auto 15 'Eens wat anders dan de Audi' 'Deze auto heeft iets tijdloos' PREMIÈRE Nieuwe fabrikant Avions Voisin bouwt handgemaakte auto's in Twente vrijdag 4 december 2009 KLASSIEKER Kees van Capelle en zijn BMW 630 CS door Lucas Boot Zijn dochters vinden dat de BMW van hun vader naar konijnenpias ruikt. De ouwe bak, noemen ze de groene 630 CS van Kees van Capel le uit Breda. In kinderogen is een fraaie oldtimer blijkbaar al gauw een stuk schroot. Kees moet er om lachen. „Ik vind juist dat deze auto iets tijdloos heeft. Althans, hij ziet er niet heel erg gedateerd uit. Dat hebben wel meer BMW's." De Bredanaar is een liefhebber van het merk uit Beieren. Hij rijdt al 22 jaar BMW. De 630 is zijn vier de 'Beemer' en tevens de meest bij zondere. De auto stamt uit 1977 en was toen een jaar op de markt. De ze eerste BMW 6-serie volgde de roemruchte CS en CSL op. De laatstgenoemde deed het erg goed in de racerij en werd dankzij de be nodigde racespoilers de Batmobile genoemd. Dit terzijde. De 630 van Kees van Capelle heet bij BMW intern de È24 en heeft een carburateur. Dit in tegenstel ling tot de 633 CSi die tegelijkertijd met de 630 op de markt kwam. De i-versies hebben injectiemotoren. „Mijn auto was het instapmodel van de 6-serie. Al zit er toch een hoop luxe in, zoals elektrische ra men, elektrische buitenspiegels en een half lederen interieur." De 630 was in zijn tijd een chique, dure auto. „Ik heb er een paar oude au tobladen op nageslagen. In 1976 kostte de CS 60.888 gulden. In 2005 kocht ik 'm voor duizend eu ro van de broer van een goede vriend." Een koopje. Al verkeerde de BMW niet in concoursstaat. Kees vindt het niet erg. Hij heeft reserveon derdelen genoeg voor als er iets stuk gaat. En hij is handig, dus sleutelen doet hij zelf. „Het is echt een auto voor erbij. Hij gaat per jaar misschien een keer of tien de garage uit. We rijden er bijvoor beeld 's zomers mee naar het strand of als we naar mijn oma gaan. Hij doet het nog steeds pri ma. Een auto is pas op als-ie uit el kaar valt." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie van de ze krant. Kees vari Capelle en zijn BMW 630 CS. foto Lucas Boot Hij moet rond de 70.000 euro kosten. Flink gas kunnen geven, op kunnen trekken met piepende ban den en in je kofferbak kun je naast het kratje bier ook je golfclubs 'en vier caddy's' kwijt. De Avions Voisin. Handgemaakt in Twente. door Femke Nales Het moet een auto worden in het E-segment. „Niet reusachtig, maar één maatje eronder", zegt Mat- thijs Meulenbelt, één van de direc teuren van Avions Voisin. Een au to zoals de Audi A6 of de Citroen C6. Een auto dus waar een prijs kaartje aan hangt. Alleen is de.automobilist die straks een Avions Voisin rijdt, ie mand die graag eens wat anders wil dan de Audi A6. „Want die heeft iedereen al", volgens Meulen belt. Avions Voisin moet eigenzin nigheid uitstralen. En eigenzinnig heid is voor de nieuwste autofabri kant een rekbaar begrip. De klant kan zelfs kiezen uit twee achter kanten voor de auto. „De buiten kant kan veranderd worden. En je mag zelfs je eigen rol vloerbedek king erin laten leggen als je dat wilt." Een nieuw automerk in een tijd dat de grote merken zuchten onder de crisis? Avions Voisins pre senteerde onlangs op de Universi teit Twente de 'mockup', de voor loper van een werkend prototype van de auto. Om te laten zien hoe de vormgeving van het nieuwste automerk eruit zal zien. Meulen belt wil zich niet meten of vergelij ken met de Mercedessen en Audi's van deze wereld. Die hoeven geen concurrentie uit Twente te ver wachten. Toch is Avions Voisin geen jongensdroom of dikdoene rij, benadrukt Meulenbelt. Er is lang over nagedacht en begin van dit jaar kondigden Matthijs Meu lenbelt en zijn compagnon Frans Lievaart aan een nieuwe autofa- briek te beginnen in TWente. De productielocatie is een hangar op de voormalige Vliegbasis Twenthe. Toepasselijk voor een merk dat zijn oorsprong vindt bij Gabriël Voisin die eerst vliegtuigen bouw de en zich daarna ging toeleggen op auto's. Meulenbelt en Lievaart willen de markt op met een andere manier van denken en een andere manier van ontwikkelen. „We willen voor een redelijke prijs iets maken in lage aantallen. In de auto-industrie is dat onmogelijk. Omdat je met dure matrijzen moet werken, moet je massapro ductie realiseren. Dat willen we niet. We willen maximaal twintig auto's per jaar verkopen. Als je mikt op een kleine doelgroep scheelt dat ook al een boel marke tingkosten. Wij moeten het van de tamtam hebben. En natuurlijk pro beren \ye straks een bekend ie mand Avions Voisin te laten rij den. En ja, we zullen ook op de miljonairsfairs te vinden zijn. Al hoefje hier geen miljonair voor te zijn." De auto is bestemd voor de eigen zinnige liefhebber die een paar stuivers over heeft om onderschei dend te zijn op de snelweg. Avions Voisin moet een splinternieuw col lectors item worden. „Maar het is een gewone auto, een veilige auto ook." Hoe hard de auto straks kan, daarover hult Meulenbelt zich in nevelen. „Ik blijf een jongen, dus ik wil wel dat je met gierende ban den op kan trekken." Avions Voisin werkt nauw samen met studenten van de Universiteit Twente (UT) bij het ontwerp en de ontwikkeling op de vliegbasis. Meulenbelt, die samen met com pagnon Lievaart studeerde aan de Universiteit Delft, heeft als oud-Al- meloër Twentse roots en woont nu in Borne. Zodoende is ook de samenwerking met de UT op gang gekomen. Die samenwerking heeft nu al twee octrooiaanvragen opge leverd. Een nieuw soort airco, die Meulenbelt omschrijft als een 'stra- lingsabsorberend dakje' en een an der octrooi op het gebied van ener gieopslag. „We merken dat het bouwen van een auto nu al veel spin-oJ}s oplevert. Logisch ook, in een auto vind je alles. Van stoelen tot glas en verwarming. We willen steeds weer zoeken naar dingen die anders, nieuw, onderschei dend zijn." In het voorjaar van 2010 moet het prototype de weg opkunnen. „Uiteindelijk willen we hier na tuurlijk wel geld aan verdienen. En het zou mooi zijn als Jeremy Clarkson van Topgear op een dag zegt: They build a new car in Hol land... it's a Avions Voisin. Dat is wel een soort droom, ja", erkent Meulenbelt. Frans Lievaart presenteert zijn nieuwe automerk, Avions Voisin, op de Universiteit Twente in Enschede. foto Frans Nikkels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83