auto 15
'Eens wat anders dan de Audi'
'Deze auto heeft iets tijdloos'
PREMIÈRE Nieuwe fabrikant Avions Voisin bouwt handgemaakte auto's in Twente
vrijdag 4 december 2009
KLASSIEKER Kees van Capelle en zijn BMW 630 CS
door Lucas Boot
Zijn dochters vinden dat de
BMW van hun vader naar
konijnenpias ruikt. De
ouwe bak, noemen ze de
groene 630 CS van Kees van Capel
le uit Breda. In kinderogen is een
fraaie oldtimer blijkbaar al gauw
een stuk schroot.
Kees moet er om lachen. „Ik vind
juist dat deze auto iets tijdloos
heeft. Althans, hij ziet er niet heel
erg gedateerd uit. Dat hebben wel
meer BMW's."
De Bredanaar is een liefhebber
van het merk uit Beieren. Hij rijdt
al 22 jaar BMW. De 630 is zijn vier
de 'Beemer' en tevens de meest bij
zondere. De auto stamt uit 1977 en
was toen een jaar op de markt. De
ze eerste BMW 6-serie volgde de
roemruchte CS en CSL op. De
laatstgenoemde deed het erg goed
in de racerij en werd dankzij de be
nodigde racespoilers de Batmobile
genoemd. Dit terzijde.
De 630 van Kees van Capelle heet
bij BMW intern de È24 en heeft
een carburateur. Dit in tegenstel
ling tot de 633 CSi die tegelijkertijd
met de 630 op de markt kwam. De
i-versies hebben injectiemotoren.
„Mijn auto was het instapmodel
van de 6-serie. Al zit er toch een
hoop luxe in, zoals elektrische ra
men, elektrische buitenspiegels en
een half lederen interieur." De 630
was in zijn tijd een chique, dure
auto. „Ik heb er een paar oude au
tobladen op nageslagen. In 1976
kostte de CS 60.888 gulden. In
2005 kocht ik 'm voor duizend eu
ro van de broer van een goede
vriend."
Een koopje. Al verkeerde de BMW
niet in concoursstaat. Kees vindt
het niet erg. Hij heeft reserveon
derdelen genoeg voor als er iets
stuk gaat. En hij is handig, dus
sleutelen doet hij zelf. „Het is echt
een auto voor erbij. Hij gaat per
jaar misschien een keer of tien de
garage uit. We rijden er bijvoor
beeld 's zomers mee naar het
strand of als we naar mijn oma
gaan. Hij doet het nog steeds pri
ma. Een auto is pas op als-ie uit el
kaar valt."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie van de
ze krant.
Kees vari Capelle en zijn BMW 630 CS.
foto Lucas Boot
Hij moet rond de 70.000
euro kosten. Flink gas
kunnen geven, op kunnen
trekken met piepende ban
den en in je kofferbak kun
je naast het kratje bier ook
je golfclubs 'en vier caddy's'
kwijt. De Avions Voisin.
Handgemaakt in Twente.
door Femke Nales
Het moet een auto worden
in het E-segment. „Niet
reusachtig, maar één
maatje eronder", zegt Mat-
thijs Meulenbelt, één van de direc
teuren van Avions Voisin. Een au
to zoals de Audi A6 of de Citroen
C6. Een auto dus waar een prijs
kaartje aan hangt.
Alleen is de.automobilist die
straks een Avions Voisin rijdt, ie
mand die graag eens wat anders
wil dan de Audi A6. „Want die
heeft iedereen al", volgens Meulen
belt. Avions Voisin moet eigenzin
nigheid uitstralen. En eigenzinnig
heid is voor de nieuwste autofabri
kant een rekbaar begrip. De klant
kan zelfs kiezen uit twee achter
kanten voor de auto. „De buiten
kant kan veranderd worden. En je
mag zelfs je eigen rol vloerbedek
king erin laten leggen als je dat
wilt." Een nieuw automerk in een
tijd dat de grote merken zuchten
onder de crisis? Avions Voisins pre
senteerde onlangs op de Universi
teit Twente de 'mockup', de voor
loper van een werkend prototype
van de auto. Om te laten zien hoe
de vormgeving van het nieuwste
automerk eruit zal zien. Meulen
belt wil zich niet meten of vergelij
ken met de Mercedessen en Audi's
van deze wereld. Die hoeven geen
concurrentie uit Twente te ver
wachten. Toch is Avions Voisin
geen jongensdroom of dikdoene
rij, benadrukt Meulenbelt. Er is
lang over nagedacht en begin van
dit jaar kondigden Matthijs Meu
lenbelt en zijn compagnon Frans
Lievaart aan een nieuwe autofa-
briek te beginnen in TWente. De
productielocatie is een hangar op
de voormalige Vliegbasis Twenthe.
Toepasselijk voor een merk dat
zijn oorsprong vindt bij Gabriël
Voisin die eerst vliegtuigen bouw
de en zich daarna ging toeleggen
op auto's.
Meulenbelt en Lievaart willen de
markt op met een andere manier
van denken en een andere manier
van ontwikkelen.
„We willen voor een redelijke prijs
iets maken in lage aantallen. In de
auto-industrie is dat onmogelijk.
Omdat je met dure matrijzen
moet werken, moet je massapro
ductie realiseren. Dat willen we
niet. We willen maximaal twintig
auto's per jaar verkopen. Als je
mikt op een kleine doelgroep
scheelt dat ook al een boel marke
tingkosten. Wij moeten het van de
tamtam hebben. En natuurlijk pro
beren \ye straks een bekend ie
mand Avions Voisin te laten rij
den. En ja, we zullen ook op de
miljonairsfairs te vinden zijn. Al
hoefje hier geen miljonair voor te
zijn."
De auto is bestemd voor de eigen
zinnige liefhebber die een paar
stuivers over heeft om onderschei
dend te zijn op de snelweg. Avions
Voisin moet een splinternieuw col
lectors item worden. „Maar het is
een gewone auto, een veilige auto
ook." Hoe hard de auto straks kan,
daarover hult Meulenbelt zich in
nevelen. „Ik blijf een jongen, dus
ik wil wel dat je met gierende ban
den op kan trekken."
Avions Voisin werkt nauw samen
met studenten van de Universiteit
Twente (UT) bij het ontwerp en
de ontwikkeling op de vliegbasis.
Meulenbelt, die samen met com
pagnon Lievaart studeerde aan de
Universiteit Delft, heeft als oud-Al-
meloër Twentse roots en woont
nu in Borne. Zodoende is ook de
samenwerking met de UT op gang
gekomen. Die samenwerking heeft
nu al twee octrooiaanvragen opge
leverd. Een nieuw soort airco, die
Meulenbelt omschrijft als een 'stra-
lingsabsorberend dakje' en een an
der octrooi op het gebied van ener
gieopslag. „We merken dat het
bouwen van een auto nu al veel
spin-oJ}s oplevert. Logisch ook, in
een auto vind je alles. Van stoelen
tot glas en verwarming. We willen
steeds weer zoeken naar dingen
die anders, nieuw, onderschei
dend zijn." In het voorjaar van
2010 moet het prototype de weg
opkunnen.
„Uiteindelijk willen we hier na
tuurlijk wel geld aan verdienen.
En het zou mooi zijn als Jeremy
Clarkson van Topgear op een dag
zegt: They build a new car in Hol
land... it's a Avions Voisin. Dat is
wel een soort droom, ja", erkent
Meulenbelt.
Frans Lievaart presenteert zijn nieuwe automerk, Avions Voisin, op de Universiteit Twente in Enschede.
foto Frans Nikkels