mem 15 Herindeling is de slechtste oplossing brieven te gast Politietop expert donderdag 3 december 2009 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Onthullingen van RTL Nieuws over het declaratiegedrag van de politie top hebben tot verontwaardigde reac ties geleid. Zowel op de website als via de mail kwamen veel reacties bin nen. Allen schrijven over een 'schan dalige graaivertoning'. Een samenvatting. „Moet een diender het met amper een modaal inkomen doen, de poli tietop doet zichzelf niets tekort! Als onze minister Guus je ter Horst ballen heeft, zou ze hier hard moe ten ingrijpen en deze graaiers ach ter elkaar de deur wijzen", schrijft Ben van de Ven uit Middelburg. Ook B. J. Meijs uit Zierikzee ver wacht stevig optreden van de mi nister. „Iemand die een riante on kostenvergoeding krijgt en daar bo venop nog allerlei etentjes, man chetknopen, haargel enzovoort apart declareert, die pleegt fraude." Middelburger Leen Jobse heeft met een gevoel van plaatsvervan gende schaamte dit nieuws ge volgd. „Het is geen verkeerd decla ratiegedrag, het is jatten. Ik ben heel blij met de openbaarheid van bestuur waardoor de pers in staat is dit aan de kaak te stellen." Rob Swaak uit Middelburg herin nert aan het declaratiegedrag van minister Guusje ter Horst (PvdA). „Zij declareerde als burgemeester van Nijmegen ook privékosten. Zag ze echt nooit een kostenover- zicht van de politietop? Weer blijkt dat toezichthouders - burge meesters in dit geval- hebben zit ten dutten. Ongetwijfeld zal uit in terne onderzoeken blijken (de sla ger keurt weer eens zijn eigen vlees), dat het volgens de regels was, maar het voortaan wel terug houdender moet." Hij verwacht heil van één politie-organisatie voor heel Nederland. Peter Raats uit Borssele ziet een schril contrast in twee berichten op de voorpagina van de krant van 30 november. „OM kondigt keihar de aanpak hennepteelt aan. Maar van de minister van Binnenlandse Zaken hoeven frauderende korps chefs slechts de niet binnen de re gels passende gedeclareerde kosten terug te betalen. Straf- of tuchtrech- terlijke vervolging is niet in haar opgekomen." Hij vervolgt: „Gezien de voorbeeldfunctie van politie commissarissen kan het absoluut niet zijn dat zij regels overtreden. Ook al zou mijn visie dat deze wet telijk strafbaar zijn niet juist zijn. Zij hebben op zijn minst interne declaratieregels overtreden. Er rest hun en de minister van Binnen landse Zaken maar één ding: Einde commissariaat." Henk van Gilst uit Middelburg somt misstanden op in de politiek, het bedrijfsleven en maatschappe lijke organisaties. „En dan maar ge wichtig allerlei onderzoekers aan het werk zetten om uit te pluizen hoe het toch komt dat de maat schappij verhardt, dat normen en waarden vervagen, dat de burger zo ver van de politiek af staat, dat overvallen en ander crimineel ge drag toenemen. De burger krijgt het zuur, de gegoeden het zoet." door Jo-Annes de Bat, bestuurskundige en CDA-fractievoorzitter in Goes In Zeeland is de discussie over herindeling nieuw leven ingeblazen. De reden hier voor is niet een slechte dienstverlening van de gemeenten, maar een slechte sa menwerking tussen de bestuurders onderling. De vraag is of herindeling de beste oplossing is voor de inwoners van de Zeeuwse gemeenten. Herindeling komt doorgaans aan de orde als een gemeente niet meer zelf haar taken goed kan uitvoeren. De bestuurders en het ambtena renapparaat schieten dan tekort om de burger goed van dienst te zijn. Door herindeling wor den de krachten gebundeld en de dienstverle ning naar de burger verbeterd. Herindeling kan ook aan de orde komen als in een regio de samenwerking tussen gemeenten niet goed loopt. De verschillende bestuurders komen er niet uit. Door herindeling kan dat doorbroken worden en één daadkrachtige ge meente worden gesmeed. Maar uit diverse onderzoeken blijkt dat aan her indeling ook een groot gevaar kleeft: de afstand mssen burger en bestuur wordt groter. Zowel in fysieke zin - het gemeentehuis ligt ineens een stuk verderop - als in emotionele zin: de betrokkenheid bij de gemeentepolitiek daalt sterk. Dat blijkt uit een sterke daling van het opkomstpercentage bij verkiezingen voor de nieuwe, grotere gemeente. Het is niet voor niets dat kleine gemeenten alternatieven be denken om zelfstandig te blijven. Op de Bevelanden zijn gemeenten goed in staat de taken zelf uit te voeren. Een aantal voorzieningen hebben we gezamenlijk en ook worden bepaalde taken van de ene gemeente gedaan door een andere. Denk aan de gemeen schappelijke regeling rondom de muziekschool of het museum. Of aan de samenwerking die er is tussen Noord-Beveland en Goes op het terrein van sociale zaken en aan de samenwer king van de heffing en invordering van lokale belastingen in Sabewa (Samenwerking Belastin gen en Waardebepaling tussen Tholen, Kapel- Ie, Goes en Borsele). Door deze samenwerkings verbanden is sprake van financieel voordeel voor de inwoners. Die samenwerking staat nu onder druk. Zo wil een aantal gemeenten niet langer deelnemen in de muziekschool en het museum. Jammer, want het op peil houden van dergelijke voorzie ningen is hard nodig om als woongebied aan trekkelijk te blijven en de bevolkingskrimp te gen te gaan. Daarnaast doen bestuurders nega tieve uitspraken over elkaar, die leiden tot slech te verhoudingen. Denk aan de uitspraken van de Kapelse wethouder Herselman over de ge meente Goes in de fraudezaak bij Sabewa. In plaats van de problemen binnen de samen werkingsverbanden aan te pakken wordt nu ge sproken over herindeling. Dat brengt het le vensgrote risico met zich mee dat de afstand tussen burger en bestuur wordt vergroot en daardoor verkilt. Waarom zouden we dat risico nemen? Zien bestuurders op de Bevelanden niet in dat er samengewerkt moet worden? Het is noodza kelijk om het alternatief van herindeling weg te houden en de oplossing die voorhanden is - samenwerking - te omarmen. Naar mijn me ning moet er op korte termijn gekeken worden wat het bestuurlijk'platform de Bevelanden nog voorstelt, nu er zo veel discussie is over sa menwerking. Er ligt een keiharde opgave voor de bestuurders om elkaar te vinden. We mo gen onze inwoners niet tekortdoen. Van experts kun je meer verwachten. VPC-W12S1E/W Met o.a Intel Atom N280 processor, l GB geheugen, 250 GB harde schijf, Windows 7 Starter en bluetooth. HD-ready X- Block LED monitor Lavamat 64840 L. Vulcapaciteit 6 kg. Met Silent System, start-uitstel, looptijdindicatie en AquaConfrol, Energieklasse A+ en wasklasse A 221T1SB Digitale monitor voor Full HD-TV met 1920 x 1080 pixels, contrast van 50.000:1DVB-T tuner en HDMl-ingang. Met afstandsbediening

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15