is Zwitserland een uitzondering in Euro pa? Politicoloog Golder: „Er is geen aanlei ding te denken dat Zwitsers wezenlijk an ders voelen over immigratie en integratie dan de bevolkingen van andere Europese landen. Het bijzondere is alleen dat wij er over stemmen." „De bergen blokkeren ons zicht, Nederlan ders kunnen verder kijken. Maar ik denk niet dat wij bangere mensen zijn dan jul lie. In andere Europese landen zou de uit slag vergelijkbaar zijn als daar een referen dum werd gehouden", zegt boer Weber. Zeker is dat de rust in Zwitserland is ver stoord. Tegenstanders willen het verbod langs juridische weg ongedaan maken. Of ze eisen, zoals de jonge socialisten, dat christelijke kruizen nu ook uit klaslokalen worden verwijderd. Intussen dwingt het minarettenverbod de regering tot een strenger integratiebeleid, al is nog onduide lijk hoe dat eruit gaat zien. Rindlisbacher: „Wij zijn een traditioneel volk. We kunnen veranderen en dat doen we ook altijd. Maar een verandering moet geleidelijk gaan." reageren? spectrum@wegener.nl foto Alessandro Delia Bella/GPD/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 135