economie l n Kansarmen succesvol in crisis Cheaptickets groeit 't snelst 'Pas op met gratis busreisjes' NIEUW! 80 keer Hergebruik UITZENDWERK Groep vindt ook tijdens economische malaise werk via uitzendbureau TNT zet in op pakketpost Siemens boekt fors verlies in 2008/2009 Bovag wil slooppremie op 'lawaai-brommers' NedCar: gedeeltelijke deeltijd-WW nodig ZO Mooi vrijdag 4 december 2009 den haag - De Consumentenauto- riteit waarschuwt voor verkoopde monstraties tijdens busreisjes, jaar lijks worden vooral ouderen het slachtoffer van agressieve en mislei dende trucjes. Benadeelden kun nen hun klachten kwijt bij Consu- Wijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Dat meldde donderdag de Consumen tenautoriteit. Consumenten krijgen een uitnodi ging voor een gratis busreisje. Vaak is niet duidelijk dat het reisje naar een zaaltje gaat, waar ervaren verkopers de rest van de dag pro ducten aan de man proberen te brengen. Vaak voelen consumen ten zich daarbij onder druk gezet. Velen durven geen nee te zeggen en vragen zich later af waarom ze iets gekocht hebben. Regelmatig gaat het om aankopen van vele honderden euro's. Gemiddeld gaat het om 295 euro, heeft de Consu mentenautoriteit berekend. In 2009 is misleidende en agressie ve verkoopdemonstraties één van de prioriteiten van de Consumen tenautoriteit. Op haar site staan waarschuwingen en tips om 'spijt aankopen' te voorkomen. Ze kan op basis van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken optreden tegen alle verkooppraktijken die oneer lijk en/of agressief zijn. JINGMEN - Een werkneemster sorteert gebruikte batterijen in een afvalverwerkingsfabriek in Jing- men, in de Chinese provincie Hubei. Het metaal uit de batterijen en ander afval van elektrische apparaten wordt in deze fabriek her gebruikt. Het wordt verwerkt in kobalt, nikkel en in metaalproducten die koper bevatten. De fa briek in Jingmen verwerkt jaarlijks vijfduizend ton oude batterijen. foto EPA amsterdam - TNT wil zich de ko mende jaren concentreren op de winstgevendheid van de pakketdi visie (express) en de postactivitei ten in Nederland. Het postconcern wil andere postonderdelen in Eu ropa verkopen. De volumes in de pakketdivisie gaven afgelopen twee maanden enige groei te zien. TNT voorziet in 2010 bij de post een volumedaling van 7 tot 9 pro cent. Mensen kiezen steeds vaker alternatieven, zoals e-mail. den haag - De economische crisis gaat niet ten koste van uitzend krachten met een moeilijke positie op de arbeidsmarkt. Anders dan vaak gedacht, vinden veel kansar men ook in tijden van economi sche malaise een baan via het uit zendbureau. Dat blijkt uit een groot onderzoek naar de uitzendbranche van onder zoeksbureau Ecorys, dat de gege vens analyseerde van 45.000 ar beidskrachten uit de periode 1993-2008. Volgens de onderzoe kers gebruiken mensen met min der kansen op de arbeidsmarkt het uitzendbureau in economisch goede tijden als een springplank naar een vaste baan, terwijl ze in crisistijd juist op het uitzendwerk kunnen terugvallen. Jaarlijks gaat het om in totaal 170.000 ouderen, langdurig werklozen, arbeidsonge schikten en mensen van een etni sche minderheid die via het uit zendbureau een baan vinden. Zon der de uitzendbureaus zouden de ze mensen tijdens een crisis werk loos zijn of zwart werk doen, zo concludeert Ecorys. De onder zoeksconclusies zijn opvallend om dat verschillende partijen, waaron der FNV Bondgenoten, eerder aan dacht vroegen voor de moeilijke positie die uitzendkrachten tijdens de crisis zouden hebben. den bosch - Cheapticktes.nl is dit jaar het snelst gestegen in de lijst van meest bezochte websites in Nederland. De site 'om goedkope tickets te boe ken staat nu op de 35e plek op die lijst en is het afgelopen jaar 160 plaatsen gestegen. Dat blijkt uit de FRANKFURT Elektronicaconcern Siemens leed in het vierde kwartaal van het ge broken boekjaar 2008/2009 een net toverlies van 1,06 miljard euro. De operationele winst klom met 25 procent tot 1,92 miljard. Het verlies onderaan de streep kwam door een afschrijving van 1,63 miljard op het kwakkelende netwerkonder deel Nokia Siemens Networks. gisteren gepresenteerde lijst van best bezochte sites in 2009 uitge bracht door Multiscope, dat via een representatief landelijk panel het surfgedrag van Nederlanders meet. In de top drie is YouTube met een tweede plaats de hoogste stijger. Vorig jaar stond deze film- BUNNIK Bovag wil een slooppremie op tweetakt brom- en snorfietsen. Dat zou een effectief middel zijn tegen geluidshinder, illegaal opvoeren en de uitstoot van schadelijke stoffen. Volgens een woordvoerder is het la waai van brommers 'geluidsirrita tie nummer een'. Per brommer wordt gedacht aan 'een paar hon derd euro' aan slooppremie. pjes-site nog zestiende op de lijst. Google blijft onveranderd op de eerste plaats staan, Hyves behoudt de derde positie. Bol.com is naast YouTube de enige nieuwkomer in de top vijf van best bezochte sites. Vorig jaar stond die site op de elfde plaats. BORN Autofabriek NedCar heeft een ver lenging van de bestaande deel tijd-WW met ingang van 1 januari 2010 aangevraagd voor 60 procent van het personeel. NedCar kan geen verlenging voor alle werkne mers aanvragen door de aange scherpte regels die vanaf 2010 gel den. Het verlengingsverzoek geldt met name productiemedewerkers. Verkrijgbaar bij: de museumwinkel van Terra Maris en bij boekhan dels die lid zijn van de Groene Kring: De Vries in Zierikzee. Basting in Oostburg, De Koperen Tuin in Goes, Het Paard vanTroje in Goes. De Drvkkery in Middelburg en Van Velzen in Krab- bendijke. een bundeling van columns van Chiel Jacobusse over de natuur in Zeeland. Een aantrekkelijk naslag werk met zo'n 400 foto's aangevuld met extra'natuurweetjes'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11