mem
15
Herindeling is de slechtste oplossing
brieven
te gast
Politietop
expert
donderdag 3 december 2009
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Onthullingen van RTL Nieuws over
het declaratiegedrag van de politie
top hebben tot verontwaardigde reac
ties geleid. Zowel op de website als
via de mail kwamen veel reacties bin
nen. Allen schrijven over een 'schan
dalige graaivertoning'.
Een samenvatting.
„Moet een diender het met amper
een modaal inkomen doen, de poli
tietop doet zichzelf niets tekort!
Als onze minister Guus je ter Horst
ballen heeft, zou ze hier hard moe
ten ingrijpen en deze graaiers ach
ter elkaar de deur wijzen", schrijft
Ben van de Ven uit Middelburg.
Ook B. J. Meijs uit Zierikzee ver
wacht stevig optreden van de mi
nister. „Iemand die een riante on
kostenvergoeding krijgt en daar bo
venop nog allerlei etentjes, man
chetknopen, haargel enzovoort
apart declareert, die pleegt fraude."
Middelburger Leen Jobse heeft
met een gevoel van plaatsvervan
gende schaamte dit nieuws ge
volgd. „Het is geen verkeerd decla
ratiegedrag, het is jatten. Ik ben
heel blij met de openbaarheid van
bestuur waardoor de pers in staat
is dit aan de kaak te stellen."
Rob Swaak uit Middelburg herin
nert aan het declaratiegedrag van
minister Guusje ter Horst (PvdA).
„Zij declareerde als burgemeester
van Nijmegen ook privékosten.
Zag ze echt nooit een kostenover-
zicht van de politietop? Weer
blijkt dat toezichthouders - burge
meesters in dit geval- hebben zit
ten dutten. Ongetwijfeld zal uit in
terne onderzoeken blijken (de sla
ger keurt weer eens zijn eigen
vlees), dat het volgens de regels
was, maar het voortaan wel terug
houdender moet." Hij verwacht
heil van één politie-organisatie
voor heel Nederland.
Peter Raats uit Borssele ziet een
schril contrast in twee berichten
op de voorpagina van de krant van
30 november. „OM kondigt keihar
de aanpak hennepteelt aan. Maar
van de minister van Binnenlandse
Zaken hoeven frauderende korps
chefs slechts de niet binnen de re
gels passende gedeclareerde kosten
terug te betalen. Straf- of tuchtrech-
terlijke vervolging is niet in haar
opgekomen." Hij vervolgt: „Gezien
de voorbeeldfunctie van politie
commissarissen kan het absoluut
niet zijn dat zij regels overtreden.
Ook al zou mijn visie dat deze wet
telijk strafbaar zijn niet juist zijn.
Zij hebben op zijn minst interne
declaratieregels overtreden. Er rest
hun en de minister van Binnen
landse Zaken maar één ding: Einde
commissariaat."
Henk van Gilst uit Middelburg
somt misstanden op in de politiek,
het bedrijfsleven en maatschappe
lijke organisaties. „En dan maar ge
wichtig allerlei onderzoekers aan
het werk zetten om uit te pluizen
hoe het toch komt dat de maat
schappij verhardt, dat normen en
waarden vervagen, dat de burger
zo ver van de politiek af staat, dat
overvallen en ander crimineel ge
drag toenemen. De burger krijgt
het zuur, de gegoeden het zoet."
door Jo-Annes de Bat, bestuurskundige en CDA-fractievoorzitter in Goes
In Zeeland is de discussie over herindeling
nieuw leven ingeblazen. De reden hier
voor is niet een slechte dienstverlening
van de gemeenten, maar een slechte sa
menwerking tussen de bestuurders onderling.
De vraag is of herindeling de beste oplossing is
voor de inwoners van de Zeeuwse gemeenten.
Herindeling komt doorgaans aan de orde als
een gemeente niet meer zelf haar taken goed
kan uitvoeren. De bestuurders en het ambtena
renapparaat schieten dan tekort om de burger
goed van dienst te zijn. Door herindeling wor
den de krachten gebundeld en de dienstverle
ning naar de burger verbeterd.
Herindeling kan ook aan de orde komen als in
een regio de samenwerking tussen gemeenten
niet goed loopt. De verschillende bestuurders
komen er niet uit. Door herindeling kan dat
doorbroken worden en één daadkrachtige ge
meente worden gesmeed.
Maar uit diverse onderzoeken blijkt dat aan her
indeling ook een groot gevaar kleeft: de afstand
mssen burger en bestuur wordt groter. Zowel
in fysieke zin - het gemeentehuis ligt ineens
een stuk verderop - als in emotionele zin: de
betrokkenheid bij de gemeentepolitiek daalt
sterk. Dat blijkt uit een sterke daling van het
opkomstpercentage bij verkiezingen voor de
nieuwe, grotere gemeente. Het is niet voor
niets dat kleine gemeenten alternatieven be
denken om zelfstandig te blijven.
Op de Bevelanden zijn gemeenten goed in
staat de taken zelf uit te voeren. Een aantal
voorzieningen hebben we gezamenlijk en ook
worden bepaalde taken van de ene gemeente
gedaan door een andere. Denk aan de gemeen
schappelijke regeling rondom de muziekschool
of het museum. Of aan de samenwerking die
er is tussen Noord-Beveland en Goes op het
terrein van sociale zaken en aan de samenwer
king van de heffing en invordering van lokale
belastingen in Sabewa (Samenwerking Belastin
gen en Waardebepaling tussen Tholen, Kapel-
Ie, Goes en Borsele). Door deze samenwerkings
verbanden is sprake van financieel voordeel
voor de inwoners.
Die samenwerking staat nu onder druk. Zo wil
een aantal gemeenten niet langer deelnemen
in de muziekschool en het museum. Jammer,
want het op peil houden van dergelijke voorzie
ningen is hard nodig om als woongebied aan
trekkelijk te blijven en de bevolkingskrimp te
gen te gaan. Daarnaast doen bestuurders nega
tieve uitspraken over elkaar, die leiden tot slech
te verhoudingen. Denk aan de uitspraken van
de Kapelse wethouder Herselman over de ge
meente Goes in de fraudezaak bij Sabewa.
In plaats van de problemen binnen de samen
werkingsverbanden aan te pakken wordt nu ge
sproken over herindeling. Dat brengt het le
vensgrote risico met zich mee dat de afstand
tussen burger en bestuur wordt vergroot en
daardoor verkilt. Waarom zouden we dat risico
nemen?
Zien bestuurders op de Bevelanden niet in dat
er samengewerkt moet worden? Het is noodza
kelijk om het alternatief van herindeling weg
te houden en de oplossing die voorhanden is -
samenwerking - te omarmen. Naar mijn me
ning moet er op korte termijn gekeken worden
wat het bestuurlijk'platform de Bevelanden
nog voorstelt, nu er zo veel discussie is over sa
menwerking. Er ligt een keiharde opgave voor
de bestuurders om elkaar te vinden. We mo
gen onze inwoners niet tekortdoen.
Van experts kun je meer verwachten.
VPC-W12S1E/W Met o.a Intel Atom N280 processor, l GB geheugen,
250 GB harde schijf, Windows 7 Starter en bluetooth. HD-ready X- Block
LED monitor
Lavamat 64840 L. Vulcapaciteit 6 kg. Met Silent System, start-uitstel, looptijdindicatie en
AquaConfrol, Energieklasse A+ en wasklasse A
221T1SB Digitale monitor voor Full HD-TV met 1920 x 1080 pixels, contrast
van 50.000:1DVB-T tuner en HDMl-ingang. Met afstandsbediening