io Kies de beste van de jaren nul Uw favoriet op nummer 1? Van a balladeer tot zZz, van levenslied tot dance. De jaren nul hebben een lange rij kwaliteitsplaten opgeleverd. Het was een goed decennium voor de Nederlandse muziek. donderdag 3 december 2009 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Ernst Jan Rozendaal Het eerste decennium van de eeuw zit er bijna op. Tijd dus om terug te kij ken. Wat was het beste album van de jaren nul? Op internet vliegen de titels je om de oren White blood cells van The White Stripes, Kid A van Radiohead, Is this it van The Strokes), maar een nederpopplaat zit er niet bij. Daarom organiseren de dagbladen van Wegener (waaronder deze krant) de verkie zing van het beste Nederlandse album van de jaren nul. In de top ïoo die de Nederlandse popcritici on langs op verzoek van het tijdschrift OOR sa menstelden, komen slechts drie Nederlandse albums voor. Spinvis staat met zijn gelijknami ge debuutplaat het hoogst (op io). Verder zijn er alleen vermeldingen voor Pergola van Johan (22) en Eigen wereld van Opgezwolle (36). Zou de top drie er ook zo hebben uitgezien als alle critici uitsluitend uit nederpopalbums hadden mogen kiezen? En, nog interessanter, zou het grote publiek er hetzelfde over denken? Reden genoeg voor een eigen peiling. Er is nog een kleine maand de tijd om het beste Ne derlandse album van de jaren nul aan te wij zen. Op internetsite www.hetbestevandejaren- nul.nl staat een lijst van 99 nederpopalbums die in de periode 2000 tot en met 2009 zijn ver schenen. Nummer 100 is gereserveerd voor het album dat u er zelf aan wilt toevoegen. Want hoe uit gebreid ook, geen enkele lijst is ooit compleet. Deze al helemaal niet, omdat van elke artiest slechts één titel is gekozen. Volgens sommi gen zal dat net de verkeerde zijn. Dat kan dus worden gecorrigeerd. STEM MEE OP www.hetbestevandejarennul.nl Tot en met tweede kerstdag krijgt u de gele genheid uw stem uit te brengen. In de laatste week van dit jaar wordt in deze krant bekend gemaakt wie volgens krantenlezers de beste Nederpopplaat van de jaren nul heeft ge maakt. Valt de keuze op publiekslievelingen als An ouk, Blof, Marco Borsato, Jan Smit of Ilse de Lange? Of komen albums van alternatievere acts als Coparck, Marike Jager, Kyteman, Stuur- baard Bakkebaard en Voicst bovendrijven? Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Van daar dat de site ook volop ruimte biedt om over smaak te twisten. Nederpopplaat door Miriam van den Brand illustratie Ronald Visser Popjournalist Jan van der Plas hoeft niet lang na te denken over het antwoord op de vraag wat de jaren nul de Nederlandse muziek hebben gebracht. Vrouwen. A- nouk, Ilse DeLange, Jacqueline Govaerts (Krezip) Sharon den Adel (Within Tempta tion). Ze bepaalden voor Van der Plas het beeld van het begin van de 21ste eeuw. „Natuurlijk zijn er altijd vrouwen geweest in de popmuziek. Dat waren van die knap pe meisjes die zo leuk konden zingen. Maar de vrouwen van nu zijn de bandleiders. Ze schrijven hun eigen muziek, regelen eigen optredens, hebben de touwtjes in handen. Jerney Kaagman van Earth Fire was ook een frontvrouw, maar die schreef niet haar eigen nummers. De nieuwe vrouwenrol is echt iets van dit decennium," zegt Van der Plas, auteur van het in 2008 verschenen boek 50 jaar Nederpop. Robbert Tilli van Muziek Centrum Neder land (voorheen Nationaal Popinstituut) zag de afgelopen jaren vooral een enorme pro fessionalisering en een toegenomen ambi tie. „Bands in de jaren '90 waren een beetje bangig. Ze trokken door Nederland en slie pen elke avond keurig in hun eigen bed. Dat is compleet op zijn kop gegaan. Nu willen muzikanten ook internationaal aan de bak. Een goed voorbeeld is Within Temptation. Maar ook acts als Pete Philly Perquisite, Voicst, Moke en C-mon 8c Kypski spelen veel in het buitenland." Van der Plas ziet die verschuiving naar een serieuzere aanpak ook. „Je kunt niet meer in een bandje spelen en daarnaast een uitke ring krijgen. Je moet het goed aanpakken als je geld wilt verdienen. Vijftien jaar gele den kon je nog niet over de zakelijke kant van het vak praten, daar hielden muzikan ten zich niet mee bezig. Nu is geaccepteerd dat marketing heel belangrijk is. Je moet toch zorgen dat publiek de zaal inkomt." De Nederpop wist in de jaren nul het markt aandeel ook te vergroten, van 26,2 procent van het totale aantal verkochte muziekpro- ducten in 2004 tot 29,6 procent in 2008. De buitenlandse successen van Nederlandse popbands schat Van der Plas wat minder hoog in. „Er is weinig beklijvend succes bui ten Within Temptation. Dat was er in de ja ren '90 veel meer, met Bettie Serveert, Ur ban Dance Squad en Candy Dulfer." Wie in de jaren nul wel gigantisch aansloe gen buiten de landsgrenzen waren de dan- ce-dj's. Tiësto, Armin van Buuren, Ferry Corsten, ze werden megasterren, wonnen vele prestigieuze prijzen en traden op over de hele wereld. Nederland en dance horen zo bij elkaar dat de Engelse dj Darren Tate begin jaren nul een single uitbracht onder de naam Jurgen Vries in de hoop een graan tje van het succes mee te pikken. Gek is al die waardering niet, vindt Van der Plas. „De wortels van de house zoals we die nu kennen, liggen in Duitsland, België en Nederland. Het is een logische ontwikke lingdat de grote namen dan ook uit ons land en de ons omringende landen komen." Nog zo'n succes, maar dan vooral op eigen bodem, was de hiphop. Muzikanten gaven het genre een geheel eigen Nederlands tint je, zegt Van der Plas. „Het heeft eigenlijk geen raakvlak met de Amerikaanse variant. Dat gangstergedoe kennen we haast niet. De muziek is anders, teksten zijn vaak een sociaal commentaar. Denk bijvoorbeeld aan Het land van van Lange Frans en Baas B. De populariteit van hiphop zie je trouwens lang niet altijd terug in de hitlijsten." In de jaren nul verdween ook iets, het dé dain voor de volkszanger, zo zag Van der Plas. „De laatste jaren zijn de volksmuziek en de popmuziek echt met elkaar verweven. Popliefhebbers draaien ook Hazes of Joling en fans van het levenslied draaien popmu ziek." Het Nederlandstalige lied is populair en dat zal zo blijven, voorspelt hij. „Het is ei genlijk gek dat Nederlandse artiesten zo vaak kozen en kiezen voor het Engels. Het Nederlands zal alleen maar toenemen." Massale concerten waren nóg zo'n typisch jaren nul-verschijnsel. Muziekliefhebbers stroomden in groten getale naar stadions en concerthallen om te genieten van onder an deren Guus Meeuwis, Frans Bauer, Blof of Marco Borsato. „Optredens worden tegen woordig opgeblazen tot evenement," zegt Tilli. „En hoe groter het is, hoe liever men sen erbij willen zijn. Borsato in Gelredome, Kane in de ArenA, Anouk in Ahoy, ze spe len daar goed op in. Anouk heeft laatst ge zegd dat kleinere tours niet meer zo hoeven van haar. Ze wil wel optreden, maar dan een paar grote concerten per jaar." Een artis tieke vreemde eend in de bijt waren de nog altijd populaire talentenshows. Popstars, Idols, iedereen kan beroemd worden. Vol gens Tilli heeft het weinig opgeleverd. „De winnaars raken in de vergetelheid of treden nu op in musicals." Gevraagd naar zijn band van de jaren nul noemt Van der Plas gelijk Krezip. „Begon nen in het begin van de jaren nul, gestopt aan het einde. Een zangeres die eigen num mers schrijft en op de Rockacademie heeft gezeten. Ik denk dat ze over een jaar of vijf tien weer wel bij elkaar zullen komen. Voor nostalgische fans."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10